Cu o crestere anuala a vinzarilor de 26% in perioada 1999-2005, piata restaurantelor din Romania are cel mai mare ritm de dezvoltare din Europa de Est, potrivit unui studiu realizat de Euromonitor. Astfel, conform aceleiasi surse, vinzarile pe acest segment au totalizat anul trecut doua miliarde de dolari.

Mai mult, tara noastra este „campioana“ si in ceea ce priveste deschiderile de noi astfel de locatii. Mai precis, in perioada analizata, restaurantele s-au inmultit in medie cu 17% anual, ajungindu-se astfel la un numar de aproximativ 15.700, ceea ce este inca destul de putin avind in vedere populatia tarii, dupa cum spun analistii Euromonitor.

„Piata este inca una dintre cele mai mici din Europa de Est, dar se extinde foarte rapid, mai ales pe seama cresterii economice, a puterii de cumparare si, nu in ultimul rind, ca urmare a dezvoltarii turismului“, se specifica in studiul Euromonitor.

Bucurestiul si Clujul trag piata in sus

Analistii Euromonitor estimeaza ca in perioada 2005-2010 piata de profil va inregistra rate de cresteri de pina la 11%. „Dezvoltarea va fi generata cu preponderenta de orasele mari precum Bucurestiul, Clujul si Timisoara“, se mai mentioneaza in analiza Euromonitor.

Totodata, potrivit acesteia, cresterea numarului de restaurante va fi generata in primul rind de dezvoltarea retelelor de franciza atit a celor originare din Romania, cit si a celor internationale.

Ce spun proprietarii

Apetitul tot mai mare pe care il manifesta romanii fata de cafenele si restaurante se observa si in afacerile proprietarilor de astfel de localuri. Unele au semnalat anul acesta cresteri ale cifrei de afaceri cu pina la 50% fata de anul anterior. Este, spre exemplu, si cazul lantului de restaurante „La Mama“.

„«La Mama» a avut in 2006 o crestere de 50%, iar pentru anul urmator estimam o crestere similara. Este foarte adevarat ca piata permite deschiderea mult mai multor restaurante si cafenele si o dovada in acest sens este faptul ca numarul lor creste de la luna la luna.

Orasele mari precum Bucuresti, Brasov, Constanta, Cluj, Timisoara sint cele care se dezvolta primele din acest punct de vedere si sint cele care fixeaza trendul“, este de parere Adina Nargang, Marketing Manager. Potrivit acesteia, una dintre marile probleme in momentul in care se pun in aplicare planurile de extindere consta in lipsa de personal calificat.

„Faptul ca se vor deschide mai multe restaurante, faptul ca, mai ales, in acest domeniu multi pleaca in strainatate vor fi factori de influenta in aceasta dezvoltare“, mai spune Nargang.