Anul 2006 a fost cel mai bun pentru piata de televiziune din Romania. Bilanturile contabile, oficializate recent la Registrul Comertului, arata cresteri explozive ale cifrelor de afaceri mai ales pentru marile grupuri tv.

Multe voci din piata publicitatii spuneau, cu mult timp inainte ca aceste cifre sa apara, ca investitiile publicitare in 2006 au crescut simtitor. Au fost doar vorbe... Acum, bilanturile televiziunilor confirma aceste afirmatii, posturile tv bucurandu-se din plin de majorarea bugetelor publicitare.

Se stie, fenomenul de „sold - out" (saturarea spatiilor publicitare tv) a inceput sa afecteze nu numai marile televiziuni comerciale, dar chiar si cele de nisa. Paradoxal, cresterea vanzarilor de spatii publicitare tv s-a produs pe fondul scaderii audientelor programelor.

O alta explicatie a acestui boom ar fi ca televiziunile noastre functioneaza cu investitii relativ modeste in programe, optimizandu-si astfel costurile.

Ionut Doldor, business analist Capital Partners, propune o explicatie: „Tendinta de crestere generalizata a pietei este motivata, in primul rand, prin rezultatele programelor de investitii realizate in anii precedenti, dar si prin cresterea sustinuta a economiei Romaniei pe ansamblu."

Cel mai spectaculos bilant al anului 2006 il detine compania Pro TV SA, care opereaza statiile Pro TV, Acasa TV, Pro Cinema si Pro TV International, la care s-a adaugat anul acesta si TV Sport.

Cu o cifra de afaceri de aproximativ 118,3 milioane de euro (calculata la cursul de 3,52 lei pentru un euro) si cu un profit net de 44,5 milioane de euro, compania isi consolideaza pozitia de lider al pietei tv din Romania.

In anul 2006, Pro TV SA a avut o rata a profitului de 37,6%! Se poate spune ca, anul trecut, compania controlata de americanii de la CME si-a consolidat operatiunile, do?minand autoritar atat cotele de piata din sondajele de audienta, cat si volumul vanzarilor de publicitate.

O evolutie spectaculoasa a cunoscut-o SBS Broadcasting Media, care a inregistrat o cifra de afaceri de 24,1 milioane de euro, cu un profit net de 17 milioane de euro. Important de precizat este faptul ca SBS opereaza, in afara de Prima TV si Kiss TV, si posturile de radio Kiss FM si Magic FM. O distinctie intre televiziuni si radiouri, in cifra de afaceri a firmei, este greu de facut.

Totusi, inclinam sa credem ca aproape 60% din cifra de afaceri a lui SBS a fost aportul canalului Prima TV. In cazul profitului net al SBS, „motorul" l-a reprezentat Kiss FM si Magic FM. De subliniat ca, in 2005, anul marilor investitii la Prima TV, compania SBS a inregistrat pierderi de 13 milioane de euro.

Asadar, 2006 a reprezentat anul revenirii in piata ca un jucator complet refacut dupa... „accidentarile" (citeste: restructurarile) suferite in anul precedent.

Integral in Adevarul

de Sorin Postolache, Iulia Bunea