Dosar HotNews.ro

Zborurile ieftine incep sa ia altitudine si in Romania

de M.C.     HotNews.ro
Duminică, 14 ianuarie 2007, 0:00

Foto: FloridaHolidays

La Carnaval, pilot
“Auzi, draga, stii de cind imi doresc lucrul asta?”. Ea e inalta, blonda platinata, genul acela de papusa siliconato-aerobicoaddicted si, desigur, shopaholica. “Anul asta vreau neaparat sa ajungem la Carnavalul de la Venetia”.

El, macho-man, cu pantaloni mulati si cu un soi de alain delon de firma, aproba in tacere. Ochelarii de soare i se odihnesc pe parul intens gelat in timp ce, cu fruntea incruntata, citeste un pliant. Cu oferte.

In birourile agentiilor de voiaj si ale companiilor aeriene ce ofera zboruri low-cost e mai aglomerat ca oricind. Dupa perioada sarbatorilor de iarna in care preturile au fost foarte apropiate de cele ale companiilor obisnuite, firmele low-cost au acum oferte cu cel putin 30 la suta mai mici.

In aceasta perioada, nu e deloc surprinzator sa gasesti bilete de avion la doar 38 de euro spre destinatii precum Barcelona, Istanbul, Maastricht, Madrid, Verona sau Frankfurt.

Pretul pare foarte mic, numai ca el nu include taxele de aeroport, ceea ce duce la cel putin dublarea tarifelor. Oricum, preturile sunt convenabile si in aceasta situatie.

[c:1:s] Ce trebuie asadar luat in calcul insa cind se apeleaza la variantele de zbor low-cost? Trebuie intai de toate calculat - de la bun inceput - pretul final, deoarece pe linga pretul biletului, trebuie adaugate:

- taxele de aeroport (atunci cind acestea nu sunt incluse in pret);
- eventuale cheltuieli de deplasare la destinatia finala (sunt oferte catre Frankfurt, spre exemplu, dar aterizarea se face pe un aeroport la 100 km departare de oras);

- taxe suplimentare pentru bagaje (tarifele sunt mai mari);
- taxe de rezevare mai mari prin telefon sau prin intermediul agentiilor de voiaj;
- renuntarea la rezervare ori nu e posibila ori costa mult.

O alta explicatie a preturilor scazute este legata de faptul ca echipajele aflate la bordul aeronavelor companiilor sunt utilizate la maximum, existand situatii in care pilotii sunt folositi pentru mai multe curse in aceeasi zi. Experienta lor de zbor este uneori mai redusa, drept urmare si costurile suportate de companie prin angajarea lor mai reduse.

Situatia intalnita in Europa occidentala la sfarsitul anului trecut, cand licentele a doua companii aeriene low-cost au fost suspendate - ceea ce a afectat tare mult si cetatenii romani - a readus pe tapet problema sigurantei.

Potrivit informatilor oficiale, cele doua companii si-au vazut suspendate licentele din cauza intarzierilor repetate.

Surse din cadrul autoritatii Aeronautice Civile din Romania au precizat pentru HotNews.ro ca doua sunt totusi motivele pentru care un avion poate avea intarzieri. Primul si cel mai important il reprezinta defectiunile aeronavei, o astfel de situatie repetata avand darul de a ridica multe semne de intrebare.

[c:2:d] Cel de-al doilea tine de factori meteorologici, insa si acestia pot fi contracarati intr-o oarecare masura prin existenta la bord a sistemelor de navigare performante precum si de catre experienta si calificarea pilotilor.

Si un ultim amanunt important in cazul ofertelor de zbor low-cost: locurile cu pret redus trebuiesc rezervate din vreme, doarece numarul biletelor de acest tip este limitat, cele mai multe locuri oferindu-se la preturi apropiate de cele ale companiilor traditionale.

S-a deschis cerul
Si totusi acum trebuie profitat. Exista chiar oferte reale, la pretul de zero euro, spre mai multe destinatii europene. Este vorba de o companie low-cost, care incearca sa se impuna pe piata romaneasca.

Numarul acestor companii se estimeaza ca va creste mult in perioada urmatoare. Ele incearca sa profite de intrarea in vigoare, odata cu aderarea Romaniei la UE, a acordului de “cer deschis” (open-sky).

Asta inseamna ca firmele aeriene vor trebui de acum incolo doar sa anunte Directia de Aviatie Civila ce curse regulate au, iar initierea zborurilor se va putea face dupa un control autorizat al aeronavelor si dupa stabilirea culoarului de zbor, respectiv a disponibilitatii aeroportului, din punct de vedere logistic.

Asta permite oricarei companii aviatice din statele membre UE sa transporte pasageri si marfa in spatiul comunitar si sa beneficieze, in fiecare dintre statele membre, de drepturi egale cu cele ale companiilor locale.

Aplicarea in Romania a acordului open-sky permite ca o companie aeriana straina sa initieze curse aeriene nu numai spre tara de origine, ca pana in 2006, ci spre orice destinatie vrea.

Totodata, poate sa isi faca baze aeriene intr-un oras romanesc si sa opereze curse interne, iar pentru companiile aeriene romanesti inseamna ca pot sa isi faca baze aeriene in alte tari si sa opereze acolo curse interne sau externe.

[c:3:s] Primii care s-au grabit sa profite de "deschiderea cerurilor" sunt operatorii low-cost. La 15 ianuarie, Wizz Air intra pe piata romaneasca cu o oferta externa la pret promotional.

Compania italiana MyAir este singura care a anuntat pana acum deschiderea de curse interne in Romania, din martie 2007, desi nu a facut deocamdata publice orasele pe care doreste sa le acopere.

Slovacii de la Sky Europe, care au operat pina acum destinatia Bratislava (cu posibilitate de transfer la Viena), au lansat din ianuarie curse catre Roma si Viena. Sky Europe vrea sa fie si ea prezenta pe piata locala, cu intentia de a intra pe curse interne si spre destinatii din Europa.

Oficialii aeroportului Baneasa - principalul operator low-cost, asta datorita taxelor de aterizare la jumatate fata de cele de pe Otopeni - estimeaza pentru anul acesta circa 1 milion de calatori (o crestere cu circa 50 la suta fata de 2006). Asta dupa ce, cea mai importanta crestere s-a inregistrat anul trecut, cu 150 la suta fata de 2005.

Si totusi marile companii inca se lasa asteptate. Expertii de pe piata estimeaza ca abia in urmatorii doi ani se poate intimpla intrarea pe piata romaneasca a celor mai importante companii low-cost, precum Ryanair sau Easy Jet.

Asta deoarece Romania inca nu constituie nici o destinatie turistica de prim rang, nici numarul persoanelor cu venituri medii - tinta predilecta a companiilor low-cost - nu a ajuns la o masa critica.















352 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    De cind asteptam momentul asta (Luni, 15 ianuarie 2007, 0:11)

    alin [anonim]

    Bine ca a venit. Eu mi-am luat bilet dus-intors (taxele incluse)
    Bucuresti - Roma la 45 Euro, deci 22.5 Euro un dus? Pina unde
    ma duce Taromul la pretul asta? Nici macar pina la Ploiesti...sa
    traiesti!
  • 0 (0 voturi)    
    nenea wizz (Luni, 15 ianuarie 2007, 0:19)

    Cristi [anonim]

    Am fost placut sa aflu ca wizz air va intra pe piata din Romania, am fost si mai surprins cand au venit cu niste tarife mici.
    Ca sa isi faca o reclama buna, s-au hotarat sa acorde niste vouchere gratis, totul bine si frumos pana acuma, am ajuns in locul evenimentului unde am observat ca lumea nu prea se inghesuia la tombola, am participat la respectiva tombola dupa care bineinteles a urmat extragerea la care s-au extras bineinteles toate cele 700 de bilete...
    Ceea ce vreau sa precizez este faptul ca nu prea vedeam lumea prin jur bucurandu-se desi pot sa bag mana in foc ca nu erau 700 de persoane in piata asta pt simplul fapt ca totusi organizatorii au fost romani...
    mai tin sa precizez ca serviciile oferite de ei sunt bune, totusi au dat cu bata in balta la acest eveniment.
    oricum va sfatuiesc sa folositi pe cat posibil companiile low-cost...
  • 0 (0 voturi)    
    domnule jurnalist, mai informati-va! (Luni, 15 ianuarie 2007, 0:28)

    Adrian O [anonim]

    citez: "cu intentia de a intra pe curse interne spre destinatii din Europa." !!! Frumoasa exprimare! chiar si cu open sky, o cursa interna (domestic flight, altfel spus) ramane o cursa intre 2 orase ale aceleiasi tari, de exemplu Bucuresti-Timisoara, deci ceea ce spuneti e jenant de ilogic!
  • 0 (0 voturi)    
    inca ceva (Luni, 15 ianuarie 2007, 0:40)

    Adrian O [anonim]

    A! am citit mai atent articolul si vad ca jurnalismul se face in graba:
    1."Situatia intalnita in Spania la sfarsitul anului trecut, cand licentele a doua companii aeriene low-cost au fost suspendate"! Pentru informarea publicului, una era intr-adevar companie spaniola, dar a doua, defuncta Club Air, era italiana.
    2. "renuntarea la rezervare ori nu e posibila ori costa mult"; nu am intalnit inca vreo companie low cost la care tarifele sa fie rambursabile; doar la companiile IATA.
    3. "Dupa perioada sarbatorilor de iarna in care preturile au fost foarte apropiate de cele ale companiilor obisnuite, firmele low-cost au acum oferte cu cel putin 30 la suta mai mici." - mai aproape de adevar e de fapt ca tarifele mici au fost si de sarbatori, insa data fiind perioada, au fost rezervate mult mai din timp si cu cateva zile inainte nu mai gasesti loc decat la multe sute de euro, mai multe decat in afara sezonului.
  • 0 (0 voturi)    
    Ziaristi de 2 lei vechi (Luni, 15 ianuarie 2007, 0:47)

    Shitnews.ro [anonim]

    Un articol total cretin . Cine v-a spus ca o companie low-cost e o companie second-hand , idiotilor ?
    Incercati sa zburati cu una si veti vedea avioane de 2 ani vechime , in cea mai buna stare de functionare iar la Tarom veti vedea avioane de 10 ani si un personal mult mai tzafnos decat la companiile low-cost .

    Asadar documentati-va inainte de a scrie un articol , documentati-va folosind acel serviciu , nu citind pe cine stie ce site , pentru ca altfel riscati sa va faceti ca si acum de r a h a t .


    P.S. Genul asta de articole se scrie "din telefon" sau la comanda cuiva ? Patetici .
  • 0 (0 voturi)    
    fly Vasile, fly!!! (Luni, 15 ianuarie 2007, 3:46)

    matt [anonim]

    ... ma bucur ca in sfarsit o sa fim si noi mai europeni ashea, ne dam cu avioane, fie ele mai ieftineala, low-cost da' macar nu o sa mai ne inghesuim in autocare super forjate care fac o eternitate pana la destinatie.
    Bineinteles ca si acum cand e 0EURO biletu la WIZZ... numa cine are ceva bani merge... ca restu, tot pe harta aratam orasele cu degetu...ashea.... hahahahhah :-)))

    numa' bine!
  • 0 (0 voturi)    
    Ati uitat de ... (Luni, 15 ianuarie 2007, 10:05)

    Catalin [anonim]

    German Wings
  • 0 (0 voturi)    
    Dezinformare, pt a ajuta Tarom (Luni, 15 ianuarie 2007, 12:49)

    Szilard [anonim]

    Se pare ca atat ministerul, cat si media incearca din greu o dezinformare a cetateanului, cum ca low-cost inseamna pericol, inseamna nici u serviciu, inseamna "second-hand", tocmai pt a proteja Tarom... Din pacate nu asta e politica ce va salva Tarom. Insa atat personalul cat si flota batrana...va duce pana la urma la moartea Tarom. Daca nu se face altceva decat publicitate..acolo se va ajunge. Pensionarii de la conducerea tarom ar trebui sa lasa locul celor care se pricep.
    O alta problema a low-costurilor sunt aeropoartele. Taxe exagerat de mari pt servicii 0, piste, terminale vai si amar de capul lor, normal ca romanul in loc sa zboare de la Timisoara, Cluj, sau alte orase merge si zboara din budapesta..ca aia pot pune preturi mici si servicii bune, da' la noi nu..
    Have a safe and pleasant flight!
  • 0 (0 voturi)    
    Mintiti de ingheata apele (Luni, 15 ianuarie 2007, 17:26)

    Utilizator de low cost [anonim]

    Folosesc low cost de un an de zile, Sky Europe. Au servicii foarte bune. Se tin de cuvant, sunt punctuali. Cu exceptia decolarii de pe Baneasa, cand se intarzie din cauza noastra. Ei ajung cu 20 de minute mai devreme si pleaca cu pana la o ora intarziere. Iar pista de pe Baneasa... daca va e frica sa zburati, nu va uitati pe geam, e toata numai gropi!!!!!!! NEASTUPATE! Desteptilor! Avionul nu poate sa fereasca gropile, ca Follow car-ul!
  • 0 (0 voturi)    
    Bucuresti - Oradea (Marţi, 16 ianuarie 2007, 7:17)

    LFC Bucharest [anonim]

    Pana de curand, la Tarom, Buc - Oradea 280 E dus - intors... cand tot la mizeriile astea era Buc - Munchen 188 E.... No damn comments... FK TAROM !!!
  • 0 (0 voturi)    
    Comparatii? (Marţi, 16 ianuarie 2007, 8:37)

    Tati [anonim]

    -Industria/comertul si chiar jurnalismul romanesc, nu prea reusesc sa tina pasul cu "mersul vremiurilor"! Asa se face ca Tarom, a ramas in urma vremurilor si ea; ca exemplu, flota CSA, a cehilor, are vreo 50 de avioane si zboara, zboara,fara a fi afectati de mai noile flotile Low-cost!

Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică