Europo, ia-m-asa, si mai lasa lectia!

de Dani Rockhoff, Germania     HotNews.ro
Luni, 18 decembrie 2006, 0:00


Traiesc intr-o tara care nu m-a intrebat, la introducerea monedei euro, daca imi convine ca salariul meu sa se injumatateasca si preturile sa se dubleze. Adio marca germana, oricum-ai-venit, Euro!

N-am nimic cu Europa mitologica, am ceva cu viata de zi cu zi, in spatiul european. Nu generalizez, doar exemplific. Introducerea in Germania, la 1 ianuarie 2002, a Euro ca moneda de circulatie, nu doar de raportari economice si fiscale, a intors pe dos viata multor cetateni
cinstiti, cu lopata in mana. Desigur ca lopata e doar o metafora.

Toate firmele si-au raliat preturile la noua moneda, transformand, in cel mai bun caz, „unu la unu”. In cel mai rau caz, au profitat de debusolada clientelei, pentru a plasa totul mai scump.
Nici o firma n-a pierdut din „afacerea euro”, decat daca a falimentat sau patronul era un caz de spital.

Firmele lucreaza in lant (nu spun o noutate) si astfel, orice scumpire de preturi la nivel de materie prima, servicii adaugate, etc., se reflecta in pretul final, la care mai adauga TVA-ul, suportat final tot de consumator.

Ei, aici consumatorul, cetateanul, este pur si simplu...impotent. Creste taxa pe valoare adaugata de la 16 la 19% de la 1 ianuarie, in Germania? Sa-i fie de bine! Firmele factureaza pe masura si isi scot scumpirea de la fisc, prin deducere de cheltuieli aferente, impozitate legal la noua cota.

Alta socoteala este legata de buzunarul consumatorului privat, caruia nu-i ramane decat sa-si linga ranile deschise mai deunazi si largite, mai nou, cu 3 procente.

Problema n-ar fi problema, daca patronatul mic si mijlociu in Germania ar intelege ca lucreaza cu oameni, nu cu masini, iar acesti oameni au familii de hranit cu lapte si paine a caror preturi s-au triplat, in timp ce puterea de cumparare a ramas la fel, sau s-a injumatatit.

Sindicatele incearca cate ceva, insa firmele mici si mijlocii, in general, se derogheaza de la ralierea la tarifele agreate anual de acestea, cu marile consortii de profil. Avantaj boss si coalitii lui principali. Nu-ti convine, 5 milioane de someri asteapta la usa!

Magazinele sunt pline de cumparatori, desi multe marfuri raman scumpe si foarte scumpe, ceea ce inseamna ca au clienti. Dar, lumea se descurca, si in UE! Cum? Ca-n Romania: mai un favor, mai un contract cu comision, mai o consiliere, mai o achizitie recomandata „la patru ace”, mai un cauciuc de masina schimbat fara factura. Traieste si lasa si pe altii sa traiasca, spunea parca proverbul.

Ce-i nou? Noua e lectia de buna purtare recomandata Romaniei, care „nu stie, n-are strategii, n-are...”. Este adevarat ca n-are multe, si nu toate marunte. Insa are o zicala, cu birna din ochiul propriu si paiul din ochiul vecinului. O zicala care, peste cateva zile, risca sa devina europeana, daca si subtitrarea filmului e adecvata.



















86 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Hai ca mi se face mila... (Luni, 18 decembrie 2006, 13:19)

    Gigi [anonim]

    Doar un roman din Germania putea scrie asa articol. Adevarul este ca nemtii au trait foarte multi ati mult peste ceea ce au produs, pe spatele altor popoare (iar in ultimii 15 ani inclusiv pe spatele Romaniei). Acum a venit nota de plata.

    Chesti cu dublatul preturilor e o mare minciuna. Germania are inca cele mai mici preturi la mancare din toata Europa. Iar chestia cu schimbat pretul din marci in Euro la "unu la unu" o fi adevara pentru chestiile marunte: guma de mestecat sau asa ceva. Insa la produsele mari, la electronice, la haine, la altele, lucrurile nu sunt adevarate.

    Cat despre TVA, Germania avea cel mai mic TVA din Europa. Nici cu 19% nu sta deloc rau.

    Problema e ca neamtul nu mai vrea sa lucreze dar vrea masina noua, casa si alte ajutoare sociale. Cel mai bine daca vine romanul si polonezul sa spele buzi si sa construiasca. Ca el neamtul nu se demite.

    Asa ca nu pot spune autorului articolului decat "da' ma lesi...."
  • 0 (0 voturi)    
    Germania are acum probleme si noi ajungem la liman (Luni, 18 decembrie 2006, 13:34)

    DOdo [anonim]

    :) Pai Germania a cam suferit de pe urma absorbirii fostei RDG. De aici se trage saracia! Ca nu mai vor sa munceasca! VAx! Au ajuns la acel nivel de cultura, demnitate personala si sociala, incat nu se mai arunca pe orice job. Cauta si vor ceva foarte bine platit. Este ceva ce dorim toti. Ganditi-va cat ne-ar fi costat absorbirea R.Moldova, daca s-ar fi gandit aceasta ca exista destule temeiuri de reunire? Am fi ajuns la sapa de lemn, cu tot cu Romania Mare ... Dar, dupa o vreme, ne-am fi revenit! Cat a durat tranzitia in Romania! Nu se mai vb de tranzitie ... dar o alta tranzitie abia incepe! O sa ne doara ca naiba ... dar e un lucru bun sa intarim ginta latina din EUropa.
  • 0 (0 voturi)    
    Frumoasa plangere! Cat adevar e in ea? (Luni, 18 decembrie 2006, 13:49)

    sorin [anonim]

    "...salariul meu sa se injumatateasca si preturile sa se dubleze"! Excelenta gaselnita, dar perfect falsa. Daca preturile se dubleaza, atunci -- in mod logic -- salariul mi se injumatateste. Da' si una si alta, pardon ca nu se poate!
    Am fost in Germania in 2002 si am fost si eu curios sa vad "ravagiile" pe care le-a facut "teuro" (un joc de cuvinte care sugereaza scumpirea). Rata de schimb marca/euro a fost de aproximativ 2/1. In schimb, restaurantele care "se respectau" au pretuit berea de 7 marci la 5 euro. Asta a fost "furaciunea" flagranta la trecerea la euro. In rest, oamenii au mai rotunjit "in sus" ceva preturi la conversie...
    Dar sa faci din asta tot un planset si un vaiet, asta e posibil doar la balcanici.
    Apropo, domnule Dani Rockhoff, cat a fost rata inflatiei in 2001 in Germania, ca eu nu-mi aduc aminte sa fi fost din trei cifre, dupa cum zici domnia ta?...
  • 0 (0 voturi)    
    Pana la urma, ce ai vrut sa spui? (Luni, 18 decembrie 2006, 14:23)

    Romulus [anonim]

    In afara de faptul ca dintr-un motiv sau altul ai o frustrare pe care o ascunzi destul de repede sub mentiunea ca pentru tine lopata-i o metafora (oare de ce-o fi fost lopata primul termen care ti-a venit in minte pentru a definii muncitorul german?), nu prea poti sa ne explici nici care-i problema pana la urma si nici ce ar trebui sa intelegem din povestea ta germana.
    Ca pierzi din vedere cateva mici elemente cum ar fi unificarea Germaniei, este imediat si lamentabil vizibil. Te arunci insa in explicatii care fie-ti depasesc putin nivelul de cunostinte si par a fi citate din sueta de la spritul cu romani de Duminica seara, fie sunt prost expuse si atunci, paca de idee, caci ar putea fi interesanta. Articolul tau (care nu stiu cum Dumnezeu a putut fi publicat fie si pe un site) este inconsistent si ambiguu, de la primul paragraf : "Adio marca germana, oricum-ai-venit, Euro!"
    Sigur lipsesc niste cuvinte de aici si sigur logica textului nu trebuie cautata nici pana la sfarsit, ca "o vedeti, da' nu e"...
    Oricum, da-i inainte... Cu perseverenta ai sa inveti si jurnalism si poate si ceva analiza economica. Incepi cu reviste pentru copii si texte simple, in care te poti exprima cu cuvintele tale.
  • 0 (0 voturi)    
    nemtii... (Luni, 18 decembrie 2006, 14:42)

    tito [anonim]

    Mai nasoli oameni ca nemtii astia nu cred ca are Europa...si acum isi merita lectia ce incep sa o primeasca
    Ca prea mult timp au tot dat ei pe lectii pe ici pe colo....
    Imi e si scarba de neamul ala ca prea mult sa opus Romaniei de care ori a avut ocazia......puturosi si scarbosi ...nu ar merita nimeni sa mearga sa lucreze la ei...nici romanii si nici polonezii
  • 0 (0 voturi)    
    Ipoteza Falsa (Luni, 18 decembrie 2006, 15:39)

    Sorin [anonim]

    Ipoteza de la care pleaca articolul: "... la introducerea monedei euro, ... salariul meu sa se injumatateasca si preturile sa se dubleze. Adio marca germana, ..." este de-o falsitate strigatoare la cer.
    Preturile in Germania nu s-au dublat pentru ca s-a introdus euro ci pentru ca economia germana era deja, de prea mult timp, neperformanta.
  • 0 (0 voturi)    
    Comentariu la "Europo, ia-m-asa...." (Luni, 18 decembrie 2006, 16:19)

    Alina [anonim]

    Daca acest articol ar fi fost scris de un ziarist celebru nu ar fi existat atatea pareri negative despre el.Citim in ziare "mari" articole de acelasi nivel si nu ni se mai par asa cum am citit in primele comentarii.Ne place sa parem specialisti in orice domeniu, sa lovim tot ce este contrar parerilor noastre.Acceptam tot ce este la moda si imitam tot ce vedem la personaje care de multe ori se incadreaza in termenul de "subuman".Am spus personaje din cauza ca de multe ori imi e greu sa cred ca ele exista si mai si creeaza modele.
    Omul si-a spus parerea si sant convinsa ca se bazeaza pe o realitate pe care multi refuza sa o accepte.AM fost acum o luna in trei capitale europene, ca turista, si fiecare ghid local nu a uitat sa ne explice cat de grea e viata acolo si sa ne ureze sa avem putere multa si rabdare pentru a rezista perioadei ce va veni.Si cele trei capitale nu se aflau in tari sarace sau invadate de emigranti sau muncitori la negru.
    Am citit multe editoriale din ziare celebre mirandu-ma de lipsa de exigenta a celor care le-au permis sa fie publicate.Rautatea comentariilor este rezultatul firii noastre, de "specialisti", chiar daca de multe ori nu stim desore ce vorbim. Si nu in ultimul rand din snobism.
  • 0 (0 voturi)    
    eurodoi (Luni, 18 decembrie 2006, 16:25)

    eu rock [anonim]

    bai tito, aici nu e vb de munca la canal, ca acolo te-au pus comunistii.
    daca ai nevoie de bani, esti liber sa-ti oferi serviciile pe piata libera.
    nici fotbal nu te obliga nimeni sa joci, dar daca vrei neaparat, atunci joci dupa regulile stabilite
    simplu?
  • 0 (0 voturi)    
    aberatii, asta e cu mintea aiurea... (Luni, 18 decembrie 2006, 20:09)

    dan [anonim]

    mai draga, mai aveti multi ametiti din astia socialisti pe lista?
    Adica ce vrea sa zica, ca s-au dublat preturile in Germania dupa adoptarea Euro? Aiurea, uitati-va si voi pe statistici, efectul a fost insesizabil, omul fabuleaza.
    A, ca i se pare lui nu stiu ce, ca are idei din astea sindicaliste ca patronii nemti exploateaza muncitorii - asta e vrajeala de om puturos caruia i s-a urat de prea multa protectie sociala. Patronii aia de firme mici n-au copii de crescut, doar angajatii au? Daca e asa misto sa fii patron, ai doar avantaje, pe el ce-l opreste sa fie, nene?
    Ia sa-si puna casa la ipoteca si sa inceapa o afacere, si pe urma sa-ti vina tot felul de papagali de la sindicat si inspectii, ca n-ai voie aia, n-ai voie ailalta, si sa-ti ia statul german 75% din ce castigi.
    Abia astept sa intram in UE si sa mergem peste ei, sa le luam toate locurile de munca, si cu muncitori individual, si cu firme, tot, ca prea s-au invatat sa-i tina statul in brate si sa-i gadile sub barba.
  • 0 (0 voturi)    
    Europo, ia-m-asa (Luni, 18 decembrie 2006, 20:33)

    germanul [anonim]

    Pt doamna Rockhoff

    Articolele dumneavoastra (cel putin acelea pe care le`am citit eu) sunt o oglinda perfecta a mentalitatii majoritatii romanilor ( si prin extensie a multor straini) din Germania. mereu si mereu comenteaza: situatia economica nu e buna, guvernul ne asupreste, germanii sunt prosti si lenesi etc.. De ce nu se intoarce fiecare "comentator" in "paradisul" de unde a plecat? nu cred ca ar plange nimeni dupa voi.

    Ps. acum am vazut si comentariul nr.1 de Gigi, subscriu total
  • 0 (0 voturi)    
    mie imi place cum scrie Dani (Luni, 18 decembrie 2006, 20:57)

    Dodo [anonim]

    Are un stil energic,provocativ,la subiect.
    Pai are dreptate in tot ce spune.
    Sa va dau si eu un exemplu:asigurarea la masina se scumpeste pe motivul ca au avut loc mai multe accidente in anul din urma.
    Dar ce,eu le-am produs?Plus de asta nici nu se poate verifica daca e adevarat.Omul de rind este impotent,asa cum spune Dani.
  • 0 (0 voturi)    
    ptr.nr.10 (Luni, 18 decembrie 2006, 21:05)

    Dodo [anonim]

    problema intoarcerii este tot atit de complicata ca si problema plecarii.Ce sa faca in Romania oamenii care se intorc?
  • 0 (0 voturi)    
    ptr.nr.1 (Luni, 18 decembrie 2006, 21:34)

    Dodo [anonim]

    Ce-i poti spune autorului?Nu am inteles:"da?ma lesi".Ce inseamna asta?Te rog tradu-mi si mie ,sa nu mor pina nu stiu.
  • 0 (0 voturi)    
    economia germaniei vs economia romaniei (Luni, 18 decembrie 2006, 23:06)

    Cristian Constantin [anonim]

    ce pot sa zic, m-am invatat cu sursele de informare germane; la obiect si cu exemple sau surse specificate clar.
    articolele care nu cuprind asa ceva seamana mai mult a povesti (in categoria aceasta intra mai toate articolele care apar prin presa romaneasca); pe de alta parte cam toate povestile au un sambure de adevar. a circulat la un moment dat prin 2002/2003 prin germania povestea cu paritatea 1/1
    euro/marca; si probabil ca in viata de zi cu zi chiar se vedea cu ochiul liber: la turcul din colt kebap-ul nu mai era 3 marci era 3 euro. dar asta nu reprezinta economia germaniei...
    acuma, in domeniul "consumer market" germania a ajuns in
    aproape mai toate sectoarele la ceea ce se numeste "economy of scale"; se vinde _mai mult_ la _pret mai mic_. romania _nu este_ la acelasi nivel de dezvoltare economica si de aceea
    _nu isi permite_ asa ceva.
    exemplu: cunosc oameni care cumpara la aldi in germania diferite produse pe care le vand in romania _cu profit_.
    pe de alta parte impresia mea ca in romania se incearca o "pacalire" a consumatorului plecand de la faptul ca in romania consumatorul e _neinformat_ (cand ati vazut ultima oara la televiziune in romania emisiuni care compara - cu ajutorul universitatilor tehnice, companiilor
    specializate - diferite produse, din punctul de vedere al
    consumatorului?)
    ultima parte a articolului face referiri la obiceiuri mai mult sau mai putin balcanice (asiatice); probabil cazul de coruptie din "siemens" e cel mai relevant la ora actuala. deocamdata sunt cazuri izolate si sunt aduse la lumina (spre deosebire de alte cazuri de pe alte meleaguri). si, atentie in cazul siemens, la fel ca si in cel volkswagen este vorba de mita data de companie unor terte persoane pentru a mari venitul companiei! ati auzit de asa ceva in romania? nu fac romanii prostii din astea...
  • 0 (0 voturi)    
    pt nr 8 (Marţi, 19 decembrie 2006, 0:00)

    tito [anonim]

    La ce reguli de joc te referi mai?
    La cele europene sau care??....din cate shtiu eu toate tarile joaca pe aceleasi reguli...doar Germania si lenesii ei sau gasit mai destepti (adica sa puna bete in roata Romaniei de cate ori are ocazia)
  • 0 (0 voturi)    
    Unde dreptul la opinie se confunda cu dreptul de a spune orice (Marţi, 19 decembrie 2006, 7:52)

    Romulus [anonim]

    Romanul s-a nascut democrat... si poet... mai bine se nastea harnic. Romanul se pricepe la tot si la toate. El stie si care-i starea recoltei de rapitza, cum se fac caltabosii, de unde are Bil Gates banii, cum se scapa de paduchi lati cu carmol, ce ar fi trebuit sa faca Nelson Mandela dac-ar fi vrut sa-i bata pe aia cu Apahida (sau Aparhida... ca-mi scapa), cum se fura benzina din conducta si de cate ori si-a pus Mihaela Radulescu paru pe bigudiuri. Pentru ca Romanul este destept, c-asa a aflat el la televizor, de la Gigi Becali, cel mai mare intelectual in viata "ca daca era vre-un prost, n-ava bainii aia".
    Romanul are mai multe opinii decat idei. Este oricand gata sa dea sfaturi, ca vorb-aia ... nu fac dobanda, dar sunt pe gratis. Inainte de 89, dac-aveai blugi, erai destept... aveai dreptul la opinie.
    Acum daca te-a dus Dumnezeu unde si-a lasat Dracu copii (cazul meu in Canada), poti sa dai cu presupusul in orice vrei tu. Nu judecata sau bunul simt iti da dreptul la opinie ci pasaportul. Daca insa ai si cetateniea vre-unei alte tari care te-a primit de mila, apoi trebuie sa nu mai zboare nici musca cand scremi tu o cacofonie. Pe unde am calcat, romanii sunt cei mai destepti... canadienii - cretini si degenerati... italienii -broscari inculti... nemtii - capete-ncuiate ... englezii - homeosexuali si pedofili.
    Noroc cu Romanul, ca murea planeta-n chinurile prostiei. Noroc cu noi ca ne-am batut cu turcii scarpinandune-n turul izmenelor si cantand doine, ca altfel, nu mai faceau nentii castele.... care-mpreuna cu capitalistii si agenturili, suge sangele poporului ca niste bampiri (mai pune-un spritz, 'iar dracu ei de patroni, ca maine iar ma pune la cules capsuni).
    Si nu ma enervati, ca dau o opinie de nu va reveniti vre-o doua saptamani si plange mama de mandrie si-nvatatoare de furie ca nu m-a omorat cu mana ei. Si eu scriu tocmai din Canada baaa... sunt mai tare cu 5000 de km decat Dani Romertopf.
    Si sunt poet si democrat... mai bine-asi fi fost harnic.
  • 0 (0 voturi)    
    de la autoare (Marţi, 19 decembrie 2006, 12:47)

    Dani [anonim]

    N-am intentionat sa scriu o analiza documentata si abstracta asupra fenomenului economic german -este o tema infinita- ci doar sa exprim o opinie, care nu este numai a mea, referitoare la treptata accentuare a prapastiei dintre cerintele vietii in Germania si putintele buzunarului cetateanului de rand.

    De asemenea, sa ating contextul in care coruptia si dobandirea de avantaje disproportionate, la nivelul etajelor superioare ale firmelor si institutiilor, e secondata de un paienjenis de birocrati si consilieri, platiti la tarife nefiresc de mari si care aduc, in majoritatea cazurilor, solutii doar pe hartie. Toate acestea se platesc cu bani de la "productivi" si acestia nu prea mai beneficiaza de mariri de salari, santajati mereu cu spectrul sperietorii somajului si al navalei muncitorilor straini.

    Pretul mancarii la Aldi in Germania nu e relevant, sunt atatea alte cheltuieli zilnice si elementare care fac "suma".

    Celor care ma si ne inteaba de ce cirtim si nu ne intoarcem inapoi in tara? Pai, in tara nu se cirteste, nu se exprima pareri, nu se da cu palaria-n masa? Se mai si mistocareste, ceea ce aici e sublim, dar nu e, caci nemtii stau bine la masini, mai putin la simtul umorului.

    P. S. Multumesc Alina si Dodo
  • 0 (0 voturi)    
    Autoarei (Marţi, 19 decembrie 2006, 15:40)

    Romulus [anonim]

    Inca 5 minute de critica si ne spuneti ca ati vrut sa vorbiti despre efectul razelor gama asupra anemonelor. Am citit si printre randuri si pe de-asupra, si pe spatele monitorului si nu vad un cuvant despre coruptie sau cel mai vag apropos despre birocratie. Vad doa o lunga lamentatie schioapa in logica si bolnava in argumentatie. Bine-nteles ca nu-i decat o opinie, dar exprimarea libera a unei opinii -drept fundamental al omului- ne obliga la responsabilitate si autocenzura. Duminica seara la spritz, mai o putem da cu oistea-n gard, mai spunem o prostie, mai ne contrazicem, mai dam cu palaria-n masa, ne pupam cu muci -vorba lui Caragiale- si plecam multumiti acasa, eliberati un pic de frustrarile de peste sptamana, gata pentru cele care urmeaza saptamana urmatoare.
    Ce ne facem insa cu opiniile pe care le expunem public? Inteleg ca nu aveti premiul Nobel in economie si daca vrioam cine stie ce analize, le cautam aclo unde trebuie, nu la rubrica "digestive". Atata doar ca argumentul "stai dom'le ca nu-s Einstein" nu scuza PUBLICAREA oricarei opinii. Becali are opinii in fiecare dimineata, la pranz si seara. Dreptul lui prelungit la opinie, acceptat din bun simt, din oportunitate, sau din lipsa totala al oricarui simt al responsabilitati este "firul rosu calauzitor" care-l leaga pe Dumnezeu de picioarele unui cioban puse pe masa postului de televiziune NationalTV.
    Cu ce drep? Cu dreptul la opinie, la replica si la onoare. Daca iti lasam, Dani, dreptul de a spune orice oricum doar ca sa aparam notuiunea de libera expresie, atunci vom ingropa atat de adanc acest principiu incat nici macar nu vom mai sti ce-i aia, articolul tau va fiind, ca atatea altele' o pietricica in betonul gros pe care ni-l vom turna in creiere
    Dar cum spuneam, da-i inainte, c-asa invatam cu totii. Dumneata sa-ti exprimi opiniile, noi sa discernem si eventual sa criticam. In cele din urma vom invata unii de la altii diferenta dintre Agora si Piata (desi in traducere inseamna acelasi lucru)
  • 0 (0 voturi)    
    In special pentru Dani, Sorin si Alina (Marţi, 19 decembrie 2006, 17:34)

    just me [anonim]

    Subscriu la parerea lui Sorin. La sfarsitul lui 2001 - inceputul lui 2002 am fost si eu in Germania si am constatat ca, odata cu introducerea Euro, marea majoritate a preturilor s-au injumatatit, conform cursului de schimb Euro-Marca Germana de atunci. E adevarat ca unele preturi au fost rotunjite cu cativa centi in plus. Dar sa spui ca s-au dublat este o exagerare mult prea mare. Daca au existat unele magazine sau restaurante (eu n-am vazut nici unul) care au pastrat raportul 1-1, acestea au fost cazuri foarte, foarte rare.

    ALINA: Avem drepate sa-i luam apararea autoarei doar din cauza modului necivilizat si jignitor in care sunt exprimate cateva din criticile la articolul scris de ea. Dar sa stii totusi ca o parte din informatiile spuse de Dani sunt false si ca cele mai multe din reactiile celorlalti sunt justificate (facand abstractie de modul in care sunt scrise).
  • 0 (0 voturi)    
    ce aveti domnule cu Dani? (Marţi, 19 decembrie 2006, 21:30)

    Dodo [anonim]

    Dani are, ca si mine de altfel,doua mentalitati.Sa nu va imaginati ca o pui pe cea romanaesca in cui si o iei pe cea germana.Este un amestec, care voua vi se pare ciudat,dar pe care eu il inteleg si il plac.
    Se poate spune ca noi suntem deja in Europa,pe cind voi nici nu ati intrat.
  • 0 (0 voturi)    
    Dodododo..ua mentalitati la Dodo (Marţi, 19 decembrie 2006, 23:06)

    Romulus [anonim]

    Dodo draga, daca in baza mentalitatii romanesti 2+2=4, pot confirma cu mana pe biblie ca si mentalitatea nord-america asigura tot acelasi rezultat. In Europa nu am stat mult, doar in vizite, dar nici acolo cand mi s-a cerut un pret dublu nu insema ca trebuie de fapt sa platesc doar o data si jumatate mai putin.
    Pastrand logica in care gandesti, ar insemna ca cineva care sta si citeste Romania Mare toata ziua in cladirea academiei, se numeste Academician si are gandire academica. In cazul asta, Da, tu esti European iar gandirea ta este europeana.
    Spuneam mai jos ca nu numarul de km pe care i-ai luat pe talpi de prin lume iti dau dreptul sa exprimi opinii dezlanate si neargumentate, si iata ca vi sa confirmi ceea ce spuneam... Eu sunt acolo; Tu nu esti. Deci eu am dreptul sa spun orice iar Tu (romanule care inca nu esti european) mai taci.
    Si apoi, apartenenta administrativa sau culturala la un anume spatiu geografic, nu implica nici intr-un fel o bariera impotriva semidoctilor, ba cate-odata, din contra. A avea doua mentalitati duce foarte repede la doua personalitati, primul element care trebuie sa ne ingrijoreze in perspectiva spectrului Schizofreniei. Personal, daca am plecat din Romania, inteleg sa-mi rafinez mentalitatea. Sa judec si sa pastrez ce gasesc ca-i bun in Romania (mult mai mult decat s-ar crede), sa curat restul (atat cat pot), sa cresc si sa adaug elementele bune pe care le gasesc in cultura nord-americana si sa ma feresc de cele rele. In final, sper sa arat o mentalitate sanatoasa, de om intreg, nu doua fete ca Ianus.
    Sper sa-ti rezolvi atat problema celor doua mentalitati cat si pe cea privind analiza logica a unei opinii. Adevarul nu-i adevar pentru ca vine de la rasarit sau de la apus. O idee nu-i mai valoroasa doar pentru ca s-a nascut in naveta Bonn-Munich, ci pentru ca este valabila si in tramvaiul 24, si in Rata de Mastacani si la Montreal, in acelasi timp si in aceeasi masura.
    Dar textul asta-i bolnav din titlu. Iar doua mentalitati...
  • 0 (0 voturi)    
    Romulus invata sa citesti (Miercuri, 20 decembrie 2006, 0:00)

    Dodo [anonim]

    Am spus ca mentalitatile s-au contopit intr-un amestec.
    Daca nu ai rabdare sa citesti ce scriu altii,lasa-ne cu comentariile tale de peste ocean ,care nu se mai termina.N-au nici cap si nici coada.
  • 0 (0 voturi)    
    mai termina cu propaganda anti-germania (Miercuri, 20 decembrie 2006, 1:38)

    nu asta e important [anonim]

    Bun asa Romulus, mai trebuie pusi la punct toti acesti romani de prin strainatate care se cred buricul pamantului si au dreptul sa comenteze tot si toate.
    Ii admir pe romanii stabiliti pe diverse meridiane si care sunt bine integrati si mandri (sau macar multumiti) de tara adoptiva.
    Nu stiu ce vrea sa spuna autoarea prin articolul asta, (si mai are unul pe care l-am citit, boul de la quelle).Viata in germania nu e buna, e o tara in care guvernul dubleaza preturile si injumatateste salariile??!! pe langa faptul ca sunt niste aberatii foarte usor de combatut prin citirea unor statistici doamna nici nu prea are dreptul sa comenteze. ce cauta ea in germania daca viata e asa de grea? De unde moda asta sa emigram in diferite tari dupa care sa ne apucam de comentat ce greu se traieste. Inteleg sa critici situatia din romania, e tara ta, te-ai nascut aici, si de la o varsta incolo, sau daca nu ai un mental pregatit nu poti emigra, nu ai alta optiune decat sa ramai. Dar sa pleci de buna voie intr-o tara si apoi sa te apuci sa o critici, mi se pare ipocrizie crasa. mai ales ca asta nici nu e critica reala, sunt de-a dreptul minciuni Am vazut mai jos ca se intreba, ce sa faca in romania daca se intoarce? acelasi lucru ca si in germania--->sa critice!!!, este mult mai indreptatita in acest caz.
    parerea mea este ca devii o persoana frustrata si complexata daca emigrezi intr-o tara pt care nu ai cat de cat un respect. si din articolele autoarei, se vede doar o atitudine de superioritate fata de germania
  • 0 (0 voturi)    
    EURO (Joi, 21 decembrie 2006, 20:21)

    GH [anonim]

    preturile in germania nu s-au marit per total...avand in vedere preturile imobilelor, care in germania au scazut in parte cu 50% fata de 2000, pe cand in romania au crescut cu 1000% fata de 2000. preturile la alimente de baza au ramas la fel...ba chiar la unele au scazut...chiriile au scazut...preturile au scazut la electronice, la textile de calitate...depinde de necesitatie fiecaruia...daca am deja 5 case...nu ma intereseaza ca a crescut sau nu pretul lor...ma intereseaza chiria...germania ramane o tara scumpa pentru idioti....care prin putina informatie pe net, ajung la preturi romanesti acolo...singurul lucru mai ieftin in romania sunt fructele si legumele...si poate tigarile...si in parte serviciile...care in germania sunt mai scumpe...dar daca stii sa ocolesti sistemul idiotic german...te aranjezi f. bine in germania...ca intotdeauna...vrei totul legal:..platesti ca un idiot...esti destept...platesti putin si ai mai mult decat vrea sistemul sa-ti ofere,...ideea este...ofera-ti tu atat cat crezi ca ti se cuvine...germania are o datorie de 6.000.000.000.000 euro cu o dobanda de ca. 5000,-euro/secunda...efectiv...cititi lectura de specialitate si veti remarca...de ce noi am intrat de fapt intr-o banda de datornici...ghici cine va plati datoria germania...mascat bineinteles...tarile "noi", in special romania si bulgaria...un an nou fericit...

Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă