In atentia Presedintelui Romaniei, a Primului Ministru, actual si viitor!

Urgentati reforma in telecomunicatii!!

de Dr. Nicolae Oaca     HotNews.ro
Joi, 11 ianuarie 2007, 0:00


Ultimele luni au fost cu totul deosebite. Nu tin minte vreo interventie publica a companiei Cosmote asupra actiunilor autoritatilor din telecomunicatii in afara de cea legata de licenta 3G. Niciodata pana acum RCS&RDS nu a criticat vreo propunere ANRC.

Si mai ales, niciodata pana acum, nu am vazut pe aceiasi scena “trei mari tenori” - directorii a trei mari operatori de telecomunicatii, RomTelecom, Telemobil si Cosmote, acuzand in cor prestatia ANRC.

Criza reglementarii cere reforma!

In 19 octombrie 2006, fara sa fi intervenit ceva care sa fi modificat conditiile pietei, ANRC lanseaza spre consultare publica ideia de a mai amana cu inca un an reducerea tarifelor de interconectare cu operatorii GSM900 (Vodafone si Orange).

A fost picatura care a umplut paharul si a adus de aceiasi parte a baricadei operatorii precum RomTelecom si RCS&RDS, care a coalizat marii operatorii contra ANRC si indarjirii cu care acesta apara pozitia duopolui GSM900.

Sa reamintim ca ANRC a promis sa puna pe costuri tarifele de interconecare cu operatorii GSM900 inca din 2004, ca anul acesta a propus trei variante de reducere (si nu de punere pe costuri) a tarifelor care se intinde pana in 2009, apoi pana in 2010. Din 2004 pana in 2010!

Greseala ANRC nu este singulara, iar rezultatele acestor greseli le regasim in distantarea treptat a Romaniei in coada Europei din punctul de vedre al dezvoltarii infrastructurilor de telecomunicatii, in dezechilibre competitionale, etc.

Refuzul sau neputinta ANRC de a calcula tarifele de interconectare cu operatorii de telefonie mobila folosind modelul LRIC si date de intrare furnizate de operatorii GSM900, adica de a-si face datoria, pune in discutie existenta sa sub forma actuala.

Criza prin care trece reglementarea telecomunicatiilor cere mai mult ca oricand reforma, care ar trebui sa aiba in vedere crearea unei autoritati unice subordonate parlamentului.

Astazi avem trei „ministere” ale comunicatiilor in guvernul Tariceanu: MCTI, ANRC si IGCTI, conduse de ”ministri” numiti de actualul premier, performantele lor fiind atribuite acestui guvern: stagnarea la 20% (un telefon la 2 case) a densitatii telefoniei fixe din 2005, cea mai mica densitate a telefoniei din EU25, scaderea valorii de piata a operatorului RomTelecom

inainte de listare prin masuri inoportune (reducerea tarifelor de interconectare in conditille unei retele nedigitalizate, intarzieri in rebalansara tarifelor, etc.) care a dus la amanarea listarii, surprizele concursului pentru licentele 3G, pastrarea mult timp a unor tarife de interconectare prea mari cu operatorii de telefonie mobila, etc.

O singura autoritate de reglementare in subordonarea parlamentului
Luand in consideratie acestea si tendintele care se manifesta in lume, Ofcom fiind un bun exemplu, se recomanda simplificarea procesului de reglementare, monitorizare, etc., creindu-se o singura autoritate de reglementari care sa le inglobeze pe cele existente - IGCTI, ANRC, etc.

Fuziunea tuturor entitatilor care au de a face cu reglementarea va duce nu numai la simplificarea relatiilor cu operatorii, dar si la costuri mai mici pentru acestia.

(Taxa de monitorizare perceputa de ANRC se adauga altor taxe, iar existenta a prea multor taxe in telecomunicatii face sa creasca riscul de industrie si deci costul capitalului.)
Autoritatea de reglementari astfel rezultata ar trebui subordonata parlamentului.

Ideia ca MCTI, IGCTI si ANRC sa fie subordonate Primul Ministru, s-a dovedit contraproductiva in ultimii 16 anii, cand totul s-a concentrat la nivelul guvernului, rezultatul fiind distantarea continua a Romaniei de tarile vecine, fiind acum una dintre ultimele tari europene din punctul de vedere al dezvoltarii infrastructurii de telecomunicatii.

Guvernul este alcatuit pe criterii politice, obiectivele fiind de cele mai multe ori pe termen scurt. In plus, statul este inca actionar, reprezentat de guvern, la RomTelecom, Telecomunicatii CFR, Teletrans, Radiocomunicatii, etc. Subordonarea fata de parlament ar asigura separarea operarii de reglementare.

Noua autoritate de reglementari ar trebui condusa de un consiliu de administratie desemnat de parlament, care sa reuneasca specialisti in telecomunicatii recunoscuti din domeniile tehnic, economic si juridic. Consiliul ar putea fi alcatuit din cel putin 5 membri si nu mai mult de 9 alesi pe o perioada de 4 ani, mandatul lor trebuind a fi garantat pentru a fi feriti de presiuni politice.

Pentru administrarea noii autoritatii de reglementari, consilul de administratie ar trebui sa angajeze prin concurs un director executiv.
O singura autoritate de reglementare restructurata si subordonata parlamentului ar putea fi o sansa pentru telecomunicatiile romanesti, pentru reglementarea acestora in beneficiul pe termen lung al economiei nationale.

Domnule Presedinte, Domnule Prim Ministru ati promis restructurarea institutiilor guvernului chiar de la instalare. Aveti sansa sa o incepeti cu ... telecomunicatiile, unde s-au adunat cam multe probleme.

Dr. Nicolae Oaca (Nicolae_Oaca@Yahoo.com)
8 Decembrie 2006

PS. Circula un zvon despre transformarea MCTI intro agentie dintr-un mare minister. Ar fi o mare greseala in actualul context!

Telecomunicatiile trebuie sa aiba minister, ramanand astfel prioritate nationala in beneficiul pe termen lung al economiei tarii.

Publicat in Market Watch, Decembrie 2006















89 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Porcarie asa mare ca in comunicatiile din Romania nu am mai intalnit (Joi, 11 ianuarie 2007, 21:56)

    Razvan [anonim]

    .... nu am mai intalnit desi am fost plecat destul de mult timp din tara.

    Multumiri domnnului Nicolae Oaca pentru aceasta initiativa foarte necesara. Actualele tarife de interconectare STRANGULEAZA orice competitie in Romania. In Romania singura batalie se duce pentru extinderea monopulurilor companiilor respective. Companiile mari ca VF si Orange NU AU OFERTE NATIONALE - adica oferte unde sa vorbesti ieftin cu oricine din Romania - indiferent de reteaua unde se afla, indiferent de ora convobirii samd.

    Suntem o tara de studenti - unde toti oamenii trebuie sa vorbeasca dupa ora 7 si daca se poate doar cu 2-3 numere (prietenii) - asta ca sa platesti la fel ca un om dintr-o tara europeana care vorbeste fara restrictii.

    Nu o data am cerut pe acest site tarife europene la mobil.Sa fie ca in Cipru - 10 centi pe minut in orice retea la orice ora de pe CARTELA - retineti: de pe cartela, nu abonament.

    Aceste doua mari companii - Orange si VF trateaza mizerabil romanii prin tarifele practicate. Eu nu mai cumpar niciodata de la ei indiferent de ce oferte au.
  • 0 (0 voturi)    
    DUOPOL (Vineri, 12 ianuarie 2007, 8:31)

    avaxboy [anonim]

    Haideti sa incercam sa nu le mai umplem buzunarele celor de la Orange si Vodafone. Poate asa le vom castiga macar respectul fata de client.
  • 0 (0 voturi)    
    In Romania te usuca vorbitul la telefon (Vineri, 12 ianuarie 2007, 8:36)

    becsin [anonim]

    Tarife mai mari ca in Romania nu cred ca gasiti in nici o tara din UE.
    In Cipru, ca sa-l corectez pe razvan, tariful e de 2 centi de lira cipriota pe minut (aprox 3.5 eurocenti) in orice retea in conditiile in care o singura companie are peste 90% din clienti. Practic nu e nici o competitie, nu ca in Romania unde exista 3 companii foarte mari si alte 2-3 putin mai mici dar care vin puternic din urma.

    Sa suni in Romania costa cam 22 eurocenti pe minute...cam cat suni de pe Vodafone pe Orange sau invers.

    La fel ca razvan, ma refer numai le tarifele de pre-pay din Cipru.
  • 0 (0 voturi)    
    Nu cred ca aveti dreptate in totalitate! (Vineri, 12 ianuarie 2007, 9:38)

    Geo [anonim]

    Domnul Dr. Oaca sustineti o serie de idei dintre care multe sunt eronate evident. Din cate se pare sunteti reprezentant al Romtelecomului si asta spune multe in contextul telecomunicatiilor din Romania. Nu uitati ca Romtelecomul este un furnizor de servicii de comunicatii ca oricare altul.
  • 0 (0 voturi)    
    Ideia vs Ideea (Vineri, 12 ianuarie 2007, 9:59)

    Ideia vs Ideea [anonim]

    Nu inteleg cum pe situl marketWatch (vezi link-ul la sfarstiul articolului) apare "Ideea" , iar in acest articol "Ideia". De unde aceasta rea-vointa? (Mentionez ca nu am nici o legatura cu niciunul din actorii (stakeholder-ii) de aici.)
  • 0 (0 voturi)    
    Nu cred ca aveti dreptate in totalitate! (Vineri, 12 ianuarie 2007, 10:13)

    Geo [anonim]

    Domnul Dr. Oaca sustineti o serie de idei dintre care multe sunt eronate evident. Din cate se pare sunteti reprezentant al Romtelecomului si asta spune multe in contextul telecomunicatiilor din Romania. Nu uitati ca Romtelecomul este un furnizor de servicii de comunicatii ca oricare altul.
  • 0 (0 voturi)    
    Portabilitatea (Vineri, 12 ianuarie 2007, 11:21)

    Florin [anonim]

    O singura problema exista aici, numaurl de telefon. Foarte multi nu pleaca de la Orange sau VF tocmai din cauza numarului de telefon. Daca se va da drumul la portabilitatea numarului, atunci toate aceste probleme (tarife nationale) se vor rezolva. Plus ca vor exista si oferte de fidelizare mult mai bune. In conceluzie: trebuie facut loby pentru portabilitatea numarului si atunci... foarte multe din probleme se vor rezolva de la sine!
  • 0 (0 voturi)    
    de ce nu si CNA-ul? (Vineri, 12 ianuarie 2007, 12:09)

    carcoteala [anonim]

    Domnule Oaca,

    Absolut de acord cu subordonarea catre parlament. Subordoarea catre guvern s-a dovedit paguboasa la majoritatea autoritatilor, indiferent de sectorul pe care il reglementeaza.
    insa daca tot citati o autoritate dupa modelul Ofcom.....atunci de ce sa nu bagam si CNA-ul aici?
    in conditiile convergentei in materie de continut...cand o sa vedem reclame, filme si stiri pe telefoanele 3G ale operatorilor mobili.....de ce am avea nevoie de un CNA separat de autoritatea de comunicatii?
    Daca tot schimbam.....haideti sa ne gandim bine si in avans, face, un think tank la nivelul sectorului, care sa "coaca" dimensiunile si atributiile unei noi autoritati in termen de X luni. Sa scoata un raport public pana la data de ....
    Altfel, o sa tot adaugam sufixuri si prefixuri, o sa inventam institutii si concepte singulare.....
  • 0 (0 voturi)    
    Raspunsuri la Comentarii (Vineri, 12 ianuarie 2007, 12:47)

    Nicolae Oaca [anonim]

    Buna ziua
    As dori sa raspund unui comentariu facut de Geo:

    >>6. Nu cred ca aveti dreptate in totalitate!
    >>Geo (12 ian 2007 10:13)

    >>>Domnul Dr. Oaca sustineti o serie de idei dintre care multe >>>sunt eronate evident.
    Foarte posibil. Va rog sa le enumerati pentru a le analiza si vedea daca sunt sau nu ..

    >>Din cate se pare sunteti reprezentant al Romtelecomului si >>asta spune multe in contextul telecomunicatiilor din >>>Romania.
    NU. NU sunt reprezentantul RomTelecom. Sunt un analist independent.

    >>Nu uitati ca Romtelecomul este un furnizor de servicii de >>comunicatii ca oricare altul.
    Stiu foarte bine acest lucru si tocmai de aceia mi se pare normal ca toti furnizori sa concureze in aceleasi conditii ...

    Si acum un raspuns la comentariul ultim, 8, trimis de Carcoteala:
    >>insa daca tot citati o autoritate dupa modelul Ofcom.....atunci >>de ce sa nu bagam si CNA-ul aici?
    Aveti dreptate. Ofcom este rezultatul fuziuni a cinci entitati (ANRC-ul lor, dar si CNA-ul lor). In Romania de astazi este dificil de fuzionat ANRC si IGCTI, iar daca am lua in consideratie si alte entitazti precum CNA si nu numai (ICI, INSCC, etc.) lucrurile s-ar complica F. MULT. Ar deveni practic IMPOSIBIL. Un prim si important pas ar fi unirea IGCTI si ANRC, rezultand nucleul care ar putea atrage ulteror si entitatile mai mici. Noua entitate, restructurata si sub control parlamentar, ar fi o sansa pentru recastigarea credibilitatzii pierdute de ANRC

    Nic Oaca
  • 0 (0 voturi)    
    Viitorul - Cosmote (Marţi, 16 ianuarie 2007, 1:50)

    Bogdan [anonim]

    Domnule Oaca , cum vedeti viitorul pentru Cosmote Romania ?
  • 0 (0 voturi)    
    Viitorul Cosmote Romania (Marţi, 16 ianuarie 2007, 20:37)

    Nicolae Oaca [anonim]

    Viitorul Cosmote Romania depinde de ma multi factori:
    - tarifele de interconectare. Daca se vor pune pe costuri f. repede este posibil sa asistam la o crstrere rapida a bazei de clienti. IMAGINAfiTI-VA ca tarifele de interconectare ar fi in intervalul 1-2 Eurocent/minut
    - vanzarea OTE, planificata ptr 2007. Imagintai-va ca Deutsche Telekom cumpara OTE, ca Romtelecom si Cosmote R vor fuziona...
    - licenta 3G. Fara licenta 3G Cosmote R nu are viitor pe termen lung: 2G va disparea, 4G inca nu va aparea .. Cosmote este in litigiu ptr licenta 3G, pe care s-ar pute sa-l castige. apoi, RCS&RDS fara investiii seriose (E1bn pe termen mediu) si un partenr straregic (operatror important) nu are mari sanse si ar putea vinde...

    Nic Oaca

Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi