In ciuda faptului ca unul dintre "parintii" companiei e rus, Google nu a avut un succes prea mare pe piata din Rusia, in ciuda previziunilor extrem de optimiste la inceput, scrie International Herald Tribune.

Serghei Brin, unul din parintii Google, s-a nascut la Moscova in 1973 si primele cuvinte rostite au fost in rusa.

Creat in Sillicon Valley de Brin si Larry Page, Google s-a adaptat uimitor de bine si mai ales extrem rapid pentru a putea oferi servicii in zeci de limbi, vanzand publicitate de miliarde de dolari pe tot intinsul globului.

"Nu sunt atat de puternici"

Insa in Rusia situatia e putin diferita, compania intrand pe piata abia in urma cu un an, oferind rivalilor locali timp din belsug pentru a se consolida.

Asa cum recunosc si oficialii companiei, in afara intarzierii de care au dat dovada in a intra pe piata rublei, barierele lingvistice si culturale reprezinta o frana la fel de mare ca timpul pierdut.

“Google anunta ca va distruge orice concurenta de pe piata dar iata unde se afla acum”, spune Irina Gofman, director executiv al Rambler Media, companie din Moscova ce opereaza un portal de internet si un motor de cautare local. “Nu sunt atat de puternici”.

In timp ce Google domina piata americana si europeana, fiind de departe cel mai popular motor de cautare, in Rusia site-ul se afla abia pe locul 8, potrivit statisticilor oferite de ComScore Networks.

Site-ul rusesc de cautare numarul unu e Yandex, un motor de cautare local accesat de peste 64% dintre utilizatorii de internet din tara, spre deosebire de Google, care e accesat de doar 24% din utilizatori.

Mai mult decat atat, Yandex controleaza 50% din incasarile din publicitatea bazata pe cautarea de cuvinte cheie. Rambler, al doilea jucator de pe aceasta piata detine o cota de 40% in timp ce Google trebuie sa se multumeasca cu restul de 9%.

Rusia nu este singura piata care pune probleme mari gigantului american, China fiind cea care a conditionat accesul Google pe piata de acceptarea cenzurii rezultatelor afisate.

In Rusia, atat Google, cat si restul jucatorilor de pe piata sustin ca nu au avut presiuni pentru a-si auto-cenzura rezultatele, o simpla cautare dupa cuvantul “polonium” reveland 11.1 milioane de rezultate, printre care si unele legate direct de fost disident rus Alexander Litvinenko, ucis luna trecuta la Londra cu acest element chimic.

Analisti ai pietei, cat si oficiali ai Google spun ca dificultatile intampinate de companie tin mai mult de gradul inalt de dificultate al limbii ruse.

“Nivelul nostru de intelegere al limbii ruse nu a fost atat de solid pe cat am crezut la inceput”, spune Kannan Pashupathy, un inalt oficial al companiei.

Cum piata de net din Rusia este in continua crestere, analistii citati de IHT sunt de parere ca e loc suficient pentru mai multi operatori.

Acestia aprecieaza ca in decurs de zece ani peste 47 de milioane de rusi vor utiliza internetul, aproape dublu fata de prezent, in timp ce piata publicitatii va creste pana la un miliard in 2012 fata de doar 110 milioane in 2006.