Desi Comisia Europeana a avertizat Romania ca taxa pentru prima inmatriculare este neconforma cu normele europene in domeniu si a amenintat ca daca tara noastra nu-si va schimba legislatia pana in martie ar putea fi actionata in judecata la CEJ, autoritatile de la Bucuresti doresc cu orice pret mentinerea acesteia.

Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Mediului vor organiza, vineri, o conferinta comuna in care vor prezenta explicatii privind taxa pentru prima inmatriculare.

Sulfina Barbu si Sebastian Vladescu tin cu dintii de taxa

Ministrii Sulfina Barbu si Sebastian Vladescu, initiatorii acesti taxe, sustin ca nu vor elimina taxa pentru prima inmatriculare deoarece aceasta este una conforma cu legislatia europeana in domeniu.

Ei argumenteaza spunand ca taxa romaneasca se aplica tuturor automobilelor pana la 3,5 t astfel incat Comisia Europeana nu are cum sa ceara desfiintarea ei pe motiv ca este anticuncurentiala.

„Cit timp nu am fost membri UE am sustinut financiar eliminarea autovehiculelor puternic poluante. Acum, mai ales ca sintem stat membru, nu ne putem permite sa devenim cimitir de masini vechi pentru UE.

Si, in plus, fiecare tara membra isi face propria politica fiscala, fara sa contrazica normele comunitare in domeniu“, a spus Sulfina Barbu, citata de Cotidianul.

Potrivit acesteia, Ministerul Mediului, Ministerul Finantelor si Registrul Auto Roman au elaborat procedura de aplicare a acestei taxe, insa valorile rezultate erau mai mici decit ceea ce a aprobat Parlamentul.

APIA incearca sa ne convinga ca taxa este una europeana

Consecventa cu pozitia exprimata de la bun inceput, APIA sustine intinerirea parcului national auto, acest fapt avand efecte benefice atat asupra mediului inconjurator cat si pentru siguranta in trafic, se arata intr-un comunicat APIA.

In acest context, o politica fiscala de incurajare a achizitiei de autovehicule moderne, cat mai performante si mai putin poluante, dublata de derularea unui program de innoire a parcului auto (“prima de casare”) sunt instrumente de politica sectoriala care tin cont

de realitatile europene dar si de existenta in Romania a unei industrii auto competitive, capabila sa produca autovehicule conform celor mai exigente standarde de poluare. Iar acest lucru trebuie incurajat.

Autovehiculele rulate (second-hand) de varsta inaintata sunt privite peste tot in Europa ca un pericol pentru viata cetatenilor, datorita poluarii aerului (un automobil Euro 4, este de cca. 5 ori mai putin poluant fata de unul Euro 1 si de 6-10 ori fata de unul non-Euro)

si a periclitarii sigurantei traficului, iar mai nou, ca o povara pentru economie, datorita costurilor generate de reciclarea vehiculelor ce in scurt timp ajung sa fie scoase din uz.

Actionarea in judecata s-ar putea face abia peste un an

Conform articolului 226 din Tratatul privind instituirea Comunitatii Europene, Comisia Europeana poate sa aplice procedura de incalcare a Tratatului de catre un stat membru. Conform acesteia, CE poate ajunge,in urma unor proceduri preliminare, sa dea in judecata statul roman.

Daca Romania nu modifica legislatia, CE va incepe "procedura de infringement", a declarat marti pentru NewsIn purtatorul de cuvant al comisarului Laszlo Kovacs.

O decizie a UE privind controversata taxa auto de prima inmatriculare ar putea veni peste un an si jumatate, in urma unor proceduri europene indelungate, daca Romania nu ar elimina din legislatia ei aceast taxa, a declarat pentru NewsIn Maria Assimakopoulou, purtatorul de cuvant al comisarului pentru taxe si impozite Laszlo Kovacs.

Cine castiga

  • Castigatorii principali ai acestei taxe sunt indiscutabil importatorii de automobile noi.
  • dealerii de masini noi in contextul impulsionarii vanzarilor second hand prin buy back, in detrimentul importurilor de masini second hand.
  • Si producatorii autohtoni de automobile (Renault Dacia) pot sta linistiti. Valul de masini second-hand ieftine si foarte ieftine a fost stopat.
  • Castigator va fi si statul roman, care nu a facut altceva decat sa inlocuiasca o taxa neeuropeana (accizele vamale) cu o alta care, chiar daca se ascunde sub masca responsabilitatii fata de mediu, tot nu este pe placul UE.
  • Vor castiga si bancile, deoarece leasingul va creste simtitor. Pentru masina luata in leasing, taxele pentru prima inmatriculare nu se vor simti asa mult.
  • Castiga Romania, care va scapa de o buna parte din harburile care circula in acest moment pe soselele tarii, adevarate surse de poluare si de insecuritate.

    Cine pierde[c:2:d]

  • In primul rand, pierde cetateanul obisnuit, care nu-si va mai putea lua o masina ieftina si buna dintr-o tara membra UE
  • Importatorii de masini second-hand vor pierde multi bani din cauza ca nu vor mai putea vinde masini mai vechi de cativa ani, dar vor putea sa-si refaca veniturile cu vanzarea masinilor mai noi de un an.
  • Si statul roman s-ar putea dovedi perdant in situatia in care aceasta taxa se va dovedi a fi neconforma cu legislatia Uniunii Europene.

    Comentarii de la cititori

  • Protejand productia interna avantajezi 2-3.000 de cetateni-producatori care lucreaza in ramura respectiva, dar dezavantajezi cel putin 2-3.000.000 de alti cetateni-consumatori ai aceleiasi tari, care doresc alta calitate sau pur si simplu diversitate.

    Guvernul democrat trebuie sa se preocupe de bunastarea societatii in ansamblu, nu de favorizarea diverselor minoritati, oricat de dezavantajate ar fi...
    MoLoZ (9 ian 2007 13:56)

  • Ungaria a fost amendata cu 8 miliarde de forinti, pentru normele sale privind TAXA.

    CJE, a motivat decizia s-a impotriva Ungariei, ca:
    - dispozitia este discriminatorie, fata de celelalte autovehicule (second hand) comercializate in tara. In conceptul european, o asemenea discriminare este inadmisibila.
    - CJE, a admis o eventuala taxa, bazata pe vechimea autoturismului (valoare comerciala), cu cat vehiculul este mai in etate, cu atat si valoarea ei este mai mica. Este deci normal sa se aplice o taxa mult mai mica pt. vehiculele mai vechi, nu exact invers (ca la noi la... Bucuresti).
    -pare evident ca ai nostri guvernanti, doresc sa ramana in timp in zona de pre-aderare, precum scandalul de la Giurgiu.
    Joho (9 ian 2007 8:38)

    vezi toate comentariile