“Asta al nostru nu merita nimic. Iti lasa mortul in casa daca nu ii bagi in buzunar 3 milioane”, se plange de preotul satului o batrana din catunul giurgiuvean Uzun. La talpa satului, unii preoti se descurca, altii traiesc de pe o zi pe alta. Guvernul vrea sa le mareasca leafa preotilor de la tara din 2008.

Analistii admit lefurile sunt mici, dar vorbesc si de alte probleme grave: mafia repartizarii preotilor in parohii bogate. In discutie este de fapt un intreg sistem de salarizare, o combinatie intre stat si biserica. Alte biserici europene au ales se separe de banii statului, castigand astfel in influenta.

In urma cu o saptamana, Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a propus ca salariile preotilor de la sat sa fie marite, urmand ca in acest sens sa se poarte discutii cu mai marii Bisericii Ortodoxe Romane.

La 40 de kilometri de Bucuresti, in catunul Uzun, lumea nu are prea multe cuvinte de lauda la adresa preotului. Satenii se plang ca nu exista ritual - fie nastere, inmormantare sau cununie - pentru care sa nu plateasca bir bisericii, si asta fara sa li se elibereze vreo chitanta.

„Nu da niciodata hartie”

“Cununie, botez, orice taxeaza asta. Daca iti moare baba nu iti ajunge ajutorul dat de primarie ca sa o ingropi. Vine parintele Adrian si arata buzunaru. N-ai cum sa scapi fara 3 milioane jumate. Nu da niciodata hartie pe banii pe care ii ia.”, se plange un batran carutas.

Lumea din sat e circumspecta. Mustaceste cand intrebi de preot, dar nu are curajul sa-si spuna pasul.

“Mamaie... cu noi a fost tot timpul cumsecade, e pacat sa zic ceva rau de dansul, dar mergeti mai bine in sat si intrebati lumea pe vale”, se fereste de detalii batrana Maria.

In sat, pe vale, alti doi batrani stau si discuta in batatura. Sunt mai slobozi la gura, poate si din pricina tuicii sorbita din gamele de metal.

“A venit parintele Adrian si vrea sa se faca proprietar in sat aici. A luat primaria o cladire de la fostul CAP, i-a renovat-o, i-a aranjat-o. Acum popa vrea sa fie si proprietar. Face scandal ca vrea s-o treaca pe numele lui. Pe vremuri popa se multumea cu un colacel sau o cana de vin, acuma.......”.

Parintele din Uzun n-a fost de gasit pentru a-si spune punctul de vedere, plecat fiind in concediu.

Viorel si Florin, mandria satului

La o tuica despre Viorel si Florin
foto: HotNews.ro

La 20 de kilometri de Uzun, mai aproape de Bucuresti, situatia e radical diferita. In Adunatii Copaceni, comunitate bogata din comertul cu legume, cei doi preoti, Viorel si Florin, sunt mandria satului.

“A facut aici palat nu biserica. Asa e de mare si de frumoasa. Tine slujbe de-ti vine amarul cat dureaza. Vorbeste frumos, vine pe la casa omului sa sfiinteasca. Sa scrii acolo la ziar ca nea Leat a zis ca nu exista preot mai bun”, isi arata un mos de 79 de ani dragostea fata de slujitorul bisericesc.

E aprobat rapid de alti trei batrani care vand legume pe marginea drumului.

“Nu se exista sa nu vina de placere in casa omului. Daca vrei sa-i dai bani bine, daca nu, el nu cere niciodata nimic. Toata lumea face donatii si el scoate carnetelu’ si taie chitanta. Da’ tot timpul mai lasi ceva si pentru dansii, asa se face la noi”.

Casa Domnului, ca un mic SRL

[c:1:d]Bisericile din Romania functioneaza asemenea unor mici intreprinderi. Salariile preotilor de la sat se invart in jurul sumei de 7 milioane. 3 milioane vin de la stat iar restul din fondurile parohiei.

Potrivit purtatorului de cuvant al Patriarhiei Romane, Constatin Stoica, Guvernul da cu o mana si ia cu cealata.

“Statul plateste aproape 3 milioane contributia la salariul preotului dar apoi isi ia inapoi suma sub forma de impozite”, a declarat pentru HotNews.ro, parintele Stoica.

Potrivit informatiilor de pe site-ul Patriarhiei, in Romania exista in acest moment aproximativ 12 mii de biserici si 14 mii de preoti si diaconi.

Constantin Stoica mentioneaza ca din numarul total de biserici aproximativ doua treimi sunt in mediul rural.

“Sunt cazuri in care parohiile de la tara nu au suficienti bani sa plateasca preotul, si uneori sunt ajutate de parohiile mai bogate. Pot sa spun ca orice activitate se contabilizeaza, se taie chitanta”, mai spune parintele Stoica.

Anania pleda pentru salarii achitate integral de stat

Unul din cei mai vehementi sustinatori ai ideei ca statul sa asigure integral salarizarea preotilor a fost Mitropolitul Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului, IPS Bartolomeu Anania.

Acesta a cerut in repetate randuri ca in Legea Cultelor sa fie introdus un articol care sa prevada plata intergrala a salariilor de catre stat, si nu partial cum se intampla in acest moment.

Anania spunea in iulie 2006 ca religiile vor fi aruncate pe o piata comerciala, ghidata dupa raportul cerere si oferta, BOR fiind clar dezavantajata.

"Bisericile vor fi pe picior de egalitate. Nu va mai exista religie revelata, religie nationala sau religie stramoseasca. Vor veni concurentii nostri care vor spune: «Vino la noi, popa iti ia bani, iar la noi e gratis».

Asta e in defavoarea noastra, pentru ca Biserica Ortodoxa Romana este singurul cult care nu primeste finantari din afara”, spunea la acea data Bartolomeu Anania.

Salarii de 100 de milioane pentru preotii lutherani

Biserica Lutherana din Bucuresti
foto: Rompres

Potrivit episcopului Marius Leontiuc, liderul Bisericii Lutherane din Romania, Serbia si Bulgaria, salariul unui pastor este de aproximativ 100 de milioane de lei lunar, fondurile fiind provenite de la Eparhia din Venetia.

“Nu ne-am pus nici un moment problema ca statul roman sa nea dea bani pentru salarii sau investitii. Biserica Lutherana este a doua cea mai bogata biserica din lume, avem actiuni la mai multe banci si ne permitem sa oferim salarii motivante preotilor”, a mai declarat pentru HotNews.ro, episcopul Marius Leontiuc.

Acesta a mai spus ca orice serviciu religios este total gratuit in cadrul Bisercii Lutherane.

“Orice donatie este benevola. Daca se va intampla vreodata sa aflu de un preot sau pastor care solicita bani pentru aceste servicii il voi exclude din randurile bisericii imediat”, da asigurari episcopul Leontiuc.

Un alt cult religios al carui slujitori nu primesc bani de la stat este Biserica Adventista.

“Chiar daca suntem un cult recunoscut oficial, nu consideram ca biserica trebuie sa aiba vreo legatura cu statul. De aceea salariile pastorilor sunt platite integral din donatiile enoriasilor”, a declarat pentru HotNews.ro, Viorel Dima, pastor si director de comunicare al Bisericii Adventiste.

Potrivit informatiilor oferite de Dima, un slujitor al Bisericii Adventiste are un salariu net de aproximativ 10 milioane de lei lunar, la care se mai adauga eventualele deconturi pentru telefonul mobil sau transport.

“La noi toate serviciile sunt gratuite. Exista un principiu in cadrul bisericii noastre potrivit caruia orice credincios poate dona 10% din venituri. Majoritatea credinciosilor face acest lucru.

Biserica Adventista din Romania are aproximativ 1100 de lacasuri de cult, 350 de pastori si o suta de mii de enoriasi.

Un exemplu anonim dintr-un sat fara nume

Reporterii HotNews.ro au stat de vorba cu un preot, care din motive lesne de inteles a dorit sa-si pastreze anonimatul.

Bogdan B. a primit parohie in urma cu scurt timp intr-un sat uitat de lume. Fiind inca novice salariul pe care il primeste si pe care se poate baza luna de luna este de 175 de lei.

“Diferenta pana la salariul intreg de 600 de lei trebuie sa o iau din serviciile pe care le prestez in Biserica. Spre exemplu nu am avut nici o cununie tot anul si inmormantari au fost foarte putine”, spune preotul.

Acesta considera ca trebuie sa faca sacrificii cativa ani de zile pentru ca mai tarziu sa poate spera, in functie de episcopul zonei, la o parohie mai buna.

“Nu am putut sa iau o parohie mai bogata. Numai cei cu relatii pot spera la un post bun. Nu ma plang insa, asta mi-am dorit sa fac toata viata si cu ajutorul lui Dumnezeu voi avansa”, mai spune Bogdan B.

Analistul Florian Bichir despre salariile preotilor

Florian Bichir
foto: Rompres

Contactat de HotNews.ro, editorialist la Evenimentul Zilei, Florian Bichir a dat trei exemple din Europa despre modul in care sunt remunerati preoti.

Acesta vorbeste despre sistemul intalnit in Serbia, Franta si Cehia spre exemlu, unde bisericile sunt complet rupte de stat.

“In aceste tari biserica s-a rupt total de stat si astfel a primit o autotritate enorma. Mai e modelul din Romania care in opinia mea este o struto-camila. Biserica primeste bani de la stat si asfel poate fi santajata.

Pe de alta parte, preotimea se plange la autoritati ca n-are bani pentru diverse proiecte, statul aloca aceste sume, dar cand se incearca o eventula verificare a modului in care au fost cheltuiti banii sar in sus si spun ca sunt independenti”, completeaza Bichir.

Ultimul exemplu prezentat este cel intalnit in Marea Britanie si Grecia unde exista notiunea de Biserica Nationala. Aici preotii sunt platiti direct de stat si sunt functionari publici.

“Eu sunt de parere ca ar trebui sa adoptam sistemul german. Pe baza unui recensamant, in functie de numarul adeptilor fiecarei confesiuni, se colecteaza o taxa minima anual pe care apoi statul o varsa direct in conturile fiecarei biserici in functie de procentul obtinut la recensamant”, mai spune Bichir.

Referitor la saracia in care se zbat multi preoti repartizati in sate sarace si aproape pustiite, Florian Bichir e categoric.

“Exista o mafie bisericeasca. Cel care are pile la episcop sau da ciubuc, primeste parohii bogate. Fraierii sunt trimisi la tara. Eu consider ca ar trebui oragnizat un concurs si in functie de pregatirea fiecaruia sa i se repartizze o parohie corespunzatoare”, incheie analistul.