​ANALIZA Cum cheltuie Primaria Bucurestiului zeci de milioane de lei din banii cetatenilor pe subventii si gratuitati la transport fara minime criterii de acordare

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Luni, 28 martie 2016, 16:12 Actualitate | Administratie Locala

Autobuz aglomerat
Foto: Agerpres
Consiliul General al Municipiului Bucuresti a decis la finalul saptamanii trecute ca RATB sa plateasca din bugetul Primariei Capitalei 126 milioane lei catre ANAF, datorie aferenta TVA pentru gratuitatile acordate pensionarilor, veteranilor, persoanelor persecutate politic si revolutionarilor in ultimii 5 ani. De aceste gratuitati beneficiaza circa 450.000 de pensionari, indiferent de valoarea pensiei. Aceasta facilitate a fost acordata de municipalitate in 2004 si de atunci niciun primar, indiferent de culoarea politica, nu a avut curaj sa faca nimic pentru a defini corect categoriile de consumatori vulnerabili care ar avea nevoie reala de subventionarea transportului public.

Pe langa faptul ca pensionarii nu platesc abonamentele si biletele aferente calatoriilor, acum ANAF percepe si TVA pentru aceste gratuitati. Daca adaugam si subventia de circa 500 milioane lei pe care Primaria Capitalei o plateste in fiecare an catre RATB pentru a acoperi diferenta dintre tariful real si cel platit de populatie, Primaria Capitalei ramane cu o gaura serioasa in buget. De aceasta subventie beneficiaza toata lumea, indiferent de venit. Bucurestiul are unul dintre cele mai ieftine servicii de transport din Romania. Pretul unui abonament lunar pe toate liniile este de 50 de lei, iar pretul unei calatorii este de 1,3 lei.
 

De cele 126 milioane lei s-ar fi putut face un pasaj asemanator celui de la Piata Presei Libere sau de la Mihai Bravu (peste Dambovita) sau s-ar fi putut cumpara 18 tramvaie noi sau 140 de autobuze. Daca luam toata suma care s-ar incasa de RATB din abonamentele si biletele vandute catre pensionari, nu doar TVA-ul de 20%, si subventia de 500 milioane lei, atunci s-ar putea face infinit mai multe lucruri. Bucurestiul nu are cateva proiecte de infrastructura cheie (centura, largirea str. Fabrica de Glucoza, unde va intra A3, pasaj intersectia D-na Ghica cu Sos. Colentina, pasaj Piata Delfinului, largire str. Prelungirea Ghencea), RATB este in colaps, mijloacele de transport in comun fiind vechi, uzate si insuficiente, nu exista parcari, piste pentru biciclete, benzi unice pentru transportul public, nu sunt bani pentru rascumpararea spatiilor verzi retrocedate si amenajarea de noi parcuri sau pentru salvarea unor cladiri valoroase, aflate in prag de prabusire. In fiecare an se taie de la investitii pentru plata subventiei la RATB si la RADET (alte 500 milioane lei).

Potrivit informatiilor de pe site-ul Regiei Autonome de Transport Bucuresti (RATB), sunt scutite de plata taxelor de calatorie pe liniile urbane urmatoarele categorii de persoane:

  •     copiii cu varsta sub 7 ani
  •     veteranii de razboi
  •     revolutionarii si urmasii celor decedati in Revolutia din Decembrie 1989
  •     persoanele persecutate din motive etnice - dislocati/deportati
  •     fostii detinuti politici
  •     persoanele cu handicap
  •     toate categoriile de pensionari cu domiciliul stabil in Bucuresti - pe baza talonului de pensie si a actului de identitate


Prima problema este ca toti pensionarii primesc aceste gratuitati, indiferent de valoarea pensiei. Salariatii de exemplu, desi au venituri asemanatoare cu ale pensionarilor, nu primesc nicio facilitate de acest gen.


In Bucuresti sunt circa 1,8 milioane de locuitori, potrivit datelor de la ultimul recensamant.
 Potrivit datelor de la INS, sunt 451.997 pensionari, iar pensia medie in 2015 a fost 1.122 lei, structura veniturilor fiind urmatoarea:

- 75.000 pensionari au venituri sub 800 lei;
- 315.000 au pensie intre 800 si 1.500 lei;
- 91.000 de pensionari au venituri peste 1.500 lei, dintre care 9.300 peste 2.500 lei.

Potrivit aceleiasi surse, in Bucuresti sunt 824.356 salariati, cu urmatoarele venituri:

- 25% au venituri sub 1.000 lei - respectiv circa 206.000 persoane;
- 26% au venituri intre 1.200-1.500 lei, respectiv circa 214.000 persoane;
- 31,5% au venituri intre 1.600 si 2.500 lei;
- 11,5% intre 2.600 -5.000 lei;
- 6% peste 5.000 lei.


Daca analizam datele de mai sus, exista 390.000 de pensionari cu un venit mai mic de 1.500 de lei care primesc gratuitati pe RATB. Totodata, sunt 420.000 de salariati care au venituri sub 1.500 de lei si care nu primesc nicio gratuitate.

Discutia despre subventii si gratuitati este una des intalnita in administratiile locale din Romania. Solutia cea mai corecta - sugerata si de Comisia Europeana in privinta subventiilor pentru energia termica, de exemplu - este definirea unui profil al consumatorului vulnerabil si indreptarea subventiei exact spre acesti beneficiari care au nevoie reala. Sa nu uitam ca, la fel cum subventia pentru transportul public este acordata fara discernamant, si de subventia pentru incalzirea centralizata beneficiaza inclusiv firme, cetateni cu venituri mult peste medie din centrul orasului etc. Problema este ca nici un primar sau consiliu local al Bucurestiului nu si-a asumat pana acum definirea consumatorului vulnerabil si transarea problemei.

O alta problema este ca Primaria Capitalei nu stie cate persoane beneficiaza de gratuitati, astfel ca ANAF a perceput TVA pentru toti pensionarii din Bucuresti si toate categoriile care beneficiaza de aceste gratuitati.

In alte orase din tara, persoanelor care beneficiaza de gratuitati la transportul in comun li se emite un card de calatorie in baza buletinului si a talonului de pensie, astfel incat se stie clar cate persoane beneficiaza de aceasta facilitate. In Bucuresti, pensionarii circula cu talonul de pensie si buletinul si il prezinta controlorilor RATB, dar nu au un card si nu sunt inregistrati intr-o baza de date.

RATB a cerut reducerea numarului de persoane care beneficiaza de gratuitati


In vara anului 2015, Regia Autonoma de Transport Bucuresti a solicitat Consiliului General sa aprobe majorarea tarifelor pentru transportul in comun, de la 1,3 la 2 lei calatoria si de la 50 la 75 de lei abonamentul lunar, dar si acordarea gratuitatii doar pentru pensionarii a caror pensie nu depaseste 1.500 de lei. RATB mai propunea si o suprataxa pentru nevalidarea abonamentului de 10 lei, iar pentru calatoria cu mijloacele de transport fara achizitionarea unui titlu de transport valabil, suprataxa ar urma sa ajunga la 100 de lei. Primarul Sorin Oprescu nu a initiat insa un proiect de hotarare in acest sens si nici consilierii generali nu au facut niciun pas in aceasta directie.

Ultima majorare a tarifelor a fost aprobata in februarie 2008, prin Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB) nr. 7/2008, iar atunci pretul unui bilet a crescut de la 1,1 lei la 1,3 lei, cat este si in prezent.


Cum au primit pensionarii gratuitati la transportul in comun

Prin Hotararea Consiliului General 18/2004 s-au acordat primele gratuitati pensionarilor din Bucuresti.
"Se aproba acordarea de gratuitati 100 % de calatorie pe mijloacele de transport R.A.T.B pentru urmatoarele categorii de cetateni: persoane peste 70 de ani, indiferent de cuantumul pensiei si pensionari a caror pensie lunara este sub valoarea de 3.600.000 lei, ce se va actualiza prin hotarari de Guvern", se arata in hotararea adoptata. La vremea respectiva, primar al Capitalei era Traian Basescu, insa Consiliul General era de stanga.


Masura se mentine prin Hotararea CGMB 36/2005: "Se aproba acordarea de gratuitati de 100% de calatorie pe mijloacele de transport in comun apartinand R.A.T.B, pentru urmatoarele categorii de calatori pensionari:
 persoanele peste 70 de ani, indiferent de cuantumul pensiei si pensionarii care nu au implinit varsta de 70 de ani care beneficiaza de o pensie lunara al carei cuantum nu depaseste 3.800.000 lei". In acea perioada, dupa placarea lui Traian Basescu, interimatul a fost asigurat de Razvan Murgeanu.


Pe 1 iunie 2006 se aproba Hotararea CGMB 139, ramasa neschimbata pana azi prin care "Se aproba acordarea de gratuitati de 100% pe mijloacele de transport in comun apartinand Regiei Autonome de Transport Bucuresti, pentru toate categoriile de pensionari cu domiciliul stabil in Bucuresti, indiferent de cuantumul pensiei". Plafonul pentru pensionarii sub 70 de ani este eliminat. La vremea respectiva primar era Adriean Videanu.

Cum se intampla in alte orase din Romania

  • Cluj

Ca urmare a Hotararii Consiliului Local nr. 715/2007, completata prin prevederile HCL nr. 195/2009, toate persoanele varstnice si pensionarii cu domiciliul stabil in municipiul Cluj-Napoca, cu varsta peste 70 de ani, indiferent de veniturile lunare sau cuantumurile inregistrate pe cuponul de pensie la rubrica "Total drepturi", precum si persoanele varstnice si pensionarii cu varsta sub 70 de ani, cu veniturile lunare sau cuantumurile inregistrate pe cuponul de pensie la rubrica "Total drepturi" sub 1.300 lei, beneficiaza de gratuitate la transportul in comun pe toate liniile pe raza municipiului Cluj-Napoca si pe raza comunelor Floresti si Apahida. De aceeasi facilitate beneficiaza toti cetatenii de onoare ai municipiului Cluj-Napoca (indiferent de cuantumul venitului). Cei care au venituri intre 1300 si 1500 lei beneficiaza de gratuitate doar pe o linie de transport public.

Din cei 57.000 de pensionari care beneficiaza de  gratuitate in prezent pe transportul local din municipiul Cluj-Napoca 48.000 au gratuitate in baza Hotararii de Consiliu Local, 5100 sunt persoane persecutate din motive politice, 740 sunt veterani de razboi si  vaduve ale acestora, 310 eroi martiri ai Revolutiei din Decembrie 89, 2.850 persoane cu handicap grav si accentuat, nevazatori si cu deficient de auz, potrivit ziardecluj.ro.



  • Constanta

La inceputul anului 2001, la initiativa lui Radu Mazare, Primaria a luat masura de a oferi pensionarilor gratuitate pentru transportul in comun, plafonul crescand in fiecare an. In prezent, potrivit informatiilor de pe site-ul Regiei de transport, beneficiaza de gratuitati:
- persoanele in varsta de peste 80 de ani cu domiciliul in orasul Constanta, indiferent de venit si care nu beneficiaza de alta gratuitate pe mijloacele de transport in comun - HCL 264/27.11.2015
- persoane aflate in somaj
- pensionarii cu pensii pana la 1000 lei conform HCL C-ta nr. 155/28.08.2014
persoanele peste 60 de ani fara venituri HCL 155/28.08.2014



  • Iasi

Pensionarii beneficiaza de abonamente gratuite pentru transportul public in baza Hotararii Consiliului Local 201/2004 modificata prin H.C.L. nr. 159/2008.

Categorii de beneficiari:

a) Persoanele cu varsta de peste 65 ani, de pe raza municipiului Iasi;

b) Persoanele pensionare cu varsta pana la 65 de ani, a caror pensii sunt mai mici decat salariul minim brut pe tara garantat in plata (valoarea actuala 1050 de lei, cf. H.G. nr. 1091/10.12.2014);

c) Persoane care au stabilit prin lege dreptul de a beneficia de gratuitate pe transportul in comun (Legea nr. 341/2004)

                   
RATB in pragul falimentului

Mijloacele de transport in comun ale Regiei Autonome de Transport Bucuresti (RATB) arata din ce in ce mai rau, sunt vechi, sunt mai putine decat o impune numarul de calatori si raman blocate in trafic fiindca nu au benzi unice. In ultimii ani, Regia nu a mai facut aproape deloc investitii in parcul auto, iar incasarile din bilete sunt foarte mici.

Iata cateva date concrete: in 2014, Regia a avut un buget de circa 900 de milioane de lei, dintre care 500 milioane vin din subventia platita de municipalitate. Din aceasta suma circa 530 milioane lei au fost cheltuieli de personal, restul banilor mergand pentru combustibili (circa 100 milioane lei), piese de schimb, asigurari pentru parcul auto si taxe si impozite catre stat, potrivit bugetului RATB obtinut de HotNews.ro. Pentru investitii in parcul auto s-au alocat doar 6,7 milioane lei, adica s-au cumparat doua tramvaie produse de uzinele RATB. La sfarsitul anului 2014, Regia avea nu mai putin de 10.625 de salariati.

In ceea ce priveste veniturile, RATB a incasat in 2014 suma de 163 milioane lei din vanzarea titlurilor de calatorie, un procent extrem de mic.


In 2015, RATB a avut un buget de 815 milioane lei, dintre care subventia platita de primaria Capitalei, circa 500 milioane lei. Cheltuielile cu personalul s-au ridicat la 470 milioane lei,  restul banilor mergand pentru combustibili (circa 100 milioane lei), piese de schimb, asigurari pentru parcul auto si taxe si impozite catre stat. La investitii s-au dus doar 40 milioane lei.


Potrivit informatiilor furnizate de reprezentantii municipalitatii, RATB are nevoie in urmatorii 4 ani de investitii de circa 300 milioane de euro.
"Conform notelor inaintate de RATB catre CGMB doar la tramvaie va pot spune ca pentru urmatorii patru ani propunerea este de 55 de tramvaie, tramvaie Bucur LF pe care RATB le face in regie proprie, cu podea partial coborata, iar costul ar fi de aproximativ 280 milioane lei. Este imperios necesar ca macar 10 tramvaie sa fie modernizate, fiindca ele sunt degradate. Costurile ar fi de 19 milioane lei. Achizitia a 150 troleibuze - costul estimat de 290 milioane lei, 500 de autobuze similare celor Mercedes pe care le avem - cu un cost de 690 milioane lei si 150 de autobuze urbane, cost estimat 195 milioane lei -niste autobuze mai mici pentru distante scurte. Suma totala pentru cei 4 ani este foarte mare, peste 300 milioane de euro", declara fostul viceprimar al capitalei, Cornel Pieptea, pentru HotNews.ro.

O alta investitie care trebuie facuta sunt automatele de bilete care treptat urmeaza sa inlocuiasca ghiseele RATB.

In 2016 s-au prevazut pentru investitii doar 33 milioane lei.


Solutii pentru RATB


In primul rand, municipalitatea trebuie sa incheie un contract de delegare de gestiune cu RATB pentru a stabili clar criteriile de performanta. Apoi, trebuie reglementat regimul gratuitatilor astfel incat sa primeasca aceste facilitati doar consumatorii vulnerabili. Apoi, RATB trebuie transformat in societate comerciala, ca sa se poata accesa fonduri europene pentru modernizarea parcului auto si a infrastructurii. Nu in ultimul rand, conducerea Regiei trebuie numita pe criterii de competenta, nu politic. Acum, Consiliul de Administratie este numit politic si schimbat de fiecare data cand se schimba majoritatea politica in Consiliul General al Municipiului Bucuresti, iar directorii RATB sunt numiti de Consiliile de Administratie.


Citeste mai multe despre   











Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Abandonat la 3 luni intr-un spital din Giurgiu, Max a fost adoptat de un cuplu australian. De ce vrea acum sa vina in Romania

Un tanar roman, abandonat pe cand era bebelus intr-un spital din Giurgiu, se aventureaza, de la capatul lumii, din Australia, in calatoria vietii.
17173 vizualizari
  • +15 (19 voturi)    
    Bah, (Luni, 28 martie 2016, 16:23)

    gigifisiune [utilizator]

    mai lasati-ma cu revolutionarii vostri. O sleahta de papitoi pe care oricum nu-i cred ca au fost ei revolutionari.

    Eu, in dec. '89, la 12 ani, in zapada de pe bdul. Muncii, acum Basarabiei, verificam buletinele soferilor ca sa vad daca nu-s teroristi (ilogic, dar pe atunci mi se parea ok). Si eu sunt revolutionar?
    • +4 (6 voturi)    
      sa aiba gratuitate securistii, procurorii, jandarm (Marţi, 29 martie 2016, 8:41)

      dinica [utilizator] i-a raspuns lui gigifisiune

      Unii au fost revolutionari. I-am vazut pe 21 seara la Universitate si Inter. Chiar au existat niste visatori care si-au dat vietile pentru ca mai tarziu sa-si bata joc unii de noi.
      Propun totusi sa aiba gratuitate securistii, procurorii, jandarmii, militienii... am uitat pe cineva dintre cei care ne construiesc viitorul, si bineinteles merita pe langa salariile de mii de euro si alte cateva mici stimulente?
      • +1 (3 voturi)    
        parlahotii (Marţi, 29 martie 2016, 11:22)

        IancuJianu [utilizator] i-a raspuns lui dinica

        .
      • +2 (4 voturi)    
        nu-ti fa tu griji din aia... (Marţi, 29 martie 2016, 12:12)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui dinica

        Cei de care vorbesti nu circula cu transportul in comun ;)
  • +17 (21 voturi)    
    Concluzia (Luni, 28 martie 2016, 16:35)

    Milka Man [utilizator]

    Nimeni nu are interes sa reduca pierderile RATB pentru ca din aia 500 milioane de subventii se poate fura mult...Interesant este ca toti primarii se bat cu caramida in piept ca bucurestii au salarii mult peste media pe tara, dar o actiune simpla ca majorarea pretului biletelor RATB si aducerea unei echipe de conducere competente nici macar nu intra in discutie...
    • +3 (5 voturi)    
      La fel si la RADET (Marţi, 29 martie 2016, 12:56)

      rov [utilizator] i-a raspuns lui Milka Man

      -se ofera subventie pentru toti care locuiesc la bloc(milioanari si saraci) si...atentie !!! - subventie NELIMITATA, adica toata cantitatea de caldura ce o poti folosi (chiar de ai calorifere mari dublate si stai cu geamul deschis, sau amplasate pe balcoane...)
      Marinimie mare monser! 30.000.000 euro/luna ...mizilic!
  • +24 (32 voturi)    
    De cite ori validez cadrul ala (Luni, 28 martie 2016, 16:45)

    Cuca [utilizator]

    si piuie aparatul, foarte multi oameni intorc speriati capul... :-))

    Cred sincer ca nici 60% din calatorii ne-pensionari nu platesc bilet !!!


    Si pensionarii, dupa ce ca nu platesc, mai sint si foarte deranjanti - a) circula cu predilectie la orele de virf (!),b) se aseaza dop in usa, blocind complet trecerea, pe motiv ca "eu cobor peste 3 statii !", c) cind urca in autobuz nu asteapta niciodata sa coboare lumea, ci se inghesuie, se napustesc in autobuz la vinatoare de locuri pe scaun, de parca nu ar mai fi stat jos de doua saptamini. Daca nu gasesc nici un scaun, vezi punctul b.

    De ce nu se da gratuitatea numai IN AFARA orelor de virf 7..9 AM, si 4..6 PM ? Piata mai are morcovi si varza si dupa ora 9 dimineata !
    • -17 (27 voturi)    
      Nu-i așa că (Luni, 28 martie 2016, 18:03)

      Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui Cuca

      pensionarii ăștia nesimțiți care vă deranjează atât de mult ar fi mai bine să capete de la primărie câte o pastilă de cianură? Că nu cred că vă trece prin minte că nu s-ar înghesui așa, de nebuni, prin tramvaie și autobuze la orele de vârf dacă n-ar avea și ei vreo treabă. Eventual să fie acasă la dumneavoastră ca să aibă grijă de copii.
      Mă uimește mereu ura asta care se declanșează ca un torent de venin din partea tinerilor călători în mijloacele de transport în comun când vine vorba de pensionari.
      • +2 (8 voturi)    
        nu crezi ca... (Marţi, 29 martie 2016, 11:25)

        IancuJianu [utilizator] i-a raspuns lui Leul in iarna

        ...ar trebui data gratuitate mai intai elevilor si dupa aceea pensionarilor care se vaita ca "nu mai poci, maica, nu mai poci" dar alearga ca vulturii spre scaune si-s pline autobuzele de ei la ore de virf?
      • +5 (5 voturi)    
        no problem... (Marţi, 29 martie 2016, 12:15)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Leul in iarna

        Or sa ajunga si astia pensionari ;)
        Genul acela, super-acrit, care fac zilnic reclamatii vecinilor de scara si care isi varsa veninul pe ginerele sau nora si nepotii lor >:)
      • +3 (9 voturi)    
        @Leul in iarna (Marţi, 29 martie 2016, 12:23)

        adrian_rolland [utilizator] i-a raspuns lui Leul in iarna

        Da domnule, la ora 6.30-7.00-8.00-9.00 lumea se duce la MUNCA sa poate sa-si primeasca unii pensiile.

        NU se duc la cumpere rosiile din Berceni in Militari ca sunt ci 0.5 lei mai ieftine.

        Nu-i asa ca absolut toti pensionarii se inghesuie dimineata doar sa abia grija de nepoti ??
        • 0 (2 voturi)    
          O întrebare (Marţi, 29 martie 2016, 14:43)

          Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

          Oare de s-or duce pensionarii la Cuca Măcăii pentru roșii co 0,5 lei mai ieftine?
          • -2 (4 voturi)    
            @Leul in iarna (Marţi, 29 martie 2016, 16:50)

            adrian_rolland [utilizator] i-a raspuns lui Leul in iarna

            Ca au gratuitate.... Daca ar trebui sa plateasca macar un sfert din pretul biletului si-ar cumpara rosiile din cartier..

            Oare de ce nu vezi pensionari la metrou??

            Si mai interesant este atunci cind se duc cu carutul dupa ei... sa aiba grija de nepoti..

            In rest, numai de bine!
      • +3 (5 voturi)    
        e chiar o dilema (Marţi, 29 martie 2016, 13:38)

        ThePapini [utilizator] i-a raspuns lui Leul in iarna

        va referiti cumva la aceia care l-au idolatrizat pe Tatuca Secund, si-au turnat colegii, au primit apartamente gratis, pentru care noi dam azi zeci de mii de euro, cu rate absurde, si care, atunci cand vad un tanar care citeste linistit, in drumul spre serviciu, sprijinit de bara ca sa fie politicos si sa cedeze locul varstnicilor, spun: "uite, astia l-au omorat pe conducator!"? De multe ori, se nimereste sa fie suficienti cat sa atace cu putere, fac spume la gura: "niste drogati, satanisti, isi omoara conducatorii de Craciun!", desi ei erau atunci tinerii si eu abia intelegeam ce se intampla. azi, din leafa mea, pentru care fac drumuri sprijinit de bara, ei isi iau pensia si, totusi, eu sunt monstrul. stimate domn, sunt genul de om care prefera sa fie insultat, chiar lovit, decat sa insulte, dar in acest caz chiar nu stiu ce sa spun!
        • +2 (2 voturi)    
          Ce ați putea, eventual, să spuneți (Marţi, 29 martie 2016, 14:32)

          Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui ThePapini

          e că GENERALIZĂRILE sunt un mare pericol. Că și printre tineri există oameni cu sau fără bun simț, că pensionarii ăștia au muncit și ei la rândul lor și au plătit din lefurile lor pensii, ba chiar au contribuit lunar din salarii de mizerie pentru pensile viitoare și, FOARTE IMPORTANT, că e periculos modul acesta de a pune problema (adică grupuri de populație în război cu alte grupuri, în timp ce responsabilii cu această stare de fapt își văd liniștiți mai departe de HOȚII și INCOMPETENȚE). Aduceți-vă aminte sau informați-vă despre mineriada din 13-15 iunie 1990.
  • +13 (19 voturi)    
    Gratuități celor cu pensii mari. (Luni, 28 martie 2016, 16:56)

    asavreau [utilizator]

    Așa mai înțeleg de ce se adună pensionarii lui Dogaru la miting.Dacă au transport gratuit la pensii de peste o sută de milioane lei vechi,le convine să se plimbe.Cu RATB.Oprescu și majoritatea USL au falimentat București-ul.
    • +4 (6 voturi)    
      da' de unde! (Marţi, 29 martie 2016, 12:17)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

      Pe astia ii aduce cu autobuze inchiriate (sau puse la dispozitie de ceva firme pesediste ;)
      Daca s-ar "sapa" bine, s-ar putea sa se descopere ca unele autobuze sunt chiar ale MI sau MAPN >:)
  • +20 (20 voturi)    
    Gratuit trebuie sa fie pentru scolari (Luni, 28 martie 2016, 17:32)

    bigbrother [utilizator]

    Pentru a-i invata sa foloseasca transportul in comun in locul masinilor personale.

    De asemenea, pentru persoanele cu handicap trebuie sa fie gratuit, dar aici apare o problema: un "inteligent" a gandit tramvaiele si peroanele atat de bine incat a urca cu un scaun cu rotile in tramvai este practic imposibil. La fel si pentru cei in varsta cu probleme de deplasare, este o adevarata provocare sa urce si sa coboare din tramvai. Cred ca suntem singura tara unde nu se poate intra direct de pe peron in tramvai ci mai trebuie urcate doua trepte..

    Nu cred ca este ok ca pensionarii sa aiba 100% gratuit. Pot avea cateva ore/zi (nu in orele de varf) sau pe anumite distante sau limitare la numar de calatorii sau sa fie filtrati cei care chiar au nevoie de gratuitate pe transportul in comun (sunt pensionari cu pensii mai mari decat salariile angajatilor). Solutii exista, vointa lipseste.

    Cu pretul mai mare pentru calatorii, asta e cu dus-intors: teoretic pretul este prea mic dar si conditiile sunt jalnice. Este un cerc vicios, dar primii care trebui sa faca pasul trebuie sa fie RATB printr-un program de functionare fara cusur (implicata primaria generala aici) a.i sa atraga oamenii sa foloseasca acest sistem in locul altor solutii. Nu cred ca oamenii nu vor sa foloseasca RATB, ba din contra, multi si-ar dori sa lase masinile acasa daca ar avea un sistem de transport in comun care merge ceas, este curat si civilizat.

    Din nou, si aici exista solutii, trebuie doar sa ne uitam la altii cum au facut asta. Si evident, sa nu se mai fure, la RATB trebuie intrat cu DNA ca sa se schimbe ceva.
  • +11 (13 voturi)    
    se omit (Luni, 28 martie 2016, 17:43)

    adrian_rolland [utilizator]

    Angajatii primariei generale (muzeele aflate sub umbrela PMB)...inca citeva mii...
  • +11 (13 voturi)    
    transportul public este viitorul (Luni, 28 martie 2016, 21:19)

    FFF T [utilizator]

    Domnilor de la Hotnews, transportul public în comun este salvarea orașelor de la asfixiere.
    Mă interesează ca RATB să fie mai bine gestionat nu să aud că ”de cele 126 milioane lei s-ar fi putut face un pasaj asemanator celui de la Piata Presei Libere sau de la Mihai Bravu (peste Dambovita)”!
    Nu de pasaje e nevoie!
    E nevoie de:
    - un sistem mai bun de control al călătorilor (nu controlori, ci urcarea prin fața șoferilor și coborârea pe la mijloc și spate. Dar ce te faci că șoferii din București sunt baricadați în cutiile lor și nu dau doi bani pe călători.

    - reducerea salariilor, inclusiv la șoferi, care au mai mult decât profesorii și medicii la angajare.

    - și abia pe ultimul loc problema gratuităților. Da, poate cei cu pensii peste 2.000 lei/lună ar face bine să-și plătească abonament.

    Și apropo, știți că RATB are o mulțime de autobuze, troleibuze și tramvaie care stau în depouri pentru că sunt stricate. Nu sunt bani de reparații, de aia stăm îngrămădiți ca sardelele în cele de pe trasee.
    • +6 (8 voturi)    
      De acord, dar.... (Marţi, 29 martie 2016, 9:54)

      Cuca [utilizator] i-a raspuns lui FFF T

      1. Trebuie neaparat benzi rezervate pentru transportul public. Dar asta inseamna
      a) Politia sa stea la pinda si sa ii friga la greu pe toti cei care incalca legea si circula pe acele benzi fara sa aiba dreptul. In America am primit amenda si pentru ca am mers doar 50m pe banda cu pricina, cautind o adresa. Dar a fost suficient. Pe banda aia ai voie sa intri numai atunci cind o iei la dreapta, si nu cu mai mult de 10 m inainte de intersectie.
      b) Sa nu mai fie voie sa parchezi pe banda a I-a a strazilor, ca sa se poata face aceste benzi (si asa strazile din Bucuresti sint ridicol de inguste, facute dupa capul gol al comunistilor). Asta inseamna sa se construiasca parcari subterane (ca in Paris) si sa se interzica parcarea pe strada.
      c) Investitie majora in autobuze etc - de preferinta electrice.
      d) Investitie majora in metrou - multi oameni ar prefera sa ajunga cu metroul in 20 de minute decit cu masina in 60.
      e) Constructia de urgenta a unei centuri demne de acest nume - regim de autostrada, minim trei benzi pe sens, nici o intersectie la nivel.
      f) De preferat ar fi sa se construiasca doua centuri, cercuri concentrice.
      g) Interzicerea circulatiei private gratuite in zona centrala (cu exceptia riveranilor) - ca la Londra sau in alte orase.
      h) Urcarea in autobuze prin fata, cu taxare, coborirea prin spate.
      i) Programarea autobuzelor si afisarea in statii a programului de sosire (de ex. "Linia 300 - sosire in 3 minute").
      etc, etc, etc.

      Alte orase au cam rezolvat problemele astea.
      • -1 (3 voturi)    
        E greu. (Marţi, 29 martie 2016, 10:55)

        M. G. [utilizator] i-a raspuns lui Cuca

        a) Cum sa faci benzi rezervate pentru mijloacele de transport in comun cand multe bulevarde au doua benzi pe sens, care sunt pline ochi aproape la orice ora din zi? Poate unde ai minim 3 benzi pe sens ai putea face asa ceva, dar la doua benzi pe sens ar fi absurd.
        b) Si unde sa parcheze toate masinile? Unde sa facem parcari subterane? Intre blocuri? de multe ori spatiul este extrem de mic si nu e loc. Vezi cartierele Drumul Taberei, Titan, Pantelimon etc.
        c) Mai bine in troleibuze, eventual articulate sau dublu articulate, pe traseele unde se poate.
        d) Se lucreaza, greu, dar se lucreaza.
        e) Macar doua benzi pe sens si regim de autostrada. 3 benzi pe sens nu avem nici pe autostrazi. Sau macat niste poduri pe drumurile de iesire din Bucuresti peste Sos. de Centura si Calea Ferata de Centura.
        f) Nu avem una buna si ne gandim la doua.
        g) Pai si la ce mai avem parcarile nou-construite in centru?
        h) Sa stam 1000 de ani pana pleaca autobuzul? Nu, mersi. Mai bine SIMT CIVIC si ne cumparam toti titluri de calatorie.
        i) Cand o permite traficul, de acord. Pana atunci ar insemna sa minta RATB.
        Alte orase sunt mici sau au avut o dezvoltare pe orizontala, nu pe verticala ca in perioada comunista la noi. (Bine, si acum sunt multi care inghesuie complexuri rezidentiale intre blocurile comuniste si zic ca dezvolta orasul).
    • +3 (3 voturi)    
      transportul public si alternativ (Marţi, 29 martie 2016, 13:35)

      Cheie primara [utilizator] i-a raspuns lui FFF T

      reprezinta VIITORUL.
      Din pacatate la moda e acum fotoliu personal. Prefera sa moara axfixiati decat sa mearga cu tramvaiul sau bicicleta.
  • +3 (9 voturi)    
    Nu gratuit (Marţi, 29 martie 2016, 5:07)

    Timbuku [utilizator]

    In orice oras din lume se acorda reduceri pentru pensionari, dar nu gratuitate pentru ca asta genereaza abuzuri de genul "daca sunt gratis, vreau si eu doua" si in nici un caz nu in orele de virf.

    Transportul public este subventionat de catre administratia locala pentru a duce oamenii la munca si elevii la scoala. In afara orelor de varf, cand nu incurca principalii beneficiari, sa se poata circula si cu bilete reduse.
    • +6 (6 voturi)    
      Problema pensionarilor este falsă (Marţi, 29 martie 2016, 10:28)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui Timbuku

      pt că nu există TVA la gratuitățile pe bază de talon și buletin.
      Poate exista TVA la legitimații gratuite - pe care cine le primește? Ia ghiciți putin...
    • +3 (3 voturi)    
      RATB (Marţi, 29 martie 2016, 11:03)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui Timbuku

      trebuie să constate pe teren, nu din birou, orele reale de vârf și să scoată mai multe mijloace de transport, când trebuie, nu să învârtă parcul de autobuze și tramvaie de la 5-7 în gol.
      Deci între 5-7 sunt multe mijloace de transport, care consumă combustibil degeaba și apoi culmea e că incep să se retragă, după ce și-au facut numărul de curse, exact când începe maximul de călători, orele 8-10.
      Deci criteriul trebuie să fie nr de cătători transportați,mnu numărul de curse făcute fără călători.
  • +4 (6 voturi)    
    Mai documentati-va !!!!!!!!! (Marţi, 29 martie 2016, 11:06)

    all23 [utilizator]

    Presupunand ca Primaria plateste diferenta de bani pentru toate reducerile de abonamente , si toate gratuitatile. Pai pentru un asemenea contract , plateste pretul de lista ?
    Inteleg sa dai pe un abonament 50 de lei , dar daca iei 400 000 de abonamente pretul ar trebui sa fie de 25 de lei!
    De asemenea , imi vine sa rad , ca RATB vrea reducerea gratuitatilor , insa pentru diferenta de bani , vrea apoi subventie. Apai eu ca Primarie , daca platesc toate cheltuielile RATB ( subventie) , atunci poate sa mearga cu autobuzul , cine vreau eu!
    De asemenea cand vine vorba de pret , sunt primii care vor marire, insa vor si subventii. sa mareasca pretul , iar Primaria sa nu mai dea subventii , doar diferenta de bani pentru gratuitatile elevilor si pensionarilor. sa vedem atunci daca isi mai iau salariile !
    Peste 50 % din costurile RATB reprezinta furturi, in aprovizionare sunt preturi umflate si de 10 ori , eu le-am vandut banda izolatoare electrica cu un pret de 10 ori mai mare , ca sa ia cine trebuie si comision si sa fie si patronul multumit! La teava nu erau decat schimbate specificatiile , vindeam teava sudata la pret de teava trasa .... comision 10 % pentru achizitor PF .... profit 80% pentru patron ...
  • -4 (8 voturi)    
    gratuitatile nu trebuie date ... (Marţi, 29 martie 2016, 11:56)

    artistul000 [utilizator]

    atata timp cat ii oferi gratuitati unui om .. nu faci decat sa-i prelungesti agonia.
    Fa-l pe acel om ca trebuie sa munceasca, sa invete, sa evolueze pentru a-si asigura un trai mai bun. Ofera i posibilitati in acest sens nu in mancare gratuita si transport gratuit.
    • +2 (4 voturi)    
      La munca (Marţi, 29 martie 2016, 12:32)

      john-doe [utilizator] i-a raspuns lui artistul000

      Se vede ca esti artist, ii pui la munca pe pensionari, veterani de razboi, parinti si bunici ai oare?
    • +2 (4 voturi)    
      Mama lui de (Marţi, 29 martie 2016, 13:02)

      tanar_pensionar [utilizator] i-a raspuns lui artistul000

      pensionar, la munca, nu la intins mana! Sa puna mana sa invete, sa evolueze, poate o sa fie angajat in locul unuia care termina facultatea...
    • +2 (4 voturi)    
      arbeit macht frei! :P (Marţi, 29 martie 2016, 13:17)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui artistul000

      Iar persoanele cu handicap si mosnegutii de peste 75 ani ar trebui, eventual, dusi la vreun Canal - ca locuri de munca nu prea sunt nici pentru tineret si pentru cei perfect sanatosi! :P
  • -2 (2 voturi)    
    ORICAT GRATIS WOW!!!! (Marţi, 29 martie 2016, 13:36)

    TrueBlue [utilizator]

    Anomalii: pretul biletului nu acopera costurile, pensionarii pot circula oricand, ORICAT si oricum gratis!!! La RADET exista subventia gigacaloriei (pentru toata lumea) si ajutoarele de incalzire (tintite). Numai ca la RADET exista alternativa desfiintarii prin trecerea la alte sisteme de incalzire.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri