Pe piata avioanelor comerciale s-a declansat un nou razboi mediatic. Producatorul european Airbus este prezentat ca avand serioase probleme tehnice si de management. Realitatea este ca, din cauza concurentei acerbe din industrie, fiecare greseala este speculata mediatic la maximum de adversari.

Doi producatori de dimensiuni comparabile isi disputa suprematia pe piata mondiala de avioane comerciale: Airbus si Boeing. Recent, Airbus a anuntat ca va lansa la sfarsitul lui 2006, cu o intarziere de sase luni, avionul A380, cea mai mare aeronava de pasageri din toate timpurile. Aceasta intarziere, dar si cererile unor clienti de a reproiecta aeronava A350 au afectat negativ imaginea Airbus.

In plus, rivalul Boeing a anuntat ca a primit o comanda de la Emirates Airlines, compania aeriana care nu a mai cumparat 43 de aeronave Airbus A380 tocmai din cauza intarzierilor.

Ceea ce se intampla firmei Airbus, insa, nu este neobisnuit si se intampla la anumite intervale de timp si adversarilor sai, din cauza mai multor factori caracteristici industriei. Pe de o parte, proiectarea unui nou avion dureaza peste cinci ani si costa foarte mult (circa 12 miliarde de euro pentru A380).

Pe de alta parte, firmele pot lansa la un moment dat numai unul sau doua proiecte majore din cauza lipsei resurselor financiare la un asemenea nivel. Deci, nu isi pot diversifica riscurile prin lansarea, ca in alte industrii, a zece proiecte noi in acelasi timp, din care unul sa fie foarte inovator si riscant si care sa fie acoperit in caz de esec de rezultatele celorlalte.

Chiar si in aceste conditii, in care producatorii de avioane incearca sa riste cat mai putin, o mica problema are un impact negativ mare asupra firmei si competitia speculeaza imediat evenimentul.

Un alt motiv pentru care stirile recente nu vor avea un efect negativ foarte mare asupra Airbus este si faptul ca la liniile aeriene, ca si la companiile de telefonie mobila, se manifesta un efect de retea. Multe companii prefera sa aiba o flota cat mai standardizata, pentru ca astfel costurile cu achizitia, pregatirea personalului si intretinerea sunt mai mici.

O companie aeriana care are in dotare preponderent aeronave Airbus nu poate sa renunte usor la ele si sa le schimbe cu Boeing. In plus, va prefera sa achizitioneze aeronave similare cu cele pe care le detine deja. Airbus inca nu are probleme majore pe piata, chiar daca numarul de contracte semnate in primul semestru din 2006 este mult mai mic decat cel al Boeing.

Numai in urma unor probleme foarte grave, care ar aparea de-a lungul unei perioade mai mari de timp, o linie aeriana decide sa inlocuiasca avioanele cu cele ale altui producator.

Integral in Capital