Primaria Capitalei si societatea civila au dezbatut strategia de transport pentru regiunea Bucuresti-Ilfov. Marian Ivan - OPTAR: Vom cere in instanta anularea avizului de mediu

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Joi, 9 martie 2017, 16:08 Actualitate | Administratie Locala

Harta transport public PMUD
Foto: Hotnews
Primaria Capitalei a organizat joi o intalnire cu cetatenii si societatea civila pentru dezbaterea Planul de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti-Ilfov 2016-2030. Consilierii generali, ONG-urile si cetatenii au venit cu propuneri pentru imbunatatirea documentului si au cerut o prioritizare si bugetare a investitiilor. Marian Ivan, reprezentantul OPTAR, a declarat ca PMUD nu respecta principiile planifiicarii urbane durabile si a anuntat ca va ataca in instanta avizul de mediu proaspat emis pentru strategie.

"Vom ataca in instanta avizul de mediu pentru ca nu au fost respectate procedurile legale, atat cele prevazute de legislatia romaneasca, care de fapt transpun procedurile europene si nici cele europene care sunt superioare legislatiei romanesti. PMUD nu este functional, practic este o strategie care nu respecta principiile de baza. Ar fi trebuit sa gaseasca solutii pentru toti participantii la trafic si pentru toate modurile de transport, urmarind o echilibrare a modurilor de transport. Numai daca ne uitam la sumele alocate vedem ca transportul nemotorizat care trebuia sa fie prioritizat, sumele alocate sunt ridicole. La sumele alocate pentru parcare, fiindca mersul pe jos este in stricta legatura cu parcarea pe trotuare. Daca nu gasesti solutii viabile de parcare, normal ca nu poti folosi trotuarele. S-a alocat un milion de euro pentru elaborarea unei strategii de parcare, dar daca nu s-a alocat niciun ban pentru parcari este clar ca planul este nefunctional, nu se vor elibera trotuarele, iar oamenii nu pot merge pe jos. Deci, in niciun caz nu este un plan de mobilitate urbana durabila asa cum prevad directivele europene, tocmai de aceea vom ataca in instanta avizul de mediu solicitand anularea lui", a declarat Marian Ivan, reprezentant OPTAR.


Aura Raducu, coordonator al strategiei din partea BERD a declarat ca PMUD este esential pentru accesarea fondurilor europene si este nevoie aprobarea cat mai rapida a acestuia.

"Am coordonat din partea BERD realizarea acestui plan de mobilitate, alaturi de alte orase. Acest plan a fost elaborat in perioada 2014-2015 si a fost finalizat in iunie 2016. De atunci s-a inceput procedura de mediu, in luna ianuarie am primit avizul de mediu. PMUD este un document strategic, este o planificare a tuturor formelor de transport, a calatoriilor facute de cetateni, vine cu o prioritizare si accesibilizare a acestora. Va rezolva problemele de mediu pe care le avem in Bucuresti. PMUD este o conditionalitate si pentru utilizarea fondurilor europene. De aceea, ne asteptam ca el sa fie aprobat, iar proiectele sa fie pregatite si implementate cat mai repede, in primul rand pentru Metrorex. Este conditionalitate pentru Metrorex si finantarea proiectelor de metrou: Magistrala M6 pana la Otopeni, magistrala Sud, extinderea Pantelimon. Apoi, avem conditionalitate pentru fondurile pe care Primaria Bucuresti impreuna cu Consiliul Judetean Ilfov le are prin Programul Operational Regional. Deci, un buget de 150 de milioane de euro sunt siguri pentru reformarea transportului public de calatori", a declarat aceasta.


In rest cetatenii au venit cu propuneri pentru imbunatatirea documentului.
Mihai Cristea de la Asociatia Bucurestii Noi a cerut realizarea unei noi linii de tramvai intre terminalul Mezes, unde intorc liniile 42 si 45, si terminalul Straulesti, pe o distanta de 2,3 km. In plus acesta a cerut extinderea liniei de tramvai rapid Popesti Leordeni - Piata Victoriei, propusa in PMUD, pana in Straulesti.

Mihai Denes, reprezentantul Asociatiei Adevaratii Veloprieteni  a cerut Primariei Capitalei sa explice mai bine cetatenilor ce inseamna acest plan,ce beneficii are si a propus dezvoltarea unei retele de biciclete in zona Dimitrie Pompeiu - Pipera, argumentand ca respectiva zona s-a dezvoltat fantastic in ultimii ani, iar cei care lucreaza acolo ar putea veni la munca cu bicicleta, ceea ce ar duce la o decongestionare a traficului.
In plus, acesta a propus Primariei Capitalei sa achizitioneze statisticile agregatorilor pentru biciclisti, unde sunt memorate traseele folosite de acestia in ultimii 3 ani, astfel ca municipalitatea sa aiba o imagine clara unde este nevoie de pistele pentru biciclete si care sunt cele mai folosite trasee.

Mihai Denes a cerut si o prioritizare a pistelor pentru biciclete, mai intai sa fie construite cele care leaga cartierele dormitor de centrul orasului si locurile de munca.

Diana Mitu, reprezentantul Asociatiei Cartier Padurea Baneasa a cerut reluarea proiectului care prevedea construirea drumului expres, ceea ce ar duce la diminuarea traficului pe zona de Nord a Capitalei si pe Soseaua de Centura si interconectarea stradala intre strazile Stegarului, Agatului, Gaina, cu DN 1 si cu drumul expres.

Ciprian Ciucu, consilier general PNL, a cerut si el o prioritizare a proiectelor din PMUD.
" In sfarsit, se prezinta cetatenilor si se dezbate Planul Urban de Mobilitate Urbana, Bucuresti Ilfov. Acest document strategic are/ar trebui sa aiba raspunsurile pentru traficul si deplasarea in Bucuresti si spre/dinspre Bucucuresti! Planul este gata de mai bine de un an, abia azi se discuta pe indelete in Bucuresti. Planul contine zeci de proiecte de sistematizare, de amenajare, de constructie de parcari, de incurajare a transportului alternativ, de a-i face pe bucuresteni (ca parte din solutie) sa se orienteze catre transportul public in detrimentul transportului individual.Planul este practic o lista de proiecte pentru care, daca le-am face pe toate, ne-ar costa bugetul orasului pe multi ani! Si asta doar pentru transport/infrastructura, dar primaria mai are si altele precum servicii sociale, cultura, spitale, educatie, termoficare etc. Din acest motiv, esentiala este prioritizarea. Primaria Bucuresti, cu primariile de sectoare, cu Consiliul Judetean Ilfov, cu Ministerul Transporturilor trebuie sa vina RAPID cu proiectele prioritare, proiecte care sa inceapa anul acesta si anul viitor! Nu mai mult de 5-6, pentru ca bani nu vor fi pentru mai multe. Realist vorbind... in acesta etapa, dar sa incepem de undeva", a explicat Ciucu.

Au fost si cetateni care au cerut primariei mai multe informatii despre PMUD.

"Noi mai avem nelamuriri, am transmis mai multe solicitari, nu am primit raspuns. Am inteles ca nu se mai parcheaza pe trotuar, ca nu va mai fi in centru parcare gratuita. Dorim amanarea aprobarii planului pana toata lumea va intelege despre ce este vorba", a declarat Delia Mihalache, reprezentantul Asociatiei Prelungirea Ghencea.

Primaria Municipiului Bucuresti a lansat, la inceputul lunii februarie, in dezbatere publica Planul de Mobilitate Urbana Durabila 2016-2030 pentru Regiunea Bucuresti - Ilfov. Documentul reprezinta strategia de transport pentru aceasta regiune. In linii mari, se propune dezvoltarea transportului public - extinderea metroului si a liniilor de tramvai, culoare rapide de la est la vest si de la nord la sub pentru tramvai si autobuz, benzi unice pentru transportul public, realizarea unei retele de 250 km piste pentru biciclete si eliberarea trotuarelor de masini. Strategia urmareste descurajarea utilizarii masinilor personale, in principal prin eliminarea parcarilor fara plata si cresterea tarifului pentru parcarile publice pana la 1 euro/ora. In plus, sunt prevazute doar doua proiecte de extindere a retelei de strazi - largirea strazii Fabrica de Glucoza si extindere bd. Timisoara.

In total, Planul de Mobilitate Urbana Durabila 2016 - 2030 propune investitii de circa 7 miliarde de euro. Din aceasta suma, 3,5 miliarde de euro ar urma sa fie investiti in extinderea metroului, bani de la Guvern sau fonduri europene, iar restul pentru proiectele dezvoltate de autoritatile locale pentru transportul public de suprafata, managementul traficului, benzi de biciclete etc.



Se propune sa se ajunga:

- de la 73 km linii metrou in 2015 la 123 in 2030, iar numarul de calatori sa creasca de la 850.000 la 1,65 milioane
- 34 km de tramvai rapid;
- de la 7 km benzi unice transportul public in 2015 la 34 in 2030;
- numarul de calatorii nemotorizate ar urma sa creasca de 11,4% in 2015 la 13% in 2030;

Proiecte propuse de Planul de Mobilitate Urbana Durabila 2016-2030

  • Transport public

Dezvoltarea retrelei de tramvai

In principal strategia propune extinderea liniilor de tramvai, acesta fiind cel mai competitiv mijloc de transport de suprafata. Punctual, se propun urmatoarele proiecte:

- infiintarea unei extensii de 1,3 km a liniei de tramvai prin Piata Unirii care va face posibile conexiunile cu liniile de tramvai din zona de sud - est spre cea de nord - est a orasului, oferind un transport public imbunatatit de - a lungul viitorului coridor M7. Valoare proiect: 12,4 milioane euro fara TVA.

- imbunatatirea infrastructurii de tramvai pe urmatoarele coridoare: Piata Unirii (Pta. Sf. Vineri terminus) - Republica; Stefan cel Mare - Pipera; Nord - Vest langa Linia de Metrou 4 (spre Parcul Bazilescu) si coridor vest-est orbital, sudul centrului orasului. Valoare a proiectului este de 216 milioane euro fara TVA.

- dezvoltarea unui nou culoar de tramvai pe ruta Bragadiru - Voluntari prin centrul Bucurestiului. Acesta va avea o lungime de 21 km si este echivalent cu magistrala de metrou M7. Valoare proiect -426 milioane de euro fara TVA;

- dezvoltarea unui nou culoar de tramvai pe ruta Popesti-Leordeni - Piata Victoriei. Acesta va avea o lungime de 13km si va asigura asigurarea un transport rapid, care in prezent lipseste,  pe directia SE-NV pentru conectarea orasului Popesti -Leordeni cu centrul Bucurestiului. Valoarea proiectului -  334 milioane de euro plus TVA;

- achizitionare tramvaie rapide pentru cele doua coridoare - 286 milioane de euro plus TVA;





- achizitionarea de tramvaie noi pentru restul retelei - 635 milioane de euro plus TVA;

- reabilitare depouri tramvaie /mixte: 134 milioane de euro plus TVA;

- reabilitarea statiilor de tramvai: 100 milioane de euro plus TVA;


Dezvoltarea retelei de metrou


- construirea si punerea in functiune a  liniei M6 - legatura cu Aeroporturile - Baneasa (national) si Otopeni (international), cu linia M4 si gara centrala (Gara de Nord) - posibilitate pentru extindere pana la Gara Progresu (Magistrala Nord-Sud) - 14km, 12 statii. Valoarea proiectului este 1 miliard de euro plus TVA;

- construirea si punerea in functiune a  liniei M5  - Drumul Taberei pana in Pantelinom, dupa cum urmeaza: Eroilor -Iancului - orizont 2023; Iancului - Pantelimon - orizont 2030. Valoarea proiectului este de 970 milioane de euro plus TVA;

- construirea si punerea in functiune a  liniei M4 spre Bucurestii Noi - faza a doua. Valoare proiect - 950 milioane euro plus TVA;

- extinderea magistralei M2 in Pipera cu doua statii. Valoare proiect - 200 milioane euro plus TVA;

- extinderea magistralei M3din Pacii cu 4 statii - 3,7 km.Valoare proiect - 300 milioane de euro plus TVA;

- imbunatatirea sistemului de ventilatie in statiile existente - 45 de statii. Valoare proiect - 40 milioane de euro plus TVA;

- reabilitare 51 de statii de metrou dintre care: 25 statii pentru orizont 2023 si 26 statii pentru orizont 2030. Valoare proiect - 510 milioane euro plus TVA;

- Proiect de rezerva: dezvoltarea magistralei M7 Rahova - Colentina. Valoare proiect - 2,7 miliarde euro plus TVA;

Dezvoltarea retelei de autobuze si troleibuze

- realizarea coridorului de Transport Rapid cu Autobuzul pe ruta Buftea - Straulest. Valoare proiect - 40 milioane de euro plus TVA;

- realizarea coridorului de Transport Rapid cu Autobuzul pe ruta Magurele -Gara de Nord. Valoare proiect - 68 milioane de euro plus TVA;

- cumpararea de autobuze articulate, de mare capacitate - 23 milioane de euro;

- benzi de circulatie cu prioritate pentru autobuze. Valoare proiect- 45 milioane de euro plus TVA;






- odernizarea retelei de troleibuze. Valoare proiect - 107 milioane euro plus TVA;

- reabilitarea statiilor de autobuz. Valoare proiect- 22 milioane euro plus TVA;

- imbunatatirea operarii si intretinerii autobuzelor si achizitia de autobuze. Valoare proiect - 256 milioane de euro plus TVA;

- reorganizarea traseelor de autobuz in Bucuresti. Valoare proiect -15 milioane de euro plus TVA;

- modernizarea si constructia de depouri de troleibuz (Modernizare Depou Berceni; Bujoreni, Vatra Luminoasa  si constructie depou nou - 100 troleibuze). Valoare proiect - 100 milioane de euro plus TVA;


Prevederi generale


- crearea si implementarea unui nou program de transport pentru sistemul de transport public din Judetul Ilfov. Valoare - 55 milioane de europlus TVA;

- infiintarea Autoritatii de Transport Metropolitan Bucuresti

- reorganizare RATB din Regie Autonoma in Companie comerciala, detinuta de Consiliul General al Bucurestiului si modernizare institutionala;

- dezvoltarea sistemului de management al traficului prin extinderea acestuia la toate intersectiile, acordarea de prioritate mijloacelor de transport in comun;

- instalarea de camere video in mijloacele de transport in comun;

- promovarea unui sistem de transport public unitar printr-o politica zonala de tarifare, cu niveluri de preturi ce se apropie de media europeana de 50% recuperare tarif calatorii. 

  • Piste pentru biciclete

- realizarea retelei utilitare de 250 km  piste de biciclete, cu 12 proiecte prioritare de  60km pe termen scurt:

1. Calea Victoriei: Calea Victoriei - Splaiul Independentei (0.6 km)
2. Ride through Bucharest: Piata Unirii -Piata Victoriei (3.3 km)
3. Ride to Shop: Piata Victoriei - Baneasa (6.5 km)
4. Ride to Leisure: Piata Unirii - Mihai Bravu (3 km)
5. Ride to School: Universitate - Doamna Ghica (6 km)
6. Ride to Office: Doamna Ghica - Pipera (6.3 km)
7. Along the Dambovita: Sos. Virtutii - Piata Unirii (5.6 km)
8. Ride East: Piata Unirii - 1 Decembrie (6 km)
9. Ride to Rail: Basarab - Piata Romana (2.4 km)
10. City Center to Smart City I: Piata Unirii - Sos. Alexandriei (5.2 km)
11. City Center to Smart City II: Sos. Alexandriei - Magurele (6.2 km)
12. Bucharest to Ilfov: Ring Road - Voluntari - Doamna Ghica (7 km)

Valoare proiect - 50 milioane de euro plus TVA;

- infiintarea retelei de agrement pentru biciclete:

Traseul 1 - Lacul Cernica
Traseul 2 - Lacul Chitila si Lacul Mogosoaia
Traseul 3a - Padurea Baneasa - Caldarusani
Traseul 3b - Padurea Baneasa - Snagov
Dezvoltarea unui ghid pentru realizarea unei infrastructuri sigure, eficiente si atractive pentru biciclete, pe baza exemplelor de buna practica din alte state europene cu o dezvoltata cultura pentru utilizarea bicicletelor.
Coordonat cu propunerea institutionala de revizuire a normativelor si standardelor si initiativa MDRAP.

Valoare proiect - circa 7 milioane de euro plus TVA;

- introducerea unui serviciu de inchiriere biciclete  Valoare: 15 milioane de euro;


  • Extindere retea drumuri

- construirea conexiunii rutiere dintre A3 si Aeroportul International Henri Coanda. Valoare proiect - 22 milioane de euro plus TVA;

- extinderea Bd. Timisoara, cu aprox. 5.5 km, conexiune la DJ 602. Largire Sos. Fabrica Glucoza si trecere la nivel cu Str. Barbu Vacarescu. Valoare proiecte -  79,6 milioane de euro plus TVA;

- modernizarea drumurilor judetene. Valoare proiect - 100 milioane de euro plus TVA;

Proiecte de rezerva - construirea unor pasaje denivelate pentru fluidizarea traficului in principalele puncte de intersectie intre drumurile judetene, nationale, Centura Bucuresti precum si intersectia cu calea ferata:

1.Pasaj rutier C.B. - Magurele (largire la 4 benzi) plus bretele de acces
2.Pasaj rutier C.B. - Bragadiru (bretea de acces stanga)
3. Pasaj rutier C.B. - Chitila  ( constructie noua)
4. Pasaj rutier subteran  CF: Chitila (zona industriala)
5. Realizare bretea intoarcere (Chitila) DN 7-Str. Libertatii (sub podul CF existent)
6. Pasaj rutier C.B. - Mogosoaia (constructie noua)
7. Pasaj rutier CF - Buftea (DJ 101)
8.Pasaj rutier Cf- Buftea (DJ 602)
9. Pasaj denivelat ( Pantelimon)C.B - DJ 301
10. Pasaj rutier denivelat (Popesti Leordeni) C.B - DN4 ( cu posibilitate de gabarit depasit)
11.Pasaj rutier denivelat ( Berceni) C.B - DJ 401 (cu posibilitate de gabarit depasit )
12. Pasaj rutier denivelat ( Popesti - Leordeni) Sos. Berceni - Str. Drumul Fermei
13. Modernizare pasaj rutier Balotesti - Corbeanca (Prisma)
14. Pasaj denivelat DN1 - Balotesti;

Valoare : 130 milioane de euro plus TVA;


  • Spatii pietonale

- reorganizarea spatiilor urbane din zonele Piata Unirii, Victoriei, Universitatii si Romana pentru a evidentia importanta contributie a acestora la buna functionare a orasului si a retelelor sale de transport, cu o atentie speciala asupra deplasarilor pe mai multe nivele la suprafata si cele cu metroul si pasajele subterane. valoare proiect - 3 milioane de euro plus TVA;

- introducerea  de  noi zone prioritare pentru    pietoni    in centrul    orasului (zone pietonale si cu utilizare mixta). Schimbarea  regimului  de  trafic  pe  o  lungime  de  19 km de strazi si o suprafata de 657.000 m2 (65.7 ha) de  piata  publica  dinspre  transportul  orientat  pe automobil  si asigurarea de locuri de parcare spre zone pietonale de inalta calitate, spatii comune sau coridoare  exclusiv  pentru  transportul  public  si deplasari nemotorizate in cadrul inelului interior. Valoare proiect - 141 milioane de euro plus TVA;

- dezvoltarea  de bulevarde prietenoase   cu pietonii  intre  Piata Unirii   si   Piata Romana. Valoare proiect - 10 milioane de euro plus TVA;

- imbunatatiri privind accesibilitatea pentru  persoane  cu mobilitate redusa. Valoare proiect - 3 milioane de euro plus TVA;

- reamenajarea  malurilor  raului Dambovita  si modernizarea  traseului  pietonal  si  al infrastructurii  pentru  biciclete. Valoare proiect - 7 milioane de euro plus TVA;



  • Strategia de parcare

- crearea de parcari de tip Park&Ride la staiile cheie de transport public (intrarile de pe autostrazile A1, A2 si A3, statia feroviara Progrsul si Poarta Intermodala DN5; AIHC/Otopeni/ Poarta Intermodala DN1; Extensia M2 si Poarta Intermodala DJ208) - 24 milioane de euro plus TVA;

- implementarea proiectelor individuale de parcari subterane elaborate in cadrul PIDU "Zona Centrala" Parcarea subterana la Piata Constitutiei, Piata Lahovary, Piata Cantacuzino, sub spatiul verde de la Sala Palatului, sub o bucata din Parcul Sfintii Apostoli). Valoare proiect - 85 milioane de euro plus TVA;

 Sistem de gestionare a parcarilor pe strada din centrul orasului. Implementarea unui sistem integrat de parcare de suprafata pentru zona centrala, corelat cu propunerile PIDU. Descurajarea parcarii in zone neautorizate (parcare gratuita pe strada) si aplicarea restrictiilor in domeniu - 1 milion de euro plus TVA;

- majorarea tarifului de parcare pentru parcarile publice. "Consultantul a introdus o taxa mai mare de parcare, de 18 Ron/zi sau de 4 Ron/ora in zona centrala a orasului. Astfel de costuri sunt destul de rezonabile
in comparatie cu alte orase europene, dar totusi usor mai mari decat nivelul acceptat in prezent in Bucuresti. Se asteapta ca implementarea unei astfel de politici de parcare in centrul orasului si mai tarziu in alte regiuni a orasului sa influenteze alegerea modului de transport - fortand conducatorii auto sa se indrepte spre moduri de transport mai sustenabile. In plus, taxele de parcare vor oferi autoritatilor noi venituri care vor fi investite inapoi in sistemul de transport", se arata in strategie. Specialistii spun ca majorarea tarifelor la parcare va duce la scaderea cu pana la 15%  a cererii auto de parcare in zonele din centrul Bucurestiului la ora de varf dimineata.

- interzicerea parcarii pe trotuare;





Ce prevede detaliat strategia de parcare - extras din document

Viziunea pe termen lung este crearea unui sistem unic de gestionare a parcarilor pentru toate parcarile pe strada din Bucuresti, in toate sectoarele. Toate strazile vor beneficia de aceleasi reglementari, pe baza unei singure surse. Operarea, managementul si aplicarea vor fi conduse de un singur operator.

Noile reglementari propuse sunt:

a. Spatiile de pe strada ar trebui sa fie rezervate numai pentru urmatoarele categorii:

- Spatii de parcare pentru persoane cu handicap
-  Diplomati, langa consulatele sau ambasadele de care apartin
-  Vehicule de securitate sau pentru urgente, adica ambulante si masini de politie
-  Spatii rezervate pentru vehicule electrice, odata ce aceste vehicule devin populare in Bucuresti.
- Spatii pentru taxi, in statiile de taxiuri

b. Se recomanda ca parcarea cu plata pe strada sa fie functionala in zilele saptamanii, de luni pana vineri, de la ora 8.00 AM la 19.00 PM. Totusi, in zonele in care numarul de vizitatori este mare si dupa ora
19.00 PM, programul parcarii platite poate fi extins pana la miezul noptii.

c. In zonele cu numar mare de vizitatori care au nevoie de servicii de parcare, se recomanda limitarea duratei de parcare a vizitatorilor. Acest lucru poate fi realizat fie prin introducerea de tarife diferentiate
pe baza duratei de parcare, fie prin limitarea parcarii la maximum 2 ore.

d. In toate spatiile de parcare cu plata, rezidentii de pe strada ar trebui sa fie exceptati de la plata tarifelor obisnuite aplicate vizitatorilor. Totusi, rezidentii ar putea plati o taxa anuala fixa pentru acoperirea
costurilor de operare.

e. Pe toate strazile incluse in reglementare, se recomanda rezervarea a cel putin unei parti din strada, in timpul zilelor lucratoare, de la 17.00 PM pana la 8.00 AM a zilei urmatoare. Cealalta parte a strazii poate fi
folosita de vizitatorii care platesc tariful necesar pana la 19.00 PM, sau de rezidentii care sunt exceptati de la plata. Dupa 19.00 PM (inafara cazului in care se specifica altfel), vizitatorii vor putea parca gratuit pe partea care nu este rezervata pentru rezidenti.

f. Daca cererea de parcare din partea rezidentilor din timpul serii sau noptii, in anumite zone, este foarte mare, este posibila limitarea parcarii vizitatorilor dupa ora 17.00 PM doar pe o parte din strada.

g. Rezidentii de pe strada pot parca oriunde pe spatiul rezervat pentru rezidenti. Nu vor fi rezervate spatii specifice individuale (in afara persoanelor cu handicap). Pentru a descuraja parcarea cu durata mare in zonele cu cerere foarte mare, se recomanda cresterea tarifului de baza in aceste zone pentru fiecare jumatate de ora de parcare, conform urmatorului tabel:

- o ora - 1 euro;
- 1,5 ore - 1,75 euro;
- 2 ore - 2,75 euro;
- 2,5 ore - 4 euro;



De asemenea, se recomanda ca in zonele cu cerere mare, durata maxima de parcare sa fie restrictionata la 2,5 ore, fara posibilitatea de a plati tarife mai mari.

Se recomanda ca soferii sa aiba posibilitatea de a alege din cateva tehnologii de plata. Metodele de plata ar trebui sa raspunda urmatoarelor cerinte:

1. Sa fie usor de inteles si de operat de catre conducatorii auto
2. Soferii sa poata folosi aceasta tehnologie in orice sector din Bucuresti
3. Sa suporte nevoia de a aloca veniturile generate de sectoare intr-o forma transparenta
4. Soferii sa poata plati doar pentru timpul exact in care au parcat
5. Sa suporte actualizarea automata a ultimelor reglementari privind parcarea adoptate de Municipiul Bucuresti si de sectoare, in orice moment
6. Soferii sa poata verifica istoricul platilor si jurnalul tuturor tranzactiilor
7. Plata sa fie usor de efectuat, inclusiv posibilitatea de a plati online. In ceea ce priveste plata parcarii de catre rezidenti, recomandam ca rezidentii eligibili sa fie exceptati de la plata tarifelor, in schimbul platii unei taxe anuale mici de inregistrare.

Rezidentii eligibili sunt rezidentii care intrunesc toate conditiile de mai jos:

a. Posesorul vehiculului locuieste oficial in apartamentul de pe strada respectiva, plateste toate facturile de utilitati asociate cu apartamentul si plateste taxele municipale relevante.

b. Vehiculul utilizat de catre rezident este inregistrat oficial la politie pe numele rezidentului

c. Fiecare apartament poate avea numai un rezident eligibil pe gospodarie. Astfel, daca proprietarul oficial al apartamentului isi inchiriaza apartamentul, numai chiriasul va fi rezidentul eligibil

d. Apartamentul nu detine nici un spatiu de parcare in afara strazii, fie sub cladire sau in interiorul curtii cladirii. Daca apartamentul are loc de parcare in afara strazii, rezidentul nu va fi considerat a fi rezident eligibil.  Spatiul de parcare pe strada poate fi rezervat daca cererea de parcare din partea rezidentilor este ridicata. In zona de domiciliu, rezidentii pot parca gratuit in orice moment al zilei. In timpul programului de lucru (luni-vineri, 8.00 AM ￯ 17.00 PM), vizitatorii care ajung in zona de rezidenta isi pot parca masinile conform regulilor aplicabile in zona respectiva (adica, parcare cu plata, durata maxima, etc.).

Se recomanda ca autocolantul care demonstreaza dreptul de parcare gratuit pentru rezidenti sa fie emis unui singur vehicul din gospodarie. Daca o gospodarie detine mai mult de un vehicul, al doilea vehicul poate obtine un autocolant rezidential, dar contra platii unei sume semnificative anuale, iar al treilea vehicul NU ar trebui sa fie eligibil pentru parcarea gratuita si ar trebui tratat in regim de vizitator.

Se recomanda ca cel putin 1% din toate spatiile reglementate sa fie rezervate pentru parcarea vehiculelor persoanelor cu handicap. Aceste spatii ar trebui sa fie amplasate in general langa centrele majore de atractie, precum Primaria, birourile guvernamentale, magazinele principale, spitale, etc.

Vehiculele utilizate de persoane cu handicap pot parca gratuit in spatii dedicate.

Aplicarea reglementarilor privind parcarile

Se recomanda ca urmatoarele situatii sa fie considerate din punct de vedere legal incalcari ale reglementarilor privind parcarea, astfel incat aceste incalcari sa fie penalizate:
a. Parcarea intr-un spatiu de parcare reglementat, pe durata in acest serviciu trebuie platit, fara plata sumei corespunzatoare
b. Parcarea intr-un spatiu de parcare reglementat pentru o perioada mai lunga decat cea permisa pentru locul respectiv
c. Parcarea intr-o zona rezidentiala pe perioada permisa - numai pentru rezidenti - fara eligibilitate
d. Parcarea intr-un spatiu rezervat pentru persoane cu handicap fara a avea un voucher adecvat
e. Parcarea intr-un spatiu ce este legal rezervat unei categorii speciale (ex. diplomati sau servicii de urgenta) fara eligibilitate Se recomanda ca pentru majoritatea incalcarilor sa se foloseasca plata unei penalitati sub forma de amenda.

Totusi, daca posesorul unui autoturism ce a incalcat regulamentul nu a platit penalitatile la timp, se recomanda blocarea rotilor autoturismului pana la asigurarea intregii plati. Se recomanda ca persoanele care se ocupa de control sa fie echipate cu  dispozitive electronice, ce pot:

a. Comunica cu dispozitivele de plata aprobate pentru utilizare
b. Comunica cu centrul de control in timp real, pentru a verifica daca un vehicul parcat si-a platit taxa corespunzatoare parcarii, precum si abaterile anterioare
c. Fotografia un vehicul care incalca regulamentul, pentru a servi ca proba pentru identificarea vehiculului si a locului
d. Verifica daca un vehicul este parcat pentru o perioada mai indelungata decat cea maximum permisa (de exemplu, folosind un sistem LPR mobil (sistem de recunoastere a placutei de inmatriculare) combinat cu GPS.


Administratia Strazilor, institutie  in subordinea Primariei Generale, administreaza aprox. 8.000 locuri de parcare, majoritatea in centrul orasului si de-a lungul strazilor importante. Inainte de anul 2009, serviciul era externalizat catre o societate privata. Dupa preluarea managementului de catre municipalitate, veniturile generate de aceasta activitate au scazut, principalele probleme fiind faptul ca o treime din locurile de parcare sunt de fapt cu plata si numarul insuficient de angajati care sa taxeze soferii, in special dupa-amiaza. Mai mult, unele parcari nu au dispozitive automate de contorizare si de plata sau
alte dispozitive.

Primariile de Sector - responsabile cu locurile de parcare rezidentiale din diferite cartiere. Majoritatea locurilor sunt inchiriate pe perioade mai lungi (in general, 1an) si nu acopera cerere creata de numarul in crestere de autoturisme (aprox. 1.1 mil. autoturisme)

Raportul arata ca majoritatea conducatorilor folosesc parcarea gratuita, pe strada. "Parcarea gratuita contribuie major in alegere utilizarii autoturismului, in detrimentul altor alternative. De fapt, potrivit sondajului privind preferintele, introducerea unui tarif de parcare unic de 5 lei ar reduce gradul de utilizare al autoturismelor cu pana la 56% din traficul auto curent", se arata in document.


Despre Planul de Mobilitate Urbana Durabila Regiunea Bucuresti-Ilfov 2016-2030


Planul de Mobilitate Urbana Durabila este un document strategic si un instrument de politica de dezvoltare, folosind un software de simulare a transporturilor avand ca scop rezolvarea nevoilor de mobilitate ale persoanelor si intreprinderilor din orase si imprejurimile acestora pentru a imbunatati calitatea vietii, contribuind in acelasi timp la atingerea obiectivelor europene privind protectia mediului si eficienta energetica. Proiectul este finantat din fondurile BERD, iar titularul contractului de finantare este Guvernul Romaniei, urmand ca Bucurestiul si celelalte localitati din judetul Ilfov sa fie principalii beneficiari ai acestui program.




Patru proiecte noi vor fi incluse in Planul de Mobilitate Urbana Durabila

In urma analizelor realizate in ultimele luni, reprezentantii Primariei Municipiului Bucuresti vor solicita includerea in PMU, a inca patru proiecte  care vizeaza decongestionarea traficului in zonele cu maxima expansiune.


- supralargirea strazii Prelungirea Ghencea, intre str. Brasov si soseaua de centura a Municipiului Bucuresti si realizarea unui terminal intermodal comun cu viitoarea statie de tren din zona Haltei Bariera Domnesti.

- odernizarea strazii Barbu Vacarescu si a strazii Av. Alex.Serbanescu (sistem rutier si cale rulare tramvai) de la Sos. Stefan cel Mare pana la Bd. Aerogarii si prelungirea liniei de tramvai pana la Zona Comerciala Baneasa.


- modernizarea sistemului rutier si a liniei de tramvai pe bd. Dimitrie Pompeiu si prelungirea pana la str. Barbu Vacarescu, pentru asigurarea unei legaturi directe cu un mijloc de transport rapid, nepoluant si de mare capacitate, a zonei de birouri Pipera (aflata in plina expansiune) cu zona de Nord a Capitalei.

- modernizarea Soselei Petricani, intre Bulevardul Lacul Tei si sensul giratoriu de la intersectia cu Bd. Pipera, atat pentru sistemul rutier cat si pentru calea de rulare a tramvaiului.

Documentul poate fi consultat pe site-ul Primariei, la adresa http://www.pmb.ro/precum si la avizierul Primariei Municipiului Bucuresti.

Parlamentul european a adoptat, la 2 decembrie 2015, o rezolutie referitoare la "mobilitatea urbana durabila". Prin acest document, deputatii incurajau statele membre si orasele sa elaboreze planuri de mobilitate urbana durabila acordand prioritate modalitatilor de transport cu emisii scazute, vehiculelor propulsate de carburanti alternativi si care folosesc sisteme de transport inteligente, tinand seama totodata de nevoile specifice ale persoanelor cu mobilitate redusa. De asemenea, acestia s-au exprimat in favoarea unei politici in materie de parcare (spatii de parcare, utilizarea unor sisteme inteligente de parcare, tarifare adaptata) care sa se poata fi incadrata intr-o politica urbana integrata, dar si in favoarea reducerii zgomotelor legate de trafic din orase.

Comisia si statele membre au fost invitate:

i) sa creeze o retea dedicata mobilitatii durabile, care sa integreze exemple privind bunele practici in materie de planificare teritoriala si utilizare a teritoriului (axata pe utilizarea in comun a autoturismelor, transportul public, mersul cu bicicleta si pe jos);

ii) sa incurajeze orasele sa participe la Parteneriatul european pentru inovare privind orasele si comunitatile inteligente;

iii) sa lanseze campanii de sensibilizare a publicului pentru promovarea unei mobilitati durabile.

Citeste aici Rezolutia PE.

In plus, inca din 2014 la Parlamentul European se afla o propunere de rezolutie referitoare la promovarea retelelor de piste pentru biciclete.

In aceasta este invitata Comisia Europeana sa defineasca o strategie pentru promovarea folosirii bicicletei inlocuind automobilul, de exemplu prin investitii in infrastructuri pentru biciclete si in servicii de inchiriere a bicicletelor.



Citeste mai multe despre   






















5607 vizualizari

  • +5 (5 voturi)    
    Mai tineti minte???? (Joi, 9 martie 2017, 16:42)

    Martinezu [utilizator]

    Acum vreo 2 luni aparea aici pe HN un articol legat de noua ruta de trenuri Gara de Nord- Magurele /Varteju care urma sa fie inaugurata la sf lui februarie.
    Dumnezeu mai stie de proiectul care s-a evaporat.
    Nu mai faceti o revenire ?
    • +3 (3 voturi)    
      Mai era și trenul de la Gara de Nord la Otopeni (Joi, 9 martie 2017, 17:35)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui Martinezu

      cică cu repararea unui pod care ar fi scurtat traseul și timpul - au trecut vreo 2-3 ani și au uitat de proiect și nu s-a facut nimic. Poate doar studii de fezabilitate.
  • +4 (4 voturi)    
    Conceptul e greșit ,!!, (Joi, 9 martie 2017, 17:45)

    nick24 [utilizator]

    Se aduce traficul spre centru.
    Trebuia în mod clar să fie ideea de deplasare între cartiere și locurile de muncă pe CENTURĂ.
    Deci centura existentă, făcută pe 2X3 benzi, de tip autostradă, cu pasaje cu TOATE ieșirile, cu benzi de accelerație și străpungeri spre toate cartierele - inclusiv Crângași, Drumul Taberei, etc.
    După concepția lor Crângași, Drumul Taberei, ca să ajungă în Pipera, trec toți pe Podul Grand, ca acum, când stau blocați de la 7-10 și de la 17-20.
  • +1 (1 vot)    
    cam intortochiat (Vineri, 10 martie 2017, 8:45)

    ion+ [anonim]

    Na uit la traseul gara de Nord-Otopeni si vad un S de toata frumusetea care te duce prin Grivita apoi la Piata Presei Libere. Se vede ca mai repede sa ajungi la Gara de Nord respectiv Otopeni, puteai sa ajungi pe linia Pipera la Aviatorilor sau Aurel Vlaicu, Victoriei si apoi Gara de Nord.


Abonare la comentarii cu RSS



Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri