Cum sunt fraudate firmele de asigurari

de Adelina Toncean     HotNews.ro
Miercuri, 17 ianuarie 2007, 0:00

Foto: Hotnews.ro

Masini furate de mai multe ori, accidente produse la comanda, locuinte incendiate pentru incasarea despagubirii, toate fac parte din arsenalul celor care incearca sa fraudeze firmele de asigurari. Unele cazuri sunt dovedite, altele nu. Si nu numai in Romania, evident.

Conform statisticilor UNSAR (Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare), 7% din daunele platite in Romania sunt fraude.

Cum se fraudeaza? Cel mai bine o stiu inspectorii de la firmele de asigurari. HotNews.ro va prezinta cateva cazuri de fraude inregistrate in ultimii ani.

Desi in Romania inca nu s-a omorat nimeni pentru a incasa o asigurare de viata si nimeni nu a fost ucis, in domeniul asigurarilor auto tentatia de a obtine bani din daune fictive imbraca forme tot mai complexe.

[c:1:s]Cazul 1: BMW-ul din 2006 si Dacia 1300

Tamponarile usoare se intampla in fiecare zi, la semafoare, la intersectii, la acordarea prioritatii. Dar cand esti la volanul BMW-ului, ai pus frana prea tarziu si te-ai infipt in bara Daciei din fata ta, ce faci? Esti vinovat pentru ca nu ai pastrat distanta. Aici incepe frauda.

Te intelegi cu soferul Daciei si cu politistul venit sa constate accidentul, te angajezi sa le platesti fiecaruia cate ceva, iar in procesul verbal vinovat se declara celalalt. Motivele pot fi: nu ai asigurare CASCO sau nu vrei sa o folosesti ca sa nu platesti anul viitor mai mult si vrei ca masina sa iti fie reparata pe asigurarea RCA a Daciei devenita vinovata.

Ce scrie in procesul verbal? Ca masina din fata a dat cu spatele si a produs accidentul.

“In cazurile acestea, frauda este foarte usor de sesizat si de demonstrat pentru ca e greu de presupus ca o masina va da cu spatele cu 80km/h. Cu toate acestea, noi nu avem nici o putere sa intervenim deoarece societatile de asigurari nu au dreptul sa conteste procesul verbal al politiei.

Singura cale este sa nu platim dauna, sa ajungem in felul acesta in instanta si sa probam acolo frauda”, declara Mircea Ghindea, director de daune in cadrul unei firme de asigurari.

Cazul 2: Accidentul fabricat

„Fabricarea” accidentelor necesita mai multe cunostinte si este mai greu de dovedit de catre lucratorii de la daune. Se intampla in cazul in care masina a fost cumparata la un pret mai mic decat cel care se poate obtine din asigurare. Se aleg zone marginase, drumuri de munte sau izolate si se produce accidentul.

In general, pentru ca dauna sa fie completa, autovehiculul este actionat de la distanta, dar daca intentia nu este de a distruge toata masina, ea poate fi condusa si de un sofer. Variantele sunt numeroase: autovehiculul poate fi izbit de alta masina, de un zid, de un copac sau poate fi aruncat intr-o prapastie.

Desi fraudele de acest gen nu sunt putine, un caz din 2005 a ramas celebru. Cei in cauza nu s-au multumit sa accidenteze masina si sa ceara despagubirea, ci au venit cu un scenariu propriu. Mai intai au incheiat polite de asigurare la mai multe societati. Apoi au facut rost de procese verbale de la politie.

Pentru ca lucrurile sa mearga usor, plasau noaptea masina lovita intr-o rapa dintr-o comuna izolata, bateau la usa politiei, anuntau “accidentul” si cereau un proces verbal. Ultimul pas era sa depuna actele la fiecare societate de asigurari si sa ceara ca reparatiile sa se faca in regie proprie. Cazul nu a putut fi dovedit.

Cazul 3: Masina (re)furata

Cum functioneaza? Inchei asigurarea pentru o masina, o scoti din tara, o vinzi sau o dai sa fie dezmembrata si dupa ce esti sigur ca nu va mai fi gasita, anunti dauna la societatea de asigurari. “Cazurile de genul acesta sunt foarte greu de dovedit, iar in lipsa dovezilor, trebuie sa platim dauna”, mai afirma Mircea Ghindea.

Masina poate sa nu fie, insa, la primul “furt”. Asa s-a intamplat la Constanta, cand, la intocmirea dosarului de dauna pentru furtul masinii, s-a constatat ca pe talonul acesteia scria: “declarata furata in Germania”. In ciuda acestei mentiuni, autovehiculul a fost totusi inmatriculat in Romania, unde i s-a incheiat o asigurare CASCO.

Mai mult decat atat, masina a fost depusa gaj pentru un credit la o banca. Pentru ca frauda nu a putut fi dovedita, societatea de asigurari a fost nevoita sa plateasca bancii 18.000 de euro.

Fraudele navale nu afecteaza doar piata romanesca

In categoria fraudelor in asigurari intra si cazurile in care acestea se produc din interior, respectiv cu acordul societatii de asigurari. Din motive diferite si cand sumele implicate sunt foarte mari, firma sau anumiti angajati consimt la producerea daunei.

Aceasta practica, frecventa si in tarile cu traditii in domeniul asigurarilor, se intalneste in special in domeniul naval, unde valorile fiind foarte mari, tentatia este pe masura. Astfel, o data intelegerea facuta, nava poate devini victima unei furtuni sau a unei coliziuni cu cheul sau cu alta nava.

Mai mult, la plata despagubirii se poate lua in calcul si valoarea incarcaturii, care, probabil, nu s-a aflat niciodata pe puntea vasului.

Furtuna face victime colaterale

In afara incercarilor elaborate de fraudare a sistemului de asigurari, exista si cazuri care par mai degraba hilare. Astfel, furtuna produsa la Facaieni in urma cu cativa ani a dat idei locuitorilor, care, suparati ca acoperisul casei lor a ramas intact, au smuls sindrilele pentru a primi despagubiri.

Evident, banii au ramas in buzunarul asiguratorilor, care le-au explicat oamenilor ca nu pot intelege cum furtuna a smuls acoperisul caselor lor, dar a lasat intacte cladirile situate in vecinatate.

HotNews.ro asteapta de la cititori si alte exemple de "ocolire" a vigilentei firmelor de asigurari















1676 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    le plangeti de mila asiguratorilor? (Miercuri, 17 ianuarie 2007, 19:50)

    sempere [anonim]

    Companiile de asigurare trag la randul lor o multime de tzepe si in plus prin lobby-ul pe care il fac, pot "impune" tot felul de asigurari pentru care apoi nu platesc un leu.
    De exemplu, asigurarea pentru malpraxis. In Romania toti medicii si asistentii medicali sunt OBLIGATI sa isi incheie o asigurare de malpraxis, dar despagubirile sunt foarte, foarte rare pt. astfel de cazuri. Asiguratorii se imbogatesc pe spinarea unei prevederi legale facute la marginea legalitatii.
    Alt exemplu, vestitele asigurari de calatorie, OBLIGATORII pentru cei care vor sa calatoreasca in afara tarii (nu stiu daca mai sunt obligatorii acum in UE, dar sunt in restul tarilor). Oare din sutele de milioane de euro care au intrat in conturile asiguratorilor, cate plati s-au facut? Va spun eu, nici una. Urgentele sunt peste tot gratuite, iar pentru restul serviciilor medicale asigurarea nu plateste nimic.
  • 0 (0 voturi)    
    Si marmota invelea ... (Miercuri, 17 ianuarie 2007, 19:52)

    eu [anonim]

    Bietii asiguratori! Haideti cu totii, de mila lor, sa platim mai mult la polite, asa cum au facut si cu RCA-ul! Atata vreme cat Fiirmele de asigurari au CSA-ul in buzunar si impun ce tarife si ce reglementari vor, cum a fost chestia cu obbligativitatea incheierii RCA la aceeasi firma, iertati-ma daca nu ii plang prea mult!
  • 0 (0 voturi)    
    Asiguratori (Miercuri, 17 ianuarie 2007, 19:55)

    Hehehe [anonim]

    E clar ca si asiguratorii fura de rup si dau tzepe pe unde pot. Dar imi place mult ideea ca oamenii astia incearca si ei sa dea tzepe la asiguratori acum :)) Oricum, e clar ca sintem inventivi! Kiar as vrea sa mai citesc cum se pot da tzepe, poate mai invat si eu una-alta
  • 0 (0 voturi)    
    100% secu (Miercuri, 17 ianuarie 2007, 20:37)

    canalul de shopping [anonim]

    o sa tot citim articole d-astea banale pe hotnews atat timp cat base va fi in rahat.
  • 0 (0 voturi)    
    Ce sa spun lacrimi de crocodil (Miercuri, 17 ianuarie 2007, 21:43)

    valeriu [anonim]

    Eu de ex era sa fiu tepuit de 2 ori de Alianz Tiriac Cluj Napoca la asigurarea masinii. Odata la o dauna la care mi-a completat intentionat "gresit" dosarul, fara sa respecte procesul verbal de la politie si a incercat sa falsifice constatul zicand ca eu as fi scris ca renunt la ceva reparatii ca ar fi fost daune anterioare accidentului. Evident ca dupa ceva de genul "ma tu sti cine sunt eu, vezi ca nu iti merge smenul" a dat innapoi. Daca nu aveam tupeu ma facea. A doua oara cand am renuntat la ei era o prelungire da CASCO la care agenta mi-a dat date false la cost (figuram cu dauna in ultimul an si imi majorasera polita fara sa stiu cu vreo 60%) si a incercat sa imi zica sa platesc jumatate din suma spunand ca e suma totala, fara sa imi dea dovata ca e suma totala. Am aflat la timp ca defapt era doar jumatate. A crezut ca nu sunt atent si emit ordinul de plata.
  • 0 (0 voturi)    
    ???? (Miercuri, 17 ianuarie 2007, 22:27)

    aditza [anonim]

    angajatii firmelor de asigurare suntplatiti pentru daune neplatiyte. au un buget de plati pe care daca nu il realizeaza primesc prime grase la nivelul directorilor de filiala. asa ca de aici apare tzeapa pentru asiguratori de multe ori.
  • 0 (0 voturi)    
    Sa-i plangem pe asiguratori.... (Joi, 18 ianuarie 2007, 8:16)

    Valentin [anonim]

    Cred ca este si cazul sa-i plangem pe asiguratori....vai de capul lor....In loc ca presa sa se scandalizeze de prostia asta cu Cartea verde inclusa in RCA, mai exact cresterea artificiala a pretului RCA, ei scriu articole cum ca saracele firme de asigurare... Pe CASCO daca nu e facuta "varza" trebuie sa te certi cu ei ca sa iti dea schimbare...despre asta de ce nu scriu "istetii de ziaristi"?.
    Asa e cand se scriu articole la comanda...
  • 0 (0 voturi)    
    saracii de ei... (Joi, 18 ianuarie 2007, 9:25)

    radu [anonim]

    Eu chiar am fost tepuit de Allianz-Tiriac filiala Galati, cand am incheiat asigurarea era putin exfoliata vopseaua de pe bara din fata si cel de la asigurari a notat acolo in polita si mi-a zis ca scrie asa ca sa nu vin eu mai tarziu sa spun ca s-a exfoliat de la intemperii in timpul asigurarii si sa cer despagubiri...dar cand am avut accident am aflat ca de fapt vopseaua de pe bara era EXCLUSA din asigurare...chestie care nu era scrisa nicaieri si nici nu mi-a spus nimeni de asta, bineinteles ca nu am fost despagubit si am renuntat la asigurarea lor si nici nu mai vreau sa aud vreodata de ei....
  • 0 (0 voturi)    
    "sa le plingem de mila"? (Joi, 18 ianuarie 2007, 9:43)

    monica L [anonim]

    Toti asguratorii din toata lumea se confrunta cu practica accidentelor trucate; e stupid sa ni se induca ideea ca numai la noi s-ar intimpla asa ceva. Exista poate o diferenta intre furt si gainarie.. cu asta as fi de acord. La noi nu se insceneaza o sinucidere pentru incasarea politei de asigurare de viata... inca.
    Problema e ca la noi asiguratorilor nu le convine sa dea bani pentru expertize facute ca lumea pentru ca asta incarca teribil nota de plata, iar firmele romanesti au mai toate filosofia profiturilor mari si imediate,si nu pe cea a cistigului de reputatie.
  • 0 (0 voturi)    
    Ar trebui sa plingeti!!! (Joi, 18 ianuarie 2007, 10:40)

    Chiar Io [anonim]

    Va mirati ca platim din ce in ce mai mult pe asigurari? Pai d-aia platim. Din cauza leprelor care treg tepe. Pe spatele nostru le trag. Societatile de asigurari nu vor iesi in pierdere, vor cere mai mult de la noi.
  • 0 (0 voturi)    
    articol (Joi, 18 ianuarie 2007, 11:05)

    pitzi [anonim]

    cum sa faci bani
  • 0 (0 voturi)    
    merge? (Joi, 18 ianuarie 2007, 11:07)

    valimegan [anonim]

    cum fac altii bani
  • 0 (0 voturi)    
    casco fara rca (Joi, 18 ianuarie 2007, 11:14)

    adrian [anonim]

    o sa plang pentru asigurari cand nu voi mai fi obligat sa-mi fac RCA daca am casco. sau cand vor oferi un pachet "casco fara RCA" mai ieftin si care sa nu-mi plateasca masina daca accidentul nu este din vina mea. daca se intampla si ala nu are RCA e treaba mea.
  • 0 (0 voturi)    
    povesti, exagerari (Joi, 18 ianuarie 2007, 11:19)

    gabriel [anonim]

    Articolul este de 2 bani si este evident ca Mircea Ghindea exagereaza.
    Cazul 1:este putin probabil sa se intample daca cel cu BMW-ul are CASCO. Este fals ca el ar plati in anul urmator mai mult pentru ca a avut un eveniment, ci nu ar mai beneficia de o reducere de 10%. Dar daca un BMW ciocneste o Dacie avand 80km la ora, stau si ma intreb daca nu cumva stricaciunile de la Dacie sunt destul de mari sa depaseasca cei 10%. In plus trebuie ca cel cu BMW-ul sa-si faca masina pe RCA, de unde risca sa nu-si ia toti bani, pe cand la CASCO, rareori se intampla lucrul asta.
    cazul 2: cine e nebun sa-si riste viata pentru o dauna totala? cum arunci masina intr-o prapastie, fara sa fii la volan? e dubios rau. Iar cazul cu cel care si-a facut mai multe polite este un caz grosolan, nu inteleg de ce nu a fost dovedit. Prin lege, nu poti declara la politie un accident de mai multe ori. Este simplu, tipul care a facut asta trebuia bagat la mititica.
    cazul 3-asta este plauzibil, aici au dreptate.
  • 0 (0 voturi)    
    povesti, exagerari (Joi, 18 ianuarie 2007, 11:41)

    gabriel [anonim]

    Articolul este de 2 bani si este evident ca Mircea Ghindea exagereaza.
    Cazul 1:este putin probabil sa se intample daca cel cu BMW-ul are CASCO. Este fals ca el ar plati in anul urmator mai mult pentru ca a avut un eveniment, ci nu ar mai beneficia de o reducere de 10%. Dar daca un BMW ciocneste o Dacie avand 80km la ora, stau si ma intreb daca nu cumva stricaciunile de la Dacie sunt destul de mari sa depaseasca cei 10%. In plus trebuie ca cel cu BMW-ul sa-si faca masina pe RCA, de unde risca sa nu-si ia toti bani, pe cand la CASCO, rareori se intampla lucrul asta.
    cazul 2: cine e nebun sa-si riste viata pentru o dauna totala? cum arunci masina intr-o prapastie, fara sa fii la volan? e dubios rau. Iar cazul cu cel care si-a facut mai multe polite este un caz grosolan, nu inteleg de ce nu a fost dovedit. Prin lege, nu poti declara la politie un accident de mai multe ori. Este simplu, tipul care a facut asta trebuia bagat la mititica.
    cazul 3-asta este plauzibil, aici au dreptate.
  • 0 (0 voturi)    
    Cardasie cu infractorii (Joi, 18 ianuarie 2007, 12:07)

    Marian [anonim]

    Dl. Mircea Ghindea nu a zis cate contracte a incheiat cu cei care aduc masini lovite din Germania si le repara in tara folosind banii de pe asigurare. Si aici agentii agentiilor sunt complici. Cum functioneaza: masina intra in tara lovita (e mai ieftina in Germania) si cand se incheiei asigurarea agentul semneaza ca era in stare ireprosabila, contra unei sume de bani (de obicei 500 euro). La o saptamana se anunta accidentul si firma de asigurare plateste reparatia. Dupa ce masina e reparata, e scoasa la vanzare.
  • 0 (0 voturi)    
    Tepe de la asiguratori (Joi, 18 ianuarie 2007, 17:39)

    guliver [anonim]

    Din cate stiu este mult mai frecventa situatia inversa (asiguratorul care trage teapa asiguratului).
    Un director de filiala la o firma de asigurari mi-a spus ca din studiile lor doar 20% din asigurati ajungeau la proces in cazul in care firma de asigurari nu le platea daunele convenite prin contract. Drept urmare politica firmei era sa evite pe cat posibil plata oricarei daune. Cand se ajungea la proces plateau instant si clientul renunta la actiune.
    Asa ca nu prea e cazul sa le plangem de mila, ci din contra sa avem grija mare la ce contract semnam cu firmele de asigurari.
  • 0 (0 voturi)    
    masina zburata in prapastie (Joi, 18 ianuarie 2007, 19:16)

    lica_mobilu [anonim]

    Cineva se intreba cum a ajuns masina in prapastie daca nu era soferul la volan. F simplu: M-am dus pe transfagarasan, din fata masinii a inceput sa iasa abur, am oprit sa vad ce era dar am uitat sa trag frana de mana. Si masina s-o dus in prapastie.

    Ma intreb cum vor putea dovedi ca nu e cum am zis eu. Pot zice ca nu-mi amintesc dak am tras frana sau nu. Din cat de varza va fi masina ma infoiesc ca isi vor da seama.
  • 0 (0 voturi)    
    fraude (Sâmbătă, 27 ianuarie 2007, 23:18)

    marius [anonim]

    De cele mai multe ori un BMW intra pe contrasens si loveste o Dacie, dupa care, la Politie conducatorul Daciei declara ca el a intrat pe contrasens si a lovit BMW-ul. Greu de dovedit daca nu imposibil.
  • 0 (0 voturi)    
    fraude auto (Luni, 29 ianuarie 2007, 23:47)

    CIPAS [anonim]

    Cu masina buna se circula prin hartoape, se ovalizeaza jantele din aliaj cu 5 mm. Nu exista CASCO. Se cumpara jante noi de 7-800 Euro si se inlocuiesc. Se circula. Se pun jantele ovalizate pe masina si se Invita la garaj agentul de asigurari pentru CASCO. 5 mm nu sunt sesizabili la inspectia de risc chiar cu poze. Se face CASCO. Dupa plecarea agentului sunt puse jantele bune si se circula normal 2-3 saptamani. De la un politist se obtine un proces verbal de constatare si fuga la inspectorul de daune, dar incetisor hop-hop cu jantele vechi ovalizate montate cu o ora inainte de inspectia de daune. Cu "putin" tupeu soliciti sa-ti cumperi tu jantele si cumperi o factura de la o firma "prietena" de piese auto, factura pe care ti-o deconteaza inspectorul de daune. Te duci la garaj, unde-ti schimbi jantele ovalizate cu cele bune, si uite asa ramai cu 7-800 Euro. Adica ti-ai cumparat pe banii asiguratorului jante noi. Prinde orbul, scoate-i ochii !
  • 0 (0 voturi)    
    asigurari (Miercuri, 25 iulie 2007, 21:13)

    lona [anonim]

    Am constata la multe dintre persoanele care au postat ca au o lipsa de conostinte in domeniul asigurarilor .
    1.DFraga Adrian nu se poate sa se excluda RCA si sa faci doar polita casco de fapt daca tu il loveste pe individ ce faci iti convide sa dai din buzunar vreo 100 de mil sau poate mai mult acum depinde , sa stie toata lumea rCA este pentru masina celuilat cond auto iar casco pentru masina ta nteles.
    1.Cazul cu vopseaua exfoliata de pe bara , mi se pare foarte corect odata ce avaria exista inainte de a face asigurarea nu avea cum sa va dea bani , dar daca erati putin mai istet vopseati bara si dupa aia faceati asigurarea .
    Si de o parte si de alta sunt persoane mai putin corecte dar institutia in sine e ceva benefic , ce ar fi daca tot nu sunt bune asigurarile sa nu mai existe aceasta institutie ...................ganditiva
    .

Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică