Curtea Europeana de Justitie a hotarat, joi, ca taxa impusa de guvernul polonez pentru masinile second-hand importate din UE a fost ilegala pentru ca era mai mare decat cea pentru vehiculele vechi inmatriculate in tara.

Taxele impuse pentru masinile mai vechi de sapte ani ajungeau chiar si la 65% din valoarea masinii, relateaza autoindustry.co.uk. Acest fapt nu pare sa deranjeze autoritatile de la Bucuresti care vad mentinerea taxei pentru prima inmatriculare ca pe o masura absolut necesara.

Justitia a decis ca Polonia a incalcat legile UE cand a decis sa impuna accize mai mari pentru masinile mai vechi de doi ani importate decat pentru cele deja inregistrate in tara. Taxa avea scopul de a reducerea importurilor de masini vechi, ieftine si poluante, care au provocat o scadere considerabila vanzarilor de automobile noi.

Astfel, Curtea Europeana de Justitie din Luxemburg va obliga Ministerul Finantelor din Polonia sa returneze accizele platite de toti cei care si-au achizitionat masini la mana a doua din strainatate de la aderarea tarii la UE in 2004 si pana in decembrie anul trecut, cand taxa a fost schimbata, transmite Reuters.

Polonia a modificat legea in decembrie 2006 astfel ca acciza nu mai depinde nici de varsta vehiculului si nici de provenienta lui.

Cum sta situatia in Romania

Istoric

  • Inca de cand taxa pentru primainmatriculare a fost pusa in discutie comisarul european Leonard Orban avertiza ca aceasta taxa nu este conforma cu legislatia UE in vigoare
  • Romania putea lua ca exemplu Polonia si Ungaria actionate de UE in judecata la Curtea Europeana de Justitie

  • Uniunea Eurpeana ameninta ca ne da in judecata la Curtea Europeana de Justitie din cauza acestei taxe pentru prima inmatriculare considerata a fi neconforma cu legislatia europeana in domeniu.

  • Ministrii Sulfina Barbu si Sebastian Vladescu, initiatorii acesti taxe, sustin ca nu vor elimina taxa pentru prima inmatriculare deoarece aceasta este una conforma cu legislatia europeana in domeniu.

    Ei argumenteaza spunand ca taxa romaneasca se aplica tuturor automobilelor pana la 3,5 t astfel incat Comisia Europeana nu are cum sa ceara desfiintarea ei pe motiv ca este anticuncurentiala.

    Concluzii? Taxa de prima inmatriculare auto ramane in vigoare la acelasi nivel stipulat in Codul Fiscal, nimeni nu stie cand se va modifica nivelul ei, si nici macar cuantumul cu care va fi modificata.

    Ministrul Finantelor si cel al Mediului au sustinut ca principala motivatie a acestei taxe o reprezinta protectia mediului si sanatatea romanilor, cetateni europeni de acum.

  • Sefii PNL si PD au avut luni seara o intalnire neoficiala discutand in cadru restrans problemele Aliantei. In urma discutiilor s-a luat decizia ca valoarea taxei pentru prima inmatriculare sa fie redusa in prima sedinta de guvern.

    "Nu suntem lada de gunoi a Europei, sa fie foarte clar", a declarat Tariceanu, care a completat ca autovehiculele vechi afecteaza atat circulatia, cat si mediul inconjurator.

    [c:2:d]
  • In sedinta de guvern de miercuri s-a decis insa ca nivelul taxei de prima inmatriculare sa fie stabilit abia dupa discutiile ministerului Finantelor cu expertii Comisiei Europene.

    Numai pe baza acestor concluzii taxa va fi modificata conform normelor UE, care interzic statelor membre sa introduca taxe prin care sa discrimineze produse din alte tari membre, in competitia de pe piata cu produsele similare autohtone.

    Autoritatile camufleaza taxa sub o masura antipoluare

    Noul Cod Fiscal ne-a adus in premiera taxa pentru prima inmatriculare, aplicabila atat masinilor noi, cat si celor second-hand.

    Aplicata de stat ca o masura antipoluare, taxa pentru prima inmatriculare este in realitate o masura care urmareste avantajarea producatorilor autohtoni de automobile, precum si a importatorilor de masini noi.

    Mai mult, importatorii de masini second-hand acuza statul roman ca a introdus aceasta masura la presiunile importatorilor de automobile noi..

    Scutiri de la taxa

    Taxa pentru prima inmatriculare nu se va aplica masinilor pentru care accizele au fost platite in cursul anului 2006, dar care nu au fost inca inmatriculate, si nici autovehiculelor achizitionate in sistem leasing pina la 1 ianuarie 2007 (chiar daca contractul se incheie dupa aceasta data).

    De asemnea, scutite de la aceasta taxa vor fi si masinile care sunt echipate special pentru persoanele cu handicap, precum si autovehiculele inmatriculate temporar in Romania, pe o perioada de timp egala cu valabilitatea cartii verzi.

    Cine castiga
  • Castigatorii principali ai acestei taxe sunt indiscutabil importatorii de automobile noi.
  • Si producatorii autohtoni de automobile (Renault Dacia) pot sta linistiti. Valul de masini second-hand ieftine si foarte ieftine a fost stopat.
  • Castigator va fi si statul roman, care nu a facut altceva decat sa inlocuiasca o taxa neeuropeana (accizele vamale) cu o alta care, chiar daca se ascunde sub masca responsabilitatii fata de mediu, tot nu este pe placul UE.
  • Vor castiga si bancile, deoarece leasingul va creste simtitor. Pentru masina luata in leasing, taxele pentru prima inmatriculare nu se vor simti asa mult.
  • Castiga Romania, care va scapa de o buna parte din harburile care circula in acest moment pe soselele tarii, adevarate surse de poluare si de insecuritate.

    [c:3:d]Romania este pe penultimul loc in Europa in ceea ce priveste numarul de masini noi pe cap de locuitor. Mai bine din 70% din masinile care alcatuiesc parcul auto al Romaniei sunt masini non-euro, a declarat pentru HotNews.ro Eugen Cocea.

    "Din acest punct de vedere, taxele sunt binevenite deoarece vor determina cumpararea de masini noi in detrimentul celor vechi si poluante. Taxele percepute sunt totusi cam mari", a mai declarat Eugen Cocea.

    Cine pierde

  • In primul rand, pierde cetateanul obisnuit, care nu-si va mai putea lua o masina ieftina si buna dintr-o tara membra UE
  • Importatorii de masini second-hand vor pierde multi bani din cauza ca nu vor mai putea vinde masini mai vechi de cativa ani, dar vor putea sa-si refaca veniturile cu vanzarea masinilor mai noi de un an.
  • Si statul roman s-ar putea dovedi perdant in situatia in care aceasta taxa se va dovedi a fi neconforma cu legislatia Uniunii Europene.