Taxa speciala care se va aplica din 2007 la prima inmatriculare a autovehiculelor este contrara legislatiei europene si va afecta in special transportul de marfuri, se arata intr-un comunicat remis de Asociatia Romana pentru Transporturi Rutiere Internationale (ARTRI).

"Din pacate, aceasta taxa nu loveste atat de mult contribuabilul obisnuit, pe cat loveste domeniul transporturilor, in special cel de marfuri, dar nu numai, unde capacitatile cilindrice mari ale autovehiculelor fac ca aceasta taxa speciala sa ajunga la valori imense, de care suntem siguri ca multi dintre cei care au sprijinit adoptarea acestei legi nici nu au fost constienti", se arata intr-un comunicat ARTRI.

In proiectul de lege propus de Executiv erau incluse prevederi care priveau doar autoturismele si vehiculele comerciale cu masa totala maxima autorizata pana la 3,5 tone inclusiv, iar coeficientii cu care taxa speciala este direct proportionala erau mai mici, insa ulterior, dupa dezbaterea parlamentara, au intrat sub incidenta acestei taxe si autovehiculele comerciale cu masa totala maxima autorizata peste 3,5 tone, iar coeficientii au crescut.

Potrivit Aasociatiei, pentru un cap tractor al unui autotren (TIR), cu capacitati cilindrice cuprinse de regula intre 10.000 - 16.000 cmc, Euro 3, cu o vechime intre 2-4 ani, va trebui platita o taxa intre 20.332 si 32.531 euro, comparabila cu pretul cu care acesta poate fi cumparat, iar pentru un model Euro 4 "vechi" de sapte luni, cumparat la mana a doua din strainatate, se va ajunge la sume cuprinse intre 13.500 si 21.600 euro.

In opinia reprezentantilor asociatiei, motivatia autoritatilor potrivit careia introducerea acestei taxe vrea sa descurajeze importurile de autovehicule prea vechi si prea poluante nu mai este justificata, deoarece pentru doua autovehicule cu aceeasi capacitate cilindrica si acelasi grad de poluare taxa este mai mare, spre exemplu, pentru autovehiculul cu o varsta cuprinsa intre 2-4 ani decat pentru cel peste patru sau chiar peste sase ani.

ARTRI sustine ca taxa cea mai mare de plata este in situatia in care vechimea autovehiculului este intre 2-4 ani, categoria de autovehicule care reprezinta principala concurenta a autovehiculelor noi din clasa mai ieftina.

"O anumita explicatie poate fi chiar acest lucru, de a descuraja cumpararea acestei categorii de autovehicule si dirijarea potentialilor clienti spre importatorii si producatorii autohtoni de autovehicule", mai precizeaza comunicatul mentionat.