interviu cu Ioan Margarit, editor coordonator HotNews.ro

Ziarul online HotNews.ro a capatat in ultimul timp o vizibilitate tot mai mare pe piata media, pe masura ce internetul a devenit un suport pentru transmiterea informatiei tot mai important. Conform statisticilor trafic.ro, HotNews.ro are peste un milion de cititori pe luna.

Dilema Veche: Ce v-ati propus cind ati infiintat revistapresei.ro, care a devenit apoi HotNews.ro?

Ioan Margarit: Nu ne-am propus de la inceput ceea ce este acum. De multe ori, noi, ziaristii, credem ca ne alegem publicul-tinta; de cele mai multe ori insa, publicul ne alege pe noi. Asa s-a intimplat si cu HotNews.ro.

Avantajul internetului este, ca la televiziune, ca poti avea imediat masurarea gradului de interes al unui articol sau al unei sectiuni pe care ai creat-o; nu e ca in presa scrisa, unde trebuie sa astepti luni ca sa-ti vina feedback-ul de pe piata. Noi am pornit toata treaba ca pe o joaca.

Eram mai multi jurnalisti, lucram la redactii diferite (Capital, Jurnalul National, TVR etc.) si, pentru a ne ajuta intre noi sa stim subiectele la sedinta de redactie, am inceput sa punem pe o pagina de internet subiectele pe care le consideram interesante din presa zilei respective. Asta se intimpla in toamna lui ’99.

Joaca a devenit insa ceva serios de prin toamna lui 2000, cind am realizat ca nu numai noi ne uitam pe pagina aceea, ci ca existau si multi cititori din afara breslei. Asa ca am creat Asociatia Editorilor de Presa Online, ca nu aveam firma pe-atunci, si ne-am decis sa dezvoltam proiectul. Dar nu ne gindeam ca o sa cistigam bani de pe urma lui.

Dupa aceea, am prins sponsorizari, am intrat in 2002 in parteneriat cu ARBOmedia, care, dupa ceva vreme, a inceput sa ne aduca si publicitate, apoi am devenit parteneri cu o.n.g.-uri prestigioase, Centrul pentru Jurnalism Independent, Fundatia Concept, Agentia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu s.a., cu care am dezvoltat tot felul de proiecte.

Am creat, in 2002, Anchete.ro, unde am oferit un loc de exprimare, un fel de azil, pentru jurnalistii care aveau probleme cu redactiile lor (si-n anii 2003-2004 au fost probleme girla!). Am facut, cu CJI si Agentia de Monitorizare a Presei - Academia Catavencu, Mediaindex.ro, baza de date cu jurnalisti si proprietari de presa, site pe care l-am lansat in primavara aceasta...

Primul ziar continuu din Romania

Dilema Veche: De ce v-ati schimbat numele, la un moment dat, in HotNews.ro?

Ioan Margarit: Proiectul nostru a crescut, am avut tot mai multi oameni care lucrau in redactie si colaboratori si, prin 2002, a inceput sa apara continut propriu, adica materiale create de redactorii nostri.

Numele de “Revista presei” insela cititorii si atunci l-am schimbat, in 2005, in “HotNews.ro” (ajutati in tot acest proces de rebranduire de agentia de publicitate Headvertising). {i asa am devenit primul ziar continuu din Romånia.

Nu agentie de presa, pentru ca o agentie de presa da pina la 500 de stiri pe zi - or ce cititor normal inghite 500 de stiri pe zi? Noi facem o agenda proprie a evenimentelor si venim cu 20-30 de subiecte, pe care le consideram noi importante pentru publicul HotNews.ro.

Le ierarhizam, le completam pe masura ce aflam elemente suplimentare, facem referinte la materiale publicate anterior, adaugam documente, fisire audio sau video. Incercam sa imbinam rapiditatea unei televiziuni cu materialele mai asezate ale unui ziar.

Dilema Veche: {i aveti si investigatii propriu-zise...

Ioan Margarit: Da, site-ul Anchete.ro chiar cu asta se ocupa. Acolo, achetele pornesc de la un crochiu de ancheta care s-a blocat intr-un anumit moment intr-o redactie. Ancheta e continuata de jurnalistii nostri sau de cel care a inceput-o.

Dilema Veche: De obicei, in fiecare redactie exista asa-numitele “interese redactionale”. Voi n-aveti asa ceva?

Ioan Margarit: |n presa, sint rare cazurile in care editorul sau redactorul-sef sint „rai” din nascare si se gindesc sa faca un ziar doar ca sa-si traga sforile. De cele mai multe ori, se porneste la drum cu entuziasm, apoi iti dai seama ca apar problemele economice. Si atunci, vrind-nevrind, ca sa poti sa-ti tii creatia in viata, faci niste compromisuri.

Numai ca intre noi si presa tiparita e o mare deosebire: daca ai 10.000 de euro, poti sa tii in viata pe internet o publicatie de foarte buna calitate timp de un an; cu aceeasi suma, in presa offline, nu cred ca o tii o luna. Deci pe internet nu trebuie sa faci nu stiu ce compromisuri ca sa te mentii in viata.

Infuzie de bani pe internet

Dilema Veche: Presiuni politice au existat?

Ioan Margarit: Da. Am avut si doua procese cu parlamentari, pe care le-am cistigat.

Dilema Veche: Dar telefoane scurte care incercau sa va influenteze?

Ioan Margarit: Nu, pentru ca, in opinia marilor mahari politici, nu sintem importanti. Pe ei ii intereseaza doar ce apare pe televizor. Dar asta nu inseamna ca peste un an sau doi nu o sa-si indrepte atentia si catre acest suport media, care se dezvolta in galop.

Consumatorii de presa, fie ca este vorba despre stiri generaliste sau informatii, analize si comentarii de specialitate, si-au schimbat obiceiurile. Internetul este mai comod, mai rapid, mai bogat in continut si nu in ultimul rind, mai ieftin si pentru consumator, si pentru editor. Marile trusturi de presa au inteles in sfirsit tendinta din piata.

Vor sa dezvolte puternic si componenta on-line (de exempu, Vintu sau Sirbu) si, inca si mai important, acum au inceput sa apara banii. Campaniile publicitare de pe internet au dat rezultate. Acum aproape ca nu mai exista marca de masina, serviciu bancar sau de telefonie mobila care sa se lanseze in Romånia si sa nu aiba o componenta foarte puternica pe internet.

In 2007, este posibil ca bugetele de publicitate pentru internet sa le depaseasca pe cele pentru radiouri. Cum au inceput sa apara bani in acest spatiu, sint atrasi tot mai multi care sint dispusi sa investeasca aici.

Dilema Veche: De cind au inceput sa apara banii?

Ioan Margarit: Cam de un an. Pina acum un an, nimeni din presa nu se gindea ca o sa cistige bani pe internet. Editorii isi faceau si o pagina web, sa fie acolo pentru promovarea editiilor tiparite sau a posturilor radio/TV...

Nu este departe vremea cind un titlu de ziar va putea sa cistige de pe internet la fel cum cistiga de pe varianta tiparita, ba, mai mult, raportul cost/incasari este chiar mai bun. Toate studiile arata ca un cititor de presa scrisa e scump, te costa mult tiparul, hirtia, difuzarea; un cititor de presa on-line e mult mai ieftin.

|n momentul in care publicitatea iti aduce aceiasi bani si in varianta pe hirtie si in cea web, iti dai seama ca e mult mai ieftin sa tii un cititor pe intrenet decit in presa scrisa traditionala.

Jocuri si interese

Dilema Veche: Pina acum, cum ati reusit sa rezistati pe piata? Ca banuiesc ca nu v-a fost usor.

Ioan Margarit: Nu ne-a fost usor, nici acum nu ne este usor. Atuul nostru a fost credibilitatea. Nu sintem in nici un trust de presa, ne-am tinut departe de jocuri si interese... Au iesit zvonuri ba ca sintem ai lui Vintu, ba ai lui Voiculescu, ba ai lui Tender, ba ai lui Patriciu.

Zvonurile acestea au inceput sa se estompeze cind cititorii au vazut ca HotNews.ro nu ocoleste afacerile controversate ale celor despre care se spunea ca ne sunt finantatori.

Dilema Veche: Acum ati ajuns pe profit?

Ioan Margarit: Nu, pentru ca tot ce cistigam investim in dezvoltare - in softuri noi, in angajari de redactori etc. Anul acesta, proiectul de dezvoltare e prevazut la citeva zeci de mii de euro.

Dilema Veche: Banii va vin, deci, din publicitate.

Ioan Margarit: Exclusiv din publicitate. Asta nu inseamna ca nu cautam si alte forme de crestere a veniturilor Numai ca nu ne ocupam noi de adusul reclamei. Am invatat de la Ringier, unde am lucrat sapte ani, ca e mai sanatos in presa, daca vrei sa-ti mentii independenta, sa separi publicitatea de editorial. |n cazul nostru, acest serviciu este externalizat si se ocupa de el ARBOmedia.

Noi nu avem contact cu clientii. Acum vreun an, de exemplu, am publicat un material care critica serviciile unui mare operator de telefonie, iar in capul paginii aveam un banner publicitar al respectivei companii.

Nu conteaza de unde-si ia cititorul informatia

Dilema Veche: Dezvoltarea internetului va afecta marile titluri de presa?

Ioan Margarit: Internetul a devenit un suport media la fel ca si celelalte. Am trecut de faza in care internetul era considerat o chestie stranie, unde niste pustani isi dau cu parerea pe forumuri iar singurele stiri difuzate de presa serioasa erau cele despre hackeri. Internetul e acum in primul rind un loc in care se difuzeaza si se receptioneaza informatie.

Presa mainstream din toata lumea foloseste netul ca pe o sursa de informatie. Nu conteaza de unde-si ia cititorul informatia - ca o ia din ziarul pe hirtie, de pe varianta web sau de pe telefonul mobil - conteaza ca o ia de la publicatia X, de la brandul respectiv. Multe titluri mari din presa care s-au lansat pe suport tiparit ajung sa-si consolideze notorietatea pe alt suport.

Si nu vorbesc aici numai de internetul accesat printr-un PC sau laptop. Este numai o etapa. Marea provocare este telefonul mobil. Uitati-va la teenageri: multi dintre ei nu mai stau pe chat in fata calculatorului, ci pe chat pe mobil. Eu nu prevestesc disparitia presei scrise; nu dispare, dar isi pierde ponderea sau se reorienteaza spre un alt stil de a redacta informatia.