Marile puteri incep goana dupa biocombustibili, analistii ridica semne de intrebare

de V. Telibasa     HotNews.ro
Marţi, 27 martie 2007, 0:00

Fabrica de etanol

Dupa ce ani de zile biocombustibilii au fost priviti ca un produs excentric, ce nu va putea inlocui nicicand petrolul, a sosit momentul ca guvernele celor mai industrializate tari sa le realizeze potentialul imens. Cu toate acestea, rolul benefic pe care utilizarea lor l-ar putea avea asupra mediului inconjurator este pus la indoiala de tot mai multe voci.

Exista semnale potrivit carora febra ce a cuprins lumea politica si economica in goana dupa biocombustibili poate avea efecte nefaste asupra mediului.


Informatia pe scurt

  • SUA inregistreaza cea mai mare crestere a productiei de etanol
  • Atat SUA, cat Marea Britanie subventioneaza productia si importul de biocombustibili, insa Olanda a renuntat ca urmare a pagubelor aduse mediului.
  • Pretul porumbului s-a majorat in ultimul an pe fondul cererii tot mai mari, etanolul fiind obtinut din aceasta planta
  • ONU estimeaza ca pana in 2022, 98% din padurile Indoneziei vor disparea pentru a face loc culturilor de palmieri destinati productiei de biocombustibil.

    Politicul si economicul lucreaza pentru biocarburanti

    Ford va produce masini care merg pe etanol

    In acest moment exista semnale clare potrivit carora febra ce a cuprins lumea politica si economica in goana dupa biocombustibili are efecte nefaste asupra mediului si, mai ales, produce o concurenta stransa intre masini si siguranta alimentara a oamenilor.

    America este poate tara in care industria producatoare de biocarburnati se dezvolta cel mai alert. Fermierii americani trimit sute de mii de tone de porumb catre rafinarii, rafinarii de unde porumbul se intoarce in stare lichida - etanol.

    Marii producatori auto din Statele Unite s-au angajat sa produca tot mai multe masini care sa functioneze pe baza de biocarburanti, timp in care politicienii de la Washington acorda subventii generoase producatorilor acestui alcool.

    Trendul american nu este singular, Marea Britanie acordand la randul ei subventii generoase productiei si importului de etanol.

    Iowa produce porumb pentru masini

    Cu toate acestea, tot mai multe voci se fac auzite si reclama prejudiciile imense pe care productia de etanol le-ar implica. Problema etanolului este ca singurul mod viabil economic este sa fie fabricat din porumb, se arata intr-un material realizat de Associated Press.

    Functioneaza masinile pe baza de etanol?

    Orice masina poate functiona daca in benzina se adauga un procent mic de etanol. Insa pentru ca raportul benzina/etanol sa fie viabil economic, motoarele clasice trebuie sa sufere modificari importante.

    Numarul acestor automobile este tot mai mare, in conditiile in care cei trei grei ai industriei auto din Statele Unite si-au luat angajamentul ca pana in 2012 jumatate din numarul total de vehicule comercializate sa fie dotate cu astfel de motoare hibrid care vor functiona cu un combustibil format din 15% benzina si 85% etanol.

    Cat de repede se dezvolta piata?

    Conform asociatiei „Renewable Fuels”, la nivelul Statelor Unite productia de etanol s-a dublat in ultimii trei ani, ajungand la aproape 5 miliarde de galoane in 2006 (1 galon= 3.8 litri). In acest moment, in America exista 113 fabrici de etanol si alte 78 se afla in stadiul de constructie.

    Este de asteptat ca in urmatorii doi ani sa se inregistreze, din nou, o dublare a cantitatilor produse.

    In 2005, productia totala de biodiesel la nivelul UE s-a majorat cu 65%, comparativ cu anul precedent, pana la un nivel de 3,18 milioane tone. Din aceasta cantitate, o pondere de peste 50% a fost asigurata de Germania (1,67 milioane tone), fiind urmata de Franta si Italia.

    Este mai bun etanolul decat benzina?

    Rafinariile ar putea fi mai ecologice

    In comentariul Associated Press se mentioneaza ca productia de benzina ar fi remarcabil de eficienta din punct de vedere energetic. Astfel, drumul de la extractia petrolului la momentul in care benzina ajunge in rezervorul masinii consuma aproximativ 6% din cantitatea in sine. Cu alte cuvinte, pentru producerea unui litru de benzina ar fi necesare 60 de grame de benzina.

    In schimb, sursa citate sustine ca etanolul este mult mai costisitor. Astfel, drumul porumbului de la samanta la produsul finit, respectiv etanolul, este mult mai complicat. E nevoie ca terenurile sa fie arate, insamantate, fertilizate si apoi recoltate. Un proces lung si costisitor, spune AP.

    Se estimeaza ca pentru obtinerea fiecarui litru de etanol trebuie consumate 750 de grame ale aceleiasi substante.

    Beneficiile ecologice ale etanolului

    Potrivit specialistilor citati de AP, beneficiile mediului in urma dezvoltarii consumului de etanol sunt limitate. Astfel, intreg procesul de producere de la insamantare porumbului la distilarea lui efectiva si obtinere etanolului este cu foarte putin mai ecologic decat productia benzinei.

    Cresterea porumbului la un nivel atat de intens are nevoie de ajutorul pesticidelor si fertilizatorilor care produc pagube imense solului si apei.

    Se apreciaza ca beneficiile economice rezultate in urma consumului de etanol sunt mari, numai in urma subventiilor acordate producatorilor.

    Mexicani scosi in strada de pretul porumbului

    Mai mult, productia de etanol ar fi convenabila atata timp cat pretul porumbului va ramane la un nivel redus, aceasta conditia incepand sa nu mai fie indeplinita.

    Astfel, in doar un an, pretul porumbului pe piata americana s-a dublat, sustine AP, de la 2 dolari pe un volum de 35 de litri de porumb la patru dolari, motivul principal fiind cererea foarte mare.

    Raul provocat de cererea mare de porumb destinat fabricarii etanolului ar putea merge pana la periclitarea sigurantei alimentare a Statelor Unite, fara a mai lua in calcul si restul lumii.

    Consumatorii americani vor simti efectele nefaste ale pretului mare al porumbului in foarte scurt timp. Exista in acest moment sute de produse alimentare care au ca baza porumbul sau derivati ai acestuia.

    De la celebrele corn flakes la chispsuri, indulcitorii din bauturile racoritoare, produsele de panificatie si chiar whisky-ul.

    Mai mult, jumatate din productia totala de porumb este folosita pentru hrana animalelor, fiind astfel de asteptat ca preturile la carne sa creasca foarte mult. Acest scenariu apocaliptic a fost prezentat de Associated Press intr-un material de sinteza.

    Propunere indrazneata - interzicerea biocombustibililor pe 5 ani

    George Monbiot

    O opinie similara celei prezentate de AP este impartasita si de George Monbiot, editorialist al cotidianului britanic The Guardian si fervent sustinator al campaniilor de protectie a mediului.

    Acesta are o opinie si mai radicala, considerand ca pentru salvarea planetei e nevoie de inghetarea tuturor activitatilor de producerea a biocombustibililor pe o perioada de cinci ani de zile.

    Potrivit lui Monbiot, in ultimul an, pretul porumbului s-a dublat, ajungand la cel mai inalt nivel din ultimii 10 ani totul pe fondul reducerii stocurilor mondiale la cel mai mic nivel din ultimii 25 de ani.

    Un raport realizat de Organizatia Natiunilor Unite si citat de Monbiot specifica faptul ca unul din motivele pentru care stocurtile de porumb sunt la un nivel extrem de redus il constituie folosirea acestuia in scopul producerii de etanol.

    Problema atinge un cinism maxim atunci cand se pune in oglinda nevoia de combustibil a oamenilor care conduc masini, prin extensie cu un anumit nivel de trai, cu cei amenintati de infometare.

    George Monbiot scrie ca in Mexic, o tara in care porumbul e aliment de baza, au avut loc la sfarsitul saptamanii trecute revolte spontane cauzate de penuria de hrana.

    Pe langa problema cauzata de lipsa hranei pentru o mare parte a populatiei lumii, nu trebuie omis nici efectul asupra mediului. In conditiile in care cererea de porumb este tot mai mare, terenurile agricole sunt obtinute prin defrisari.

    Nu mai departe de luna ianuarie 2007, Olanda a anuntat ca va elimina pe o perioada nedeterminata subventiile acordate importurilor de bio-diesel.

    Padurea tropicala face loc plantatiilor de palmieri

    Potrivit unui raport ce a stat la baza deciziei guvernului olandez, cererea tot mai mare de ulei de palmier venita din randul statelor europene cauzeaza prejudicii imense padurii tropicale, aceasta fiind defrisata pentru a face loc plantatiilor de palmieri. Mai mult, utilizarea ingrasamintelor chimice are efecte devastatoare asupra mediului.

    Studiile organizatiilor de protectie a mediului sunt tot mai dese si alarmiste. Astfel, organizatia olandeza Delft Hydraulics estimeaza ca pentru fiecare tona de ulei de palmier, rezulta 33 de tone de dioxid de carbon, de 10 ori mai mult decat se produce pentru in urma rafinarii si arderii compusilor din petrol.

    Greii lumii curteaza Brazilia

    Depozit de etanol in jungla braziliana

    Brazilia care este in acest moment al doilea mare producator mondial de bio-combustibili, fiind din ce in ce mai curtata de tarile industrializate pentru colaborari acest domeniu.

    Potrivit Brazzil Magazine, presedintele Braziliei, Lula da Silva, si omologul sau american, Geroge Bush, urmeaza sa se intalneasca pe data de 31 martie, colaborarea celor doua tari in acest domeniu urmand a fi principalul subiect de discutie.

    De asemenea, Romano Prodi, premierul Italiei, a declarat ca va incepe un parteneriat cu Brazilia in acest sens. Astfel, Eni, companie energetica la care statul italian detine 30% din actiuni, si societatea Petrobras - al carei actionar majoritar este Brazilia - urmeaza sa construiasca 4 fabrici de bio-diesel, proiect estimat la o jumatate de miliard de euro, dupa cum informeaza BBC.

    Brazilia este al doilea mare producator de etanol si primul exportator la nivel mondial.

    Dupa vizita in Brazilia, Romano Prodi a anuntat ca ia in calcul constructia unor fabrici de biocombustibili in Africa, cel mai probabil in Angola.


















  • 2817 vizualizari

    • 0 (0 voturi)    
      Biocombustibilii pornesc de la o premisa gresita (Marţi, 27 martie 2007, 23:59)

      ALex [anonim]

      Si anume ca vor genera in atmosfera (prin ardere) o cantitate de CO2 egala cu cea absorbita din atmosfera atunci cand plantele au crescut. Asa numita "emisie zero".

      WRONG !!! Pentru ca o planta absoarbe majoritatea carbonului nu din CO2 pe care il respira pe timp de noapte, ci din sol. Asadar pompam carbon din sol in atmosfera la un pret mai mare.

      Eu unul sunt mpotriva biocombustibililor.
    • 0 (0 voturi)    
      biocomb (Miercuri, 28 martie 2007, 8:49)

      CG [anonim]

      bio
    • 0 (0 voturi)    
      dioxidul de carbon (Miercuri, 28 martie 2007, 9:24)

      Toni [anonim]

      Alex, ce nota ai avut la biologie? Plantele nu respira dioxid de carbon si mai ales noaptea! Pe acesta il iau ziua din atmosfera, dar pentru fotosinteza.
      Ca sa fii impotriva cuiva sau a ceva, ar trebui sa te pricepi. Cei care sustin interzicerea biocombustibililior sunt producatorii si importatorii de petrol, dar si producatorii de masini care nu vor sa investeasca in cercetarea si modificarea motoarelor. Pe astia ii doare-n c... de natura, dar se pricep sa prezinte niste pseudocercetari stiintifice, cu care dau gata cativa "ecologisti", care habar n-au despre ce este vorba. Sfatul meu este sa fii mai ponderat cand iti dai cu parerea.
    • 0 (0 voturi)    
      Greseala (Miercuri, 28 martie 2007, 9:51)

      Traian [anonim]

      Este o singura greseala in articol, aceea ca americanii vor avea de suferit de pe urma cresterii preturilor la porumb. Singurii care vor avea cu adevarat de suferit sunt cei saraci care nu-si vor mai permite hrana, deoarece campurile vor fi cultivate pentru a produce biocombustibili.
    • 0 (0 voturi)    
      Dezvoltarea energetica (Miercuri, 28 martie 2007, 9:52)

      SKB [anonim]

      Eu unul nu inteleg de ce mai marii lumii se dau de ceasul mortii abia acum. Din anii '70 se tot vorbeste despre faptul ca omenirea va trebui sa conceapa alt mod de dezvoltare, care sa nu se bazeze pe energia hidrocarburilor (ieftine), din n motive (epuizarea resurselor, poluare, etc).

      Sunt atatea cai de dezvoltare, si ei aleg cea mai proasta. Nu inteleg de ce energia atomica este ocolita. Cernobal? Stiti cati oameni mor anual, direct si indrect, din cauza poluarii produse de arderea hidrocarburilor si cati au murit direct s indirect din cauza poluarii de la Cernobal?

      Biocarburantii sunt acelasi lucru cu combustibilii fosili. Doar ca vor costa mai mult si vor lua mancarea de la gura altora. De poluat oricum vor polua atmosfera.

      Greenpeace (care lupta impotriva energiei nucleare) a ramas cu un secol in urma. Adica ei prefera sa nu mai avem cui sa dam stafeta, decat sa ne asumam niste riscuri.
    • 0 (0 voturi)    
      biocombustibili (Miercuri, 28 martie 2007, 10:29)

      useru [anonim]

      In primul rand plantele consuma CO2 din atmosfera si produc O2 prin fotosinteza, dar si respira, consumand O2 si producand CO2, intr-o mai mica masura.

      Si etanolul produce prin ardere CO2, deci contribuie la modificarile climatice:
      C2H5OH + 3 O2 → 2 CO2 +3 H2O

      Avantajul lui consta in faptul ca nu produce alte noxe (ex. CO) si este probabil mai usor de obtinut decat petrolul, pentru care, vedeti bine, trebuie sa mai invadezi cateva tarisoare producatoare ca sa-ti asiguri aprovizionarea.

      Cum a ajuns Brazilia cel mai mare exportator de biocombustibili? Prin defrisarea padurii tropicale. Si ca sa va faceti o idee ca nu e vorba de cateva mii hectare acolo, cum se mai intampla si la noi, priviti imaginea din satelit:

      http://maps.google.com/?ie=UTF8&z=7&ll=-11.523088,-62.0397 95&spn=7.369218,10.26123&t=k&om=1
    • 0 (0 voturi)    
      biocombustibili (Miercuri, 28 martie 2007, 10:30)

      useru [anonim]

      In primul rand plantele consuma CO2 din atmosfera si produc O2 prin fotosinteza, dar si respira, consumand O2 si producand CO2, intr-o mai mica masura.

      Si etanolul produce prin ardere CO2, deci contribuie la modificarile climatice:
      C2H5OH + 3 O2 → 2 CO2 +3 H2O

      Avantajul lui consta in faptul ca nu produce alte noxe (ex. CO) si este probabil mai usor de obtinut decat petrolul, pentru care, vedeti bine, trebuie sa mai invadezi cateva tarisoare producatoare ca sa-ti asiguri aprovizionarea.

      Cum a ajuns Brazilia cel mai mare exportator de biocombustibili? Prin defrisarea padurii tropicale. Si ca sa va faceti o idee ca nu e vorba de cateva mii hectare acolo, cum se mai intampla si la noi, priviti imaginea din satelit:

      http://maps.google.com/?ie=UTF8&z=7&ll=-11.523088,-62.0397 95&spn=7.369218,10.26123&t=k&om=1
      • 0 (0 voturi)    
        informatii (Duminică, 20 ianuarie 2008, 12:39)

        maria [anonim] i-a raspuns lui useru

        Exista in tara fabrici de biocombustibil?Cine stie sa-mi raspunda? multumesc.
    • 0 (0 voturi)    
      biocombustibili (Miercuri, 28 martie 2007, 10:31)

      useru [anonim]

      In primul rand plantele consuma CO2 din atmosfera si produc O2 prin fotosinteza, dar si respira, consumand O2 si producand CO2, intr-o mai mica masura.

      Si etanolul produce prin ardere CO2, deci contribuie la modificarile climatice:
      C2H5OH + 3 O2 → 2 CO2 +3 H2O

      Avantajul lui consta in faptul ca nu produce alte noxe (ex. CO) si este probabil mai usor de obtinut decat petrolul, pentru care, vedeti bine, trebuie sa mai invadezi cateva tarisoare producatoare ca sa-ti asiguri aprovizionarea.

      Cum a ajuns Brazilia cel mai mare exportator de biocombustibili? Prin defrisarea padurii tropicale. Si ca sa va faceti o idee ca nu e vorba de cateva mii hectare acolo, cum se mai intampla si la noi, priviti imaginea din satelit:

      http://maps.google.com/?ie=UTF8&z=7&ll=-11.523088,-62.0397 95&spn=7.369218,10.26123&t=k&om=1
    • 0 (0 voturi)    
      CO2 (Miercuri, 28 martie 2007, 10:37)

      ALex [anonim]

      Pt Toni. Evident ca aveti dreptate. CO2 este absorbit pe timp de zi. Noaptea este eliberat CO2.

      Biocombustibilii nu sunt o alternativa ecologica. Adevarata cale sunt masinile insele - probabil ca ati auzit de masini hibrid. Nici macar nu trebuie sa se aplice ideea ca in oras sa functioneze exclusiv pe motor electric. Este suficient sa scoatem cutia de viteze din masina pentru ca aceasta sa devina mult mai eficienta. Cum sa scoatem cutia de viteze ?!? Foarte simplu: orice motor este eficient pe o plaja ingusta de turatii. Atunci cand mergem cu diferite viteze sau stationam, motorul iese din acea plaja de optim. Daca motorul termic ar tura un generator electric, iar apoi intreaga transmisie sa fie asigurata pe electric, nu pe mecanic (prin cutie de viteze), motorul ar functiona mereu in plaja de optim a turatiei in timp ce masina sta pe loc - in acest timp e posibila si incarcarea acumulatoarelor.
    • 0 (0 voturi)    
      bani aruncati... (Miercuri, 28 martie 2007, 11:27)

      BM [anonim]

      costurile financiare, sociale, ecologice, etc pentru producerea biocombustibililor sunt prea mari ca sa merite.
      solutia cea mai buna si convenabila din mai multe puncte de vedere ramane tot hibridul benzina-electric. Deja tot mai multi producatori de automobile incearca sa impuna acest tip de propulsie pe piata. Din pacate, intampina rezistenta mare din partea petrolistilor, care nu vor sa-si vada profiturile in scadere.


    Abonare la comentarii cu RSS

    ESRI

    Top 5 articole cele mai ...



    Hotnews
    Agenţii de ştiri

    Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
    hosted by
    powered by
    developed by
    mobile version
    Marţi