Intr-un interviu acordat HotNews.ro, Wim Vermeulen, director of digital innovation pentru Ogilvy Group Central & Eastern Europe, descrie cele mai importante aspecte ale publicitatii online plecand de la conceptul de digital marketing.

Wim Vermeulen a fost prezent la Bucuresti la prima editie a evenimentului Digital Marketing Forum, eveniment axat pe cele mai noi platforme de marketing si comunicare: online advertising, mobile marketing, blogging, viral marketing, podcasting, online research, 3G.

HotNews.ro: Haideti sa incepem cu tema centrala a seminarilor de azi. Ce inseamna digital marketing?

Wim Vermeulen: Digital marketing inseamna sa utilizezi mediu digital pentru obiectivul tau. Practic, o alta modalitate de a ajunge la consumator, o modalitate bazata pe noile tehnologii, telefon mobil, internet, 3G, etc.

HotNews: Cat de dezvoltata este piata europeana de advertising online?

Wim Vermeulen: Destul de slaba. Circa 2-3% din cheltuielile din industria publicitatii sunt destinate internetului, in conditiile in care 20% din populatie este consumatoare mare de internet. Prin urmare, segmentul de publicitate online este inca foarte scazut comparativ cu piata publicitatii in genere. Dar potential exista. Si eu cred ca va creste considerabil in urmatorii ani.

Televiziunea si internetul: brat la brat sau in competitie?

HotNews.ro: Care credeti ca va fi relatia dintre televiziune si internet in urmatorii ani. Va “ucide” internetul televiziunea?

Wim Vermeulen: Din cate vedem, procentul televiziunii in Europa de vest este in scadere. Pe de alta parte, internetul este intr-o expansiune continua, tot mai multi oameni vin pe internet. De ceea ce sunt sigur este ca cele doua piete nu se vor separa: cea a internetului si a televiziunii.Televiziunea nu va muri, internetul nu va ucide televiziunea.

Se va merge catre o unificare a acestora, nu catre o excludere. Se va tinde catre convergenta, catre unificare, nu catre separare. In cativa ani, printr-un singur cablu si un singur terminal vom avea acces la internet, televiziune, si vom putea alege tot ce dorim. Iar acest lucru inseamna ca ele vor merge impreuna. La fel s-a intamplat si cand a aparut televiziunea.

Toata lumea a zis atunci ca radioul va muri, dar acest lucru nu s-a intamplat. A scazut ca importanta, dar nu a murit. La fel s-a intamplat si cand a aparut internet-ul. Toata lumea a spus ca e sfarsitul televiziunii, a radioului, a tot. dar acest lucru nu s-a intamplat. Singurul lucru care se intampla este volumul de timp pe care oamenii il petrec in fata televizorului sau pe internet. Oamenii nu abandoneaza televizorul, dar ii aloca mai putin timp.

HotNews.ro: Putem face o estimare asupra momentului in care publicitatea online o va depasi pe cea de pe canalele clasice?

Wim Vermeulen: In ceea ce priveste momentul in care piata de advertising online o va depasi pe cea de pe canalele media clasice, nu as putea sa dau un raspuns. Pentru ca exista lucruri care se misca foarte repede pe internet, exact cum a fost cu YouTube sau MySpace. Multi nu ar fi spus inainte ca ele vor avea un succes asa de mare si intr-un timp atat de scurt.

Si, totusi, intr-un an YouTube a depasit NBC-ul, a depasit MTV-ul. Dar in ciuda acestui fapt, reclamele se inghesuie tot catre televiziune.

Companiile gresesc pentru ca nu-si fac publicitate pe site-uri

HotNews.ro: In Romania sunt 6 milioane de utilizatori, dar piata publicitatii online este inca slab dezvoltata. Ce s-ar putea face in aceasta privinta?

Wim Vermeulen: Ceea ce am observat in aceasta parte a Europei este ca internetul se dezvolta mult mai rapid ca-n vest. Totusi, cu cat creste numarul de utilizatori, cu atat este mai complicat pentru cei din publicitate. Pentru ca un consumator se uita pe mai multe site-uri, nu doar din tara sa, ci si din strainatate. Oferta este foarte mare.

Iar pentru o companie care vrea sa-si faca reclama la produsele sale pe internet, rezultatele sunt mult mai greu de anticipat. Sa dam un exemplu. Un manager care trebuie sa vanda 1.000 de carti pe luna va prefera sa investeasca 30% din buget in reclamele obisnuite, TV, ziare, bannere, etc., decat sa cheltuiasca pe reclama pe internet.

El prefera sa mearga pe canalele clasice, pe carari batatorite si sigure. El nu risca unde nu stie ce se intampla. Adica pe internet. Pentru ca el stie ca daca nu vinde cele 1.000 de carti, el isi va pierde slujba. Si nu vrea sa riste acest lucru. Tocmai din acest motiv cred ca ceea ce trebuie sa faca companiile este sa intre pe piata internet-ului cat mai repede pentru a capata experienta.

Sa sacrifice o parte din buget, sa zicem 10%, pentru a invata comportamentul consumatorilor de pe net. Astfel, vor avea de castigat. Iar daca nu o fac, vor avea de pierdut.

Publicitatea pe telefoanele mobile nu are succes pentru ca noi consideram telefonul ca pe un spatiu privat strict

HotNews.ro: Ce se intampla cu publicitatea pe telefoanele mobile? Nu am vazut reclame foarte multe nici aici?

Wim Vermeulen: In aceasta zona se intampla un lucru destul de straniu. E inca la inceput, desi are o vechime de aproape zece ani. Are osciliatii permanente. Problema este, cred, ca noi consideram telefonul ca fiind un lucru prea personal incat sa acceptam sa vedem pe el publicitate. Exsta cercetari care spun ca oamenii ar prefera sa-si piarda mai degraba portofelul decat telefonul mobil.

Cred ca aceasta este problema in privinta publicitatii din industria telefoniei mobile: telefonul este atat de personal incat nu vrei intruziuni de genul publicitatii. De aceea nici nu cred ca telefonul mobil este facut pentru publicitate. Oamenilor nu le-ar placea sa primeasca reclame pe telefonul mobil.

Dumnezeu pe SMS

Wim Vermeulen: Pe de alta parte, am vazut un lucru diferit in privinta SMS-urilor. O campanie realizata in Asia, pe baza SMS-urilor, care a avut un succes magnific. Despre ce a fost vorba: un grup catolic a dorit sa promoveze imaginea lui Dumnezeu, considerand ca acesta nu prea mai este popular.

Au fost si reclame pe televiziune, cu slogane de genul: Ar trebui sa-ti iei umbrela pentru ca astazi am de gand sa ud plantele. Semnat: Dumnezeu. Dar cel mai mult a prins la SMS-uri. Puteai primi sambata un SMS cu textul: “Ne vedem maine” sau altul cu textul: “Ok, te poti relaxa, pentru ca si eu muncesc astazi”. Si a avut succes. Pentru ca a fost amuzant.

Dar de atunci nu am mai vazut o campanie care sa aiba un astfel de impact pe telefonul mobil. Porbabil, prin acordul dintre Vodafone si YouTube s-ar putea schimba ceva. Ceea ce e adevarat insa, ca reclame de acest gen, amuzante, ca cea cu Dumnezeu, acestea au rezultate in telefonia mobila.

Jocurile pe calculator si Second Life, fara prea multa publicitate

HotNews.ro: Ce segment din piata de publicitate nu este dezvoltat din plin?

Wim Vermeulen: Jocurile video. In mod clar, jocurile video. Si Second Life. Jocurile video au devenit extrem de importante si noi nu am observat acest lucru. Toate jocurile, de la Play Station, la cele online sau la cele pe care le luam pe CD-uri si le jucam acasa. Media de varsta a europeanului care se joaca pe calculator este de 28 de ani.

Ei petrec cam 6 ore pe saptamana cu astfel de jocuri. Daca vom compara cu televiziunea, unde media saptamanala este de 15 ore, internetul unde media este de 11 ore pe saptamana, ziarele cu 5 ore pe saptamana, observam ca jocurile sunt mult mai importante decat am crezut.

IBM va investi 10 milioane de dolari in lumile virtuale gen Second Life

Wim Vermeulen: Second Life este cel de-al doilea mediu slab populat cu publicitate. De exemplu: :IBM a decis sa inesteasca 10 milioane de dolari in lumile virtuale pentru ca ei cred ca modul in care noi vom naviga pe internet in urmatorii ani este cel tridimensional. Second Life a ajuns la peste 4 milioane de utilizatori intr-un timp foarte scurt.

Este mai rapid decat dezvoltarea din domeniul telefoniei mobile. Si continua sa creasca. Iar firmele trebuie sa fie acolo si sa-si faca reclama. Pentru ca acolo se duc consumatorii.