Cotidianul

Englezii ne pun bete-n roate la fregate

de Alina Grigore     Cotidianul
Miercuri, 10 ianuarie 2007, 0:00

foto: Cotidianul

Contractul de service si intretinere a celor doua fregate romanesti este blocat de trei ani pentru ca, dupa ce navele au fost cumparate, britanicii au schimbat termenii intelegerii.

Ministerul Apararii roman negociaza de aproape trei ani cu firma britanica BAE Systems contractul de mentenanta pentru cele doua fregate cumparate de la marina regala. Contractul se refera la intretinerea pe termen lung („long term support“), absolut necesara pentru buna functionare si pentru trimiterea acestora in siguranta in misiune.

Sursa neintelegerilor e faptul ca mai intii am cumparat fregatele, si abia apoi am inceput sa negociem contractul de intretinere, ceea ce le-a permis englezilor sa schimbe regulile jocului.

Semnarea contractului de achizitie, pentru un pret de 116 milioane de lire sterline, s-a petrecut in 2003, dar guvernul Nastase a aprobat semnarea contractului de mentenanta abia la sfirsitul lui 2004.

Hotarirea de guvern autoriza Ministerul Apararii sa incheie un acord-cadru pe 15 ani, pentru suportul logistic al navelor, cu mentiunea ca acele contracte de mentenanta propriu-zise sa nu se incheie pe durate mai mari de patru ani. Numai ca nu s-a fixat nici un termen pentru semnarea acestora.

Viziuni diferite

Potrivit unor surse MApN, unul dintre impedimentele intre romani si britanici este reprezentat acum de „abordarea diferita a conceptiei de intretinere pe termen lung“.

Astfel, in viziunea britanicilor, mentenanta ar inseamna realizarea unui serviciu tehnic prin care ei doar instiinteaza partea romana ce trebuie facut, la anumite intervale de timp ori in anumite situatii concrete, si indica locul in care interventiile sa fie efectuate. Practic, britanicii consiliaza, intermediaza reparatiile si prezinta costul final.

Viziunea MApN este diferita: aspectul principal al contractului trebuie sa fie reprezentat de furnizarea pieselor si mentenanta efectiva, inclusiv furnizarea consumabilelor de zi cu zi (filtre, uleiuri, sururburi, piese de schimb). „Cind s-a semnat contractul, consumabilele n-au fost furnizate, desi erau pe lista“, sustin oficialii MApN.

Problema offsetului

Din aceleasi surse am aflat ca un alt motiv de blocaj este faptul ca britanicii ar conditiona semnarea contractului de mentenanta de schimbarea termenilor de ofsett - adica programul de compensare, prin care o parte din banii primiti de englezi urmau sa fie investiti in industria romaneasca.

Potrivit actualelor clauze, englezii au de investit, pina in 2008, 80% din suma primita in industria romaneasca militara si 20% in cea civila. Programul insa este realizat doar in proportie de 4%, pentru ca negociatorii romani nu au prevazut o esalonare anuala a programului de offset. In schimb, s-au angajat sa plateasca fregatele intr-un timp record, de 22 de luni.

Potrivit Barney O’Kelly, manager relatii publice la BAE Systems, compania britanica doreste, intr-adevar, sa schimbe termenii offsetului: mai exact, sa investeasca 75% din valoarea contractului in industria civila, pe care o gaseste mult mai atractiva, si doar 25% in cea militara.
Integral in Cotidianul















34 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version