Religia nu se va mai studia in liceu, iar in gimnaziu elevii vor putea sa aleaga intre mai multe variante sau chiar sa refuze cu totul disciplina. Prevederea a fost obtinuta de sindicalisti la dezbaterea proiectului de lege a invatamintului cu reprezentantii Ministerului Educatiei. Totusi, mai exista si varianta ca prevederile sa ramina aceleasi ca in Legea invatamintului din 1995.

In momentul de fata, disciplina religie face parte din trunchiul comun al programei scolare de pina in clasa a X-a, adica este materie obligatorie. In acelasi timp, Ministerul Educatiei este obligat sa asigure personalul didactic care sa predea orele de religie pentru toate cele 18 culte recunoscute in Romania.

Insa un alt articol al actualei legi a invatamintului anuleaza aceasta obligativitate, spunind ca elevul poate sa nu urmeze orele de religie prin semnarea unei cereri in acest sens.

Pina la virsta de zece ani, decizia este luata de parinte dupa ce cere parerea copilului, iar de la 11 ani elevul hotaraste singur daca participa sau nu la orele de educatie religioasa. 11.000 de profesori predau religia in scoli, dintre care „foarte putini mai sint preoti, pentru ca ei au alte preocupari“, spune Nicolae Iordachescu, fostul inspector de religie din minister.

„Religia este o disciplina facultativa si era responsabilitatea ministerului sa spuna clar acest lucru, chiar daca articolele din lege sint confuze, ceea ce naste abuzuri, asa cum s-a intimplat pina acum. Sub 5% dintre scolile din Romania respecta decizia elevilor, in rest, e dezastru.

Daca intrebi profesorii, directorii de scoli sau elevii, iti spun ca religia este obligatorie“, declara Remus Cernea, directorul executiv al Asociatiei „Solidaritatea pentru libertatea de constiinta“.

Si psihologul Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei, spune ca, prin Legea invatamintului din ’95, disciplina religie a devenit obligatorie in scoli, insa efectele au fost in mare parte negative. „Modul in care s-a predat religia ii inspaiminta pe elevi. Am facut terapie si eu, si alti colegi de-ai mei cu elevi care erau traumatizati ca vine diavolul“, spune Miclea.

El explica faptul ca „introducerea obligatorie a unei discipline care promoveaza valori da efectul invers. De exemplu, cei care studiaza fortat etica nu devin mai etici. Inainte de ’89 se facea socialismul stiintific, care avea ca scop transformarea tuturor studentilor in comunisti. Insa toti au ajuns sa urasca socialismul“.

Specialistii in educatie reclama efectele negative ale predarii educatiei religioase. Ciprian Ciucu, expert la Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile, spune ca „educatia religioasa are un caracter profund emotional, punind in mare parte accent pe conflict, mai ales prin Noul Testament, si o sa ne trezim mai tirziu ca elevii au devenit niste legionari“.

integral in Cotidianul