Uitarea istoriei

Ce cred liceenii despre Revolutia din decembrie '89

de D.N.     HotNews.ro
Miercuri, 20 decembrie 2006, 0:00

Scena din decembrie '89








Documente:
Elevi de liceu despre revolutie
(21.12.2006) MP3
Marian Cojocaru, CNSAS
(20.12.2006) MP3

In fiecare decembrie al ultimilor 17 ani, presa e inundata cu stiri despre revolutie, revolutionari, comunisti si comunism. Subiecte de interes pentru cei mai multi, insa nu si pentru tineri.

Marian Cojocaru, istoric cercetator in cadrul CNSAS, considera ca doi sunt factorii ce conduc la ignoranta adolescentilor: dezinteresul profesorilor de istorie si lipsa de importanta a acestui subiect pentru majoritatea tinerilor.

Iar patru tineri bucuresteni, elevi la liceu si nascuti in anul Revolutiei, confirma: evenimentele din decembrie 1989 sunt la fel de indepartate pentru ei ca si Razboiul celor doua Roze.

Am incercat sa aflam ce parere au elevii din anii terminali de liceu despre perioada comunista si mai ales despre revolutia din 1989.

La liceul economic Virgil Madgearu, aflat in din centrul Bucurestiului, elevii nu mai trec pe la ore, arzand gazul in fata liceului pana la venirea vacantei.

Intrebati despre revolutie, trei baieti de clasa a 12-a au dubii serioase in privinta anului in care a fost inlaturat Ceausescu. Sa fie ’86, sau poate ’87? Cu un mic ajutor stabilesc ca revolutia a avut loc in ’89.

Spun ca nu au aflat prea multe de la scoala, cunstintele minime pe care le poseda fiind obtinute de la parinti. Si mai ales, se reduc la informatii despre cozile la ulei, zahar si paine. Nimic despre detinuti politici, nimic despre disidenti, foarte putin despre Securitate.

Spectacolul ce a avut loc in Parlament la inceputul saptamanii e privit mai degraba cu amuzament, si elevii nu considera raportul Tismaneanu ca fiind de interes.

Istoricul Marian Cojocaru, cercetator in cadrul CNSAS, considera ca ignoranta adolescentilor e rezultatul programei si a dezinteresului profesorilor.

„Este foarte putin tratat subiectul acesta. Intr-o lectie de istorie urmezi o programa, insa ora de clasa depinde foarte mult de profesor(...). Un elev de 18-19 ani ar trebui sa discearna. Tinerii din aceasta generatie nu sunt interesati de aceasta problema si atunci ne complacem in ignoranta”, spune Cojocaru.

Comunismul - o idee buna pentru 53% dintre romani

Majoritatea romanilor (53%) considera comunismul o idee buna, 12% dintre ei spunand ca a fost bine aplicata, iar 41% - prost aplicata, si numai 34% apreciaza comunismul ca fiind o idee proasta, releva Barometrul de Opinie Publica al Fundatiei pentru o Societate Deschisa din octombrie 2006.

Analiza datelor de sondaj ofera trei tipuri de explicatii pentru perceptia pozitiva asupra comunismului in randul romanilor.

Marea lor majoritate sunt din zona Moldovei si a Munteniei si locuiesc in mediul rural.

Explicatia oferita de sociologii de la Fundatia pentru o Societate Deschisa, realizatoare sondajului, este ca simpatizantii comunismului tind sa fie atasati de lucrurile pe care le cunosc, evalueaza negativ competitia si sunt sustinatori ai egalitatii sociale.

Referitor la necesitatea condamnarii oficiale a comunismului, un sondaj realizat pe site-ul HotNews.ro arata ca peste 75% dintre respondenti sunt de acord cu initiativa derulata de presedintia Romaniei.

Doar 20% considera ca demersul lui Traian Basescu a fost inutil.

Sondajul HotNews.ro nu este unul bazat pe cercetari sociologice. Solutia tehnica adoptata a impiedicat exercitarea a mai mult de un vot de pe fiecare IP, pe tot parcursul sondajului (nici stergerea cookies-urilor nu a permis reluarea procesului votarii)

Vezi imagini incredibile de la al XII-lea Congres al PCR






Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO "I-am caftit pana am obosit si eu". Educatoarele care isi dadeau sfaturi pe Facebook despre cum se snopesc orfanii

Apar acuzatii extrem de grave la adresa unor educatoare din Constanta, banuite ca ar fi snopit in bataie cativa orfani dintr-un centru de plasament. Femeile au intrat in atentia ''Directiei pentru Protectia Copilului'' dupa ce pe un site de socializare ar fi vorbit, fara frica, despre tratamentele socante aplicate elevilor.



1104 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    Pierdere de vreme (Joi, 21 decembrie 2006, 9:08)

    Alex [anonim]

    Elevii de liceu de azi nu isi mai bat capul cu nimic, haosul care domneste in scoli il depaseste cu mult pe cel de acum cativa ani... o sa ajungem o natie de vite fara viitor, o adunatura de inculti manipulabili.
  • 0 (0 voturi)    
    Sa radem sau sa plangem? (Joi, 21 decembrie 2006, 9:25)

    oz [anonim]

    Viitor de aur tara noastra are...
  • 0 (0 voturi)    
    Nu merge linkul catre mp3-ul - Elevi de liceu despre Revolutie (Joi, 21 decembrie 2006, 9:55)

    Gigel [anonim]

    Elevi de liceu despre Revolutie nu poate fi ascultat
  • 0 (0 voturi)    
    secu-secu-secu (Joi, 21 decembrie 2006, 10:06)

    securici [anonim]

    Oare de ce nu prea vorbesc profesorii despre Securitate la ore?!?!?! Caci, e clar, n-ai cum sa vorbesti despre Revolutia de Stat din '89, fara sa vorbesti de Securitate... Nu?! Ma intreb si io...
  • 0 (0 voturi)    
    Nu ma mir (Joi, 21 decembrie 2006, 10:34)

    Sar Castic [anonim]

    Pai cine crezi ca erau informatorii lui secu? In majoritate, profesorii de istorie. In orice caz, majoritatea profesorilor.

    Si acum sint inspectori, care comanda ce se invata, convenabil excluzind blamarea comunismului, a securitatii si turnatorilor.
  • 0 (0 voturi)    
    Amuzant (Joi, 21 decembrie 2006, 10:43)

    clicu [anonim]

    Nu stiu cum se face ca mereu adolescentii din tara asta ies tapi ispasitori, pe cand generatia varstnica se declara adevarata purtatoare a valorilor.

    Daca parintii si profesorii i-ar invata despre Revolutie cu siguranta ca ar sti sa raspunda la intrebari. Dar se pare ca peste 53% din generatia varstnica suspina dupa comunism si sa intinda acuzator degetul spre adolescentii "desantati".

    Personal, am o simpatie profunda pentru toti adolescentii si le doresc din tot sufletul ca atunci cand imbatranesc sa fie un pic mai intelepti decat parintii lor.
  • 0 (0 voturi)    
    Au reusit ce era de neconceput in 89 (Joi, 21 decembrie 2006, 10:51)

    Bolt [anonim]

    Au reusit Securistii si fosta nomeclatura sa dea imaginea ca nu au facut nimic rau. Au reusit ceace in 89 era de neconceput, si anume sa ne faca sa uitam motivele pentru care s-a murit in 89...

    Bravo lor, rusine noua.

    Tineri de azi care ignora istoria sunt cei cu cea mai mare probabilitate de a o repeta.

    Comunismul o idee buna ??? Pai atunci e clar, nu ne-a fost de ajuns 50 de ani, mai trebuie sa perseveram.

    Te miri daca comunismul a fost o idee asa buna cum de America e unde e...
  • 0 (0 voturi)    
    Sunt mici si nu ai ce sa le ceri (Joi, 21 decembrie 2006, 11:10)

    www.johnnie.ro [anonim]

    Si poate este mai bine asa. Ca sa se termine odata cu toate!

    Apropos, am gasit niste poze inedite din Revolutie (21 decembrie) si le-am postat la mine pe www.johnnie.ro
  • 0 (0 voturi)    
    Nu e vina parintilor, e numai vina lor ... (Joi, 21 decembrie 2006, 11:37)

    Mosca [anonim]

    De ce ar fi vina parintilor ? Fiecare om trebuie as isi cunoasca istoria tarii in care s-a nascut si traieste. Majoritatea tinerilor sufera de acelasi sindrom de care sufera tot romanul, si anume LENEA. Daca intr-adevar ar fi interesati nu ar trebui sa intrebe parintii, mai ales la 18-19 ani. Ar trebui sa caute ei, sa se intereseze, sunt atat de multe carti sau atat de multe articole, inclusiv pe internet, despre revolutie si comunism. Din pacate multi prefera cultura de prost gust a TV-ului sau indobitocirea. Pacat. Prea multi romani vor ajunge in patura de subcultura a civilizatiei europene. Si se pare ca nu putem face nimic .... lenea e cucoana mare ...
  • 0 (0 voturi)    
    @Johnnie (Joi, 21 decembrie 2006, 11:42)

    Ion [anonim]

    da johnnie....... " sa se termine odata cu toate! "


    Sa se uite istoria ca sa se repete mai bine (52% din romani cred ca comunismul e o idee buna)

    Sa se uite crimele comunismului ca atunci cand revine o dictatura nomenclaturistii sa stie ca e mai bine sa faca ce le cere regimul decat sa i se opuna.

    Sa se uite chiar de revolutie ca sa continuam sa credem ca am trait in capitalism timp de 16 ani.

    Sa se uite si de mineriade ca sa credem ca Iliescu e un mare democrat.


    Da johnnie, mare dreptate ai
  • 0 (0 voturi)    
    Vina e impartita (Joi, 21 decembrie 2006, 12:24)

    Endre [anonim]

    Salut,

    dupa parerea mea, nu se pot scuza nici elevii, nici parintii si nici profesorii... Parintii au chiar datoria sa-i explice odraslelor ca libertatea lor de astazi, sub toate formele de manifestare, nu ar fi fost posibila fara jertfa suprema a oamenilor din Timisoara, Sibiu, Bucuresti etc din 89. Asaceva nu se poate uita si a nu da mai departe!
    In ceea ce priveste profesorii, eu stau si ma intreb: de ce ne astupa cu tot feluri de date si interpretari pe alocuri dubioase ale istoriei indepartate, in loc sa dea o lectie de istorie contemporana, care ne priveste pe noi toti direct? Ne certam despre daci si romani, cine au fost primii, ungurii sau romanii sau cine a fost cel mai mare roman- Mihai Viteazul sau Stefan cel Mare... Dar nu stim nimic depre cele doua flageluri care s-au abatut asupra omenirii in secolul XX: nazismul si comunismul!
    In ceea ce priveste elevii, sunt total de acord cu Mosca (9).

    E pacat!

    Dar ce putem face noi? Eu cred, ca prin discutii, aducerea temei in prim plan ori de cate ori se iveste ocazia si prin invatarea din greseala actualei generatii de parinti si profesori am putea contribui la reducerea deficitului de informare.

    PS: Cateva secvente din Timisoara dupa Revolutie in clipul trupei unguresti Bikini, care a concertat in ianuarie 1990 in TM. Poate unii isi mai aduc aminte...
    http://www.youtube.com/watch?v=AIGeHQsVD58
  • 0 (0 voturi)    
    despre sondaj (Joi, 21 decembrie 2006, 12:45)

    Marius [anonim]

    Adresa IP nu pare un criteriu de unicitate intr-un sondaj on-line, din momentul in care cei care ofera internet au venit cu ideea, nu foarte noua sau originala de a pune mai multi clienti pe o singura adresa IP.
  • 0 (0 voturi)    
    Vina... (Joi, 21 decembrie 2006, 12:55)

    Giulietta [anonim]

    Scolile din Romania au ajuns sub orice critica.
    Numai mediu academic nu poate fi considerat mediul creat in scolile din Romania. Nu stiu daca poti sa spui k e in totalitate vina parintilor"... Ce poti face ca parinte, sa iei copilul de mana si sa ii zici: "vino la mami sa iti explice ce inseamna revolutie, comunism, securitate, ca sa poti intelege evenimentele din Decembrie '89"??? Nu prea cred... Copilul trebuie sa aiba o baza de cunostinte pe care sa aseze informatiile despre "Revolutia" din 89.... Iar baza asta ar trebui sa se formeze in scoala.
    Singurul lucru pe care il poti face k parinte, si pe care majoritatea nu il fac, este sa ii acorzi atentie si sa ii dai o EDUCATIE copilului; sa aiba si ei idee despre respect, despre ce inseamna intr-adevar libertate (nu ce inteleg ei), samd.
    "Vina" este in parte a parintilor, si in parte a scolilor... din punctul meu de vedere.
  • 0 (0 voturi)    
    Respect '89! (Joi, 21 decembrie 2006, 13:22)

    Alex [anonim]

    Joi la ora 17:30 se implinesc 17 ani de cand primii revolutionari bucuresteni au fost asasinati de fortele de represiune comunista. Unii dintre acei nebuni curajosi - ca Mihai Gatlan “Rockerul”, 19 ani - au murit strigandu-le “Libertate!” soldatilor care ii impuscau cu sange rece.

    Pentru cei care au visat libertate si au murit indeplinindu-si visul, pentru Mihai Gatlan si ceilalti 40 de martiri din seara lui 21 decembrie 1989, ne intalnim joi la 17:30 la Fantana de la Universitate sa le aprindem o lumanare si sa le punem o floare.
    Departe de parlamentarii care urla impotriva condamnarii comunismului, vom fi noi - cei care nu ne-am uitat eroii.

    Joi, 17:30, Fantana de la Universitate
    Respect ’89!
  • 0 (0 voturi)    
    pentru alex (Joi, 21 decembrie 2006, 14:02)

    vlad [anonim]

    Pentru alex
    tocmai am avut o revelatie. am facut scoala generala 114 si in fiecare zi treceam pe langa un cimititr. si in fiecare dimineata ma zgaiam la o cruce pe care se afla o poza a unui tanar mort la revolutie. nu mi puteam lua ochii de la ea.

    Tocmai am aflat acum ca il cheama mihai gatlan. am cautat pe google si am gasit povestea lui.

    mi-au dat lacrimile.

    pana acum a fost doar un anonim, un mort ca oricare altul.

    am sa-i retin numele toata viata.

    merci alex
  • 0 (0 voturi)    
    endre si mosca (Joi, 21 decembrie 2006, 14:11)

    arc [anonim]

    Lenea generalizata nu este un motiv solid pentru care generatia tanara sa fie reclamata ca factorul-problema in aceasta transmitere de informatii. valorile se transmit, nu se cauta, iar dorinta de a intelege mai multe despre sistemul comunist nu trebuie sa ne fie inerenta noua, generatiei tinere. ea trebuie cultivata si incurajata. Asa cum se intampla de cand lumea.

    Nu se poate cere din partea unui copil sa manifeste interes fata de un lucru atat de departe de el. despre comunism se zic bancuri si se pomeneste doar de cozile interminabile. de ce? pentru ca generatia VOASTRA a ales sa nu vorbeasca deschis despre acest subiect.

    Daca regimul comunist a fost atat de odios, generatia VOASTRA ar trebui sa fie prima care sa se intereseze cat de multe stim, cat de multe intelegem din ceea ce stim, ce viziune avem si asa mai departe. Pentru ca voi sunteti primii interesati ca istoria sa nu se repete. Voi ati trait-o, nu noi. Este usor sa dai vina pe ceilalti pentru propriul esec. de ce o fi atat de greu sa te lupti mai mult pentru lucrurile in care crezi cu adevarat? Daca voi credeti ca generatia NOASTRA trebuie sa stie mai multe, de ce nu va orientati in acest sens?

    Generatia NOASTRA asculta manele, vorbeste de fotbal tot timpul, este interesata de politica doar in mica masura, face lucrurile la nivel superficial, ii lipseste bunul simt. Dar intr-o societate, oricare ar fi ea, valorile se transmit de la initiati catre neinitiati. iar generatiei VOASTRE ii e frica sa recunoasca faptul ca a asteptat cincizeci de ani pana sa isi adune vocile intr-un singur glas si sa detroneze regimul.

    Romanii sunt un popor fatalist, dupa cum vad. nu ne place sa ne asumam responsabilitati. dam intoteauna vina pe cei din jur, nascocim motive pentru care eforturile noastre sunt zadarnicite fara gres de ceilalti.

    Am scris VOASTRA si NOASTRA cu litere mari ca sa intelegeti ca si voi faceti parte dintr-o generatie, nu doar noi. si voi puteti fi etichetati, nu doar noi.
  • 0 (0 voturi)    
    Pacat (Joi, 21 decembrie 2006, 14:14)

    incognito [anonim]

    A clarificat cineva in afara de Ion Iliescu ce au insemnat evenimentele din decembrie 1989? Revolutie si revolutionari? Eu sunt din Constanta si daca cineva poate sa ma lamureasca in ce a constat "revolutia" la Constanta, i-as ramane indatorat. Nu de alta, dar aici mananca bani din impozitele noastre o gramada de asazisi revolutionari care nu au avut nici in clin nici in maneca cu evenimentele din decembrie '89 dar au fost legitimati drept "revolutionari" pentru a consfinti dupa parerea mea o lovitura de stat si a legitima o conducere criminala care a facut victime in tara, dar in nici un caz la Constanta. Imi pare tare rau pentru cei care au murit atunci si care cred ca s-ar rasuci in morminte daca ar vedea pentru ce au fost sacrificati.
  • 0 (0 voturi)    
    Revolutia din decembrie '89 (Joi, 21 decembrie 2006, 14:35)

    Elev de liceu [anonim]

    Revolutia din decembrie 1989 a fost un eveniment de o deosebita importanta pentru Gigi Becali, caci in felul acesta a putut ajunge miliardar in euro.
  • 0 (0 voturi)    
    Tragedie (Joi, 21 decembrie 2006, 14:35)

    Alex [anonim]

    Mi se pare tragic....si cinic. Aveam 9 ani pe vremea aia dar imi aduc aminte si acum totul cu destula claritate. Trecand peste dedesubturile istorice ale Revolutiei, e o tragedie faptul ca acei oameni care au murit atunci pentru ceea ce isi doreau au fost utitati. E dezgustator faptul ca de moartea lor profita unii care ar trebui trasi in teapa pentru dispretul cu care trateaza memoria acelor oameni. Ma refer la politicienii nostri de toate zilele.
  • 0 (0 voturi)    
    Am vizitat la Timisoara ... (Joi, 21 decembrie 2006, 17:09)

    Doctorul [anonim]

    In Timisoara exista un loc unde oricine se poate informa. Este vorba despre "Memorialul Revolutiei din 1989", unde o mana de oameni se trudesc sa pastreze meoria acelor timpuri. Adeseri profesori de istorie merg cu elevii si tin ore acolo. Oameni de suflet. Oameni cu constiinta.

    Dar, cum suntem intr-o democratie originala, se pare ca "Memorialul" va fi evacuat de acolo, fara ca cineva sa ridice vreun deget in sprijinul lor. Asta cu toate ca pana in prezent au investit miliarde in actiune lor.

    Este un semn despre cum ne respectam istoria, noi, astia, din generatia celor care ar avea datoria sa o transmita celor mai tineri.
  • 0 (0 voturi)    
    imi voi aminti cat o sa traiesc acele momente!!! (Joi, 21 decembrie 2006, 17:43)

    essedi [anonim]

    aveam 9 ani atunci, dar o sa-mi amintesc perfect acele momente care au dus la ceea ce avem astazi: LIBERTATE!!!
    eu una personal o pretuiesc si le multumesc din suflet celor care s-au jertfit pentru noi, ca sa ne putem exprima liber parerile, sa avem ce manca (da, poate nu e cazul sa reamintesc inca odata ca atunci o ducem JALNIC, PROST...asta pentru cei 53% care mai pot spune ca pentru ei comunismul a fost bun!!!).
    ceea ce regret ca tinerii din ziua de astazi, pe langa faptul ca, multi, nu sunt capabili sa lege doua fraze coerente, mai sunt si incredibil de ignoranti. anul trecut era o emisiune la o televiziune, in care isi dadeau cu parerea unu si altul. am ramas cu un gust amar....macar sa taca!!! sa respecte memoria celor care si-au pierdut viata!!
    Dumnezeu sa-i odihneasca! Eu le Multumesc!
  • 0 (0 voturi)    
    Draga Arc... (Joi, 21 decembrie 2006, 18:27)

    Endre [anonim]

    ... in primul rand sa clarificam ce este cu VOASTRA si NOASTRA. Eu am 26 de ani... asta inseamna ca imi aduc aminte destul de clar si constient de evenimentele de atunci (cum scria si Alex - 19.)... dar nu cred ca imi este adresata afirmatia ta
    "generatia VOASTRA a ales sa nu vorbeasca deschis despre acest subiect".

    Poate ca te referi la generatia parintilor mei. Insa, cel putin in cazul meu, nu se confirma. Inca din ultimii ani ai comunismului mi-au vorbit despre ce inseamna sistemul (cat puteam eu sa inteleg la varsta aceea), simteam si eu pe pielea mea regimul (gradinita, scoala), iar dupa revolutie n-au ezitat sa discute cu mine despre aceasta tema....

    Eu cand m-am referit la generatia noastra, ma refeream exact la generatia tanara (25-35 de ani), care constientizam in oarecare masura inca in anii 80 ce e de fapt comunismul... Si spuneam ca cel putin noi nu ar trebui sa repetam greseala generatiei "parintilor nostri", ca sa ma exprim mai general...

    Iar in ceea ce priveste transmiterea valorilor, ai perfecta dreptate. Dar mai trebuie adaugat, ca valorile fundamentale se transmit tocmai in familie... Pacat ca "libertatea", "respectul fata de eroi" si "democratia" nu mai sunt percepute in foarte multe familii, sau intr-o mare parte a societatii ca valori fundamentale, castigate cu sange in 89....

    Asta am vrut doar sa adaug...
  • 0 (0 voturi)    
    ?? (Joi, 21 decembrie 2006, 18:29)

    monica [anonim]

    "Daca parintii si profesorii i-ar invata despre Revolutie cu siguranta ca ar sti sa raspunda la intrebari"- ??? parintii,,profesorii?de ce, ei n-au acces la surse de informare?n-au carti?nu mi se pare justificat faptul ca nu stiu ce s-a intamplat la 1989,nu totul se afla de la profesori.tocmai,ca sa aibe o parere oboectiva si pentru a intelege fenomenul ar trebui sa se documenteze singuri.
  • 0 (0 voturi)    
    Draga Arc... (Joi, 21 decembrie 2006, 18:29)

    Endre [anonim]

    ... in primul rand sa clarificam ce este cu VOASTRA si NOASTRA. Eu am 26 de ani... asta inseamna ca imi aduc aminte destul de clar si constient de evenimentele de atunci (cum scria si Alex - 19.)... dar nu cred ca imi este adresata afirmatia ta
    "generatia VOASTRA a ales sa nu vorbeasca deschis despre acest subiect".

    Poate ca te referi la generatia parintilor mei. Insa, cel putin in cazul meu, nu se confirma. Inca din ultimii ani ai comunismului mi-au vorbit despre ce inseamna sistemul (cat puteam eu sa inteleg la varsta aceea), simteam si eu pe pielea mea regimul (gradinita, scoala), iar dupa revolutie n-au ezitat sa discute cu mine despre aceasta tema....

    Eu cand m-am referit la generatia noastra, ma refeream exact la generatia tanara (25-35 de ani), care constientizam in oarecare masura inca in anii 80 ce e de fapt comunismul... Si spuneam ca cel putin noi nu ar trebui sa repetam greseala generatiei "parintilor nostri", ca sa ma exprim mai general...

    Iar in ceea ce priveste transmiterea valorilor, ai perfecta dreptate. Dar mai trebuie adaugat, ca valorile fundamentale se transmit tocmai in familie... Pacat ca "libertatea", "respectul fata de eroi" si "democratia" nu mai sunt percepute in foarte multe familii, sau intr-o mare parte a societatii ca valori fundamentale, castigate cu sange in 89....

    Asta am vrut doar sa adaug...
  • 0 (0 voturi)    
    ce ne mai aducem aminte? (Joi, 21 decembrie 2006, 18:40)

    click [anonim]

    Poate ca ar trebui sa scriem ce anume ne ingrozea cel mai tare, care este cea mai puternica amintire negativa despre acea perioada. Poate doar asa ar putea cei care nu au trait in acea perioada sa invete ceva.
    Amintiri:
    SOAPTELE. In casa parintii mei niciodata nu vorbeau tare, toti peretii aveau urechi. Informatorul de pe fiecare scara trebuia sa raporteze tot ce auzea. Dupa ce pe 17dec, 18 dec la noi se adunau vreo 2 vecini sa asculte Europa Libera, cu vesti de la Timisoara, pe scara am gasit sute de fluturasi cu "tradatorii de tara care vor plati".
  • 0 (0 voturi)    
    Draga Arc... (Joi, 21 decembrie 2006, 18:42)

    Endre [anonim]

    ... in primul rand sa clarificam ce este cu VOASTRA si NOASTRA. Eu am 26 de ani... asta inseamna ca imi aduc aminte destul de clar si constient de evenimentele de atunci (cum scria si Alex - 19.)... dar nu cred ca imi este adresata afirmatia ta
    "generatia VOASTRA a ales sa nu vorbeasca deschis despre acest subiect".

    Poate ca te referi la generatia parintilor mei. Insa, cel putin in cazul meu, nu se confirma. Inca din ultimii ani ai comunismului mi-au vorbit despre ce inseamna sistemul (cat puteam eu sa inteleg la varsta aceea), simteam si eu pe pielea mea regimul (gradinita, scoala), iar dupa revolutie n-au ezitat sa discute cu mine despre aceasta tema....

    Eu cand m-am referit la generatia noastra, ma refeream exact la generatia tanara (25-35 de ani), care constientizam in oarecare masura inca in anii 80 ce e de fapt comunismul... Si spuneam ca cel putin noi nu ar trebui sa repetam greseala generatiei "parintilor nostri", ca sa ma exprim mai general...

    Iar in ceea ce priveste transmiterea valorilor, ai perfecta dreptate. Dar mai trebuie adaugat, ca valorile fundamentale se transmit tocmai in familie... Pacat ca "libertatea", "respectul fata de eroi" si "democratia" nu mai sunt percepute in foarte multe familii, sau intr-o mare parte a societatii ca valori fundamentale, castigate cu sange in 89....

    Asta am vrut doar sa adaug...
  • 0 (0 voturi)    
    inedit (Joi, 21 decembrie 2006, 19:31)

    pusica [anonim]

    Pus, pus, deschide ecranul ala de la you tube si s avezi ce chestie!!
  • 0 (0 voturi)    
    draga endre (Vineri, 22 decembrie 2006, 0:01)

    arc [anonim]

    intr-adevar, te-am plasat intr-o generatie gresita. tu faci parte dintre cei care nu doar ca realizeaza pericolul, dar au si puterea de a rezolva problema. ca sa spun altfel, generatia ta are sarcina de a media conflictul intre cei care au trait din plin regimul si cei care nu l-au trait deloc.

    motivul pentru care te-am incadrat gresit a fost faptul ca ai spus ca esti de acord cu Mosca in ceea ce priveste elevii, iar Mosca nu facea altceva decat sa absolve parintii de vina si sa o arunce pe copii. or, exista un motiv pentru care cetateanul nu are voie sa voteze decat dupa 18 ani. se considera ca doar atunci mintea lui este destul de matura incat sa isi judece propriul statut in relatie cu societatea, sa isi stabileasca prioritatile, in fine, sa distinga binele (personal) de rau (din nou, personal). varsta de 18 ani este, asadar, varsta la care cineva este liber sa faca o alegere care sa il priveasca strict personal.

    pana la 18 ani, elevul nu face alegeri decat in mica masura. alegerile profunde sunt facute de parinti/tutori/profesori, in numele lui. asadar este de datoria acestora sa trezeasca in ei dorinta de cunoastere si de a-i forta sa gandeasca de unii singuri, de a gandi just. nimeni nu s-a nascut invatat. dar ceea ce unii pierd din vedere este ca si dorinta de a invata este un lucru care se invata.

    care este sinonimul din romana al cuvantului awareness? pentru ca, de fapt, despre asta e vorba aici.
  • 0 (0 voturi)    
    Care "revolutzie"? (Vineri, 22 decembrie 2006, 3:21)

    Luca [anonim]

    Am citit cu atentzie toate comentariile,chiar daca unele erau in dublu exemplar. Tot respectul pentru fiecare autor. Dupa parerea mea,lucrurile sunt mult mai complicate. In '89 NU A FOST NICIO REVOLUTZIE. Cu cat refuzam sa acceptam realitatea , cu atat vom suferi mai mult .Decembrie 1989 nu a insemnat decat o luna "de gratzie" pentru securitate. O luna in care eshalonul II al comunishtilor au hotarat sa preia puterea shi au preluat-o. Cu ajutorul cui? E simplu de aflat pentru ca sunt foarte bine shtiutzi cei care au profitat din plin de "revolutzie. Prin ce metoda? Cea mai simpla - LOVITURA DE STAT. Tinerii shi nu numai,care au murit in acele zile tragice marita intraga noastra gratitudine cu atat mai mult cu cat,prin jertfa lor,au dat o lectzie extrem de dura tuturor romanilor "mamaligari". Pacat ca din aceasta lectzie foarte putzini au invatzat cate ceva. O forma de recunostintza fatza de cei care s-au jertfit pentru libertatea noastra ar fi ca NOI ,de varsta "VOASTRA" sau de varsta "NOASTRA" sa nu mai permitem tuturor neispravitzilor,hotzilor,parvenitzilor shi demagogilor sa profite de pe urma celor care s-au jerfit in decembrie '89 cu un spirit de sacrificiu demn de CARTEA SFANTA A ISTORIEI oricarei natzii si,in acelashi timp cu convingerea ca moartea lor nu va fi in zadar. Dar NOI ce facem acum ? Ne invinuim reciproc pentru ca liceenii nu shtiu mare lucru despre revolutzia din "89 sau despre comunism. Dupa parerea voastra,ce este mai important: sa se shtie cate ceva despre un anumit eveniment/fapt istoric (revolutzia din '89, comunismul romanesc etc.) sau sa se shtie ADEVARUL despre acel eveniment ? Cine shtie adevarul despre evenimentele din '89 ? Cine nu doreste sa shtie adevarul ? De ce ? Atzi vazut destul de bine ce atitudine au avut unii dintre "iubitzii nostri parlamentari" cand Preshedintele tzarii condamna comunismul. Ce legatura aveau lozincile antiBasescu si huiduielile cu dorintza acestora de A FI SAU A NU FI condamnat comunismul ?
  • 0 (0 voturi)    
    Care "revolutzie' ? - continuare (Vineri, 22 decembrie 2006, 4:06)

    Luca [anonim]

    Tinerii poarta o singura vina -aceea ca s-au nascut intr-o perioada confuza a istoriei noastre,intr-o perioada de tranzitzie pe care profitorii au lungit-o cat au putut de mult. Cand Silviu Brucan,Dumnezeu sa-l ierte, a spus ca vor trece 20 de ani pana cand...., shi,iata ca a avut dreptate,nu a prevazut aceasta tranzitzie cu atata precizie pentru ca avea calitatzi parapsihologice, de vizionar, ci doar pentru ca-i cunoshtea foarte bine pe cei care pusesera mana pe ciolan; ii shtia cat de hulpavi sunt , de nesatui,de multzi shi cat de bine shtiu aceshtia sa manevreze masele pentru a profita in linishte de roadele revolutziei.
    Parintzii sunt vinovatzi doar pentru faptul ca "progresele din economia postdecembrista" i-au transformat pe foerte multzi in shomeri - muritori de foame shi i-au obligat sa regrete vremurile in care ,cum-necum,aveau un loc de munca. Vedetzi bine ce s-a ales din foarte multe familii shi atunci despre ce mediu educatzional poate fi vorba in aceste familii ?
    Invatzamantul este de vina doar pentru ca guvernantzii,prin politica salariala,doresc sa tzina departe de catedra tinerii foarte bine pregatizti pantru a nu se ajunge la "deshteptarea maselor " de alegatori.
    Faptul ca in Romania,nici la ora actuala nu exista o opinie publica sanatoasa, o societate civica bine inchegata nu este o dovada ca NOI , cei pedepsitzi de Dumnezeu sa supravietzuim martirilor din decembrie '89 , suntem nishte epigoni ? Catzi dintre NOI se simt rushinatzi macar cand trecem prin prejma mormintelor martirilor de faptul ca i-am dezamagit prin atitudinea noastra pasiva fatza de toate magariile shi nedreptatzile care se intampla in jurul nostru ?
    Prin a ne invinui unii pe altzii nu facem decat jocul celor care doresc sa ne tzina dezbinatzi. De ce ? Pentru ca startegia politica bazata pe dictonul vechi decand lumea "divide et impera" s-a dovedit cea mai eficienta;shi daca o "armonizezi" cu "scopul scuza mijloacele" , este infailibila.
  • 0 (0 voturi)    
    Care "revolutzie'? - continuare (Vineri, 22 decembrie 2006, 4:20)

    Luca [anonim]

    Shi totushi nu vi se pare ca in Romania tocmai aceasta strategie politica se practica de mai bine de 17 ani ?
    Ce sentiment v-a trezit filmuletzul de pe You Tube ?
    Catzi dintre cei care il sustzineau cu atata frenezie pe Ceausescu nu se afla acum in randul oamenilor "importantzi", d.p.v. politic sau economic,din tzara ? Chiar daca unii au murit de batranetze (la o varsta venerabila) shi-au lasat moshtenire averea shi obiceiurile plozilor shi chiar nepotzilor .
    Sper ca printre cei pe care eu i-am cuprins in cuvantul "NOI" sa nu se autoincluda sau,mai grav,sa creada ca m-am referit shi la totzi aceia care au profitat de sacrificiul martirilor din '89.
    Doresc tuturor oamenilor de bine multa sanatate shi prosperitate.
    La multzi ani !
  • 0 (0 voturi)    
    tinerii de azi (Vineri, 22 decembrie 2006, 11:59)

    gabriel [anonim]

    Nu cred ca cei 4 tineri alesi de ziarist sunt reprezentativi pentru adolescentii de azi. E ca si cum un ziarist de la The Sun ar intervieva 4 cetateni din partea de jos a societatii si si-ar face o impresie despre Romania, cum de altfel procedeaza deseori. Parintii explica destul de clar ce s-a intamplat inainte. Partea proasta este ca unii, cred ca daca nu ar fi fost Ceausescu, nu am fi avut metrou, de exemplu, ceea ce e o tampenie. Normal ca tara a evoluat dupa razboi, dar nici celelalte tari nu au stat pe loc. Problema e ca noi am evoluat lent, si am fost intrecuti de ceilalti cu mult, gratie comunism-nationalismului lui Ceausescu. Si nu trebuie sa uitam ca, in anii 50, comunistii au distrus toata elita tarii, i-au bagat in inchisori, i-au omorat sau i-au trimis la marginea societatii. In locul lor au fost promovati oportunisti si incapabili care au dus tara pe marginea prapastiei. Problema e ca cei care ne-au condus, din 89 incoace sunt urmasii acelor oportunisti si incapabili, care nu stiu decat sa distruga si sa jefuiasca. Acum ei se simt amenintati si se zvarcolesc, sunt inca puternici, dar sper sa dispara pentru totdeauna si sa ajunga acolo unde le este locul, in puscarie.
  • 0 (0 voturi)    
    E bine ca prostia nu doare! (Vineri, 22 decembrie 2006, 12:07)

    Nica Leon [anonim]

    Cel mai simplu este sa vegetezi, sa-ti ti mintea odihnita si sa fi prost. Doar asa ai toate sansele sa ajungi un om important in ochii acestei gloate, prea putin sensibile si deloc interesata ca unii, la fel de tineri ca si ei, dar bravi si patrioti si-au dat viata pentru ca "tinerii" sa-si permita dreptul de a nu fi interesati despre ceea ce s-a petrecut intr-adevar la REVOLUTI.
    Doar ignorantii isi dau cu presupusul despre ceva ce nu stiu si nu cunosc. Din pacate astia sint cei mai multi, unii prezenti si pe acest site.
    Si acum, la 17 ani de la Revolutie, in presa si la televiziuni, cei mai multi dintre cei invitati sa-si dea cu presupusul despre ceva ce nu cunosc si la care nu au participat, decit, eventual, ca spectatori sau ca bagatori de seama, poarta o oarecare vina ca minciuna este inca la rang de cinste in aceasta napastuita tara.
    Odinioara, Diogene cauta un OM si adevarul. Astazi cei mai multi asteapta sa vina adevarul la ei, iar cei care au interesul sa distruga cit mai repede aceasta tara, platesc pe cei care pun la cale emisiuni care sa va "minta frumos"
    Asa ca va meritati soarta. Somn usor, pentru ca, spunea cineva destept, somnul natiunii naste monstrii si atunci sa va vad.
  • 0 (0 voturi)    
    si mass media are un rol important (Vineri, 22 decembrie 2006, 12:12)

    gabriel [anonim]

    daca privim programele de la tv, poate vedem mai multe documentare despre razboi decat despre comunismul din romania. priviti filmul de la congres. o armata de pupincuristi si oportunisti l-au sustinut pe ceausescu, doar ca sa aiba o bucata de carne sau o canistra de benzina in plus fata de ceilalti. acea generatie a fost jalnica, mult mai jalnica decat tinerii de azi,chiar si fata de cei 4 de la liceul madgearu, care in mod cert nu sunt reprezentativi pentru generatia lor.
  • 0 (0 voturi)    
    DA (Vineri, 22 decembrie 2006, 13:41)

    sarmanul dionis [anonim]

    Traiesc cu ferma convingere ca aceasta discutie despre comunism nu mai este interesanta decat pentru fostii comunisti. Comunismul este acum o arma, asa cum sunt si dosarele securitatii, cu aceasta arma poti distruge total pe cineva sau, uimitor, ii poti pansa rani foarte vechi. Este foarte bine sa ne cunoastem istoria dar cu conditia sa o cunoastem asa cum a fost ea, nu trecuta prin filtrul demagogiei si s luptei politice actuale. Este firesc ca elevii sa nu fie preocupati de acest subiect, ca orice om modern, ei se gandesc doar la prezent si la viitor, trecutul este interesant doar pentru fostii ... care se agata acum de putere cu tot ce pot, sau pentru mass media, care din orice subiect face doar paine de mancat. Eu personal, aveam 21 de ani cand au fost acele evenimente, asa ca nimeni nu poate sa ma influenteze in vreun fel referitor la viata de dinainte sau de dupa 89.
  • 0 (0 voturi)    
    ce imi aduc eu aminte din 89!!! (Vineri, 22 decembrie 2006, 19:09)

    cuvant [anonim]

    Aveam 8 ani la Revolutie...cu cateva zile inainte sa luam vacanta am avut serbare la scoala si a trebuit sa recit o poezie, am rugat-o pe invatatoare sa ma lase sa recit o strofa despre ceausescu si stiti de ce? pentru ca la varsta aia credeam ca ceausescu ne da de mancare si are grija de noi. Asta ne invatau pe noi la scoala!!!! Cand a fost transmis la TV filmul cu procesul si executarea am plans si i-am zis mamei mele ca l-au omorat pe tata. Pentru ca asta ne spuneau la scoala ca ceausescu este tatal nostru!!!!!! La cativa ani am realizat ce insemna in realitate ceausescu si comunismul...si am urmarit in fiecare seara de miercuri memorialul durerii (daca va mai aduceti aminte documentarul acela de pe TV) ca niciodata sa nu uit de fapt ce inseamna si ce a insemnat comunismul pentru Romania. Si nu voi uita niciodata!!!! Parintii au o obligatie morala sa povesteasca copiilor ce s-a intamplat in '89, eu ii voi spune baiatului meu cand va fi suficient de mare sa inteleaga.
  • 0 (0 voturi)    
    Aveam 23 de ani (Duminică, 24 decembrie 2006, 6:59)

    Liv [anonim]

    atunci, si cum mi-am petrecut 2 saptamini pe strazile Bucurestiului la sfirsitul lui '89, imi cam aduc aminte tot (cu "ochii strazii",ca sa spun asa), desi nu despre aceasta vreau sa vorbesc.

    Pentru cei din generatia mea, care am fost acolo, si am scapat, cred ca cea mai importanta lectie a acelui an (si lectia asta este dincolo de lovilutzia de stat a lui Ilici si a securitatii) este aceea ca raul nu este etern, oricit de etern l-am crede, si are limite.

    '89 cred ca ne-a dat tuturor o incredere imensa, ca putem schimba tot ce dorim sa schimbam, chiar in lumea aceasta, si ca nu este nevoie sa plecam capul, ori sa mergem adunati de sale pentru ca vorba aceea-capul plecat sabia nu il taie.

    In rest, '89 a fost un moment de imensa gratie, in care romanii au aratat ca se pot situa dincolo de frica lor eterna, ca au suficienta nebunie ca sa infrunte cu miinile goale orice barbar, si chiar sa il invinga.

    Glorie eterna celor care au pierit in '89,sint convins ca Dumnezeu ii are aproape!
  • 0 (0 voturi)    
    DA (pentru sarmanul Dionis) (Luni, 25 decembrie 2006, 0:56)

    s1gt3rm [anonim]

    Cine nu isi cunoaste trecutul risca sa ii repete greselile.
    De altfel se vede asta din faptul ca 53% din romani considera comunismul benefic pentru romania. Sunt convins ca foarte multi dintre ei habar nu au despre inchisorile de la Pitesti, Gherla, Aiud, Sighet, despre canal sau despre reeducare.
    Se pare ca in cele din urma planul le-a fost incununat de succes: 53% din noi au fost reeducati.
  • 0 (0 voturi)    
    Istoria (Miercuri, 3 ianuarie 2007, 11:06)

    nevr mind [anonim]

    Terminati cu acuzatiile ca nu respecta profesorii programa, dupa ce sunt aprobate manuale de istorie in care apar fotografii cu Andreea Esca. Ce cauta o cititoare de prompter intr-un manual de istorie nu pot intelege. Cat despre asa numita revolutie, pacat de tinerii si oamenii care au crezut ca lupta lor va schimba ceva, dar a trecut prea mult timp de-atunci si s-a schimbat situatia din magazine: marfa cat cuprinde, numai ca nu mai avem noi bani sa o cumparam deci s-a rezolvat si problema cozilor.
    Iar liceenii nu au nici o vina, cand au auzit in casele lor discutii dintre parintii scarbiti de craciunurile distruse de televiziuni cu re re re difuzarea vestitei EXECUTII .... si pe Iliescu cu discursurile lui mincinoase .. lasati in plata domnului crima care a condamnat poporul roman. Ne-am blestemat singuri si nu puteti invinui niste copii care nu intelegeau de ce nu ii mai lasa mama sa se joace in fata blocului atunci .... in 1989
  • 0 (0 voturi)    
    Comunismu' lu' peste (Miercuri, 10 ianuarie 2007, 1:20)

    Gheorghe comunistu' [anonim]

    Ce atata teorie ! Spuneti-le dobitocilor iubitori de comunism ca pana in '89 detinerea de catre populatie a aparatelor de emisie-receptie era interzisa. Si explicati-le ca telefonul mobil e un astfel de aparat. Procentul ala va scadea urgent la 10-15 %.
    Mi se urca sangele la cap atunci cand vad cate un cretin de-asta aparand comunismul in timp ce-si etaleaza telefonul mobil.
  • 0 (0 voturi)    
    Revolutie si Istorie? (Luni, 12 februarie 2007, 15:01)

    Anghelache Robert [anonim]

    Aveam 15 ani cand Revolutia a izbucnit. Pentru mine a fost o posibilitate sa ma "razbun" pe fostii membrii de partid si securistii care m-au data afara de la liceu(cu 2 luni inainte) pentru ca nu puteam sa devin utecist, mama mea fiind la timpul ala stabilita in Vest. Am luat parte la luptele de strada alaturi de Armata ca si alti copii. Revansa mi-am luat-o dar dupa ce am emigrat in Vest, am avut impresia ca alti comunisti au luat puterea. Acei neocomunisti au distrus sistemul de Invatamant. Ei sunt cei care trebuiesc blamati, nu 4 studenti care la ora actuala prefera sa asculte Paraziti si muzica House in loc sa invete Istorie. Ce mai inseamna Istorie la ora actuala? Ca pe multi ii intereseaza sau nu ce s-a intamplat acum 17 ani, cu ce ii mangaie? Le pune ceva paine pe masa? Ii incalzeste cu ceva? Imi pare ca nu, asa ca orice s-ar putea spune despre ce a fost, acum e ca si o litera moarta pentru multi. Imi pare rau pentru toti cei ce au cazut atunci care au sperat ca va fi mai bine fara comunism, dar ce vina au 4 studenti cand ei nici macar nu facusera ochi din scutece?
    A fost comunismul o idee buna? Da si Nu. A avut idei bune dar au fost aplicate prosteste de catre lideri incapabili alde cizmari si opincari. Astazi imi pare ca tot niste tampiti guverneaza tara. Si educatia care e acuma, tot prin prisma lor este asa cum este. Exista comunism pur? Da, intr-un singur loc in lumea asta si anume in kibutz. A lucrat in vreo tara bine? Da, Iugoslavia sub Tito.
    Pentru cei 4 studenti, nu imi ramane decat sa le urez succes, cu sau fara istorie, chiar daca stiu sau nu ce a fost acum 17 ani. Le urez sa nu treaca prin ce am trecut eu, fara apa calda la baie, fara curent electric cand imi faceam temele la lumanare, fara cartele alimentare si fara gloante. Traiti-va viata asa cum o doriti si daca va intreaba unii ce a fost atunci, trimite-tii la aia care au fost acolo si au vazut.

Abonare la comentarii cu RSS
Ultimele articole din aceeaşi categorie
Sâmbătă, 24 noiembrie 2007
 
Sâmbătă, 24 noiembrie 2007
 
Sâmbătă, 24 noiembrie 2007
 
Sâmbătă, 24 noiembrie 2007

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică