Asociatia OPTAR a transmis o petitie catre Departamentul DG MOVE al Comisiei Europene prin care solicita oprirea finantarilor din fonduri europene pe motiv ca autoritatile din Bucuresti refuza sa respecte Planul de Mobilitate Urbana Durabila si principiile care guverneaza o astfel de strategie, in opinia ONG-ului.

Marsul biciclistilor 22 aprilie 2017Foto: Hotnews

"Odata cu adoptarea Planului de Mobilitate Urbana Durabila, autoritatile din regiunea Bucuresti - Ilfov s-au angajau fata de cetateni ca, pentru prima data, vor renunta la planificarea traditionala a traficului si vor respecta principiile planificarii mobilitatii urbane durabile. Acest tip de strategie este cunoscut ca Sustainable Urban Mobility Plan (Plan de Mobilitate Urbana Durabila) si este aplicat de majoritatea oraselor europene. Pentru a putea obtine fonduri europene, autoritatile oraselor europene sunt obligate ca, prin proiectele promovate, sa respecte principiile planificarii mobilitatii urbane durabile, chiar daca acestea sunt finantate din bugetele locale. In acest fel, Comisia Europeana se asigura ca regiunile Uniunii Europene se dezvolta in acord cu obiectivele strategice stabilite. Din pacate, Bucurestiul continua dezvoltarea haotica, ignorand strategia adoptata", se arata in comunicatul de presa transmis de OPTAR.

In petitia transmisa catre DG MOVE, OPTAR a dat 9 exemple de situatii care ar dovedi faptul ca autoritatile nu respecta strategia adoptata:

1. Masuri de incurajare a traficului motorizat individual prin amenajarea de parcari in proximitatea scolilor si liceelor, pentru ca parintii sa isi poata duce copiii cu autoturismele la cursuri.

2. Masuri de incurajare a traficului prin amenajarea a 700 de locuri parcare auto prin ocuparea a 21000 mp de spatii verzi. Scopul proiectului: "fluidizarea traficului".

3. Amenajarea de parcari publice pentru biciclete in zona institutiilor fara respectarea criteriilor minime de calitate prevazuate de PMUD Bucuresti - Ilfov.

4. Amenajarea unei statii de inchiriere biciclete in Parcul Titan fara sa se aplice masuri de protectie a pietonilor

5. Refuzul de a prevede obligativitatea respectarii criteriilor minime de calitate prevazute de PMUD Bucuresti - Ilfov la dezvoltarea unor piste pentru biciclete

6. Masuri de incurajare a deplasarilor motorizate individuale prin oferirea de facilitati la virajul la dreapta.

7. Anularea unui eveniment traditional care viza cresterea mobilitatii urbane in Bucuresti

8. Primaria Municipiului Bucuresti si-a amenajat parcare tip alveola in fata institutiei pentru ca oficialii sa coboare din autoturisme exact la 6-7 metri de intrarea in institutie. De precizat ca exista parcari laterale la aproximativ 30 de metri de intrarea principala, in stanga si in dreapta.

9. Blocarea potentialului de dezvoltare durabila a mobilitatii urbane prin compromiterea unor rute de transport de mare capacitate, neutilizate in acest moment. (proiect la nivel de intentie)

OPTAR (Organizatia pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania) este o asociatie care sustine dezvoltarea mobilitatii urbane prin oferirea de alternative viabile de deplasare pentru cetateni, indiferent cum aleg sa se deplaseze: pe jos, cu bicicleta, cu transportul public sau cu autoturismul.