Parlamentul European a luat in discutie revizuirea regulilor de publicitate pentru canalele de televiziune din Uniunea Europeana, propunere ce include o noua abordare in privinta plasarii produselor publicitare.

Conform unui comunicat de presa, europarlamentarii au extins aria de actiune a asa-numitei directive Televiziune Fara Frontiere spre toate serviciile audiovizuale din UE si au acceptat, totodata, sa autorizeze pauzele publicitare in filme si alte programe televizate, la fiecare 30 minute.

Adoptand in prima citire raportul de co-decizie intocmit de Ruth HIERONYMI (PPE-DE, DE), din partea Comitetului pentru Cultura (CULT), Parlamentul a aprobat, totodata, mecanisme ce permit Statelor Membre sa adopte reguli stricte, dar justificate, in baza carora ar putea stopa abuzurile unor furnizori de servicii cu sediul in alte state ale Uniunii. Deputatii au adoptat, totodata, cateva amendamente cu referire la etica.

Propunerea Comisiei are ca obiectiv crearea unor conditii de concurenta echitabile intre difuzorii publici si privati si producatorii independenti. Ea vizeaza totodata largirea ariei de actiune a dispozitiilor europene pentru a include noi canale media cum ar fi cele video sau internetul.

Noua legislatie urmareste actualizarea directivei Televiziune Fara Frontiere, din 1997, astfel incat sa corespunda noilor evolutii in tehnologia audiovizuala si practica publicitara.

Restrictii cu privire la plasarea produselor publicitare

In ce priveste unul din cele mai controversate aspecte ale proiectului de directiva, Parlamentul a sprijinit un nou amendament al raportorului, autorizand plasarea produselor publicitare intr-un numar limitat de programe si numai conform unor conditii stricte.

Spoturile vor fi interzise "in timpul emisiunilor de stiri si de actualitati, in timpul programelor pentru copii, documentare si al emisiunilor de consiliere".

Statele Membre inca vor putea sa permita plasarea spoturilor publicitare "in lucrarile cinematografice, filme si serialele de televiziune, precum si in emisiunile sportive".

Totusi, chiar si atunci cand sunt permise, continutul spoturilor publicitare si programarea lor nu poate prejudicia "responsabilitatea si independenta editoriala" a difuzorului si nici nu poate "incuraja direct achizitionarea sau locatia bunurilor sau a serviciilor" date publicitatii.

Spectatorii vor trebui sa fie "clar" informati de plasarea de spoturi publicitare in programele TV "la inceputul si la sfarsitul programelor, printr-un semnal transmis la fiecare 20 minute, pe parcursul derularii lor".

Deputatii sunt de acord cu Comisia Europeana in ce priveste interzicerea completa a spoturilor publicitare vizand comercializarea de tutun/tigari. Interdictia vizeaza, totodata, unele medicamente sau tratamente medicale specifice.

Noi reguli de publicitate

Parlamentul a votat in favoarea limitarii pauzelor publicitare in "timpul filmelor pentru televiziune (cu exceptia serialelor, a programelor de varietati si a documentarelor), al productiilor cinematografice, al concertelor, pieselor de teatru si de opera" la "una la fiecare 30 minute" - si nu la 35 minute, asa cum propusese Comisia, sau 45 minute, cum solicitase Comitetul pentru Cultura

(CULT). Pentru amendamentul respectiv, 324 deputati au votat pentru si 323 impotriva.

Programele de teleshopping vor trebui tratate distinct de celelalte programe prin mijloace optice si/sau acustice.

Deputatii solicita totodata Statelor Membre si Comisiei sa "incurajeze furnizorii de servicii audiovizuale sa dezvolte un cod de conduita privind continutul programelor pentru copii si intreruperea lor de publicitate, spoturi de sponsorizare sau alte spoturi de marketing vizand produse alimentare nesanatoase".

Derogari de la principiul tarii de origine

Derogarile de la asa-numitul principiu al tarii de origine permit tuturor Statelor Membre sa aplice reguli mai detaliate sau mai stricte, in beneficiul protejarii minorilor sau al sigurantei publice, al sanatatii publice sau al protejarii diversitatii culturale.

Pentru a preveni orice forma de abuz sau conduita frauduloasa, un Stat Membru poate aplica masuri adecvate impotriva furnizorului de servicii media dintr-un alt Stat Membru. Aceste masuri trebuie sa fie "necesare, aplicate in maniera nediscriminatorie". Comisia Europeana va trebui sa fie consultata pentru a stabili daca masurile sunt compabitile cu legislatia comunitara.

Etica si probleme de corectitudine

Conform propunerii Comisiei, Statele Membre vor trebui sa asigure ca spoturile de publicitate nu incita la discriminare si nu aduc nici un prejudiciu. Parlamentul propune conditii aditionale, mentionand ca spoturile n-ar trebui sa aduca ofense bazate pe discriminare sexuala, disabilitati, varsta si "nici sa incalce demnitatea umana".

Statele Membre vor trebui sa asigure, totodata, ca programele nu contin "nimic care ar putea afecta serios dezvoltarea fizica, psihica si morala a minorilor, in special programele care arata pornografie sau violenta".

Statele Membre vor trebui sa asigure ca serviciile audio-vizuale sunt facute progresiv accesibile persoanelor cu disabilitati vizuale sau auditive, si trebuie sa prezinte Comisiei un raport la fiecare doi ani referitor la progresele realizate in acest sens.

Statele Membre trebuie sa asigure, totodat,a dreptul la replica sau alte alternative pentru "orice persoana fizica sau juridica, indiferent de nationalitate, ale carei interse legitime au fost afectate in urma unei astfel de transmisii".

Urmatorii pasi

Dupa prima citire in Parlament, este acum randul Consiliului sa-si prezinte pozitia comuna. O data ce aceasta din urma este adoptata, probabil la inceputul anului viitor, textul proiectului legislativ se intoarce in Parlament pentru a doua citire. O data adoptat de Parlament si de Consiliu, Statele Membre vor avea la dispozitie doi ani pentru a transpune noua directiva in legislatia nationala.