Dupa ani de dezbateri asupra posibilitatii de a vorbi la telefonul mobil in timpul zborurilor cu avionul, momentul adevarului a venit, noteaza International Herald Tribune. Emirates Airlines a anuntat ca pe unul din avioanle sale Boeing 777 vor putea fi folosite telefoanele mobile, ca urmare a implementarii unei tehnologii prin satelit.

Informatia pe scurt:

  • Emirates e prima companie de zbor care va permite clientilor sa efectueze apeluri telefonice de pe mobil
  • Cele mai importante companii aeriene din Europa si-au anuntat intentia de a implementa aceasta tehnologie
  • Pretul unui minut de convorbire telefonica va fi cuprins intre 3 si 3.5 dolari


  • Cateva dintre companiile majore ce opereaza in Europa, printre care se numara Air France, KLM, Ryanair si Qantas, au anuntat ca vor proceda similar in cursul anului 2007.

    Companiile americane sunt deocamdata in impas, asteptand concluziile unui raport intocmit de Administratia Federala Aeronautica si de Comisia Federala a Comunicatiilor.

    Sistemul implementat de compania Emirates a abtinut acordurile necesare de la autoritatile de reglementare in comunicatii si siguranta zborului din mai mult de 30 de state din Orientul Mijlociu si Asia.

    Cum va functiona

    David Poltorak, presedintele AeroMobile - compania britanica ce a implementat tehnologia necesara pentru Emirates si Qantas, a declarat ca sistemul va putea fi utilizat de orice posesor de telefon mobil de tip GSM, atata timp cat beneficiaza de roaming.

    Telefonul mobil va putea fi utilizat numai la altitudini mai mari de trei mii de metri, pentru a nu exista interferente in sistemele de comunicare de la sol, pretul unui minut de convorbire urmand a fi cuprins intre 3 si 3.5 dolari.

    Aeromobile a precizat ca tariful pe minut e similar tarifului practicat de companiile de telefonie in sistem roaming, la sol.

    Pentru a contracara eventualele voci care ar putea sustine ca tariful e prea mare, AeroMobile a precizat ca utilizarea actualelor telefoane din avion se face la un tarif cuprins intre patru si sase dolari.

    Serviciile de telefonie instalate in acest moment pe cele 100 de aeronave Emirates sunt destul de solicitate, lunar fiind efectuate sase mii de apeluri, totalizand peste 220 de ore.

    Opinii contradictorii in randul pasagerilor

    Si reprezentantii OnAir, compania afiliata la Airbus si care care va implementa tehnologia pentru Air France si Ryanair, sunt foarte increzatori in succesul acestui proiect.

    “Studiile pe care le-am facut incepand cu anul 203 ne arata ca majoritatea celor care calatoresc cu avionul isi doresc sa poata utiliza telefoanele mobile”, spune si George Cooper, directorul executiv al OnAir.

    Potrivit rezultatelor studiului realizat de OnAir, 80% dintr-un numar de peste 2.4 mii de persoane intervievate in Londra, Paris si Hong Kong s-au declarat incantate de posibilitatea de a putea utiliza telefoanele mobile in avion.

    Rezultatele unor studii similare par totusi sa contrazica spusele OnAir.
    Un sondaj realizat on-line de compania Skytrax, la care au raspuns peste 50 de mii de persoane care calatoresc cu avionul, a relevat ca numai 10% sunt de acord cu ideea, iar 84% s-au declarat total impotriva.

    Un alt studiu, de data aceasta realizat de Forrester Research, arata ca doar 23% dintr-un numar de peste cinci mii de persoane care calatoresc in SUA si Canada isi doresc sa poata utiliza telefonul mobil in timpul zborului.