Desi contributiile la bugetul de stat din partea judetelor difera substantial, sumele realocate de autoritatile centrale pe fiecare judet sint foarte asemanatoare, pe alocuri, nedrept de asemanatoare.

Majoritatea judetelor primesc de la bugetul de stat sume inferioare celor pe care le dau autoritatilor centrale, exceptie facind cele mai sarace judete care, datorita omogenitatii cheltuielilor statului in teritoriu, ajung sa „cistige“ mai mult decit contribuie.

Potrivit datelor furnizate de ANAF si Ministerul Finantelor, totalul sumelor incasate la bugetul de stat a fost in primele 10 luni ale anului trecut de 51,8 miliarde RON, insa cheltuielile pe judete au totalizat doar 36 de miliarde. Astfel, la autoritatile centrale au ramas, bani „curati“, 15,8 miliarde RON.

Cuprinsa, de data aceasta, in lista de cheltuieli, apare suma de 1,6 miliarde RON alocata Trezoreriei Centrale, cea care se ocupa strict de autoritatea centrala.

De asemenea, in dreptul Trezoreriei Municipiului Bucuresti apar cheltuieli de 18,7 miliarde RON, insa la trezoreriile de sector au ajuns in total numai 3,15 miliarde, restul banilor fiind folositi pentru cheltuieli nationale, cum ar fi, de exemplu, rambursarea unor credite externe.

Omogenitate in teritoriu

Autoritatile au impartit destul de omogen banii bugetului de stat in teritoriu. Plaja de alocatii per judet se intinde de la 144 de milioane RON pentru Covasna la 641 de milioane RON pentru Constanta. Prin comparatie, incasarile bugetului pe judete au variat de la 119 milioane RON (Teleorman) la 3,11 miliarde RON (Constanta).

Mare contribuabil = mare pierzator

Cifrele reci din listele statului cu venituri si cheltuieli pe fiecare judet in parte arata ca regiunile care au virat cei mai multi bani la bugetul statului au ramas pagubite din relatia cu autoritatile, in timp ce judetele sarace au iesit pe plus.

Tinind cont de contributia de 10,54 miliarde RON si de cheltuielile alocate efectiv pe sectoare, Bucurestiul poate fi considerat cel mai nedreptatit „judet“, cu un deficit de 7,39 miliarde RON.

Pe locul al doilea in topul judetelor dezavantajate de stat vine Constanta. Cel mai mare contribuabil, dupa Bucuresti, cu o suma de 3,11 miliarde RON trimisa in 10 luni la bugetul statului, a primit de la acelasi buget in aceeasi perioada doar 641 de milioane RON, deficitul sau ajungind la 2,4 miliarde RON.

Evident, al treilea mare pierzator este al treilea mare contribuabil: Prahova. Judetul „petrolier“ a primit mai putin cu 1,9 miliarde RON decit a cheltuit. La 10 luni, inca doua judete, Bihor si Timis, inregistrau un „deficit“ de peste un miliard de RON.

Pe plus... cit de-o bere

14 judete au primit in intervalul mentionat mai multi bani de la bugetul de stat decit au virat, dar „cistigurile“ au fost foarte mici in majoritatea cazurilor. Intimplator sau nu, judetele „pe plus“ sint printre cele mai sarace din tara.

Lista judetelor care au primit mai mult decit au dat este deschisa de judetul Neamt, cu un „excedent“ de doua milioane RON. Au reusit sa primeasca un „bonus“ de peste 100 de milioane de RON numai Calarasi, Teleorman, Botosani si Vaslui.

Excedentele acestor judete se datoreaza insa in exclusivitate faptului ca sint si judetele care au contribuit cel mai putin la bugetul de stat.

Integral In Cotidianul