15 milioane de masini ajung, anual, la capatul duratei lor de exploatare in tarile Uniunii Europene. Tot anual, parcul auto european produce circa 9 milioane de tone de deseuri

Sulfina Barbu, ministrul Mediului, a declarat recent, intr-o conferinta de presa, ca se lucreaza, in baza unui program Phare, la determinarea cuantumurilor taxelor de reciclare ale masinilor, in functie de modelul acestora. Posesorii de autovehicule Dacia vechi, inutilizabile, scapa insa de grija scoaterii acestora din circulatie.

Ei trebuie doar sa duca masina la unul din centrele de dezmembrari agreate de producator, iar de acolo vor primi o dovada care le va servi la radierea masinii. Daca masina contine toate componentele de baza, va fi procesata gratuit. E drept, omul nici nu mai primeste bani pentru fierul vechi, ca la Remat.

Dacia-Renault a incheiat contracte cu firma germana Soltz si cu alte mari retele de dezmembrari auto din tara, pentru reciclarea tuturor modelelor de autovehicule Dacia care ies din uz, a declarat, in exlusivitate pentru Gandul, Constantin Stroe, vicepresedinte al C.A. al companiei franceze.

„Orice ultim posesor al unei Dacii pe care vrea sa o caseze se poate duce la un astfel de centru de dezmembrare-dezafectare-reciclare, cu care avem contract”, spune Stroe. Costul reciclarii, de 80-100 de euro/masina, este suportat, in comun, de producator si de firma de dezmembrari. „Masina nu este presata din prima, facuta pachet.

Este dezmembrata, iar unele din partile componente se vand, ca piese second hand utilizabile. Astfel, dezmembratorii isi recupereaza costurile. In ce ne priveste, costurile le caracterizez drept modice”, a mai precizat Stroe.

Vicepresedintele Dacia sustine ca nu agreeaza ideea perceperii unei taxe de reciclare, care sa fie inclusa in pretul de cumparare a masinii noi. „Noi ne-am conformat, pana in noiembrie anul trecut, Hotararii de Guvern 2406 din 2004, actualizata, succesiv, in 2005 si 2006, care ne obliga pe noi, producatorii, sa incheiem contracte cu retelele de dezmembrari.

Eu nu am auzit declaratia doamnei ministru, dar, probabil, a vrut sa spuna ca aceasta taxa de reciclare e sau va fi inclusa in taxa de prima inmatriculare. Din punctul meu de vedere, o taxa suplimentara nu se justifica”, puncteaza Constantin Stroe.

Acesta a adaugat ca, dupa o cercetare de piata si studii de doi ani, Dacia-Renault a decis sa aplice modelul francezo-german, diferit de cel olandez sau de cel britanic. In Olanda, taxa de dezafectare este platita in avans, de primul detinator, fiind incorporata in pretul masinii.

In Marea Britanie, taxa este achitata de ultimul posesor al masinii - si de aici „fuga” englezilor de facilitatile autorizate de dezmembrare. 1,5 milioane de masini sunt dezafectate ilegal anual in Marea Britanie, creandu-se astfel zeci de mii de tone de deseuri toxice. Doar circa 250.000 primesc certificat de distrugere.

Integral in Gandul