La sfarsitul anului trecut, Daewoo Automobile Romania a fost somata de ANAF sa plateasca bugetului de stat o suma astronomica, dupa ce Autoritatea a considerat ca societatea nu a respectat intru totul prevederile Legii 71/1994, de incurajare a investitiilor straine.

„Legea Daewoo“, cum a fost neoficial denumita la acea vreme, acorda facilitati fiscale investitorilor coreeni in anumite conditii de integrare a productiei. Si cum un necaz nu vine niciodata singur, Daewoo a oprit banda de montaj, intrucat ar trebui sa investeasca in elemente de securitate conform normelor europene, daca vrea sa mai vanda masini.

In pragul privatizarii, cand la AVAS se fac ultimele pregatiri pentru vanzarea fabricii de automobile Daewoo din Craiova, statul roman - prin reprezentantii Finantelor - someaza societatea sa plateasca nici mai mult, nici mai putin de 800 milioane dolari.

Stupefiant, dar adevarat: in timp ce petitorii pentru societatea craioveana intrau anul trecut pe o poarta a societatii pentru a inspecta viitoarea achizitie, la cealalta bateau portareii care voiau sa recupereze banii incasati ilegal - spun reprezentantii organismelor de control - in baza unei legi de incurajare a investitiilor straine.

Pentru a sublinia grotescul situatiei create la Craiova, trebuie sa spunem ca acea comisie de privatizare a Daewoo Automobile Romania (DWAR) este condusa de Sebastian Vladescu. Adica de ministrul finantelor, care sustinea recent ca face „o treaba foarte buna in comisiile de privatizare“, dar e platit „chiar prost“ pentru asta.

Reamintim ca societatea Automobile Craiova SA (ACSA), detinuta de stat, a cumparat actiunile detinute de compania coreeana Daewoo Motor la uzina de Automobile Daewoo Craiova, pentru 60 milioane dolari. Contractul de transfer al participatiei de 51% si tranzactia creantelor, intre Daewoo Motor Co si Daewoo Automobile Romania, a fost semnat vara trecuta.

In urma tranzactiei, Automobile Craiova si-a majorat participatia la Daewoo Romania la 100%. Statul este actionarul majoritar al Automobile Craiova, cu 72,4% din actiuni, iar SIF Oltenia detine 22%. Pana in prezent, mai multe firme, printre care Ford, General Motors, Cherry si Tata s-au aratat interesate de privatizarea Daewoo Romania.

Cum s-a respectat Legea 71/1994

Actionarii Automobile Craiova SA - prin care statul roman controleaza astazi DWAR - se vor intalni pe 6 februarie pentru a-si mandata reprezentantul in AGA societatii Daewoo Automobile sa puna in discutie „solutiile pentru rezolvarea consecintelor actelor de constatare si executie emise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala“, se arata in convocatorul Adunarii Generale a Actionarilor ACSA.

De unde a aparut aceasta problema si cat de grava este? „Vama (Autoritatea Nationala a Vamilor - n.r.) a facut un control si a pretins ca a descoperit acum, dupa cinci ani de cand s-a incheiat totul, ca Daewoo Craiova ar fi beneficiat nemeritat de unele facilitati fiscale in perioada 1994-2001“, ne-a declarat Valeriu Garlea, directorul de comunicare al societatii.

Facilitatile au fost acordate - in anumite conditii, printre care si atingerea unui grad de integrare a productiei de 60% - in temeiul Legii 71/1994, pentru incurajarea investitiilor straine. „Problema este ca nu se specifica nicaieri si nici nu au aparut ulterior informatii suplimentare referitoare la modul in care se determina acest grad de integrare.

Noi l-am calculat dupa niste metode care ni s-au parut rezonabile, iar rezultatele obtinute, precum si metodologia de calcul au fost raportate, timp de sapte ani, la forurile tutelare. Si toata lumea a fost de acord cu ele“, sustine directorul de comunicare de la Daewoo.

In urma controalelor efectuate inca din 2005, Autoritatea Vamilor, aflata in subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), a constatat, aplicand metode de calcul proprii, ca nu s-a realizat nivelul de integrare cerut de Legea 71/1994.

„Era stipulat un nivel de integrare a produsului de 60%, iar controlul a ajuns la concluzia ca procentul a fost apropiat, dar mai mic de 60%“, a confirmat, pentru SFin, Mihai Catunea-nu, fostul director al Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI).

Oficiul, dizolvat recent in Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), in urma reorganizarii unor institutii guvernamentale, s-a ocupat pana de curand de administrarea si pregatirea pentru privatizare a Daewoo Romania. „ANAF, prin Autoritatea Vamala, a concluzionat ca nu s-au indeplinit prevederile Legii 71 si ca ar trebui returnate facilitatile.

Au pus pe masa acest act de control si decizia de impunere, pe care fabrica a contestat-o ulterior, dupa ce coreenii au plecat din societate“, spune Mihai Catuneanu, in momentul de fata director al Directiei Generale de Administrare din cadrul AVAS.

Protectie prin administrare speciala

In AGA societatii Daewoo Automobile Romania, tinuta pe 2 octombrie 2006, cand a fost aprobata demisia celor patru coreeni care detineau pozitii-cheie in conducerea companiei, acestia au fost descarcati, printr-un document oficial, de „toate pretentiile privind sau in legatura cu afacerea sau functionarea societatii (...) ducerea la indeplinire a indatoririlor lor in calitate de

administrator, angajati si membri ai comitetelor de conducere, dupa caz“. Asa ca problema a ramas tot in curtea statului, dupa ce coreenii si-au facut bagajele si au plecat din Banie.

„Dupa ce statul roman a ramas acolo unic actionar - indirect, prin Automobile Craiova -, Ministerul Economiei a emis un ordin de intrare in administrare speciala a DWAR“, a precizat Mihai Catuneanu.

Integral in Saptamana Financiara