Cetatenii din Prelungirea Ghencea au anuntat ca vor iesi din nou in strada, sambata, incepand cu ora 11.00, fiind nemultumiti de faptul ca Primaria Capitalei si CNADNR nu au largit strada Prelungirea Ghencea si nu au facut pasajul peste Soseaua de centura. Oamenii spun ca stau zilnic blocati in trafic si cer autoritatilor "strada cu 4 benzi, trotuare, pista de biciclete si pod peste Centura", promise inca din 2006.

Protest in Prelungirea Ghencea - 2014Foto: HotNews.ro

Marsul se va desfasura intre orele 11.00 si 13.00, pe traseul Ansamblul Primavara (Prel. Ghencea nr. 100, sector 6) - intersectia Prelungirea Ghencea cu Soseaua de Centura - Cartierul Latin (Prel. Ghencea nr. 53, Bragadiru, jud. Ilfov).

La protest sunt invitati, printr-o Scrisoare Deschisa, reprezentantii tuturor autoritatilor responsabile de infrastructura si de dezvoltarea zonei: noul primar general interimar, Razvan Sava, noul director general al C.N.A.D.N.R., Catalin Homor dar si primarul sectorului 6, primarul sectorului 5, presedintele Consiliului Judetean Ilfov, primarul orasului Bragadiru (jud. Ilfov) si primarul comunei Domnesti (jud. Ilfov).

"Intrucat proiectul de largire si pasajul sunt incepute "pe hartie" inca din 2006, dar nici anul acesta nu este sigura inceperea lucrarilor, locuitorii zonei nu mai au incredere in promisiunile autoritatilor si-si vor manifesta nemultumirea in strada. Oamenii sustin ca fiecare zi de intarziere inseamna pericol de accidente pentru pietonii lipsiti de trotuare, inseamna timp pierdut in trafic de soferi, inseamna blocarea in trafic a autobuzelor RATB, inseamna ingradirea dreptului la libera circulatie si o proasta calitate a vietii pentru toti cei care locuiesc aici sau care tranziteaza zona, indiferent cu ce aleg sa se deplaseze. In urma protestelor repetate din 2014, autoritatile au demarat anul trecut procedurile de modernizare a strazii impartind lucrarile in doua: partea de largire a strazii cu trotuare si piste pentru biciclete a revenit Primariei capitalei iar pasajul suprateran peste Soseaua de Centura de la Domnesti a intrat in sarcina Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania. Cu toate acestea, de un an de zile, Primaria Capitalei nu reuseste sa finalizeze proiectul tehnic si nici nu a facut exproprierile, votate in Consiliul General al Municipiului Bucuresti in vara trecuta. Deasemenea, C.N.A.D.N.R. nu a finalizat desemnarea castigatorului licitatiei pentru pasaj, in urma contestatiei licitatiei lansate acum un an", se arata intr-un comunicat al cetatenilor, coalizati in patru grupuri de initiativa civica.

Acesta este cel de-al cincilea protest al locuitorilor din zona, in ultimii 3 ani.

Primaria Capitalei a alocat in bugetul pe anul 2016 circa 30 milioane lei pentru aceasta lucrare, insa trebuie facute exproprierile si licitatia pentru desemnarea constructorului, ceea ce inseamna cel putin un an pana la incepera lucrarilor.

Situatia din Prelungirea Ghencea e povestea a mii de bucuresteni, platitori de taxe si impozite, ignorati de primarie si lasati sa piarda sute de ore anual intr-un trafic ucigator. Care e motivul? In 2007, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a alocat circa 400 milioane de lei pentru largirea bulevardului Prelungirea Ghencea la 3 benzi pe sens plus trotuare de cinci metri, pana la limita administrativa a orasului. In 2013, primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, promitea ca lucrarile vor incepe in 2014 si se vor finaliza pana in 2016. Desi au trecut aproape 8 ani de cand a inceput sa se discute despre acest proiect, pana acum nu s-a facut nimic.

In prezent, pe Prelungirea Ghencea, circulatia rutiera se desfasoara pe cate o banda pe sens, blocajele se intind pe zeci de metri, nu exista trotuare, nu sunt amenajate statii RATB, iar cand ploua nu ai pe unde sa pasesti din cauza noroaielor. Nemultumiti ca Primaria ii ignora de atatia ani, locuitorii din zona au facut o pagina de Facebook - Initiativa Prelungirea Ghencea - in care cer institutiei sa rezolve problema.

Primii bani pentru largirea bulevardului Prelungirea Ghencea la doua benzi pe sens au fost alocati de Consiliul General al Municipiului Bucuresti in 2006 - respectiv suma de 73 milioane de lei. Tot in 2006 aceasta suma a fost majorata de alesii locali la 343 milioane de lei, iar in 2007 la 393 milioane de lei, intrucat era nevoie 3 benzi pe sens, de exproprieri, iar pe noul bulevard va circula si trafic greu cu viteza de pana la 100 km/ora.

Pe 8 noiembrie 2007, Primaria Capitalei a semnat cu asocierea de firme Alpine Bau - Search Corporation un contract de 135 milioane de lei pentru construirea drumului, potrivit informatiilor de pe site-ul municipalitatii.

Din 2007 insa nu s-a mai intamplat nimic. Contactati de HotNews.ro, reprezentantii Primariei Capitalei au declarat ca firma care trebuia sa faca drumul a intrat in faliment si ca nu se cunoaste o data certa la care vor incepe lucrarile.

"Din cauza faptului ca firma contractanta a intrat in faliment, contractul a fost reziliat, urmand a se desfasura o noua procedura de achizitie publica pentru zona situata in interiorul Municipiului Bucuresti. In ceea ce priveste nodul de la Domnesti, acesta va fi realizat de catre CNADNR, segmentul situandu-se in afara zonei administrate de Municipalitate. Avand in vedere ca acest proiect este situat pe teritoriul mai multor unitati administrativ-teritoriale, Municipiul Bucuresti nu a putut investi bani si nu a putut face exproprieri in afara limitelor teritoriale ale orasului. De asemenea, celelalte entitati nu au dispus de finantare pentru zonele lor de responsabilitate", se arata in raspunsul trimis de Primaria Capitalei.

Pentru a relicita proiectul este insa nevoie de bani, iar in bugetul pentru anul 2014 municipalitatea a alocat pentru acest proiect doar 5 milioane de lei. Mai mult, in bugetul municipalitatii se arata ca pana la sfarsitul anului 2013 s-au cheltuit pentru acest proiect circa 141 milioane lei. HotNews.ro a cerut lamuriri daca s-au facut exproprieri in zona, insa nu ni s-a raspuns. Valoarea actualizata a proiectului depaseste in prezent 500 milioane lei.

Tot legat de acest proiect, si premierul Victor Ponta a promis in 2013 ca va realiza un pasaj peste Centura, in continuarea Prelungirii Ghencea, iar Dan Sova, fostul Ministru al Transporturilor, promitea ca lucrarea va fi gata in 2014. Din nefericire, nici Guvernul nu s-a tinut de promisiune.