Intr-un interviu acordat ziarului nostru in urma cu an si jumatate, ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, se arata increzator in faptul ca a fost eliminata ideea de lipsa de stabilitate a sistemului de taxe si impozite cel putin pentru 2006. In acelasi timp, acesta spunea ca va modifica totusi Codul Fiscal de cate ori va fi nevoie pentru combaterea evaziunii fiscale si a contrabandei.

Din pacate, am ajuns si in 2007, iar problemele din jurul Codului Fiscal, in loc sa dispara, tot reapar, sporind nu numai impredictibilitatea acestuia, ci si pericolul contrabandei.

Un ultim exemplu este taxa de prima inmatriculare auto, care incalca principiul libertatii circulatiei marfurilor, dezavantajand, direct sau indirect, produse din celelalte tari membre UE, in competitia cu produsele similare autohtone.

Comisia Europeana a decis sa inceapa o ancheta si ne-a amenintat ca ar putea deschide in luna martie procedura de infringement impotriva Romaniei, pe care o acuza de incalcarea articolului 90 din Tratatul de aderare. Pus in fata evidentei, dl Vladescu a dat inapoi, anuntand ieri ca va recalcula in cateva saptamani valoarea taxei.

Totusi, pentru a nu iesi din "afacere" cu imaginea prea sifonata, a incercat sa minimizeze scandalul iscat la Bruxelles, spunand ca Executivul european nu a declarat taxa drept ilegala, ci doar ne-a avertizat ca nivelurile nu sunt conforme cu reglementarile UE. Ceea ce inseamna, de fapt, ca nu este deloc bine ceea ce a facut dl ministru.

De altfel, argumentatia sa, conform careia Parlamentul este vinovat de nivelurile inacceptabile din punctul de vedere al Uniunii Europene, ii este chiar domniei sale defavorabila. Si aceasta pentru ca se dovedeste ca dl ministru, in conditiile in care si-ar fi dat seama ca taxa este prea scumpa, putea sa ceara oprirea de la promulgare. Or acesta nu a intreprins nimic.

Nu avea nici cum sa faca asa ceva, pentru ca insusi colegul sau de partid, Varujan Vosganian, pe vremea cand detinea presedintia Comisiei de buget-finante din Senat, si-a dat acordul.

De altfel, dl Vladescu nu este la prima avertizare din partea Comisiei Europene. Adica nu este la prima acuzatie ca introduce in legislatia romaneasca prevederi anticoncurentiale. Este de amintit episodul din perioada de proiect a Codului Fiscal, cand dorea sa impuna la tigarete un pret minim de 90% din categoria de pret cea mai vanduta.

Si atunci Comisia Europeana a declarat initiativa anticoncurentiala, pentru ca erau afectati doar producatorii din partea de jos a pietei, adica doar cei care produceau tigari mai ieftine de 31.500 lei. Interesele de atunci au fost clare pentru toata lumea si ii serveau producatorului care vindea o anumita marca exact la pretul de 31.500 lei/pachet.

Nici astazi, adica in ceea ce priveste taxa de prima inmatriculare, lucrurile nu merg prea departe. Interese sunt si acum, ascunse de dl Vladescu in spatele generosului argument al protectiei pe care trebuie sa si-o asume Romania in fata unui prezumtiv aflux de masini second-hand de proasta calitate.

Daca ar fi vorba de importuri din state ale lumii a treia, desi ne indoim ca romanii isi aduc masini in numar mare din Gabon sau Cambodgia, atunci dl Vladescu ar fi avut perfecta dreptate. Dar marea majoritate a importurilor auto vin din Germania, Belgia sau Franta.

De aceste tari membre UE incearca dnul ministru al Finantelor sa ne apere? Sau incearca sa impuna noi standarde Uniunii Europene in ceea ce priveste poluarea? Din pacate, cu exceptia importatorilor, nimeni nu-l intelege. Nici oficialii de Bruxelles, nici conationalii sai care trebuie sa plateasca 8.500 de euro pentru o masina veche de sase ani. Daca nu ar fi de plans, ar fi de ras ca la o piesa intr-un teatru al absurdului.