Mancarea traditionala pierde teren in fata preparatelor fast food, principala motivatie a consumatorilor fiind lipsa timpului necesar pentru a lua masa intr-un restaurant obisnuit sau pentru a gati acasa. Fenomenul capata amploare si in Romania, unde principalii jucatori din industrie au inregistrat in anul 2006, cresteri ale cifrelor de afaceri cu peste 20%.

Acest avans al vanzarilor motiveaza intentia de a extinde retelele nationale. Insa sistemul de subfranciza nu va cunoste o dezvoltare spectaculoasa, in conditiile in care McDonald?s nu va acorda francize la nivel regional, iar Gregory?s vizeaza doar capitala pentru noile locatii.

Anuntul marilor retaileri de a-si extinde lanturile de supermarketuri nu poate decat sa-i bucure pe operatorii de restaurante fast food, intrucat amplasarea in astfel de spatii implica reduceri ale costurilor de amenajare, comparativ cu unitatile deschise in zonele intens circulate din orase.

Ca sa pastreze specificul local, in meniul restaurantelor fast food au fost incluse si preparatele traditionale romanesti. Pentru a-i atrage si pe cei care se declara impotriva produselor fast food, considerate ca fiind daunatoare sanatatii, jucatorii din industrie si-au imbogatit oferta cu preparate naturale, incadrandu-se astfel tendintelor internationale.

Recent, cel mai cunoscut bucatar francez, Paul Bocuse, supranumit si "imparatul bucatariei franceze" a anuntat ca va ataca segmentul fast food, dupa ce ani intregi a infierat produsele de acest gen. Paul Bocuse va gati supe, hamburgeri, mese calde si preparate pentru desert din ingrediente naturale, oferind clientilor aceeasi savoare ca si cea data de o masa traditionala.

Romanii se americanizeaza. Permanenta fuga dupa bani ii determina pe concetateni sa aloce timp cat mai putin meselor traditionale. In consecinta, afacerile cu "chiftele" aduc profituri de milioane si pe plaiuri mioritice. Vanzarile restaurantelor fast-food s-au marit substantial in anul 2006, urcand cifrele de afaceri cu aproape 20%.

Pentru acest an, principalii jucatori tintesc profituri chiar mai mari si extinderea retelelor nationale. Insa sistemul de subfranciza nu va cunoaste o dezvoltare spectaculoasa.

Restaurantele fast-food sunt preferate mai ales datorita duratei reduse a unei vizite, de maximum jumatate de ora. Numarul tot mai mare de clienti care intra in restaurantele de tip fast-food se datoreaza si cresterii nivelului de trai, dar si unui nou obicei de a manca din ce in ce mai putin acasa.

Ofertele culinare din aceste locatii se orienteaza din ce in ce mai mult catre introducerea produselor naturale, cum sunt salatele. Sunt testate si combinatii cu specific local. Insa hamburgerii raman lideri la vanzari. ,,Grosul vanzarilor il fac produsele noastre traditionale", ne-a explicat directorul de comunicare al McDonald?s, Cristian Savu.

La amplasarea noilor locatii se tine cont mai ales de caracteristicile orasului, respectiv numarul de locuitori, puterea economica si zona geografica.

De asemenea, trebuie avute in vedere cata deschidere ofera locatia ca numar al potentialilor clienti, suprafata si impartirea spatiului disponibil si in special cuantumul chiriei, dar si costurile suplimentare legate de amenajarea unor spatii de depozitare si de preparare.

KFC prefera locatiile situate in mall-uri si centrele comerciale datorita costurilor mai mici necesare deschiderii si a traficului mare de persoane din astfel de locatii.

Doar in Bucuresti

De la momentul intrarii pe piata interna, in 2000, Gregory?s Romania a dezvoltat o retea de 10 restaurante in Bucuresti. Pentru acest an, planurile de extindere prevad deschiderea a patru noi locatii detinute de companie, precum si a unei unitati in regim de franciza, toate doar in Capitala, potrivit lui Cristian Mesaros, directorul general al Gregory?s Romania.

In 2006, compania si-a redus capitalul social prin anularea unui numar de 63.129.524 de actiuni, pentru ca apoi sa-l majoreze pana la 6,26 milioane de lei. Decizia a fost motivata prin faptul ca recuperarea investitiei pe un magazin se face intr-o perioada mai indelungata de timp, ceea ce a condus la pierderi contabile.

Investitia medie pe unitate se cifreaza la 100.000 de euro, variind in functie de dimensiunea si starea spatiului in care se va deschide noua locatie. Compania a incheiat anul 2006 cu vanzari de patru milioane de euro, tinta pentru 2007 fiind de 5,2 milioane de euro.

Plus de 60%

Daca Gregory?s prefera Bucurestiul, Kentucky Fried Chiken (KFC) va ajunge in acest an si in Pitesti, Constanta, Cluj, Bacau si Iasi, reteaua urmand sa se largeasca cu sase unitati, inclusiv in Bucuresti. Investitia initiala per unitate se ridica la 300.000 - 800.000 de euro in functie de localizare, suprafata si numar de angajati.

Compania US FOOD NETWORK este master francizat KFC pe Romania al companiei Yum Brands, iar afacerile derulate in 2006 se cifreaza la 2 milioane de euro, in crestere cu 60% comparativ cu datele raportate in anul precedent. Rezultate se datoreaza atat avansului inregistrat de unitatile existente in ceea ce priveste vanzarile, cat si performantelor celor sase restaurante nou deschise.

Reprezentantii companiei sunt optimisti, estimand cresteri ale vanzarilor din acest peste nivelul consemnat in 2006.

Integral in Curentul