Inalt Prea Sfintitul Onufrei, Mitropolitul de Cernauti si Bucovina, recunoaste intr-un interviu acordat publicatiei electronice Pravoslavie ca relatiile cu Biserica Ortodoxa Romana sunt „tensionate”, motivul fiind primirea de catre BOR in randurile sale a episcopului moldovean Petru Paduraru.

Acesta a fost unul dintre promotorii iesirii Bisericii Ortodoxe din Republica Moldova de sub influenta Moscovei.

Rep: Ce inseamna astazi eparhia Cernautilor si Bucovinei?

IPS Onufrei: Este una dintre eparhiile Bisericii ortodoxe ucrainene, granitele ei coincid cu granitele regiunii Cernauti. Nu este numeroasa - are doar 960.000 de oameni in intreaga regiune, din care 260.000 locuiesc in Cernauti, restul - in sate si comune. Sunt oameni cu o viata bisericeasca activa.

Din acest punct de vedere, am avut noroc, oamenii sunt in marea lor majoritate credinciosi: vin singuri la biserica, isi aduc copii la slujbe. Este placut. Este o traditie care s-a pastrat din timpuri de dinainte de revolutie. Aici dintotdeauna au trait oameni cu credinta in suflet: rusi, ucraineni, romani, moldoveni, georgieni, armeni, si altii. Credinta ortodoxa este dominanta, desi traiesc multi polonezi.

[c:1:d]Rep: Eparhia Cernauti se invecineaza cu Romania. Care sunt relatiile cu eparhiile romanesti?

R. Cu oamenii, cu poporul, relatiile sunt bune, dar cu Biserica oficiala relatiile sunt tensionate, pentru ca Biserica Romana a primit pe unul din episcopii Bisericii noastre caruia i se interzisese sa slujeasca in urma cu zece ani. Este episcopul Petru Paduraru.

De atunci, relatiile noastre au devenit incordate. Pana atunci, noi mergeam la ei, ei veneau la noi sa slujeasca. Acum nu mai e asa. Si e anormal: daca ei vor interzice, iar noi vom renunta la interdictii, si invers, se va ajunge la un fel de anarhie, care nu poate conduce la nici un fel de perfectionare spirituala, ci doar va impinge spre pacat.

La nivelul preotiei - ei vin la noi, noi ne ducem la ei, dar la nivelul episcopatului - eu acolo nu merg si nici episcopii romani nu sunt invitati aici. Episcopii nostri trebuie sa respecte ordinea bisericeasca. Daca la noi va fi haos, ce pretentii sa mai ai de la oamenii simpli?

Rep: Sunteti deja de 15 ani in fruntea acestei eparhii. Ati venit aici cand sentimentele rusesti era inca foarte puternice si multi ramaneau dincolo de gardul bisericii. Cum au venit oamenii in biserica?

IPS Onufrei: Fiecare are drumul lui catre Dumnezeu. Dar probabil oamenii au ajuns sa vina la biserica pentru ca s-a schimbat situatia - anularea interdictiei la credinta. Ceea ce altadata oamenii faceau in secret, acum faceau pe fata. Este foarte important ca oamenii au primit libertatea de a-si propovadui credinta, fara nici o teama pentru tine, pentru altii.

Rep: In regiunea Cernauti se predau in scoli bazele culturii ortodoxe?

IPS Onufrei: Nu. Sunt cateva scoli cu care, din initiativa directorului, intretinem relatii foarte bune si acolo se predau discipline spirituale, acolo preotul are ore de Biblie. Legea nu ne interzice asa ceva.

Rep: Exista posibilitatea ruperii de Biserica Rusa?

IPS Onufrei: Un asemenea pericol vine din partea presedintelui (Victor Iuscenko - n. red.). El insista activ ca toate bisericile ucrainene sa se uneasca, sa se rupa de Moscova. Dar asta e politica. Noi nu ne putem rupe, avem cu Moscova, ca de alfel cu toata lumea ortodoxa, propriile noastre canoane comune, regulile noastre comune.

In Biserica pot exista diviziuni, dar motivele aparitiei lor trebuie sa fie de ordin spiritual, nu politic.

Daca o parte a Bisericii cade in eroare, chiar daca nu imi place, chiar daca nu vreau sa ma desprind de ea, dar trebuie sa ma rup, trebuie sa plec. Asa cum Biserica Rusiei s-a distantat de Constantinopol?

Rusia nu a fost niciodata dependenta din punct de vedere politic de Constantinopol, a fost mereu indepedenta, dar 600 de ani s-a aflat sub omoforul patriarhului Constantinopolului.

Si numai cand a devenit clar ca pozitia Constantinopolului este gresita, ca a stabilit contacte cu catolicii, numai atunci Biserica Rusa ss-a departat de Constatinopol, si-a ales propriul Inalt statator. A fost unicul motiv. In realitate, politicienii ar trebui sa mearga dupa Biserica, nu Biserica dupa politicieni.

Rep: Biserica este multumita de relatiile existente intre ea si stat?

IPS Onufrei: Mi-as dori ca toti sa asculte de legea dumnezeiasca: si noi, preotii, si toti crestinii, si puterea la toate nivelurile ei. Si nu vreau ca puterea sa ma asculte pe mine, eu insumi doresc sa ascult de legea dumnezeiasca si sa i se supun si vreau ca puterea sa faca acelasi lucru.

Cand se spune ca Biserica a fost, odinioara, liderul tuturor treburilor, se are in vedere inainte de toate Biserica in calitatea ei de lege sfanta, care defineste Biserica. Aceasta lege sfanta trebuie sa fie element de orientare pentru noi toti, cei care traim pe acest pamant, si pentru ca toti - cei in haine bisericesti, oameni simpli, conducatori - toti sa urmam aceasta lege sfanta.