Inegalitatea de tratament a masinilor second-hand romanesti si straine, pastrata.

Guvernul va prezenta astazi Comisiei Europene (CE) noua formula a grilei de calcul al taxei auto. Aceasta formula a fost convenita in urma intalnirii de la Bruxelles intre finantistii romani si cei ai CE.

Daca forul european va constata ca legislatia romaneasca a taxei auto nu mai incalca normele UE, procedura declansata in urma cu doua luni impotriva Romaniei va inceta.

Daca nu, Comisia va trimite Bucurestiului o serie de recomandari clare privind modul in care trebuie sa fie modificata taxa. Mai departe, daca autoritatile romane nu se vor conforma cererilor europene, CE ar putea da in judecata statul roman.

Solutia finala

"Vom prezenta luni Parlamentului si Comisiei Europene grila de calcul al taxei auto. Am convenit cu expertii europeni sa facem publice aceste date.

Comisia s-a angajat ca saptamana viitoare sa dea solutia finala, dupa ce vom face publice datele", a declarat ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian.

Comisia a recomandat Romaniei sa modifice taxa de inmatriculare a autoturismelor pana la sfarsitul actualei sesiuni parlamentare, care se va incheia in cea de-a doua jumatate a lunii iunie.

Schimbul de scrisori

CE a semnalat, intr-o scrisoare trimisa acum doua luni Ministerului Economiei si Finantelor (MEF), ca taxarea masinilor la mana a doua vandute de cetatenii romani este discriminatoare fata de cele vandute de cetatenii din alte state membre ale UE.

Expertii europeni atrageau atentia si asupra faptului ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinii, in cazul automobilelor foarte vechi.

Scrisoarea de raspuns a Finantelor a continut principiile pe baza carora va fi formulata noua grila de calcul, nu insa si un proiect legislativ concret.

Acest aspect a fost confirmat de Maria Assimakopoulou, purtatorul de cuvant al comisarului pentru taxe si uniune vamala.

Potrivit noilor principii, taxa pentru masinile vechi se va reduce semnificativ, insa nu va fi introdusa o taxa si pentru masinile second-hand inmatriculate pe teritoriul Romaniei, pentru a se elimina discriminarea sesizata de CE.

Reprezentantii MEF au apreciat ca pretul acestor autoturisme include deja plata altor taxe, precum accizele, fapt care va fi invocat si in fata specialistilor europeni.

Vocea poporului

Potrivit unui sondaj recent realizat de Gallup Organization pentru Agentia de Strategii Guvernamentale, taxa de prima inmatriculare auto ar trebui redusa la zero sau la cel mult 100 de euro pentru un autovehicul in valoare de 10.000-40.000 euro,

iar poluarea mediului ar trebui contracarata prin cresterea amenzilor si tehnologii moderne, nu prin majorarea taxelor la importul de masini poluante.

Sondajul a evidentiat ca taxa de prima inmatriculare auto este cunoscuta de 79% dintre respondenti, dar numai 55% au aflat de modificarile recente operate de Guvern si 27% dintre acestia le considera "foarte proaste" sau "mai degraba proaste".

Integral in Romania libera