Al noualea Mars al Biciclistilor din Bucuresti va avea loc sambata, 24 septembrie, au anuntat organizatorii. Comunitatea biciclistilor organizeaza evenimentul pentru a protesta impotriva modului in care autoritatile locale administreaza orasul si a faptului ca nu exista piste pentru biciclete.

Mars biciclisti septembrie 2015 - 6Foto: Hotnews

"Pe 24 septembrie 2016, de la ora 14.30, pe toti aceia care ne simtim stingheri intr-un oras al masinilor, va asteptam sa cerem impreuna un "Oras pentru Oameni". Traseul marsului poate fi parcurs cu bicicleta, rolele, trotineta sau chiar in alergare usoara. Sunt permise si chiar recomandate afisarea de pancarte cu mesaje pe tema motivelor de protest: neaplicarea masurilor de siguranta rutiera; incurajarea transportului motorizat in timp ce orasul este cea mai poluata capitala europeana; lipsa unei viziuni a administratiei orasului pentru cresterea calitatii vietii; mentinerea in functii a persoanelor vinovate de pagubele de milioane de euro provocate de receptia ilegala a pistelor pentru biciclete si neaplicarea masurilor de eficientizare a transportului public prin asigurarea de benzi dedicate", se arata intr-un comunicat emis de organizatori, Organizatia pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania (OPTAR).

Organizatorii sugereaza 6 puncte de adunare:

  • Lacul Tei - plecare la ora 14:15
  • Parcul Alexandru Ioan Cuza - plecare la ora 14:05
  • Parcul Izvor - plecare la ora 14:20
  • Metrou Gorjului - plecare la ora 14:00
  • Drumul Taberei - plecare la ora 14:00
  • Parc Tineretului - plecare la ora 14.15

Marsul biciclistilor se organizeaza de doua ori pe an, incepand din 2012, si aduna mii de participanti.

Redam fragmente din comunicatul de presa cu nemultumirile comunitatii biciclistilor:

Inca din perioada electorala, dna Gabriela Firea s-a delimitat de modul in care administratia Oprescu a condus orasul timp de (aproape) doua mandate. Ca sa demonstreze schimbarea, in ziua in care a depus juramantul de investitura in functie, doamna primar a declarat: "Pentru mine, consultarea publica nu este o sintagma. Pentru mine, consultarea publica este un mod de viata, un mod de a fi". Totusi, consultarea publica nu este un mod de viata pentru doamna primar, deoarece, in cele 82 de zile de mandat, Primaria Capitalei n-a organizat nicio consultare publica, chiar daca Bucurestiul abunda de probleme" se arata intr-un comunicat emis de comunitatea biciclistilor.

Asa cum s-a procedat si in cazul primarilor precedenti, organizatorii Marsului Biciclistilor au depus la Primaria Capitalei o invitatie la dialog pentru a discuta despre problemele cetatenilor, cele nominalizate in notificarea marsului de protest ce va avea loc in data 24 septembrie 2016.

Pana astazi, Primaria Capitalei nu a raspuns petitiei, cu toate ca termenul legal a expirat de aproape 8 saptamani. Precizam ca nici primarii Oprescu Sorin, Stefanel Dan Marin si Sava Razvan nu au raspuns vreodata invitatiilor la dialog inregistrate la Primaria Capitalei.

Dintr-o declaratia de astazi a doamnei Firea, am aflat ca, din lipsa de timp, doamna primar a anulat o intalnire cu ministrul mediului pe tema problemelor de mediu ale Capitalei. In aceeasi declaratie se afirma ca ¬Primarul General a demarat proiectul realizarii pistelor de biciclete, care se afla in acest moment in desfasurare.¬

Prin aceasta declaratie se confirma modul de lucru haotic din Primaria Capitalei si lipsa de transparenta pe care doamna Firea o condamna, atunci cand lucra in presa.

Din pacate, problema poluarii aerului in Bucuresti este reala si grava, lucru care a determinat Comisia Europeana sa inceapa procedurile de infringement impotriva Romaniei, considerandu-se ca administratia locala nu isi protejeaza cetatenii de poluarea cu particule fine.

Conform unor declaratii facute de medici realizatorilor emisiunii "In premiera" (Antena 1), in Bucuresti mor aproximtiv 7000 de persoane anual din cauza poluarii cu pulberi. Cei mai expusi sunt copiii. Perste 70% din poluarea cu pulberi din Capitala este produsa de traficul rutier. Cu toate acestea, doamna Firea s-a remarcat prin faptul ca a interzis un eveniment care se defasura la sfarsit de saptamana pe un tronson din bulevardul Kiseleff, doar pentru a face mai mult loc traficului motorizat. In ciuda protestelor, argumentelor si recomandarilor[1] expertilor in mobilitate urbana durabila, decizia a ramas permanenta.

Lipsa oricarei incercari de dialog pe tema unor probleme majore ale Capitalei, modul arbitrar in care se iau deciziile in Primaria Capitalei, lipsa de transparenta, decizia de incurajare a traficului motorizat individual in cea mai poluata si congestionata capitala europeana precum si lipsa oricarei initiative a administratiei locale de a organiza, in Saptamana Europeana a Mobilitatii, evenimente care sa promoveze un stil de viata sanatos determina organizatorii Marsului Biciclistilor sa considere ca administratia locala este departe de a incerca sa inteleaga conceptul de "Oras pentru Oameni" si, astfel, sa gaseasca solutii viabile la problemele cetatenilor.