Romania detine una din cele mai scazute rate de prima de asigurare din Europa Centrala si de Est, valoarea acesteia fiind de 10-15 ori mai scazuta decat in state ca Cehia, Grecia sau Ungaria, informeaza un comunicat al ING Asigurari de Viata citand un studiu al Comisiei Nationale de Prognoza.

Potrivit unui studiu al companiei, romanii bazeaza pe un optimism nerealist considerand ca ‘moartea nu este ceva ce mi se poate intampla mie sau cel putin nu in viitorul apropiat‘.

Romanii din mediul urban cheltuiesc 1,6 % din veniturile lunare nete (ale gospodariei) pentru incheierea de asigurari, fata de 28% pentru utilitati, 27,3% pentru cheltuieli generale (intretinerea casei, alimente), 10,6 % pentru imbracaminte si 6,2% pentru petrecerea timpului liber, releva un studiu ING Asigurari de Viata realizat de GFK Romania in 2006.

Conform unui alt studiu ING Asigurari de Viata realizat de firma independenta de cercetare Lighthouse, romanii manifesta patru atitudini diferite fata de protectia financiara si asigurarile de viata, in functie de mediul social, educatie si varsta.

Patru atitudini diferite fata de asigurarile de viata

O prima atitudine este tipica tinerilor intre 25 si 35 ani, care sunt preocupati de prezent si considera ca asigurarea de viata, si in consecinta si protectia financiara, ‘nu sunt prioritare‘ la aceasta varsta.

A doua categorie include persoanele cuprinse in categoria de varsta 45-55 de ani, pentru care incheierea unei asigurari de viata echivaleaza cu a accepta apropierea mortii. Atitudinea lor este de genul ‘nu inca, este prea devreme pentru o asigurare de viata’.

Desi se gandesc foarte mult la viitor, prioritatile lor sunt sa economiseasca pentru situatii neprevazute precum intrarea in somaj sau imbolnavire.

O a treia atitudine o intalnim la persoanele de 35 - 45 de ani care au reusit sa isi asigure o situatie financiara confortabila, sunt increzatori in potentialul si viitorul lor si sunt intotdeauna deschisi pentru noi oportunitati de investitii. Acestia considera protectia financiara ca parte a unui standard de viata confortabil, iar atitudinea lor este: ‘poate fi o idee...‘.

A patra atitudine este tipica pentru cei ale caror ocupatii implica un risc mare pentru vietile lor, indiferent de varsta pe care o au (30-55 de ani). In cazul lor, asigurarea de viata este perceputa mai mult ca o obligatie a angajatorului, iar atitudinea este: ‘Da, vreau dar cine plateste pentru ea?‘

Toate aceste atitudini arata ca romanii se bazeaza pe un optimism nerealist considerand ca ‘moartea nu este ceva ce mi se poate intampla mie sau cel putin nu in viitorul apropiat‘.

Europeni in privinta perceptiei asupra politelor de asigurare

Atitudinea romanilor fata de asigurarile de viata este similara cu cea a majoritatii europenilor, asa cum indica un studiu al asociatiei LIMRA: 74% dintre cei neasigurati considera ca nu isi permit asigurarea de viata; 52% sunt nehotarati in privinta nivelului de protectie de care au nevoie; 43% le este teama sa nu ia o decizie gresita; 40% prefera sa investeasca in alte produse financiare; 29%

afirma ca nu le-a fost prezentat niciun astfel de produs, in timp ce 20% refuza sa se gandeasca la asigurari de viata, motivand ca este neplacut sa te gandesti la moarte.