Incepand cu 1 ianuarie, noul Cod Fiscal aduce in premiera taxa pentru prima inmatriculare, aplicabila atat masinilor noi, cat si celor second-hand. Numai ca diferentele foarte mari intre aceste categorii au nascut vii dispute.
Aplicata de stat ca o masura antipoluare, taxa pentru prima inmatriculare este in realitate o masura care urmareste avantajarea producatorilor autohtoni de automobile, precum si a importatorilor de masini noi.
Mai mult, importatorii de masini second-hand acuza statul roman ca a introdus aceasta masura la presiunile importatorilor de automobile noi. Impreuna cu Eugen Cocea, editor coordonator la AutoNews.ro., am incercat sa vedem care sunt avantajele si inconvenientele acestei taxe.
Scutiri de la taxa
Taxa pentru prima inmatriculare nu se va aplica masinilor pentru care accizele au fost platite in cursul anului 2006, dar care nu au fost inca inmatriculate, si nici autovehiculelor achizitionate in sistem leasing pina la 1 ianuarie 2007 (chiar daca contractul se incheie dupa aceasta data).
De asemnea, scutite de la aceasta taxa vor fi si masinile care sunt echipate special pentru persoanele cu handicap, precum si autovehiculele inmatriculate temporar in Romania, pe o perioada de timp egala cu valabilitatea cartii verzi.
[c:2:s]O taxa nu tocmai europeana
Ministrul Mediului, Sulfina Barbu, declara anterior ca numai grija pentru mediul inconjurator a fost motivul introducerii acestei taxe si ca hotararea a fost luata dupa consultari cu ministrul Finantelor. Taxa ar fi - in opinia doamnei ministru - una conforma cu cerintele UE.
Numai ca lucrurile nu stau deloc asa. Atat Ungaria, Polonia si Cehia, care au introdus si ele imediat dupa integrare astfel de masuri protectioniste, sunt cercetate de UE tocmai pentru aceste legi si se pare chiar ca vor primi o sanctiune.
Mai mult, chiar comisarul european Ludovic Orban si-a declarat dezamagirea fata de aceasta taxa care nu corespunde normelor europene.
Cine castiga
[c:3:d]Romania este pe penultimul loc in Europa in ceea ce priveste numarul de masini noi pe cap de locuitor. Mai bine din 70% din masinile care alcatuiesc parcul auto al Romaniei sunt masini non-euro, a declarat pentru HotNews.ro Eugen Cocea.
"Din acest punct de vedere, taxele sunt binevenite deoarece vor determina cumpararea de masini noi in detrimentul celor vechi si poluante. Taxele percepute sunt totusi cam mari", a mai declarat Eugen Cocea.
Cine pierde
Romanul s-a si gandit cum sa evite taxa