Slabiciunile si capcanele ordonantei anti-Basescu

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Sâmbătă, 6 octombrie 2007, 0:00









Documente:
Ordonanta de urgenta privind comisia de la Cotroceni
(07.10.2007) PDF
Comunicat SoJust
(07.10.2007) DOC

Patru ministri ai cabinetului Tariceanu si fostul premier Adrian Nastase erau programati luni si marti la comisia speciala, insa au scapat de audieri gratie ordonantei care desfiinteaza comisia de la Cotroceni si o trece la Consiliul Superior al Magistraturii.

Lipsa unor proceduri clare de numire a celor cinci judecatori in noua comisie va intarzia anchetele DNA, sustin procurorii, cel putin 2 luni. Dar pe de alta parte, Guvernul Tariceanu i-a luat jucaria lui Traian Basescu doar pe jumatate. I-a lasat in legea raspunderii ministeriale suficiente puteri.

Nimic nu-l va opri pe Traian Basescu sa dispuna suspendarea ministrilor in functie anchetati de DNA, sustin surse judiciare. Guvernul n-a miscat o litera din articolul 21 din legea raspunderii ministeriale 115/1999, care prevede ca “in cazul in care s-a cerut urmarirea penala impotriva unui membru al Guvernului, Presedintele Romaniei poate dispune suspendarea acestuia din functie”.

Prin urmare, cu sau fara un aviz de la noua comisie, seful statului poate, conform unor interpetari, sa-i suspende din functie pe ministrul justitiei, Tudor Chiuariu sau pe ministrul muncii, Paul Pacuraru, pentru care DNA a cerut deja inceperea urmaririi penale.

Traian Basescu are mai departe ultimul cuvant in declansarea urmaririi penale impotriva unui membru al Guvernului, chiar daca noile reguli il obliga sa-si argumenteze decizia “in fapt si in drept”.

Procurorii DNA iau in calcul varianta de a se adresa mai departe sefului statului cu solicitari privind inceperea urmaririi penale impotriva unor ministri, daca va fi cazul. Potrivit unor surse din DNA, procurorii vor cere saptamana viitoare aviz de la Cotroceni privind inceperea urmaririi penale impotriva ministrului agriculturii, Decebal Traian Remes.

In interpretarea lor, seful statului este, potrivit Constitutiei, cel care acorda sau nu avizul iar comisia joaca un simplu rol de sfatuitor, nefiind vorba nici macar de un consultativ.

“Daca in lege se spunea ca avizul vine de la comisie, eram terminati. Dar lipsa comisiei nu il impiedica pe seful statului sa acorde mai departe avize”, afirma unii achetatori DNA. In opinia lor, lipsa avizului comisiei nu duce la nulitatea absoluta actelor de cercetare penala efectuate intr-un dosar cu ministri. Cu alte cuvinte, anchetatorii isi pot vedea linistiti de dosare.

Cine ii va propune pe judecatori in noua comisie speciala?

Ordonanta 95/ 2007, care transfera comisia speciala de la Cotroceni la Consiliul Superior al Magistraturii este minata de cateva ambiguitati care ar putea prelungi blocarea anchetelor cu fosti si actuali ministri cel putin 2 luni. Procedura de numire a celor cinci judecatori in noua comisie nu prevede o chestiune esentiala: cine va face propunerile catre CSM.

Actuala comisie isi inceteaza activitatea la momentul publicarii ordonantei in Monitorul Oficial iar “in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Consiliul Superior al Magistraturii va inainta Presedintelui Romaniei propunerile pentru numirea membrilor comisiei speciale”. Dar nicaieri nu se spune cine face propunerile initiale.

Cine va nominaliza judecatorii in noua comisie? Cum o va face: arbitrar, in urma unui set de criterii, sau prin concurs? Care vor fi criteriile de selectie a candidatilor?

Un motiv in plus, sustin surse din DNA, ca Guvernul sa obtina un nou ragaz pentru a elabora norme metodologice. In lipsa lor, ordonanta va fi imposibil de aplicat. Astfel, solutionarea dosarelor in curs, care vor fi preluate de noua comisie, ar putea fi amanata cu cel putin doua luni.

In plus, nimic nu va motiva un judecator sa intre intr-o comisie ai carei membri nu sunt platiti pentru activitatea lor.

Asociatiile de magistrati (AMR, Sojust) sau simpli judecatori http://cristidanilet.wordpress.com/ au criticat prezenta judecatorilor in noua comisie, aratand ca ordonanta este, din acest punct de vedere, vadit neconstitutionala.

Articolul 12 din Constitutia Romaniei prevede ca “functia de judecator este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior.”

Or, daca orodonanta va fi adoptata in aceasta forma de Parlament, orice ministru anchetat de DNA va putea contesta ulterior cu succes ordonanta la Curtea Constitutionala, cum a procedat Adrian Nastase cu modificarile operate in 2005 la legea raspunerii ministeriale. Astfel, procedurile penale vor trebui, in cazul lor, reluate ceea ce ar intarzia trimiterea dosarelor in instanta.


















63 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    graba strica treaba (Duminică, 7 octombrie 2007, 19:22)

    corvus coraX [anonim]

    S-a vazut clar ca a fost o "improvizatie" slabt documentata, deci facuta la repezeala ceea ce este mai mult decat graitor. Fara siguranta ca Basescu va avea cu ce sa isi fundamenteze acceptul pentru ca, pentru fiecare dosar primeste argumentatiile procurorilor. Gestul guvernului devine astfel ridicol ca toate gesturile precipitate de cand Chiuariu a devenit ministru al justitiei. Si, oricum, cetatenii asa si vad aceasta miscare... Toate acestea ii ridica mingea la fileu lui Basescu care, iata, nu trebuie sa miste un deget pentru a-si face publicitate. Politicienii nostri nu realizeaza ca imaginea pe care o au in randul populatiei este execrabila si, prin astef de tertipuri nu fac decat sa intareasca aceasta perceptie deloc falsa. Iar guvernul Traiceanu va avea ocazia sa se erodeze intr-atat incat nimeni nu-l va mai putea resuscita....
  • 0 (0 voturi)    
    Urmeaza remanierea (Duminică, 7 octombrie 2007, 19:36)

    stefan v [anonim]

    Cea mai rationala reactie a premierului Tariceanu este s-o ia inaintea presedintelui si sa faca in urmatoarele ore (zile) remaniere guvernamentala pe 4 ministere: agricultura, educatie, justitie, externe.

    Daca nu reactioneaza urgent, lasa presedintelui capacitatea sa terfeleasca guvernul si PNL, sa-i duca in noroi si derizoriu.

    Solidaritatea nu mai este un argument, cand pierde tara si interesul Romaniei.

    La justitie candidatul unic este Renate Weber. In rest, PM a spus ca apeleaza la societatea civila si alte partide. Un bun moment sa consolideze o noua alianta, dupa ce parlamentul i-a dat o perioada de gratie.

    Si alegerile euro ar avea de castigat de pe urma unei stabilitati guvernamentale si deasemeni PNL.

    Cine ar fi ceilalti candidati la functiile scoase la bataie?
  • 0 (0 voturi)    
    diferenta (Duminică, 7 octombrie 2007, 20:04)

    mirat [anonim]

    prea mare ca sa nu fie amintita...
    exemplu;
    intr-un stat membru EU exista 1 politist pentru peste 4000 locuitori
    si acestia nu au atit de mult de furca cu infractionalitatea precum aici,
    unde raportul este de 1 la aproape 200... :(
    maiculita mare,
    ce ni se'ntimpla oare !?
  • 0 (0 voturi)    
    Nr,2 (Duminică, 7 octombrie 2007, 20:08)

    Victor [anonim]

    Norica Nicolai impreuna cu nepoata sa.
  • 0 (0 voturi)    
    tapalaga, esti un jurist refulat (Duminică, 7 octombrie 2007, 20:14)

    marinescu [anonim]

    Mai, la cate "lectii" de drept dai, s-ar zice ca ai ceva studii juridice, pe la acatarii din deal. Habar nu ai in realitate, dar de cate ori e loc de lovit in cine a luat locul monicai, hop si tu, fostul de prin MJ.
  • 0 (0 voturi)    
    ... si cu Mele (Duminică, 7 octombrie 2007, 20:29)

    ddd [anonim]

    ... a... scuze, am uitat, Mele performeaza la aparare...
  • 0 (0 voturi)    
    Patetic (Duminică, 7 octombrie 2007, 20:34)

    Aph [anonim]

    Guvernul asta deja a depasit orice masura. Si mi se pare inadmisibil sa ne lamentam in ideea ca nu o sa ii mai voteze nimeni, ca au deja o imagine execrabila... In tara asta, in ultimul an de zile, a avut loc un mare spectacol de circ. In afara de asta, nu s-a produs nici un fel de proces, economia ruleaza la turatie scazuta, iar in ceea ce priveste justitia se vede clar ca am dat serios inapoi, ce s-a facut in 2 ani au stricat prapaditii astia, in frunte cu iresponsabilul asta de chiuariu... De un an de zile UE se uita la noi, iar in timp ce politicienii se joaca iar noi asteptam linistiti alegerile ca sa ii ardem (desi mi-e greu de crezut ca intelege si Vasile de la Radauti instabilitatea curenta) riscam clauza de salvgardare, penalizari si blocarea accesului la fonduri pentru ca scuzele celor de aici sunt de-a dreptul puerile pentru cei ce au inchis ochii deja acu' un an...
  • 0 (0 voturi)    
    @ nr3 (Duminică, 7 octombrie 2007, 20:49)

    alex [anonim]

    Norica Nicolai si nepoata sa pe un loc sau pe doua? Ii dam si la nepoata un minister? Doar ne-a arat ca stie sa voteze.

    Fac si eu misto ca daca e sa o luam serios treaba e clara ni nu mai e prea mare lucru de zis...doar ca trece al naibii de greu timpul pana la alegeri.
    Cum a zis si nr 1 nimeni nu mai poate sa resusciteze guv Tariceanu.
  • 0 (0 voturi)    
    Ordonanta de Urgenta Grosolana e mult mai groasa decat pare.(1) (Duminică, 7 octombrie 2007, 20:51)

    Bascaliosul [anonim]

    Recidivistii liberali ai guvernului au avut toate elementele care sa-i determine sa-si cunoasca grosolania, deoarece CC le-a mai dat o proba si dimesiunea practicii lor, cand A ADMIS o cerere pe aceeasi neconstitutionalitate a OUG semnata de Tariceanu si vladescu(inclusiv nta de fundamentare), prin decizia CC nr. 544/2006, contrara prevederilor art. 115 alin (6) din constitutie:
    „Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate publica.”


    „Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine urmatoarele:
    Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.43/2006 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi este neconstitutionala in sensul celor ce se vor arata in continuare.
    Potrivit art. 140 alin. (1) din Constitutie, Curtea de Conturi exercita controlul asupra modului de formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public. Acelasi articol al Constitutiei reglementeaza relatiile dintre Curtea de Conturi si Parlament, numirea si revocarea membrilor institutiei, durata mandatului si statutul acestora.

    Prin rolul sau, Curtea de Conturi face parte din institutiile fundamentale ale statului, activitatea sa fiind indispensabila asigurarii suportului financiar al functionarii tuturor organelor statului. Natura Curtii de Conturi de institutie fundamentala a statului este deopotriva subliniata de statutul constitutional al acesteia, ca si de faptul ca organizarea si functionarea sa, adica regimul sau juridic, se reglementeaza, potrivit art. 73 alin. (3) lit. l) din Constitutie, prin lege organica."

    continuare>
  • 0 (0 voturi)    
    Ordonanta de Urgenta Grosolana e mult mai groasa decat pare.(2) (Duminică, 7 octombrie 2007, 20:53)

    Bascaliosul [anonim]

    "Luand in considerare aceste elemente definitorii, Curtea Constitutionala constata ca reglementarea organizarii si functionarii Curtii de Conturi prin ordonanta de urgenta a Guvernului contravine prevederilor art. 115 alin. (6) din Constitutie, conform carora ordonantele de urgenta "nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului".

    Pentru aceleasi considerente, Curtea Constitutionala constata ca adoptarea ordonantei de urgenta analizate incalca si dispozitiile art. 61 alin. (1) din Constitutia Romaniei, conform carora "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii", prevederile art. 73 alin. (3) lit. l), precum si principiul separatiei puterilor consacrat prin art. 1 alin. (4) din Constitutie.

    In acest sens, Curtea Constitutionala retine ca reglementarea pe calea ordonantelor si a ordonantelor de urgenta constituie, asa cum se prevede expres in art. 115 din Constitutie, o atributie exercitata de Guvern in temeiul delegarii legislative, iar depasirea limitelor acestei delegari, stabilite prin insusi textul Constitutiei, reprezinta o imixtiune nepermisa in competenta legislativa a Parlamentului, altfel spus, o violare a principiului separatiei puterilor in stat.”
  • 0 (0 voturi)    
    MANIPULARE CRASA (Duminică, 7 octombrie 2007, 21:06)

    Clujeanul [anonim]

    Nu credeti deloc ceea ce scrie Hotnews.
    Cristi Danilet, asa zisul judecator independent este prieten cu Morar Daniel, seful DNA...e infiorator ce fac astia cu justitia, meritam sa stam in spatele Ghanei in topul Transparency International, la 3 ani de justitie ghidonata de Basescu-Macovei-Morar-Kovesi.
    Iar SoJust este una din falsele organisme ONG care are parti-pris-uri politice.
    E ORDINAR SI JENANT!
    Insa s-a terminat cu prostirea cititorilor vostri.
  • 0 (0 voturi)    
    CAT DESPRE AUTOR! (Duminică, 7 octombrie 2007, 21:11)

    Clujeanul [anonim]

    Iar autorul, dincolo de SolJust si Cristi Danilet, face parte din acelasi grup ordinar de interese platit de STALINISTII DE LA CLUJ.
    M-am nascut la Cj., insa mi-e scarba cum mizerabililor astora nu le mai ajunge orasul acela amarat sa-si vomeze frustrarile...
    Efectiv, politica romaneasca a ajuns sa fie dominata de axa Murfatlar-Basarabi-Cluj....rusine asa-zisilor ardeleni.
    In curand dezvaluiri despre finul lui Boc, Alin Tise, prefectul Clujului si despre ce tine asta pe declaratia sa de avere!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    remanierea cabinetului (Duminică, 7 octombrie 2007, 21:37)

    monica L [anonim]

    Remanierea pare inevitabila... dar oare ce se va face Tariceanu fara suportul lui Fenechiu? Un troc intre cei doi s-a-ntimplat la desemnarea ministrilor in aprilie-mai, altfel nu pot concepe ca Tariceanu ar fi acceptat in cabinet trei pitifelnici despre care nu avea garantii ca macar pot performa in meseria pentru care luasera o diploma, daramite sa pastoreasca un sector (si inca ce sector, educatie, interne si justitie)... probabil e vorba de insasi stabilitatea lui Tariceanu ca sef de partid, si pe-asta nu e dispus s-o joace...cu minciunile gogonate servite in ultima vreme despre progresele Romaniei... se cam indreapta spre sindromul GYURCSANY
  • 0 (0 voturi)    
    Ordonanta de Urgenta Grosolana e mult mai groasa decat pare.(3) (Duminică, 7 octombrie 2007, 21:47)

    Bascaliosul [anonim]

    Dle, Tapalaga, m-am gandit sa semnalez exact ceea ce ati concluzionat in ultimul alineat din acest articol, aceasta cale de "reluare de la zero ...la infinit", tot cu ajutorul curtiii constitutionale.

    Este evident ca a fost "clocita" aceasta posibilitate, iar la baza ei sta in primul rand varianta schimbarii componentilor comisiei si mai putin faptul ca ALTE MOTIVE de neconstituatlitate vor fi fost retinute si admise de CC, daca ar fi sesizata.
    Altfel spus, chiar daca la CC se va constata ca OUG este neconstitutionala pe motivele lipsei caraterului exceptional al urgentei, pentru suspendarea-blocarea exercitarii atributiilor presedintelui de la art. 109 alin 2, pentru incalcarea art. 115 alin 6 (aratat in cazul curtii de conturi), pentru afectarea retroactiva a mandatului componentilor actuali ai comisiei (nu lor nu tine de materia legii penale, (chiar daca CC ar incerca sa "traga de par", ca in cazul identitatii de tratament intre fostii si actualii ministri-cu toate ca in cazul fostilor nu mai exista niciun act al guvernarii, de protejat), pericolul ramane la CC si mai ales ULTERIOR IN PARLAMENT.

    Sper ca cei care vor sesiza CC, sa nu se lase inselati de aparente si sa aiba in vedere calitatea celor care pot formula sesizarea (Avocatul poporului e uns cu duplicitati si interese PSD-iste). CSM , daca se baga nu urmareste decat sa TERGIVERSEZE si sa LASE O BRESA pt amatorii abonati, dar sa creeze o APARENTA de intervenient castigator eroic (idem CC)

    Numai presedintele poate si are motive sa sesizeze toate aspectele, inclusiv cel legat de incompatibilitatea judecatorilor, ceea ce ar obliga CC sa se pronunte si "SA CONSUME" orice eventual motiv . Pe calea conflictului juridic de natura constitutionala CC este obligata si sa interpreteze textele, fara sa se poata sustrage (are o practica contradictorie sub acest aspect, pe celelalte cai)

    Am vazut cazuri ilare de acceptare a urgentei, la CC.



    tivul SUBIECTUL" care
  • 0 (0 voturi)    
    Orgonanta de Urgenta Gosolana e mai groasa decat pare (4) (Duminică, 7 octombrie 2007, 22:46)

    Bascaliosul [anonim]

    CC a acceptat anterior caracterul exceptional al unor OUG prin simularea analizei, cand de fapt s-a rezumat sa constate pur si simplu ca guvernul a motivat. Alta data a considerat exceptionala cresterea infractionalitatii, dupa ani de aplicare a legii anterioare, de parca in cateva saptamani (cat ar fi durat adoptarea in parlament) era anuntata o pandemie care nu permitea nici procedura de urgenta pt admiterea unui proiect de lege.

    Totusi mai sunt motive de neconstitutionalite:
    -Prevederile legate de judecatori, procurori, CSM si aspecte procedurale legate de acestia, nu mai pot face obiectul oricarei legi, incepand din 29.09.2004, deoarece constitutia prevede la art. 126, alin (2) "de competenta Consiliului Superior al Magistraturii, in conditiile legii SALE organice." ca si la art. 134 alin 4), tot referitor la CSM, "stabilite prin legea SA organica", or, aceasta lege 317/2004 exista si numai in ea pot sa se opereze modificari.(constitutionale), la fel cum si legile 303/2004+304/2004 se refera expres la org. jud. si statulul judecatorilor si procurorilor.

    -comisia speciala formata din judecatori poate fi asimilata unei instante extraordinare, interzisa de constitutie la art. 126 alin 5 si contrara preved. alin 1 din acelasi articol, care arata ca justitia se infaptuieste numai prin ICCJ si instantele de judecata. Orice alt rol al comisiei , care nu are rol procesual sau de judecata, nu justifica afectarea mandatelor in curs.
    Pe de alta parte, senatul a respins prezenta judecatorilor in CNI , probabil tot motivat de incompatibilitatea amintita.

    Mai exista OUG, in aceasta conceptie originala, a aceluiasi guvern de toata bascalia, care ar putea salva destule persoane ce ar scapa de dosare, daca ar sesiza CC.
    Lozinca lui Tariceanu a fost aceeasi :

    SA NE FERIM DE MONICA MACIVEI !
    Asa au si procedat, dupa ce au visat-o indelung. Metoda de lucru, ca Monica Macovei le-a produs doar insomnii si cosmarul ca nu mai pot scapa de ea.
  • 0 (0 voturi)    
    @9-10 (Luni, 8 octombrie 2007, 7:02)

    Aph [anonim]

    Esti liber sa nu mai intri pe HotNews asa cum nici noi nu iti cumparam tie Romania Mare. Folosesti acelasi stil precum politicianul cu pasarele, adica arunci niste acuzatii fara nici un argument, te tipul "da, dar mama lu' ala e c... pe centura"!
  • 0 (0 voturi)    
    despre noi romanii (Luni, 8 octombrie 2007, 7:59)

    chan [anonim]

    nu sint de acord cu tariceanu . ce om integru si cu simtul
    dreptatii ar fi ? azi se cheama tariceanu, dar indivizi de
    categoria asta am mai vazut. de fapt, tara mea are prea multi !!!
    vream dreptate pina la capat vram consecventa chiar si cind
    vine de la haimanale
  • 0 (0 voturi)    
    Sindromul PNTCD (Luni, 8 octombrie 2007, 10:24)

    stefan v [anonim]

    Daca PM Tariceanu nu face urgent remaniere, posibil cu inlocuitori din afara PNL, il asteapta sindromul PNTCD si atunci poate fi socotit groparul PNL.
  • 0 (0 voturi)    
    Judecatori... (Luni, 8 octombrie 2007, 10:38)

    Ovidiu P [anonim]

    Si pe judecatori cine ii judeca cand "calca stramb"?
  • 0 (0 voturi)    
    ptr. stefan v (Luni, 8 octombrie 2007, 11:00)

    Clau [anonim]

    asa, de curiozitate, cine ti-a zis tzie ca PM e rational ???
    si cum e sa lansezi fumigene ?
    Dupa cate se stie PM nu va face ce e rational ci ceea ce Patriciu si Fenechiu vor decide. Deci de ce ne-am chinui noi aici si acum sa ne dam cu presupusul ??
    Si as mai adauga ca atata timp cat PNL va reactiona la Basescu in loc sa aibe propria linie, Basescu nu va avea decat de castigat. Daca PNL-ul n-ar fi un partid de debili poate n-am avea nici un presedinte asa ca Basescu.
  • 0 (0 voturi)    
    @1 (Luni, 8 octombrie 2007, 19:33)

    MC [anonim]

    :) "S-a vazut clar ca a fost o "improvizatie" slabt documentata, deci facuta la repezeala"
    Nici vorba!
    Cate documente si legi in doi peri nu am vazut pana acum.
    Cred ca asta e capacitatea de analiza si sinteza pe care o au cei care promoveaza astfel de documente. Pot sa si cred ca lucreaza la ea de 2 luni si asta le-a iesit.
  • 0 (0 voturi)    
    Ordonantele Guvernului Romaniei. (Miercuri, 10 octombrie 2007, 7:37)

    Analitic [anonim]

    Din anul 2007 au trecut cca.270 de zile.In aceasta perioada guvernul a creat 95 de OUG. Daca scadem duminicile,sarbatorile legele si concediile,rezulta ca la mai putin de 2 zile, acest guvern,de neputinciosi, a scos cate o ordonanta.Cine spune ca este guvern este neputincios ? este guvern sarguincios.Va dati seama cate legi avem cu c.. fundu-n sus,cate legi anapoda a scos parlamentu cu ce 322 de escroci?. Are romania nevoie de PARLAMENT sau n-are nevoie de OUG-uri?.Fratilor,alegeti din p. meu dv. OUG trebuie desfintate. Daca mai fac si instructiuni de aplicare,care contin elemente de escrocherie,atunci,vezi legi in romania.

Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version