Masini furate de mai multe ori, accidente produse la comanda, locuinte incendiate pentru incasarea despagubirii, toate fac parte din arsenalul celor care incearca sa fraudeze firmele de asigurari. Unele cazuri sunt dovedite, altele nu. Si nu numai in Romania, evident.

Conform statisticilor UNSAR (Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare), 7% din daunele platite in Romania sunt fraude.

Cum se fraudeaza? Cel mai bine o stiu inspectorii de la firmele de asigurari. HotNews.ro va prezinta cateva cazuri de fraude inregistrate in ultimii ani.

Desi in Romania inca nu s-a omorat nimeni pentru a incasa o asigurare de viata si nimeni nu a fost ucis, in domeniul asigurarilor auto tentatia de a obtine bani din daune fictive imbraca forme tot mai complexe.

[c:1:s]Cazul 1: BMW-ul din 2006 si Dacia 1300

Tamponarile usoare se intampla in fiecare zi, la semafoare, la intersectii, la acordarea prioritatii. Dar cand esti la volanul BMW-ului, ai pus frana prea tarziu si te-ai infipt in bara Daciei din fata ta, ce faci? Esti vinovat pentru ca nu ai pastrat distanta. Aici incepe frauda.

Te intelegi cu soferul Daciei si cu politistul venit sa constate accidentul, te angajezi sa le platesti fiecaruia cate ceva, iar in procesul verbal vinovat se declara celalalt. Motivele pot fi: nu ai asigurare CASCO sau nu vrei sa o folosesti ca sa nu platesti anul viitor mai mult si vrei ca masina sa iti fie reparata pe asigurarea RCA a Daciei devenita vinovata.

Ce scrie in procesul verbal? Ca masina din fata a dat cu spatele si a produs accidentul.

“In cazurile acestea, frauda este foarte usor de sesizat si de demonstrat pentru ca e greu de presupus ca o masina va da cu spatele cu 80km/h. Cu toate acestea, noi nu avem nici o putere sa intervenim deoarece societatile de asigurari nu au dreptul sa conteste procesul verbal al politiei.

Singura cale este sa nu platim dauna, sa ajungem in felul acesta in instanta si sa probam acolo frauda”, declara Mircea Ghindea, director de daune in cadrul unei firme de asigurari.

Cazul 2: Accidentul fabricat

„Fabricarea” accidentelor necesita mai multe cunostinte si este mai greu de dovedit de catre lucratorii de la daune. Se intampla in cazul in care masina a fost cumparata la un pret mai mic decat cel care se poate obtine din asigurare. Se aleg zone marginase, drumuri de munte sau izolate si se produce accidentul.

In general, pentru ca dauna sa fie completa, autovehiculul este actionat de la distanta, dar daca intentia nu este de a distruge toata masina, ea poate fi condusa si de un sofer. Variantele sunt numeroase: autovehiculul poate fi izbit de alta masina, de un zid, de un copac sau poate fi aruncat intr-o prapastie.

Desi fraudele de acest gen nu sunt putine, un caz din 2005 a ramas celebru. Cei in cauza nu s-au multumit sa accidenteze masina si sa ceara despagubirea, ci au venit cu un scenariu propriu. Mai intai au incheiat polite de asigurare la mai multe societati. Apoi au facut rost de procese verbale de la politie.

Pentru ca lucrurile sa mearga usor, plasau noaptea masina lovita intr-o rapa dintr-o comuna izolata, bateau la usa politiei, anuntau “accidentul” si cereau un proces verbal. Ultimul pas era sa depuna actele la fiecare societate de asigurari si sa ceara ca reparatiile sa se faca in regie proprie. Cazul nu a putut fi dovedit.

Cazul 3: Masina (re)furata

Cum functioneaza? Inchei asigurarea pentru o masina, o scoti din tara, o vinzi sau o dai sa fie dezmembrata si dupa ce esti sigur ca nu va mai fi gasita, anunti dauna la societatea de asigurari. “Cazurile de genul acesta sunt foarte greu de dovedit, iar in lipsa dovezilor, trebuie sa platim dauna”, mai afirma Mircea Ghindea.

Masina poate sa nu fie, insa, la primul “furt”. Asa s-a intamplat la Constanta, cand, la intocmirea dosarului de dauna pentru furtul masinii, s-a constatat ca pe talonul acesteia scria: “declarata furata in Germania”. In ciuda acestei mentiuni, autovehiculul a fost totusi inmatriculat in Romania, unde i s-a incheiat o asigurare CASCO.

Mai mult decat atat, masina a fost depusa gaj pentru un credit la o banca. Pentru ca frauda nu a putut fi dovedita, societatea de asigurari a fost nevoita sa plateasca bancii 18.000 de euro.

Fraudele navale nu afecteaza doar piata romanesca

In categoria fraudelor in asigurari intra si cazurile in care acestea se produc din interior, respectiv cu acordul societatii de asigurari. Din motive diferite si cand sumele implicate sunt foarte mari, firma sau anumiti angajati consimt la producerea daunei.

Aceasta practica, frecventa si in tarile cu traditii in domeniul asigurarilor, se intalneste in special in domeniul naval, unde valorile fiind foarte mari, tentatia este pe masura. Astfel, o data intelegerea facuta, nava poate devini victima unei furtuni sau a unei coliziuni cu cheul sau cu alta nava.

Mai mult, la plata despagubirii se poate lua in calcul si valoarea incarcaturii, care, probabil, nu s-a aflat niciodata pe puntea vasului.

Furtuna face victime colaterale

In afara incercarilor elaborate de fraudare a sistemului de asigurari, exista si cazuri care par mai degraba hilare. Astfel, furtuna produsa la Facaieni in urma cu cativa ani a dat idei locuitorilor, care, suparati ca acoperisul casei lor a ramas intact, au smuls sindrilele pentru a primi despagubiri.

Evident, banii au ramas in buzunarul asiguratorilor, care le-au explicat oamenilor ca nu pot intelege cum furtuna a smuls acoperisul caselor lor, dar a lasat intacte cladirile situate in vecinatate.

HotNews.ro asteapta de la cititori si alte exemple de "ocolire" a vigilentei firmelor de asigurari