Roman Brasov a vindut deja in Irak 600 de autospeciale de diferite tipuri, incepind de la basculante si autogunoiere, pina la cisterne si masini de pompieri, in valoare de peste 50 de milioane de euro.

Prin alte contracte, aflate deja in derulare cu Departamentul Apararii din SUA, si cistigate prin licitatie electronica, uzina brasoveana va livra alte 400 de masini, toate destinate reconstructiei Irakului.

„Datorita exportului de camioane in Irak, am reusit sa ne facem relatii in toata zona Golfului”, spune directorul pentru relatii externe al uzinei Roman, Tiberiu Klein. El precizeaza ca, in prezent, uzina Roman este in faza incheierii unui contract pentru partea de service a camioanelor in Kuwait si Bahrein si in faza de negociere pentru un contract similar in Dubai.

Mai exista contracte in derulare cu Senegal, Siria si Bosnia. De asemenea, reprezentantii Roman SA participa la o serie de licitatii cu armata americana si pentru Afganistan, aceasta fiind o piata noua pentru uzina de autocamioane.

Este vorba despre citeva sute de masini „cu configuratii foarte interesante, inclusiv masini de lupta pentru transportul si protejarea militarilor in zonele minate, dar si blindate pentru imprastierea demonstrantilor”, a precizat Tiberiu Klein. El mai spune ca aproximativ 52% din componentele camioanelor si autospecialelor Roman SA sint importate, cele mai multe din Europa de Vest.

Desi Roman SA s-a consacrat drept marca romaneasca de camioane si autospeciale, in 2005 au inceput aici proiectarea si productia de autobuze, ale caror omologari au fost finalizate de curind.

Considerat un produs extrem de reusit, autobuzul marca Roman, mai ales cel de 12 m, cu podeaua total coborita si cu rampa, permite accesul persoanelor cu handicap locomotor si al mamelor cu copiii in carucior. „Sint produse unice, de avangarda, pe piata romaneasca si internationala.

Sint dotate cu motorizare diesel Euro 3, suspensiile sint pneumatice, cu doua perne de aer in fata si patru in spate.

Sistemul de frinare este pneumatic integral si este asistat ABS/ASR cu frina suplimentara pe motor. Din punct de vedere tehnic, el este strain in proportie de 40-50%, in sensul ca motorizarea si suspensiile sint achizitionate de la aceeasi firma de unde cumpara si firmele Mercedes si MAN.

Si pretul, de 140.000-160.000 de euro, pentru cele de 12 m, respectiv 70.000 de euro, pentru cele mici, este sub cel al pietei“, spune Dorian Igescu, directorul firmei EL CAR, partenerul Roman SA pe productia de autobuze. In rest, structura de baza a autobuzului este realizata la Brasov.

de Cristian Stoichici

integral in Cotidianul