Am apelat adesea la bucuresteni, sa inteleaga ca trebuie sa suporte si aglomeratia, daca vrem o Capitala moderna, cu bulevarde ca-n palma, cu pasaje, cu trotuare aranjate dupa norme europene, cu parcaje - in general cu infrastructura. A fost de inteles si acel "culoar" al francofoniei fara de care oaspetii n-ar mai fi ajuns la timp la Palatul Parlamentului.

In afara de asemenea situatii, edilii Capitalei ar trebui sa interzica orice activitate care ingreuneaza si mai mult circulatia (chiar si coloanele oficiale s-ar putea strecura in circulatia citadina, fara stridente). Sa evite alte inchideri de circulatie decat cele strict necesare.

Si asa exista destui care pun stapanire pe strazi, altii care folosesc soselele pe post de autodromuri sau confunda intersectiile cu targurile de masini. Ce sa mai vorbim de cei care adorm la volan, in intersectii.

Cateva situatii stanjenitoare, care au prefigurat zile amare pentru soferi, au reprezentat repetitiile pentru parada militara din 1 Decembrie cand traficul a fost dat din nou peste cap, doar ca Armata sa-si plimbe masinile de razboi pe Kiseleff.

De ce este necesara o asemenea desfasurare de forte in fiecare an (asta ar fi al cincilea), sa-i vedem defiland pe militari (cam 1.200), ceva aparate de zbor (cu riscul sa cada vreun Mig), masini de razboi - mai noi sau mai vechi? Romanii au aflat de la paradele din anii trecuti ori din reportajele TV despre fata nord-atlantica a Armatei.

Daca primul antrenament a fost "reusit", de ce a mai fost nevoie de al doilea? Masinile blindate Humvee au fost prezentate in media zile in sir.

Pentru ca Bucurestiul se afla intr-un vast santier, oficialitatile ar fi putut renunta anul acesta la defilarea de 1 Decembrie, si in felul acesta si la sacaitoarele repetitii pe Kiseleff si strazile adiacente.

Puteam sarbatori 1 Decembrie la Parlament, in cazarmi sau in alte orase ale Romaniei. S-ar putea intocmi un calendar al manifestarilor festiviste, dar la cifre rotunde.

Daca nu ne-ar omori festivismul, am diminua din iritarea soferilor si pietonilor, dar si a calatorilor din vreo 18 trasee de autobuze care-si modifica traseele in asemenea situatii. Revin tot mai insistent in viata noastra termeni ca restrictionari, rute ocolitoare, aglomeratie, descongestionarea traficului s.a.m.d.

Se gasesc destui curiosi care sa se holbeze si la repetitii si sa le accepte. Or intelege insa si ei daca le explici ca renunti la asemenea festivitati, cu taburi "Zimbru", cu "Gheparduri", tocmai pentru a nu mai ingloda Capitala cu alte blocaje.

Din relatia lucrari edilitare-parade ar putea sa sufere primele: vehiculele grele, senilatele de 50 de tone, pot degrada asfaltul abia carpit la francofonie.

Prezent la repetitia pentru Marea Defilare, un scolar curios a sintetizat cel mai bine situatia. Intrebat de o televizionista de ce i-a placut parada, a raspuns: "elicopterele zboara" si "masinile blindate au tunuri marfa". Asadar, maretia lui 1 Decembrie, nasterea Romaniei Mari, sa stea in "maiestuoasele" tevi de tun? Marfa!

Poti intelege, asadar, sedinte solemne, depuneri de flori, iluminat festiv de 1 Decembrie, un spectacol in fata Teatrului National (speram cu ceva fior artistic), focuri de artificii, sarmalute, tochitura, slanina sau placinte. De ajuns pentru a ajunge la sufletul romanilor. Mai putin blocarea Bucurestiului. Nu vom fi noi respectati printr-o defilare somptuoasa in plus.

Vine el pragul istoric 1 ianuarie 2007. Festivismele vor fi inlocuite cu munca pe branci, aplecare fata de problemele comunitatii, daca vrem sa devenim cu adevarat tara europeana si sa renastem. Normalitatea. Limanul.