Reprezentantii guvernelor europene au aprobat, joi seara, noile reglementari pentru piata audiovizualului, ce urmeaza sa intre in vigoare la sfarsitul acestui an si care au drept scop sa incurajeze competitivitatea pe piata de profil a UE.

Versiunea actualizata a Directivei “Televiziunii fara Frontiere” din 1989, rebotezata acum Directiva Serviciilor Media Audiovizuale (AVMS) sau Directiva “Audiovizualului fara Frontiere”, are menirea sa alinieze legislatia europeana de profil la schimbarile radicale prin care a trecut in ultimele doua decenii conceptul de televiziune. Acesta include acum televiziunea digitala, on-demand sau prin Internet.

Directiva, aprobata in prealabil de Comisia Europeana si de Parlamentul European, aduce o serie de schimbari pe piata publicitatii audiovizuale, introduce reguli noi pentru principiile transmisiunilor transfrontaliere si stabileste cat de flexibile pot fi reglementarile nationale in domeniu fata de cele decise la Bruxelles.

Unul dintre cei mai aprigi sustinatori ai acestui proiect, Comisarul European pentru Societate Informationala si Media, Viviane Reding, citata de BBC, a declarat ca aceste schimbari “transpun politicile europene privind audiovizualul in secolul 21”.

Acum este nevoie de “mai putine reglementari, de o mai buna finantare pentru continutul media European si o mai mare vizibilitate pentru valorile-cheie ale Europei, diversitatea culturala si protectia minorilor”, a spus Reding.

Potrivit noii directive, pe piata UE de media se va aplica principiul tarii de origine, ceea ce inseamna ca posturile TV vor tine cont de reglementarile specifice tarilor de pe teritoriul careia emit, atunci cand programele lor sunt transmise in strainatate.

Directiva aduce noutati si in domeniul publicitatii audiovizuale. ‘Product placement’-ul (plasarea de materiale publicitare pentru diverse produse in cadrul unor emisiuni, nu in calupurile de publicitate) este permis, cu conditia sa fie marcat ca atare in timpul emisiunilor, dar este interzis complet in emisiunile pentru copii.

Se mentine limita de 12 minute de publicitate/ora in audiovisual, dar este eliminate limita de trei ore de publicitate/zi. Iar limita de minimum 45 de minute de emisie intre calupurile publicitare este redusa la 30 de minute.

Iar regulile se aplica atat televiziunii traditionale, cat si televiziunii interactive, on-demand, IPTV sau televiziunii pe telefonul mobil.