Sefii PNL si PD au avut luni seara o intalnire neoficiala discutand in cadru restrans problemele Aliantei. In urma discutiilor s-a luat decizia ca valoarea taxei pentru prima inmatriculare sa fie redusa in prima sedinta de guvern, adica miercuri.

[c:1:s]Premierul Tariceanu a declarat, luni, ca prin introducerea taxei de prima inmatriculare auto, Guvernul a incercat sa impiedice transformarea Romaniei in "lada de gunoi a Europei".

Pe de alta parte, liderul PD, Emil Boc a solicitat tot luni suspendarea taxei, despre care a spus ca a ajuns sa aiba alta forma dupa dezbaterile din Parlament. In urma cu trei zile, ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, anunta ca discutiile cu expertii CE se vor purta asupra nivelului taxei si nu a eliminarii acesteia.

Premierul a declarat ca Guvernul va analiza si va tine cont de observatiile Comisiei Europene privind taxa pentru prima inmatriculare. El a subliniat insa ca observatiile Comisiei Europene nu se refera la legalitatea taxei, ci la nivelul acesteia:

"Vom analiza la nivelul Guvernului care sunt observatiile Comisiei Europene si suntem, in mod firesc, de acord sa tinem seama de aceste observatii, dar nu cred ca interesul romanilor este sa isi cumpere tot timpul masini de mana a doua din Europa.

[c:2:d]Nu suntem lada de gunoi a Europei, sa fie foarte clar", a declarat Tariceanu, care a completat ca autovehiculele vechi afecteaza atat circulatia, cat si mediul inconjurator.

Democratii au avut insa o alta parere: taxa de prima inmatriculare introduce o fiscalitate excesiva pentru nivelul actual de trai al romanilor iar acest aspect trebuie corectat.

Liderul PD, Emil Boc a solicitat suspendarea aplicarii taxei, despre care a spus ca "a fost deformata in Parlament fata de varianta initiala propusa si trimisa de Guvern". “Aceasta taxa nu este obligatorie din perspectiva UE: ea exista in 16 tari din UE si in 11 tari nu exista”, a continuat Boc

Romania a introdus la inceputul acestui an, in Codul Fiscal, o taxa pentru prima inmatriculare a autovehiculelor, diferentiata in functie capacitatea cilindrica a motorului, gradul de poluare si vechimea masinii.

Taxa este aplicabila atat masinilor noi, cat si celor second-hand. Practicata de stat ca o masura antipoluare, taxa pentru prima inmatriculare este in realitate o masura care urmareste avantajarea producatorilor autohtoni de automobile, precum si a importatorilor de masini noi.

Executivul european a decis, saptamana trecuta, sa inceapa o ancheta impotriva Romaniei, pe care o acuza de incalcarea unui articol din Tratatul de aderare la UE, care interzice statelor membre sa introduca taxe prin care sa discrimineze produse din alte tari membre, in competitia de pe piata cu produsele similare autohtone.