Birourile Electorale din tara par sa functioneze fiecare dupa reguli proprii atunci cand vine vorba despre transparenta in relatia cu presa si, implicit, cu alegatorii care se vor prezenta la urne la alegerile locale din iunie 2016. De exemplu, Biroul Electoral Municipal Craiova refuza sa faca publice declaratiile de avere si de interese ale candidatilor la functia de primar pe motiv ca aceasta obligatie ii revine Agentiei Nationale de Integritate(ANI) si pentru ca el nu se circumscrie notiunii de autoritate sau institutie publica, desi isi desfasoara activitatea din fonduri publice. Spre comparatie, Biroul Electoral Municipal din Cluj-Napoca a avizat favorabil o astfel de solicitare.

  • In alta ordine de idei, ANI intarzie inexplicabil publicarea tuturor declaratiilor de avere si interese ale candidatilor din tara in conditiile in care din campania electorala a trecut deja o saptamana, iar ANI se angaja ca le va procesa si publica pe site in maxim 48 de ore de la data primirii de la birourile electorale.  

Candidatii la alegerile locale din iunie sunt obligati de lege sa depuna in dosarul de candidatura si doua declaratii: de avere si interese. Ultima zi in care puteau face acest lucru a fost 26 aprilie 2016. Cele doua declaratii le ofera posibilitatea alegatorilor sa-si creeze o imagine asupra bunastarii candidatilor si, de ce nu, ele le pot influenta decizia in fata urnei. De aceea este foarte important ca alegatorii sa aiba acces la aceste informatii, fie prin intermediul mass media, fie prin portalul ANI. Dintre cei noua candidati inscrisi in cursa pentru primaria Craiova, doar trei au declaratiile publicate pe portalul ANI.

  • BEM Craiova nu se crede institutie publica

Gazeta de Sud a incercat sa obtina aceste informatii direct de la sursa, de la Biroul Electoral Municipal Craiova, acolo unde au fost depuse dosarele de candidatura. Pentru a usura demersul si pentru a evita un posibil refuz din parte BEM Craiova pe motive de procedura, jurnalistii au formulat o cerere scrisa acum o saptamana in care au precizat ca doresc copii dupa respectivele declaratii din care sa fie sterse datele cu caracter personal.

Pe data de 10 mai, BEM Craiova a raspuns solicitarii spunand ca nu poate elibera copii dupa declaratii. Motivarea ridica mari semne de intrebare. BEM incepe prin a spune ca "potrivit dispozitiilor art 2, lit a din Legea 544/2001(privind liberul acces la informatiile de interes public - n.r.) prin autoritate sau institutie publica se intelege orice autoritate ori institutie publica ce utilizeaza sau administreaza resurse financiare publice, orice regie autonoma companie nationala, precum si orice societate comerciala aflata sub autoritatea unei autoritatipublic centrale ori locale si la care statul roman sau, dupa caz, o unitate administrativ-teritoriala, este actionar unic ori majoritar". Apoi continua.

"De asemenea, potrivit art. 3 din legea mentionata mai sus accesul la informatiile de interes public este asigurat de autoritatile si institutiile publice prin intermediul compartimentului pentru relatii publice sau a persoanei desemnata in acest scop. Avand in vedere, totodata, ca birourile electorale in general, respectiv in speta birourile electorale de circumscriptie nu se circumscriu notiunii de autoritate sau institutie publica asa cum este mentionata in textul de lege indicat mai sus, aceasta nu poate sa va elibereze copii de pe declaratiile de avere/interese a candidatilor la functia de primar al municipiului Craiova", mai spune BEM Craiova.

Biroul sustine ca nu este autoritate sau institutie publica in acceptiunea Legii 544/2001, desi este finantat din fonduri publice. Lege 500/2002 privind finantele publice, modificata prin legea 270/2013 defineste notiunea de institutie publica: - institutii publice: denumire generica ce include Parlamentul, Administratia Prezidentiala, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice, alte autoritati publice, institutiile publice autonome, precum si institutiile din subordinea/coordonarea acestora, finantate din bugetele prevazute la art 1, alin 2", spunea art 13 din legea 270/2013 care modifica punctul 30 al articolului 2. Bugetele de la articolul 1 de care aminteste legea sunt urmatoarele: bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetel fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetul institutiilor publice autonome, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice si bugetul fondurilor externe nerambursabile. Potrivit regulamentului de functionare Autoritatea Electorala Permanenta este o "institutie publica administrativa autonoma, cu personalitate juridica". Deci si filialele, inclusiv BEM Craiova, sunt institutii publice.

La Cluj-Napoca, Biroul Electoral Municipal a avut o alta abordare fata de transparentizarea declaratiilor de avere si interese ale candidatilor. Jurnalistii de la ActualdeCluj.ro au solicitat, pe 5 mai, studierea respectivelor declaratii, iar raspunsul a venit in aceeasi zi. Si a fost favorabil. In felul acesta, alegatorii din Cluj-Napoca au putut afla ceea ce craiovenilor le este inca interzis.

  • Declaratiile se lasa asteptate pe portalul ANI 

Pe de alta parte, nici Agentia Nationala de Integritate nu s-a grabit sa publice toate declaratiile de avere, desi au trecut mai mult de 10 zile de la primire, cum cere legea, si de peste cinci ori mai multe zile fata de termenul de 48 de ore pe care si l-a asumat pe propriul portal.

Potrivit articolului 3, alineatul 7 din Legea 176/2010, "declaratiile de avere si declaratiile de interese ale candidatilor pentru functia de deputat, senator, consilier judetean, consilier local, presedinte al consiliului judetean sau primar, intocmite potrivit anexelor nr. 1 si 2, se afiseaza pe pagina de internet a Agentiei, in termen de 10 zile de la data primirii".

ANI insa a supralicitat, iar pe portal spune urmatoarele: "Conform art. 3, alin. (5) din acelasi act normativ(Legea 176/2010- n.r.), declaratiile de avere si interese se depun la Biroul Electoral Central sau, dupa caz, la biroul electoral de circumscriptie, odata cu declaratia de acceptare a candidaturii, in doua exemplare, si se transmit Agentiei Nationale de Integritate "in termen de cel mult 48 de ore de la depunere".

Biroul Electoral Central si biroul electoral de circumscriptie transmit un exemplar al declaratiilor de avere si al declaratiilor de interese la Agentie, in termen de cel mult 48 de ore de la depunere. Precizam faptul ca, in termen de 48 de ore de la primire, Agentia va procesa si publica toate declaratiile de avere si de interese pe Portalul public al declaratiilor de avere si de interese, in sectiunea ALEGERI LOCALE 2016. In cazul Craiovei, Biroul Electoral Municipal sustine ca ultimele declaratii de avere/interese au fost comunicate catre ANI in data de 28.04.2016. "A fost implinit termenul de 10 zile prevazut de lege acestea trebuind a fi publicate pana la aceasta data", spune BEM Craiova.

NOTA: HotNews.ro publica o serie de articole despre candidatii la alegerile locale din mai multe orase, monitorizate in cadrul unui proiect sustinut de Fundatia Konrad Adenauer.