Acum 20 de ani, un documentar PBS, numit „Hollywood’s Favourite Heavy“, sugera ca lumea afacerilor este prost vazuta din cauza informatiilor gresite pe care filmele, serialele si reality show-urile le ofera despre ea. „Mediul de afaceri nu inseamna sa minti, sa inseli sau sa santajezi“, spunea documentarul, aruncind toata vina pe camera de filmat.

Perspectiva s-a schimbat in prezent, dar nu definitiv. Un sondaj recent, publicat de revista „Forbes“ si realizat de NatWest din Marea Britanie, arata ca 1 din 5 antreprenori britanici, cu virste cuprinse intre 18 si 34 de ani, a pus bazele unei companii inspirat de reality show-uri.

45% dintre ei au avertizat, de asemenea, ca ele dau impresia ca inceputul unei afaceri implica numai lumea stralucitoare a showbiz-ului, iar 32% au mai sugerat ca, sub vizorul acestui tip de emisiuni, businessul devine superficial, condus de razbunare si de intrigi.

De altfel, in ultimul timp, show-urile despre afaceri au luat amploare atit ca numar, cit si ca realizare. In spatele costumelor la fel si al cladirilor din marmura si sticla, producatorii americani au gasit clenciul cu care sa transforme lumea afacerilor intr-un show profitabil.

Reteaua Fox se mindreste, de exemplu, cu „Entrepreneurs“: un proiect de un an care propune colaborarea dintre sistemul universitar si marile corporatii, intr-o emisiune care ii pune pe concurenti in contact direct cu experientele din lumea reala a afacerilor. „Emisiunea le permite concurentilor sa se implice pas cu pas inca de la inceputul unui business.

Trebuie sa fie creativi, sa isi utilizeze toate resursele posibile si sa stie sa se si distreze“, spune Bob Winstead, producatorul reality show-ului, pe Realseriousbusiness.com.

Nici cei de la ABC nu se lasa mai prejos. Dupa ce au difuzat in 2005 „The Million Dollar Idea“, au venit in prezent cu ceva revolutionar: o mixtura intre „Totul despre sex“ si „Neveste disperate“, in varianta masculina. Serialul, numit „Big Shots“, urmareste viata profesionala si personala a patru directori.

Fenomen cultural, atit in Marea Britanie, cit si in SUA, „The Apprentice“ ramine reality show-ul de business cu cel mai mare succes, dupa care s-au realizat chiar si jocuri pe calculator. Aflata la al treilea sezon in Romania si difuzata de Antena 3, emisiunea lui Donald Trump tocmai a primit unda verde de la NBC pentru a saptea serie.

Show-ul a debutat in 2004 in Statele Unite si a devenit in scurt timp numarul 1 la NBC. Lupta pentru un post in imperiul Trump si un salariu de sase cifre i-au convins pe americani, care au devenit repede fani ai serialului. Show-ul a ajuns pina si in China, unde se lucreaza in secret la o varianta autohtona.

Potrivit Reuters, el va fi „primul reality produs in intregime de americani in China“.

Romanii au prins si ei gustul afacerilor, cel putin la televizor. „Am ales sa difuzam si sezonul trei din «The Apprentice» tocmai pentru ca formatul este unul potrivit cu profilul publicului nostru: persoane cu virste cuprinse intre 18 si 49 de ani.

El coincide cu perioada de concediu tocmai pentru ca e un program de infotainment, care insa te invata cum sa pretuiesti o afacere“, declara pentru Cotidianul Romulus Coman, director de marketing la Antena 3.

Daca in primele doua editii, difuzate anul trecut in Romania, lupta pentru post in imperiul lui Donald Trump s-a dat intre barbati si femei, anul acesta competitia se desfasoara intre afaceristi fara studii si absolventi de facultate.

„Arena Leilor“, varianta pentru Romania a programului „Dragon’s Den“, este un proiect care, pina in prezent, a fost difuzat cu succes in Noua Zeelanda, Australia, Ucraina, Japonia si Marea Britanie. Reality show-ul a prins si la romani si se afla in prezent la al doilea sezon pe TVR 2.

„Emisiunea vizeaza un public tinar, generatia care incepe cu cei care tocmai terminau facultatea in 1989 si care sustin acum cultura de business. Concurentii inscrisi au o structura diversa, insa majoritatea sint tineri dornici sa isi valorifice ideile“, explica pentru Cotidianul producatoarea reality show-ului, Cosmina Popescu.

„Sint oameni care au mostenit un teren si incearca sa se lanseze in turism, sa isi construiasca pensiunea de vis. Dar sint si candidati mai seriosi care vor sa isi extinda afacerea si au nevoie de capital“, adauga aceasta.

integral in Cotidianul