Locurile libere au fost luate, in buna masura, de membri marcanti ai PNL.

Directorii inlocuiti sint de la Compania de Autostrazi, CFR SA, Registrul Auto Roman, Autoritatea Rutiera Romana, Societatea de Turism Feroviar, Administratia Porturilor Maritime Constanta,

Administratia Canalelor Navigabile, Autoritatea Navala Romana, Autoritatea Aeronautica Civila, Tarom, Autoritatea Feroviara Romana.

Saptamina viitoare ar putea fi inlocuit si directorul general Metrorex, Liviu Soava, au declarat pentru Cotidianul surse din domeniu. Viitorul lui Soava depinde, in buna masura, de rezultatul unui control la societatea mentionata, care va fi facut public azi. “Am auzit ca se doreste inlocuirea mea.

Daca se intimpla aceasta, motivele invocate, pe care le-am auzit, sint ilare”, spune Soava.

Cei mai multi dintre managerii schimbati si-au acceptat cu seninatate soarta, mai ales atunci cind stiau ca au fost numiti ca urmare a apartenentei la PD. Printre acestia se afla si fostul director general al CFR SA Constantin Axinia, membru PD.

„Stiu ca, de fiecare data cind se schimba echipa intr-un minister, cei care vin aduc si oameni noi cu ei.

Am vorbit cu actualul ministru, Ludovic Orban, si chiar l-am rugat sa numeasca pe altcineva in aceasta functie. Mi se pare firesc sa fac un pas lateral-dreapta, data fiind noua configuratie de pe scena politica“, spune Axinia.

Schimbarea a fost primita cu seninatate si de Dorin Tiron, fost director general al Companiei de Autostrazi, care nu a avut totusi nici o apartenenta politica.

„Nu mi s-a reprosat nimic, mi s-a spus ca se doreste numirea altcuiva si atit. Am cerut sa mi se dea voie sa ramin in cadrul companiei si mi s-a permis.

Daca ar fi fost altfel m-as fi suparat“, spune acesta. Cei doi fosti directori au cerut ministrului Orban, si acesta a acceptat, intoarcerea pe posturile detinute anterior.

Alti manageri nu au primit insa asa de usor vestea destituirii. Este cazul fostului director general al Companiei Porturilor Maritime Constanta, Mircea Banias. Acesta a amenintat chiar cu un proces in justitie impotriva lui Orban.

„Este anormal si incorect ca o decizie de acest gen sa se bazeze pe considerentul ca PNL ma percepe ca un apropiat al presedintelui Traian Basescu, avind in vedere faptul ca rezultatele economice inregistrate pe durata mandatului meu sint pozitive.

(...) Sper ca in curind societatea romaneasca sa isi gaseasca echilibrul, astfel incit faptul ca sint un sustinator al presedintelui Traian Basescu sa nu mai fie considerat un delict“, spune Mircea Banias.

Argumentele invocate de Orban pentru destituire au fost contestate si de Gabriel Dumitrescu, director general Tarom.

Acesta a apreciat ca motivele invocate, respectiv raportari false ale veniturilor si cheltuielilor companiei, sint rezultatul dezinformarii ministrului, rau intentionata sau din nestiinta, de catre anumiti apropiati.

Locurile celor schimbati au fost ocupate, in cea mai mare masura, de membri marcanti ai PNL. Ludovic Orban a adus la conducerea Companiei Administratiei Porturilor Maritime Constanta pe Constantin Matei, presedintele organizatiei PNL din Constanta,

iar la cea a Companiei de Autostrazi pe Mihai Grecu, fost consilier al primului-ministru Calin Popescu Tariceanu.

Conducerea Registrului Auto i-a fost data lui Ovidiu Crapaturean, membru marcant al PNL Vilcea, in timp ce Sorin Supuran, vicepresedintele PNL Timis, a ajuns sef al Autoritatii Rutiere Romane.

Conducerea Canalelor Navigabile a revenit prin decizia lui Orban lui Ovidiu Cupsa, consilier judetean PNL in Constanta, iar cea a Autoritatii Navale, lui Valentin Serbanescu, consilier municipal constantean de la acelasi partid. Unii dintre acestia activau in esalonul doi al institutiilor la a caror conducere au fost numiti.

Oportunitatile financiare reprezentate pentru angajatii devotati lui Orban de prezenta intr-un Consiliu de Administratie sau o Adunare Generala a Actionarilor nu au fost uitate de ministru.

Acesta a schimbat in proportie de peste 50% componenta CA si AGA la principalele societati din subordine, iar alte numiri vor continua, spune un consilier al ministrului.

In conditiile in care sint aproximativ 20 de societati importante subordonate ministerului, iar un CA si o AGA ale unei companii au impreuna, in medie, zece oameni,

rezulta ca Orban a reusit schimbarea a aproximativ o suta de reprezentanti numiti de fosta conducere a ministerului. Lui Orban totul i se pare normal.

„Este normal ca un ministru sa isi numeasca reprezentantii in Adunarile Generale ale Actionarilor, Consiliile de Administratie si Consiliile de Conducere ale unitatilor aflate sub autoritatea, in subordinea si in coordonarea ministerului pe care il conduce,

pentru a fi sigur ca politica, strategiile si deciziile manageriale sint bine puse in practica”, a adaugat Orban.

Unul dintre reprezentantii care vor urmari aplicarea politicii lui Orban este Laura Rusescu, consilier personal al ministrului, numita in AGA la ROMATSA, regie la care indemnizatia lunara de participare este de 40 de milioane de lei.

Integral in Cotidianul