Producatorii de telefonie mobila sunt in fierbere. In ultima perioada cei mai importanti jucatori de pe piata, Nokia si Motorola, trec printr-o frenezie a achizitiilor, cheltuind sute de milioane de dolari pe companii de software, content si servicii.

Informatia pe scurt:

  • Nokia si Motorola sunt in mijlocul unei intense campanii de achizitii
  • Prin aceste cumparari, cei doi giganti isi schimba politica de dezvoltare
  • Cele doua directii catre care se ibdreapta sunt: serviciile multi-media orientate catre consumatori si solutii avansate pentru afaceri

    Este o schimbare a majora a politicii celor doua companii, o miscare despre care analistii citati de presa internationala spun ca va face din telefonul mobil un device multi-functional cu mult mai avansat decat in acest moment.

    “Nu mai vor sa fie producatori de hardware. A trebuit sa se mute la un alt nivel, unul care sa le permita integrarea serviciilor lor cu cele de Internet”, spune Geoff Blaber, analist in cadrul firmei de cercetare IDC, citat de International Herald Tribune.

    Achizitii pe banda rulanta

    Seria achizitiilor a fost inceputa de Nokia prin preluarea companiei producatoare de software pentru e-mail Intellsync. Tranzactia, al carei pret s-a ridicat la 430 de milioane de dolari, a fost perfectata in luna februarie 2006.

    A urmat Gate 5, o companie germana specializata in aplicatii software pentru navigarea prin satelit si harti digitale, sistem ce a fost deja introdus pe terminalele Nokia N95, iar in luna octombrie au cumparat pentru 60 de milioane de dolari compania Loudeye, specialiata in vanzarea de muzica in format digital.

    In tot acest timp Motorola a procedat de o maniera asemanatoare. Pe 10 noiembrie compania a anuntat finalizarea tranzactiei prin care a achizitionat Good Technology, un producator de software de e-mail. La scurt timp a urmat Netopia, companie producatoare de modem-uri, valoarea afacerii fiind de 208 milioane de dolari.

    Analistii pietei IT sustin ca aceste achizitii nu se vor reflecta in profiturile celor doua companii, cel putin in urmatoare perioada, fiind mai degraba miscari strategice.

    Spre o convergenta a serviciilor oferite

    “Cuvantul cheie este convergenta. Este un proces strategic, urmand ca Motorola si Nokia sa decida ce fel de companii sunt si mai ales in ce directie vor sa mearga”, spune Mike Roberts, analist al pietei de telecomunicatii in cadrul firmei Informa.

    Achizitiile de pana acum creioneaza planurile de viitor ale celor doi giganti: serviciile multi-media orientate catre consumatori si solutii avansate pentru afaceri.

    Nokia si-a concentrat eforturile inspre crearea de telefoane mobile care permit ascultarea de muzica urmarirea posturilor tv sau chiar navigarea pe net.

    Preluarea companiei Loudeye a fost o miscare curajoasa ce va duce compania intr-o noua directie. “Prin acesata preluare, Nokia va deveni un agregator de continut, ceva similar Apple si Napster. Ramane de vazut cum vor reusi sa se impuna pe o piata extrem de competitiva”, spune Blaber.

    Nokia si Mototrola se indreapta spre domenii in care au foarte putina experienta, si in care concurentii sunt extrem de bine pregatiti. “Acesta e marea intrebare. Cat de mult stie un prooducator de telefoane mobile despre afacerea media? Si mai ales cat de repede pot invata”, incheie Roberts.