Primarul general al Bucurestiului are o problema: orasul nu-si mai incape in piele. Dezvoltarea sa economica depaseste puterea de modernizare a municipalitatii. Proiectat pentru numai 1,5 milioane de locuitori, Bucurestiul numara acum, oficial, 2,3 milioane de locuitori, iar in urmatorul deceniu, populatia se va dubla.

Orasul nu este supraaglomerat doar la suprafata; nici subteranele nu mai tin pasul.

- Ovidiu Nahoi: Cum arata Bucurestiul pe dedesubt?

- Adriean Videanu: Retelele de apa si canalizare s-au extins, dar canalul colector central a ramas acelasi.

- Laurentiu Ciocazanu: Adica, Bucurestiul nu-si poate elimina eficient reziduurile?

- Exact.

- O.N.: Acesta-i diagnosticul. Dar solutia?

- Acest oras va avea in anii urmatori o problema uriasa. Studiem alternativele. Ori construim un nou canal colector sub cel actual, ori construim altul sub reteaua de

lacuri din Colentina, ori facem un canal circular sub centura de autostrada... - L.C.: Este Bucurestiul o bomba eco-logica?

- Dintotdeauna a fost! Pentru ca nu si-a tratat apele reziduale. Apele s-au dus, pe afluenti, in Dunare, apoi in Marea Neagra. Trebuie s-o recunoastem. Acum, la Glina, avem cel mai mare obiectiv de statie de epurare a apelor din Europa de Est, s-a adjudecat licitatia zilele acestea.

- O. N.: Domnule primar general, sunteti edilul-sef al celui mai mare oras din Romania, cu niste cifre absolut impresionante in ce priveste dezvoltarea economica. Este Bucurestiul un oras privilegiat?

- Nu, este chiar dezavantajat.

- L.C.: Toate orasele mari spun acelasi lucru, ca sunt vitregite. O spune si Timisoara, o spune si Clujul...

- Bucurestiul produce 50% din cifra de afaceri din Romania si retine, din totalul taxelor si impozitelor care se aplica, aproximativ 22 la suta. Restul merge la echilibrarea bugetului national.

- O.N.: Celelalte orase cam cat pastreaza din taxe si impozite?

- Municipiile mari pastreaza aproximativ 50 de procente. Intotdeauna, lumea spune: Bucurestiul are resurse. Da, dar are si probleme, incomparabile cu ale altor orase. Aproape 58 la suta din investitiile straine care vin in Romania sunt indreptate catre Bucuresti, dar asta va aduce si mari probleme. Conform unui studiu al Bancii Mondiale, Bucurestiul isi va dubla populatia in urmatorii zece ani.

Din pacate, orasul a fost proiectat pentru circa un milion si jumatate de locuitori.

- L.C.: Vorbiti de dublarea populatiei, dar toata lumea se plange de traficul infernal...

- stiu, stiu... si va rog sa va amintiti ce spunea predecesorul meu, Traian Basescu, atunci cand a aparut conflictul cu PSD-ul: daca nu dam drumul la Pasajul Basarab, la strapungerea Buzesti-Berzei-Uranus, in doi-trei ani, Bucurestiul va fi un oras permanent blocat in trafic. Asta se intampla astazi. Nu ca a fost Traian Basescu un mare vizionar. Dar erau studii facute de specialisti.

Azi, va spun ca daca nu finalizez aceste proiecte si daca nu dau drumul la celelalte proiecte avute in vedere de fostul primar general si la cele pe care eu le-am in vedere, in trei-patru ani, pur si simplu, nu ne vom mai putea misca.

- O.N.: Dar nici transportul in comun nu ajuta la fluidizarea circulatiei: e aglomerat, se circula prost... Metroul vine la zece minute, in niciun mare oras din Europa nu se intampla asa ceva!

- Metroul trebuie sa fie coloana vertebrala a transportului public. Incepem anul viitor linia Bucuresti - Otopeni si Magistrala 5, Drumul Taberei-Pantelimon.

- L.C.: Asta va da peste cap si mai rau circulatia!

- Dar e mult mai usor, in acest moment, sa construiesti pe dedesubt!

- O.N.: Cum asa?

- Cu tehnologiile de azi nu sunt probleme. Sunt acele freze care lasa in urma lor peretii gata turnati si au o productivitate de 15-17 metri pe zi.

- L.C.: si atunci, de ce a mers asa greu cu celelalte proiecte?

- S-au folosit tehnologiile vechi. Pentru ca acele proiecte erau deja facute prin sapatura deschisa. Acum nu mai e cazul.

- L.C.: Exista o astfel de lucrare pe Calea Grivitei, care incurca extraordinar traficul...

- Sper s-o terminam anul viitor. Dar acolo va trebui sa inlocuim si acel pod feroviar, spre Constanta. Ati vazut, pentru doua cartiere importante, Chitila si Bucurestii Noi, nu exista decat acea portita. Din pacate, acolo nu am loc pentru extindere, asa ca va trebui sa demolam un bloc.

- O.N.: Sa demolati un bloc?

- Ce sa facem? Vom construi un alt bloc, inainte, si ii vom muta pe acesti oameni. Intr-un oras cu asemenea probleme, interesul public este atat de mare incat, din pacate, interesul privat nu poate sa primeze.

Cum comenteaza

1) "Scandalul bordurilor". "In modernizarea Bucurestiului, bordurile sunt undeva la zero virgula zero si ceva la suta. Sigur, eu mi-as dori borduri de granit, dar nu pot sa o impun. Cel mai mare producator de granit din Romania este compania mea. Prefer deci sa produc pentru Budapesta, pentru Sibiu, pentru Brasov... Nu si pentru Bucuresti.

2) Grupul "Euroconstruct". Nu stiu daca sunt prietenii presedintelui, dar fac treaba buna.

3) Relatia cu Traian Basescu. Vreti sa-l supar pe presedinte? Eu cred ca am un stil mai bun si va asigur ca voi fi un primar mai bun decat el. si stiti de ce? Pentru ca eu am si conditiile mai bune. Am de partea mea Consiliul, Executivul... Am inceput lucrari de 1,6 miliarde de euro.

4) Relatia cu PNL. Pana nu ne certam definitiv, nu se rezolva! S-a adunat prea multa neincredere intre noi. si asta este urmare a lipsei de seriozitate. Liberalii au vrut neaparat comisar european. Noi credem ca am fi putut sa trimitem acolo un om care sigur ar fi intrunit acceptul tuturor.

Nu ar mai fi fost nevoie atunci sa ne dea Ministerul Apararii, pentru care ne scot ochii in momentul de fata!

5) Elena Udrea, consultant la Internationala Crestin Democrata. E o mare surpriza pentru noi toti. Chiar merita felicitata! Ea nu a plecat din partid cu niciun mandat. si iata ca, prin lobby-ul personal, a reusit sa castige increderea Internationalei Crestin Democrate.

Integral in Adevarul