Lobby-ul facut de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) pentru introducerea acestei taxe s-ar putea intoarce impotriva propriilor interese. Este putin probabil ca romanii sa riste sa achizitioneze o masina si sa plateasca o taxa care peste o luna-doua ar putea fi micsorata, daca nu chiar eliminata.

Anuntul posibilitatii micsorarii „birului“ a fost facut chiar de ministrul finantelor publice, Sebastian Vladescu. Acesta a adaugat ca pana la momentul modificarii taxei se va plati cuantumul prevazut in Codul Fiscal aprobat de Parlament si ca, in cazul micsorarii acesteia, nu are de gand sa returneze banii celor care deja au platit-o.

„Singurul loc in care urmeaza sa avem discutii cu cei de la Comisia Europeana va fi pe nivelul taxei, intrucat se reclama in unele cazuri ca taxa de inmatriculare este mai mare decat valoarea reziduala. Probabil noile niveluri de taxare vor fi stabilite in cateva saptamani“, a explicat Vladescu, intr-o conferinta de presa la care a participat si ministrul mediului, Sulfina Barbu.

Totusi, pentru a-i linisti pe amatorii de masini noi, nu si pe cei de masini second-hand, ministrul finantelor a adaugat ca nu crede ca in cazul primelor vor exista modificari, intrucat sumele platite la inmatriculare nu sunt foarte ridicate.

Taxa pe prima inmatriculare nu este singura modificare a legislatiei fiscale care va afecta piata auto din Romania. De la 1 ianuarie, persoanele fizice care isi achizitioneaza masini in leasing vor fi nevoite sa plateasca TVA la dobanda.

In plus, acestea vor trebui sa achite impozitul local pe masini (dar si pe imobile, daca sunt luate in leasing), desi nu sunt proprietarii acestora, ci numai utilizatorii. Pana in acest an, impozitul era platit de proprietari, firmele de leasing.

Chiar daca el nu era cuprins explicit in ratele de leasing, este evident ca era transferat prin contract clientului, firmele respective neavand niciun interes sa des-fasoare o activitate caritabila. In plus, nu se stie inca modul practic prin care se va plati acest impozit.

Persoanele fizice sau juridice au obligatia de a se deplasa la Directia de Taxe si Impozite a primariei pentru a completa un formular-tip. Numai ca, pe langa contractul de leasing, fisa de inmatriculare si buletinul, mai trebuie sa prezinte si cartea de identitate a vehiculului in original, care se afla insa la proprietar, firma de leasing.

Opozitia, responsabila de politica fiscala a Guvernului

In cazul in care se va ajunge la un acord cu Comisia Europeana in privinta taxei pe prima inmatriculare, Guvernul va aproba o ordonanta de urgenta pentru modificarea cuantumului, a precizat Vladescu.

De asemenea, el a adaugat ca nu crede ca ordonanta va mai fi modificata in Parlament, dupa modelul dupa care a fost „imbunatatit“ Codul Fiscal.

Deputatii din Comisia de buget-finante sunt responsabili pentru modificarea tabelelor in urma careia nou-introdusa taxa s-a dublat fata de varianta Guvernului, sustine ministrul mediului, Sulfina Barbu.

Demnitarul PD afirma ca principala modificare a cuantumurilor a fost operata de „oamenii opozitiei, de social-democratul Tanasescu“, in urma dezbaterilor din Comisia de buget-finante, pe care acesta o conduce.

Numai ca niciun deputat nu a stat sa calculeze si sa elaboreze noi tabele in cadrul lucrarilor comisiei, ci acestea au fost „inaintate“, potrivit unor surse parlamentare, de reprezentantii APIA, prezenti la lucrari.

Mercantilism liberal

De altfel, faptul ca taxa pe prima inmatriculare este o taxa vamala mascata a fost confirmat indirect de ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, prin pledoaria sa protectionista din cadrul conferintei de presa de saptamana trecuta.

In opinia sa, chiar daca prin aceasta taxa nu s-a urmarit favorizarea productiei interne (sic!), argumentele impotriva unei astfel de optiuni afecteaza interesul national.

Motivele invocate sunt demne de un veritabil mercantilist de secol XVI (impotriva carora a elaborat Adam Smith „Wealth of Nations“ in urma cu peste 300 de ani), si nu ale unui liberal modern: industria auto autohtona trebuie protejata pentru ca aduce incasari mai mari la bugetul de stat, pentru ca incurajeaza dezvoltarea altor industrii conexe autohtone si pentru ca echilibreaza

balanta comerciala. Probabil ca, in noua sa calitate de presedinte al comisiei de privatizare a Daewoo, Sebastian Vladescu se teme ca fabrica de la Craiova va duce lipsa de petitori. Ceea ce ar infirma o alta teza a ministrului, care declara ca Romania, prin fiscalitatea sa relaxata, este un paradis pentru investitorii aflati in cautarea unui mediu de afaceri prietenos.

Din fericire insa, mai mult ca sigur se va gasi si pentru Daewoo un investitor si nici Renault Dacia nu va da faliment. Singura lor problema este ca vor fi nevoite sa devina mai performante, ele urmand a face fata concurentei celorlalte autovehicule noi importate pe piata, dar si masinilor second-hand cu o vechime redusa, de un an-doi.

Asta spre beneficiul consumatorului, care va cumpara masini mai performante la preturi mai mici. Masini pe care, in prezenta taxei pe prima inmatriculare, le-ar achizitiona la preturi mai mari chiar cu cateva mii de euro, bani care altfel ar fi fost folositi in alte scopuri, consum, investitii sau economisiri, dupa voia fiecaruia.

De altfel, acesta este unul dintre cazurile clasice prin care alocarea resurselor nu este facuta de legea cererii si ofertei, ci de impozite, o redistribuire prin biruri nu de la bogati la saraci, ci invers.

Integral in Saptamana Financiara