Afisele candidatilor din Constanta au o particularitate: toate sunt pe fond albastru astfel incat identitatea partidelor se pierde de parca toti sunt de la acelasi partid. Dar cum arata candidatii si ce transmit? Isabela Dan, freelancer in domeniul artelor vizuale, a analizat pentru Hotnews.ro afisele si sloganurile electorale ale urmatorilor candidati inscrisi in cursa electorala pentru Primaria Constanta: Decebal Fagadau (PSD), Vergil Chitac (PNL), Claudiu Iorga Palaz (PMP), Christian Gigi Chiru (ALDE), Ionut Budi (independent).

Ion Budi Foto: Hotnews
  • Isabela Dan a absolvit un master in specializarea grafica&publicitate si reclama si a acumulat experienta in branding, naming si web design.

La o prima vedere a materialelor, specialistul in grafica & publicitate a explicat faptul ca in toate materialele electorale transpare lipsa unui plan de marketing si a unui manual de brand sau cel putin a respectarii unor reguli de folosire ale acestuia si isi argumenteaza opinia astfel: "Spun asta pentru ca, spre exemplu, in nici un manual de identitate vizuala nu poate fi permis ca unui logo sa i se aplice efect de blurare (efect incetosat) sau orice distorsiune de orice fel asa cum se intampla, spre exemplu, in materialul candidatului PMP, unde logo-ul este folosit, in fundal, cu acest tip de efect si mai mult decat atat, partial acoperit si chiar taiat/sectionat/iesit din imagine. Specialistii dezvolta aceasta analiza de marketing si manual vizual in care apar criteriile dupa care pot fi generate optim si eficient toate materialele grafice care doresc a emite valorile si strategia pe care un brand le are. Astfel, materialele de aici par a fi facute "pe genunchi" si fara o strategie de marketing".

  • Albastrul care convinge si lipsa de originalitate a candidatilor

In toate afisele analizate apare culoarea albastru, intr-o nuanta sau alta, iar specialistul explica si de ce: pentru ca albastrul induce privitorului sentimente precum sinceritate, intelegere, incredere.

In acelasi timp, insa, specialistul este de parere ca alegerea culorilor folosite in campaniile electorale ar trebui sa denote unicitatea si originalitatea candidatilor, care insa lipsesc in situatia de fata: "Combinatia de culori alb si albastru este o combinatie aleasa de multi candidati, insa nu este in avantajul lor daca votantii vad aceeasi combinatie la mai mult de un candidat. Iar aici, toate materialele folosesc albastrul drept culoare principala. . Chiar si cei de la PSD au ales sa foloseasca aceasta culoare a concurentei - costumul de culoare albastra a candidatului, care putea fi gri - desi culoarea brandului PSD este rosu. Iar schema de culori copiata de cei din opozitie poate crea confuzii printre votanti. Sau poate pe asta se mizeaza?!", se intreaba aceasta.

  • Afise cu zambele false

Cu exceptia candidatului PNL, toti ceilalti 4 candidati ale caror afise au fost supuse analizei zambesc in materialele de campanie. Specialistul este de parere ca zambetele acestora sunt false:

"Culorile sau combinatiile de culori de campanie trebuie sa fie atractive, proaspete, associate doar cu un partid sau un candidat si conectate la analiza de marketing a pietei. De asemenea, trebuie sa prezinte atmosfera si tonul ales de brand/candidat pentru campania lui. Culoarea albastru este folosita cu intentia de a convinge privitorul de un sentiment de intelegere, sinceritate si incredere. In alta ordine de idei, toti candidatii zambesc fals. Daca iti propui sa zambesti, macar fa-o autentic sau fake it until you make it. Aici poate fi dat ca exemplu presedintele american Obama care in toate materialele de campanie apare zambind onest".

  • Afisul PNL: "Galbenul folosit in imagine, pe o suprafata mare, poate fi asociat cu restaurantele fast-food sau cu semnalizarea drumurilor aflate in constructie"

Vergil Chitac, PNL

- Militar (amiral, o stea) trecut in rezerva odata cu intrarea in politica (februarie 2016).

- Pana la inscrierea in cursa electorala a fost rectorul Academiei Navale Mircea cel Batran;

Sloganul campaniei: "Ordine si seriozitate"

Programul electoral: "Constanta puternica"

Specialistul: "Un slogan potrivit, poate usor cliseic, pentru campanie politica in general si pentru ceea ce inspira candidatul in imagine in special. In concordanta cu titlul programului electoral".

Pornind de la zambetele celorlalti candidati, considerate false, specialistul in arte vizuale apreciaza lipsa unui zambet fortat in afisul candidatului PNL, dar taxeaza folosirea excesiva a culorii galben: "Galben sugereaza actiunea si este folosit adesea pentru a atrage atentia atunci cand trecerea prin fata unei imagini se face rapid, spre exemplu in intersectii. Aici, exemplul afisului candidatul PNL exemplifica folosirea culorii galben care este prezenta si in logo-ul partidului, insa folosita fiind pe o suprafata mare din proportia imaginii poate fi asociata cu vehiculele de urgenta, restaurantele de tip fast-food sau semnalizarea drumurilor aflate in constructie. Culorile si liniile dinamice sunt cele mai bune metode pentru a atrage atentia electoratului. Dar candidatul PNL este cel care macar nu zambeste si pare ca nu s-a straduit sa se machieze sau sa photoshopeze prea mult ca sa para ceea ce nu este. Imaginea nu pare a fi editata pentru a-i fi corectate riduri sau defecte de piele etc", a mai precizat Isabela Dan.

  • Afisul PMP: "Te poate duce cu gandul la un renumit producator de apa plata"

Claudiu Iorga Palaz, PMP

- A lucrat in administratia publica locala timp de doua decenii;

- A fost secretarul general al prefecturii, subprefect, apoi prefectul Constantei.

Sloganul campaniei: "Sustine un profesionist pentru Constanta"

Programul electoral: "Deschide Constanta"

Specialistul: "Desi sloganul devine aici mai mult o cerere imperativa pentru votanti, decat un statement despre sine, grafica dezvoltata, impreuna cu acest slogan, nu exprima profesionalism. Iar titlul programului electoral pe conceptul deschiderii nu este sugerat si de pozitia bratului stang al candidatului care sugereaza mai degraba inchidere, oprire".

In ce priveste afisul candidatului PMP, Isabela Dan considera ca nu graficianul a coordonat realizarea afisului, ci insusi candidatul: "Fiindca aceste afise sunt observate de la distanta intr-o prima faza, asocierea unor elemente sau culori ce se aseamana cu identitatea vizuala a unor branduri producatoare in domeniul alimentar nu sunt de dorit intr-o campanie politica. Afisul candidatului PMP, de exemplu, foloseste o schema vizuala (treceri de culoare in background) care, de la departare sau in mediul online (de pe diferite device-uri) ne poate duce cu gandul la materialele de advertising ale unui renumit producator de ape plate si minerale imbuteliate. In aceeasi maniera, aranjarea elementelor in compozitia imaginii este usor haotica si produce dezordine. Pare ca lucrul la acest material a fost mai degraba coordonat de client, decat de specialistul in grafica", a adaugat specialistul.

  • Afisul ALDE: "Ceea ce se vrea a fi un desen dragut in fundal, poate fi probabil o improvizatie pentru evitarea costurilor de copyright"

Christian Gigi Chiru, ALDE

- A candidat in vara anului 2012 la Primaria Constanta, din partea PDL;

- Ulterior, in toamna anului 2012, a ajuns senator prin redistribuirea voturilor.

Sloganul campaniei: "Pentru constanteni, implicare si respect"

Programul electoral: "Constanta liberala, oras european"

Specialistul: "Sloganul nu pare a respecta vizualul campaniei, sau invers, devenind neconvingator prin prin prezenta fontului hand-made si astfel puterea pe care o putea avea sloganul este inmuiata de aspectul fontului folosit in imagine".

Isabela Dan apreciaza creativitatea atat timp cat nu schimba atentia privitorului de la mesajul de baza: "Creativitatea este un plus atat timp cat nu defocuseaza privitorul de la mesajul global al campaniei. Spre exemplu, in afisul candidatului ALDE, ilustratia de pe fundalul imaginii reprezinta un desen (chiar o schita) care prin elementele desenate si detaliate, aduce in prim-planul privitorului planul fundalului care, de fapt, ar trebui sa fie un element secundar si distrage atentia de la mesajul transmis. De asemenea, fontul de text folosit accentueaza ideea generala de facut de mana si pare a se adresa copiilor, iar intr-un context politic care vrea a transmite seriozitate si incredere este nepotrivit. Ba chiar nerecomandat de specialistii in vizual si analiza de marketing. Iar imaginile folosite in fundal de candidatii ALDE si PNL au fost transformate in desene poate fiindca niste imagini cu o rezolutie buna, cu orasul, ar fi avut copyright, deci trebuiau platite. Asa ca au apelat la aceasta improvizatie ca sa evite costurile respective. In loc sa para ceva dragut desenat pare ca au evitat platirea copyright-ului pentru imagini".

  • Afisul independentului Budi: "Un make-up stilist a accentuat trasaturi cu lipgloss si vopsea de par"

Ionut Budi, independent

- Fratele Taniei Budi, un fost fotomodel roman celebru;

- Patronul unui club din statiunea Mamaia.

Sloganul campaniei: "Trebuie sa avem un oras frumos"

Programul electoral: "Cei 7 ani de-acasa"

Specialistul: "O campanie politica trebuie sa nasca niste emotii in mintea votantilor. Cred ca frumusetea (din punct de vedere estetic) este printre cele mai din urma valori pe care oamenii le doresc de la un candidat pentru orasul lor. Un slogan putin superficial si mai potrivit poate pentru o campanie a unui brand de salon cosmetic sau de arhitectura decat pentru o campanie politica. In plus, acel trebuie nu pare a implica vreo actiune din partea candidatului. Spre exemplu Vom avea un oras frumos suna altfel decat Trebuie sa avem un oras frumos.

Cat despre afisul electoral, specialistul considera ca accentul pus pe infrumusetarea candidatului a fost exagerat: "Asa cum un business are un brand, in aceeasi nota si o persoana isi poate dezvolta un brand - si asta se numeste brand personal. Cu aceasta idee in minte, orice candidat politic, prin prezenta imaginii intr-un afis de campanie, transmite ceva despre el si despre preocuparile lui. In afisul candidatului independent, acest lucru pare sa fie omis din context intrucat candidatul pare a nu avea alaturi un consilier de imagine, specializat in imagine, care sa ajute un candidat sa inspire seriozitate si constiinta, ci mai degraba un make-up stilist ce a accentuat trasaturi, cu lipgloss si vopsea de par. Chiar si sloganul Sa avem un oras frumos vorbeste despre importanta pe care candidatul o atribuie frumusetii sau mai bine spus, infrumusetarii, decat unor valori. Imaginea este mai degraba potrivita pentru prezentarea unui eveniment cu un DJ renumit, invitat intr-un club de noapte, unde dress code-ul nu presupune nici macar purtarea cravatei", a mai precizat specialistul in grafica.

  • Afisul PSD - "Pentru ca nu are mesaj, creste rolul imaginii candidatului. O privire intriganta"

Decebal Fagadau, PSD

- Actual primar interimar dupa demisia lui Radu Mazare;

- Viceprimarul lui Radu Mazare timp de 6 ani.

Sloganul campaniei: Nu are

Programul electoral: "Impreun"

Specialistul: "Cred ca poate fi un minus faptul ca nu exista un slogan al campaniei. Desi poate parea ca au o strategie bazata tocmai pe lipsa unor mesaje adaugate in materialele de comunicare, aceasta cred ca poate ajunge la votanti in mod interpretabil".

Candidatul PSD pentru Primaria Constanta nu are niciun slogan construit pentru campania electorala, iar titlul programului electoral spune sec "Impreuna". Incercand sa se diferentieze de ceilalti candidati tocmai prin lipsa unui mesaj, imaginea candidatului PSD creste in aceste conditii: "Pe principiul "less is more", afisul candidatului PSD nu prezinta mesajul pe care o campanie il transmite de obicei printr-o scurta formulare sau slogan. Astfel, rolul imaginii candidatului capata o importanta majora, intrucat in expresia fetei acestuia ar trebui sa se decodifice un mesaj pentru votanti: seriozitate (dar nu rigiditate), o privire cu incredere catre viitor (in genul imaginilor de campanie ale lui Obama) sau macar ceva intrigant", a conchis Isabela Dan, freelancer in arte vizuale si lead designer.

NOTA: HotNews.ro publica o serie de articole despre candidatii la alegerile locale din mai multe orase, monitorizate in cadrul unui proiect sustinut de Fundatia Konrad Adenauer.