Bancile au emis doua carduri la fiecare cinci locuitori ai tarii, potrivit celor mai recente date publicate de BNR. La finele lunii octombrie la nivelul intregii tari erau 8,75 milioane de carduri active. Aproape un sfert din acestea erau emise de agentiile bancilor din Bucuresti.

In realitate, numarul posesorilor de carduri este mult mai mic deoarece unele persoane au doua, trei sau chiar mai multe.

Putini dintre posesori au insa un card in euro. Aproape 194.000 de instrumente de plata in valuta erau active la finele lui octombrie. Mai mult de o treime din acestea au fost emise pentru bucuresteni.

Cardurile de credit ataca piata prin comercianti

Potrivit unui studiu realizat de No-Cash, bancile au inceput sa emita carduri de credit in afara agentiilor proprii prin semnarea de parteneriate cu marii comercianti. Pasul urmator a fost gasirea clientilor care vor carduri de credit prin operatorii de la call-centere sau prin incheierea unor acorduri intre banci si diferite companii de intermediere financiara.

„In 2005 a explodat aceasta piata a serviciilor bancare la domiciliul clientului”, se afirma intr-un studiu realizat de site-ul No-Cash.

Primul efect a fost mutarea creditului de consum pe card. Pentru a face mai atractive aceste imprumuturi, bancile au gasit si retete mai atractive pentru clienti. De exemplu, la cardurile emise de BCR prin intermediul retelei de magazine Altex, posesorii pot rambursa lunar numai dobanda datorata bancii.

Cardul are o valabilitate de cinci ani, care este prelungita automat atat timp cat clientul ramburseaza constant dobanda deoarece el este considerat bun platnic.

IFN-urile pun accent pe creditul la „purtator”

Bancile nu sunt singurele care emit carduri de credit. Imprumuturile acordate prin intermediul acestora mai sunt numite si imprumuturi la purtator, datorita faptului ca proprietarii cardurilor pot trage oricand un credit. Institutiile financiare nebancare (IFN) au atacat aceasta piata incepand cu anul 2004.

Euroline Retail Services a emis din mai 2004 pana la finele anului circa 60.000 de carduri de credit. Multe banci nu se pot lauda nici in prezent cu o astfel de cifra.

Si tot mai multe IFN-uri isi incep activitatea pe acest segment de piata. TBI Credit a anuntat recent lansarea primului card de credit. Un numar de 21 de IFN-uri incep sa acorde din ce in ce mai multe credite de consum, acestea reprezentand principalii competitori ai bancilor.

Comerciantii lanseaza propriile carduri

Studiul No-Cash sintetizeaza mutarile din piata din ultimii doi ani: retelele de magazine au inceput sa lanseze propriile carduri. Benzinariile Mol si farmaciile Sensiblu sunt cateva exemple. Cu cardurile Mol pot fi cumparati combustibili pe credit, iar cu cele Sensiblu produse din lantul de farmacii.

Numarul cardurilor de loialitate emise de cele doua retele mentionate ajunsese la aproape 735.000 la finele anului 2005, potrivit No-Cash.

„In piata sunt destul de multe programe de carduri de loialitate dezvoltate de comercianti care pot fi abordati oricand cu o propunere de co-branded din partea bancilor. (...) Aceasta va fi o mutare obligatorie din partea bancilor daca nu vor sa ramana fara piata.

Deja se constata ca piata cardurilor de credit nebancare este de doua ori mai mare decat cea a cardurilor de credit bancare, iar bancile nu isi mai pot permite sa stea cu mainele in san”, se afirma in studiul No-Cash.

Integral in EvZ