Sezonul turistic pe litoralul romanesc al Marii Negre se afla in momentul calendaristic de varf si doar in acest al 12-lea ceas autoritatile locale si specialistii in urbanism incep sa se gandeasca la problemele cruciale ale infrastructurii si dezvoltarii. Sub presiunea investitorilor, ei descopera cu o surprindere bine mimata ca au mai mult timp pentru gandire si analiza decat se asteptau.

Explicatia e simpla: numarul turistilor romani si straini este in cadere libera, multi dintre ei fiind „aspirati” de litoralul vecin bulgaresc - la fel cum facea pe vremuri Balgarska Televiziia cu telespectatorii romani din sudul tarii.

Una din concluziile desprinse intr-o interesanta dezbatere gazduita de Radio Mix FM este aceea ca nici litoralul nu face exceptie de la tarele fundamentale ale societatii romanesti in ceea ce priveste conlucrarea dintre autoritati si cetateni.

„Din pacate, nu exista intotdeauna o conlucrare perfecta in administratia locala, nu exista o negociere urbana intre administratie si investitori, un dialog deschis intre urbanist, investitor si autoritatea locala”, spunea vicepresedintele Ordinului Arhitectilor din Constanta, Alexandru Balan.

El critica in egala masura lipsa de viziune a edililor, incapabile sau neinteresate in a realiza planuri urbanistice generale, zonale sau de detaliu: “Municipiul Constanta are o faleza spre nord, neconstruita, care trebuie consolidata pentru ca aluneca intre 7 si 9 mm pe an.

De asemenea, se poate realiza o dezvoltare si din Constanta spre nord, pana la gurile Dunarii, in zonele mai salbatice si mult mai prielnice turismului. Daca ne indreptam spre sud, faleza Constantei totdeauna va prezenta probleme, din pacate insa investitorii vor doar sa exploateze pozitia respectiva.

Fiecare localitate trebuie sa aiba un management urban privind investitiile si potentialul urbanistic al zonei. Noi suntem parteneri loiali, profesionisti in domeniu, si dorim sa iasa cat mai bine din punct de vedere urbanistic si al infrastructurii”.

Semnalul pozitiv al emisunii radiofonice a fost conturarea solutiei care pare a fi cea mai potrivita: parteneriatul public-privat. Ea a fost clar exprimata de Zanfir Iorgus, primarul Municipiului Mangalia: “...de fiecare data cand administratia locala doreste sa gandeasca o strategie de dezvoltare va trebui sa tina cont neaparat si de investitori.

Parteneriatul public - privat este una dintre solutiile de viitor, iar dezvoltarea investitiilor in acest sens mareste baza de impozitare si implicit nivelul veniturilor la bugetul local”.

Dan Ioan Popp, presedintele societatii IMPACT, cunoscut dezvoltator imobiliar, nu putea sa rateze o asemenea ocazie de a valorifca tema pe care cauta s-o impuna de ani de zile: “Investitorii se afla prinsi intre cererile clientilor si asteptarile pe termen lung ale autoritatii locale.

Din punctul de vedere al dezvoltatorului imobiliar, cred ca principala problema cu care acesta se confrunta este legata de problema timpului - in cat timp se poate finaliza un demers investitional, pentru ca daca dureaza mult, cu atat pierderile sunt mai insemnate pentru clienti, pentru investitori si pentru autoritatea locala.

In mod cert, investitorii au solutii si o varianta ar fi dezvoltarea turismului de afaceri sau combinatia intre turismul de bussiness si cel de familie. Pe de o parte trebuie sa existe cluburi, centre bine gandite, care sa imbine utilul cu placutul, iar de cealalta parte sa se realizeze racordarea orasului si a statiunilor la un circuit international.

Un bun marketing si niste parteneri solizi pot face acest lucru, iar investitia sau co-investitia in proiectele initiate de primarii sau de investitorii privati pot sa absoarba fonduri structurale consistente, care sa duca la relansarea si dezvoltarea turismului pe litoralul romanesc. Totul depinde de noi: autoritati publice, arhitecti si developeri”. (Ager Press)