Eforturile disperate ale inginerului constructor Adomnitei de a explica in limitele vocabularului fundamental al limbii romane binefacerile noii legi a invatamantului arata inepuizabilele resurse de impostura ale actualului Cabinet.

Fara sa aiba nici macar tresarirea speriata a scolarului prins cu fituica in captuseala hainei, ministrul rescrie pe coltul pupitrului istoria ideilor nefericite in materie de educatie ale inaintasilor pesedisti.

Pentru ca legea este doar o repunere in scena a proiectului din vremea echipei Andronescu-Athanasiu, a carui premiera a fost amanata cativa ani din motive de bani, viziune si metehne autohtone.

Generalizarea invatamantului la zece clase este asteptata cu nerabdare cam de prin 2004, anul pregatitor pentru scoala se aplica deja in stil romanesc - parintii care vor sa faca rost de adeverinta fara de care plodul nu e inscris in clasa I dau o spaguta la gradinita din cartier.

Dar de unde sa stie toate acestea dl ministru? Balbaiala de elev corigent la lecturile suplimentare impuse de programa arata ca proiectul de lege are taine pe care n-a apucat sa le dezlege. si, daca ar exista vreo minima consideratie si grija pentru biata Educatie, nici n-ar trebui lasat s-o faca! Pentru ca atunci cand Cristian Adomnitei are senzatia ca intelege ceva te cuprinde ameteala.

Cel mai bun exemplu il constituie argumentatia in sustinerea necesitatii introducerii tezelor cu subiect unic ca metoda de evaluare pentru intrarea in liceu.

Plangandu-le de mila bietilor elevi "traumatizati" de odiosul si inumanul examen de capacitate, cainandu-i pe parintii care din cauza testelor nationale nu puteau avea o imagine corecta a nivelului de pregatire a odraslelor, incurcand modul de calcul al mediei de admitere, Adomnitei incurajeaza in fapt mediocritatea si coruptia.

Impenetrabil la opiniile specialistilor si ale profesorilor, imun la trista realitate care arata ca nivelul de pregatire scade de la an la an, evitand consultarile cu sindicatele, care, oricum, stiu ceva mai multe decat domnia-sa despre Educatie, Adomnitei vrea sa coboare stacheta la propriul sau nivel. E tendinta nivelatoare a oricarui mediocru.

Sa nu stie oare dl ministru de faptul ca elevii din scolile bune, cu profesori exigenti, au note mai mici decat cei proveniti din cele cu nivel scazut, fiind, in schimb, mai bine pregatiti? E nu numai elementar, dar si usor demonstrabil cu cifre si statistici.

Sa nu-si imagineze, oare, dl ministru ca tezele date cu profesorii de la clasa vor sta sub semnul subiectivitatii, al interesului, ploconului si copiatului? Cum se vor evita favoritismele si pilaraia? Introducerea tezelor cu subiect unic, contestata la unison de sindicatele si profesorii fara coloratura politica, nu a fost precedata de o reforma curriculara, iar metodologia de aplicare va fi

elaborata pe picior in cele doua saptamani ramase pana la inceperea anului scolar, asta doar pentru ca asa cere actuala lege.

Este, oare, Adomnitei intruparea naivitatii? Da, dar in sensul prost al cuvantului. Vrand sa demonstreze ca actualul Guvern face totusi ceva in domeniu, dl ministru e doar un agent electoral. Pentru PSD, desigur, caci numai el poate trage foloase din mediocritatea cum laude numita Adomnitei.