Cititorii HotNews au anuntat ca sambata, 27 ianuarie, vor organiza un mars de protest in Piata Universitatii din Bucuresti, pentru a-si exprima dezacordul cu taxa pentru prima inmatriculare impusa masinilor din UE.

Nu avem informatii despre ora la care va avea loc actiunea si nici daca aceasta este autorizata de Primarie.

Internautii s-au mobilizat si au semnat in numar mare (aproape 400 in seara de 26 ianuarie) o petitie online impotriva taxei de inmatriculare la automobile si a impozitelor auto mari, adresata Ministerelor Finantelor Publice, Mediului, Transporturilor, Guvernului si Parlamentului Romaniei.

Semnatarii petitiei solicita

1) Desfiintarea taxei de inmatriculare si

2) Desfiintarea impozitului pe automobile, deoarece automobilele nu sunt proprietati imobiliare. In cazul in care nu se poate desfiintarea completa a impozitului pe automobile, cerem reducerea drastica a acestuia.

Petita poate fi semnata online aici.

HotNews a tratat acest subiect de-a lungul mai multor articole, care au generat mai mult de 500 de reactii. Initiativa adunarii de semnaturi pentru a protesta impotriva acestei taxe a fost prezentata intr-unul din aceste comentarii.

"Taxa de inmatriculare

Zsolt (18 ian 2007 21:14)

Va propun sa adunam semnaturi de protest fata de aceasta lege si o sa vedeti o sa fim foarte multi si poate se vor razgandi ca se vor apropia si alegerile si cine stie cine va castiga. Asta ca o idee."

Taxa pentru prima inmatriculare a intrat in vigoare la 1 ianuarie, odata cu noul Cod Fiscal. Ea este aplicabila atat masinilor noi, cat si celor second-hand. Practicata de stat ca o masura antipoluare, taxa pentru prima inmatriculare serveste avantajarea producatorilor autohtoni de automobile, precum si a importatorilor de masini noi.

Ministrul Mediului, Sulfina Barbu, declara ca numai grija pentru mediul inconjurator a fost motivul introducerii acestei taxe si ca hotararea a survenit consultarilor cu ministrul Finantelor. Taxa ar fi - in opinia ministrilor romani - una conforma cu cerintele UE.

Premierul Calin Popescu Tariceanu si ministrul finantelor Sebastian Vladescu au repetat de nenumarate ori ca prin impunerea acestei taxe mari se evita "transformarea Romaniei in cimitirul de rable al Europei".

Cu toate aceste, si Uniunea Europeana si comisarul roman pentru multilingvism, Leonard Orban, ne-au avertizat ca taxa contravine normelor europene si autoritatile romane au decis sa ii modifice cuantumul.

Ungaria, Polonia si Cehia, care au introdus si ele imediat dupa integrare astfel de masuri protectioniste. Justitia a decis ca Polonia a incalcat legile UE cand a decis sa impuna accize mai mari pentru masinile mai vechi de doi ani importate decat pentru cele deja inregistrate in tara.

Cine castiga

# Castigatorii principali ai acestei taxe sunt indiscutabil importatorii de automobile noi.

# Si producatorii autohtoni de automobile (Renault Dacia) pot sta linistiti. Valul de masini second-hand ieftine si foarte ieftine a fost stopat.

# Un fals castigator va fi si statul, care nu a facut altceva decat sa inlocuiasca o taxa neeuropeana (accizele vamale) cu o alta care, chiar daca se ascunde sub masca responsabilitatii fata de mediu, tot nu este conforma normelor UE.

# Vor castiga si bancile, deoarece leasingul va creste simtitor. Pentru masina luata in leasing, taxele pentru prima inmatriculare nu se vor simti asa mult.

Cine pierde

# In primul rand, pierde cetateanul obisnuit, care nu-si va mai putea lua o masina ieftina si buna dintr-o tara membra UE

# Importatorii de masini second-hand vor pierde multi bani din cauza ca nu vor mai putea vinde masini mai vechi de cativa ani, dar vor putea sa-si refaca veniturile cu vanzarea masinilor mai noi de un an.

# Si statul roman s-ar putea dovedi perdant in situatia in care aceasta taxa se va dovedi a fi neconforma cu legislatia Uniunii Europene.

Ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, se va intalni saptamana viitoare, la Bruxelles, cu reprezentantii directiei de taxe a Comisiei Europene pentru a discuta despre taxa de prima inmatriculare, introdusa de autoritatile romane si contestata vehement de reprezentantii UE. Vladescu a declarat, joi, 25 ianuarie, ca Guvernul Romaniei intentioneaza sa mentina taxa de prima inmatriculare.